Het Chinese merk Xiaomi geeft het record van Porsche met de Taycan Turbo GT een nieuw perspectief.
Records op de Nürburgring zijn altijd indrukwekkend. Maar als een nieuwe speler iets weet te flikken, dan zorgt dat voor nog meer verbazing. Kun jij je nog de reacties herinneren toen Nissan met de bloedsnelle GT-R vriend en vijand verbaasde in 2007 door een record op de Nordschleife te rijden?
Xiaomi record
Die flashback komt bij mij naar voren als we dit resultaat van Xiaomi zien. Met de razendsnelle Xiaomi SU7 Ultra wist het merk een tijd van 6:46;874 neer te zetten. Daarmee is het de snelste vierdeurs auto op de Nürburgring.
Het record afpakken van Porsche doen de Chinezen niet. Porsche zette namelijk het record van 7:07,55 minuten met een zo goed als productieklare Taycan Turbo GT. De Xiaomi SU7 Ultra is echt nog een prototype en komt niet zo in de showroom te staan. Desalniettemin is het indrukwekkend natuurlijk.
Geen enkele andere vierdeurs auto ter wereld is sneller op de Nordschleife. Een prestatie van formaat. Xiaomi werd bekend met het aanbieden van goede smartphones voor een scherpe prijs. Later gingen ze nog veel meer elektronica maken. Nu zelfs elektrische auto’s en ook hier staan de ontwikkelingen niet stil. Zo bewijst dit record.
De Xiaomi SU7 Ultra levert een systeemvermogen vaan 1.550 pk. Het record werd gereden op 24 oktober tussen 11:00 en 12:00. Een eerdere recordpoging stond op de planning voor maandag 17 oktober, maar het weer viel tegen. Op 21 oktober stond poging twee op de agenda, maar vanwege onbekende redenen werd het opnieuw afgelast. Drie keer is scheepsrecht, zo blijkt.
Reken maar dat ze bij Porsche met opgetrokken wenkbrauwen zitten. Waren het eerst die verdraaide Japanners met de Nissan GT-R. Zijn het nu de Chinezen met Xiaomi die even leuk komen doen op Europese bodem. Hoewel de Xiaomi SU7 Ultra Protoype niet te koop is, kunnen Chinezen wel naar de winkel voor een gewone Xiaomi SU7.
harrie zegt
Hebben ze in China eigenlijk al een exacte kopie van de Nürburgring liggen?
debeier100 zegt
Wat moesten we lachen toen die gekke chinezen een BMW X5 hadden nagebouwd, een lachwekkende kopie, hahaha…
Nu 20 jaar later ziet de wereld er totaal anders uit…
De overnames en opkopen van mega grote bedrijven heeft niemand wakker geschud.
Volvo werd Geely …en het opkopen en infiltreren gaat in noodvaart verder…
De chinezen lachen stil achter een muurtje.
werf76 zegt
Nou, de gewone inwoners anders niet hoor.
DeWitteCondor zegt
Historisch lage groei, een bijna onbeheersbare vastgoedcrisis, hoge inflatie en een batterij nietszeggende EV merken die hier aan de straatstenen niet kwijt te raken zijn. Ja, gaat echt lekker. Ik denk dat ze meer reden hebben om te huilen achter een muurtje.
Robert zegt
Tel daarbij op dat de vergrijzing tot grote, grote problemen gaat leiden (met dan aan bijna 40 jaar eenkindpolitiek), de jeugdwerkloosheid desondanks boven de 20% ligt (en daarna stopten ze met het communiceren van de periodieke cijfers) en het feit dat de economische cijfers an sich over de gehele linie waarschijnlijk aan alle kanten zijn opgepoetst om gezichtsverlies van Xi en De Partij te voorkomen.
ecknine zegt
Elektrische auto’s op de Nürburgring. Ik blijf het speciaal vinden. Doe eens een 2de en een 3de rondje… lukt dat?
harrie zegt
Ja 1 rondje zegt niks, 3 rondjes is pas echt representatief voor het dagelijkse fileschuiven over de A4.
ecknine zegt
Ze proberen zich, naar mijn mening, te profileren als super sportieve circuit auto door een ronde record te plaatsen op de ‘ring, maar uiteindelijk gaan die elektrische bakken bij een 2de of 3de rondje al in ‘limp-mode’ omdat de boel oververhit. Als je niet eens een race lengte kan afleggen met zo’n wagen, wat is dan het nut om daarmee op een circuit rondetijden neer te zetten vraag ik me af…
mmax zegt
Ja ik snap wel wat je zegt en ben het er eigenlijk ook wel mee eens, maar toch heeft een en naar bijsmaakje. (Ik heb zelf ook een hekel aan EV’s).
Ronderecords heeft letterlijk niks te maken met racen, vooral als je de herkomst van racen in ogenschouw neemt. Racen draait altijd om een auto in een beheersbare conditie houden passend bij de gewenste prestatie. Tegenwoordig heb je veel regels die bepalen dat voertuigen in kwali niet of nauwelijks anders mogen zijn dan tijdens de race, maar als je ze de vrijheid geeft ziet een willekeurige racewagen er in kwali per definitie anders uit dan tijdens de race.
