
Het geld is op. Tenzij iemand de toko voor eind deze maand koopt geeft Xenatech de pijp aan Maarten. Nooit meer Maybach Coupés, geen Aston Martin DB9 shooting brake, geen Mercedes CLS cabrio.
Hoewel de Xenatech Maybach Coupé voor een Maybach de afgelopen zomer erg succesvol bleek. Hij werd overal gespot. Dat kon succes de coachbuilder/ombouwer blijkbaar niet redden. Slechts 8 coupés zijn klaar en afgeleverd, 3 staan er nog in de werkplaats. Geen van die 3 schijnt een koper te hebben.
Naast het onder licentie ombouwen van de Maybach 57S bepantserde Xenatech ook auto’s en hadden ze grote toekomst-plannen. Meer auto’s die eigenlijk iedereen wil zien maar geen fabrikant durft te bouwen. Denk aan een Aston Martin DB9 en Vanquish shooting brake, vierzits Audi R8 en tweedeurs Mercedes CLS cabrio. Net wat exclusiever dan gewoon die “E” met stoffen kap.
De afgelopen maanden is er noch een investeerder voor het bedrijf, nog klanten voor de 3 Maybachs in onderdelen gevonden. Blijkbaar heeft Maybach zelf hun tijd ook wel beter te besteden.
Als er binnen een maand nog steeds geen geïnteresseerden opstaan is het 68-werknemers tellende bedrijf definitief failliet. Hoge productiekosten, slecht voorraadbeheer en twijfelachtig management doen het slecht in economisch ’twijfelachtige’ tijden. Luxemerken overleven nog wel maar met excentrieke coachbuilders kan het snel gedaan zijn. (bron: GTSpirit.com)
Opnieuw beginnen en wel mooie auto’s bouwen.
Beetje raar. Op Autogespot staan er 8 unieke exemplaren. Dat betekent dus dat ze allemaal gespot zijn. Dat kan toch niet? Deze zijn toevallig gespot op plekken waar spotters waren. Waren zijn de Xenatechs uit China, VS, Latijns-Amerika?
@e550: Goede vraag… Zou het kunnen dat de spots die we hebben vooral wrapjes / remakes van hetzelfde exemplaar zijn?
Daar had Spyker ook een handje van. Je zag van alles rijden, maar steeds met hetzelfde kenteken, bijvoorbeeld.
@mout: Lijkt mij niet. Het zijn allemaal exemplaren met verschillende kentekens uit verschillende landen.
@e550: dacht jij soms dat die dingen aan de lopende band gebouwd werden? Het is nog niet zo lang geleden dat de Cruisero officieel onthuld is en de koper voor zo’n dure auto zullen niet direct in de rij gestaan hebben.
Acht stuks lijkt mij niet vreemd.
@robbie: Natuurlijk worden ze niet aan de lopende gemaakt. Maar als je kijkt naar de redelijk grote hoeveel Maybachs in Rusland, VS, China en UAE, en kijkt hoeveel rijke mensen er zijn daar, lijkt het mij niet vreemd dat er meer dan 8 Xenatechs op de wereld rond rijden.
@e550: oh ? Hoeveel maybachs rijden er daar rond dan ?
@e550: ik denk dat dat wel kan. Het bijzondere opvallende auto’s met trotse eigenaren. Er zijn er maar 8 maar er zijn wel meer dan 8 miljoen autospotters.
@mashell: Niet op Autogespot.
Jammer, die Maybach Coupé vond ik best wel geslaagd. Maar als slecht management de oorzaak is, kan een goede herstructurering/overnemer hier misschien nog de meubelen redden?
de Coupe, toch nog het mooiste model van Maybach.. maar verder niks met heel Maybach.. koop wel en Mercedes :)
Was het geen Vanquish shopping brake dat ze ontworpen hadden ipv DB9?
@adyton: Ha wordt ook vermeld. Vind wel geen info op internet gelijk van die DB9 shopping brake.
Het zag er wel lekker uit, maar zo zie je nog maar eens: als je geen bedrijf kan besturen ga je failliet, hoe duur je je spullen ook verkoopt.
Iemand een fotoshop hoe die CLS cabrio er dan zou moeten uitgezien hebben?
@vale46: http://www.autoblog.nl/image-gallery?file=0_Divers/xenatech/0406_mb_cls_01_big.jpg
@sirmustang: En daar betaal je dan zoveel voor terwijl je gewoon ook een CLK cabrio kon kopen die hier wel heel veel op leek.
Blijkbaar hadden ze wel veel ideeën, maar zijn er weinig echt gebouwd.
@sirmustang: die 7 serie met dat hoge dak is ook wel de ultieme wagen om potentiële klanten af te schrikken.
Toch veel werknemers voor zo’n relatief kleine onderneming
@bmwmaaktrijdengeweldig: De auto’s moeten ook geproduceerd worden hé, dat verklaart waarom er zoveel werknemers zijn.
@masterstig: toch zijn dat er idd wel veel. Dit zijn kleine bedrijven die exclusieve wagens ontwikkelen. Koenigsegg werkt bv met 45 werknemers. En die hebben wel meer werk aan hun wagens dan alleen wat uitrekken en coachbuilding. Tenzij ik dat bedrijf ferm onderschat en veel vraag is naar een uitgerokken Q7 of zo. Alleszins laat dit bericht toch het tegendeel vermoeden he :)
@adyton: Misschien hebben ze voor elk onderdeel van de auto een eigen specialist :D.
@masterstig: Sorry, maar die reactie is niet erg nuttig.
@bmwmaaktrijdengeweldig: Uhh nee, dat klopt, dit was een grapje (moet ik ook nog gaan uitleggen wat dit woord betekent?), jammer dat jij geen humor hebt….
@masterstig: ……………. ik reageerde op deze reactie hoor..: ”@bmwmaaktrijdengeweldig: De auto’s moeten ook geproduceerd worden hé, dat verklaart waarom er zoveel werknemers zijn.”
Het is noch … noch, niet noch … nog.
OT: Het is een beetje een protserig gevaarte, bovendien ontzettend lelijk. Een donkergroene Brooklands daarentegen is niet te versmaden..
Een bedrijf met leuke ideeën maar slecht management en een dwaze boekhouder (of lui personeel) kunnen de cijfers ook rood kleuren.
Zonde, ik hoop eigenlijk wel dat er iemand het overneemt want die maybach coupés vond ik wel leuke dingen.
@Hupke: In het zwart wel, maar in het beige of een andere lichte kleur….
@masterstig:
En grijs dan, da’s ook een lichte kleur, misschien een beetje saai maar vind maar eens een auto die niet goed staat in het grijs.
@Hupke: Ja oké, maar grijs is wel heel erg saai! Misschien staat het goed voor op de Polo/Golf, maar verder….
kan iemand mij vertellen hoeveel geld ze nodig hebben ?
ik wil mij wel in de autowereld mengen :)
@JaxDryke: Reken maar op een mooie twintig miljoen, gewoon om de boel weer op gang te trekken. Daarna verspreidt over vijf jaar nog eens 100 mio…
@Esprit_de_Flandre:
hmm, laat maar.
ik zat meer te denken aan 50 euro :P
Jammer. Wel zeer coole ideeën die ze hebben. Daar zou ik meer van willen zien.
Dit stukje:
“..Hoge productiekosten, slecht voorraadbeheer en twijfelachtig management doen het slecht in economisch ‘twijfelachtige’ tijden. Luxemerken overleven nog wel maar met excentrieke coachbuilders kan het snel gedaan zijn..”
Dat is van alle tijden. Hoeveel autobouwers zijn er zo al over de kop gegaan? Genoeg voorbeelden.
Ms weet Victor Muller nog iemand?
@Modus: En hij zelf :D.
Zou jammer zijn, kan dit soort projecten altijd wel waarderen.
Spijtig, echt een schitterende wagen/tank die Xenatec… Mercedes zou er zich mee moeten moeien en dat ding in hun gamma steken.
Lap, één mooie Maybach, en dat stopt nu nog.
Verder: Hadden ze eigenlijk wel veel producten? Ik zie vooral veel photoshops op hun site. Zo kan ik ook een uitgebreide product range aanbieden. De vraag is wat ze ècht allemaal geproduceerd hebben…
@Alwood: Xenatec, niet -tech.