Zelfde is een beetje met ronderecords, dat zijn eigenlijk altijd time attack situaties, tot het zelf-kannibalistische aan toe. Dit geldt dan ook weer niet alleen voor EV’s maar ook voor ICE autos die een record proberen te pakken. Tel er hier nog eens bij op dat alles “standaard” moet zijn om te mogen tellen als record maar als je die onboards soms ziet dan zijn die bestuurders alles behalve “standaard”.
Duell zegt
Maar ook de ICE record auto’s rijden niet rond met een volle tank. Dus ach.
werf76 zegt
Kunnen dat wel
DeWitteCondor zegt
Dit is voor de buhne. Goedkope promotiestunt. Heeft niks te maken met daadwerkelijk racen, noch is het in enige mate representatief voor wat de consument kan kopen. Ik denk dat Porsche hier minzaam om lacht. Zij doen dit met een auto die wij morgen bij de dealer kunnen ophalen. En die auto doet dit indien gewenst 10x achter elkaar.
Hier buitelen de reaguurders ook weer over elkaar heen om de Chinezen de hemel in te prijzen. Qua waan van de dag lijkt het soms wel op voetbal …
audirs3 zegt
@ecknine Daar is Xiaomi erg open over, de koeling is goed genoeg voor 2 bloedsnelle rondjes, daarna even ietsjes kalmer aan doen.
De ‘Ring is best lang, op veel andere circuits betekent dat dus nog wel veel meer rondjes. En de meeste coureurs zijn ook niet zo goed getraind als deze professionals.
Edge zegt
Ik vind het wel geinig dat de tekst Ultra op de zijkant gewoon in hetzelfde lettertype (of een vrijwel identiek lettertype) als dat van de Porsche modelaanduiding is.
arta zegt
Echt een mooie auto!
We lachten de Koreanen ook een tijd uit; wie herinnert zich de Hyundai Pony nog?!
Maar Kia is al een tijd lang een verkoop topper en als er maar lang genoeg geld tegenaan wordt gegooid vanuit China, komen er echt Chinezen op de weg!
En nee het is (nog) geen vloedgolf, maar ze hebben goede techniek, de hele keten van grondstoffen tot uitlevering in beheer en goedkope productie. Daarbij hebben ze veel kennis van techniek of kopiëren ze waar ze het nodig achten.
Alle ingrediënten voor een goedkope en goede auto.
DeWitteCondor zegt
Ze kopieren niet waar nodig – ze kopieren alles. En dat is precies wat hen gaat opbreken denk ik. Qua ontwikkeling, zowel techniek als design komen ze niet vooruit. Daarom zijn ze ook al jaren alleen maar modellen aan het produceren met designelementen van Westerse auto’s. En nu kopieren ze vervolgens ook allemaal elkaar nog, met als gevolg 100 merken eenheidsworst zonder USPs. Het lukt ze gewoon niet een eigen smoel te geven, waar de Koreanen en Japanners dat WEL lukte. Als hen dat niet lukt denk ik dat we over 5 jaar hier vrijwel geen Chinese merken meer zien.
mashell zegt
De Chinezen zijn slimmer dan dat, die huren gewoon Europese designers in.
Robert zegt
Hyundai Pony? Laat maar komen.
Overigens leunt ook de Ioniq 5 zwaar op de lijnen van dit Giugiaro design.
utregcity zegt
En zo gaan de Chinezen door met ontwikkelen en innoveren. En wat doen de boomers in Europa? Klagen en klagen, want vroeger was alles beter. Succes hè. 🙄
rogerzz zegt
Wat zegt dit: niets. Misschien is een productie-versie 500kg zwaarder, is hier een andere accu (kleiner) gemonteerd met andere koeling, is de ophanging en wielen gemodificeerd, je kan de rest verder invullen wat aangepast is. Doe volgende maand nog maar een keer met een versie die voor het publiek te koop is.
Porsche ligt hier vast niet wakker van.
alfagtv6 zegt
Tsja… leuk voor ze, doe dan toch maar de Porsche.
driver79 zegt
Het laat hun ambitie zien. Geen knullige club.
mc96 zegt
Een purpose built prototype met toevallig vier deuren. Lekker relevant.
vetnek zegt
Het witgoed ronde record.
mashell zegt
Vooral grappig dat ze heel veel minder mensen op de foto hebben dan Porsche…
Blijkbaar zijn ze efficiënter.
Gele Koplamp zegt
Tja, knappe prestatie. (Maar ik doe er dan liever zo’n 45 seconde langer over in een Giulia Q :) )
Maar hoe lang gaat het duren voordat het bezitten van een Xiaomi net zo’n ‘droom’ is als het bezitten van een Porsche?
Jurgen zegt
Veel mensen hebben al een Xiaomi in de broekzak, je zou maar een auto kunnen kopen vannhetzelfde bedrijf als je telefoon, wauw, echt om hebberig van de worden 😂