Een beetje meer accu en een beetje Zweedse liefde maken de XC90 PHEV de ideale auto voor Nederland.
De komst van de eerste plug-in hybrides naar Nederland viel samen met een bijzonder prettig fiscaal regime. De befaamde 0% bijtelling zorgde voor stevige verkoopcijfers van onder andere de Volvo V60 D6, Outlander PHEV en Opel Ampera. Later volgenden nog veel PHEV’s, maar de bijtelling kroop langzaam omhoog.
Fiscaal gezien waren de PHEVs een daverend succes, maar over de winst voor het milieu was beperkt. Dat kwam omdat jullie allemaal weigerden om de plug-in hybrides op te laden. Deels was het te verklaren: de accu’s waren te klein, de range te beperkt en stekkeren is voor de meeste mensen geen hobby.
Zelf reed ik ook een korte periode een plug-in van een bekend Duits premium merk. Mijn dochter had destijds zwemles aan de andere kant van Rotterdam. Binnendoor was het 9 km, de snellere route over de ring was een kleine 12 km. Jullie mogen raden of ik het in de winter elektrisch haalde heen en weer….
Een grotere accu helpt
Eerlijk is eerlijk: de vroege Volvo XC90 T8 had ook een nogal beperkte elektrische actieradius. In 2021 kwam Volvo gelukkig met een significante update van de Recharge plug-in hybride aandrijflijn voor 90- en 60-serie (V60, S60, XC60, V90, S90, XC90).
De nieuwe long-range batterij voegt een derde laag cellen toe, waardoor de capaciteit te verhoogd wordt van 11,6 kWh tot 18,8 kWh. De WLTP-range naam daardoor toe tot maximaal 72 km. In de praktijk op winterbanden, temperaturen rond de 5 graden, een mix van stadsverkeer en stukjes 100 km op de ring is de range 50 km+. In puur stadsverkeer kan dat nog licht oplopen.
Vooral voor de dagen (of weekenden) dat je rondjes rondom de kerk rijdt, is de XC90 T8 opeens een auto die je 100% elektrisch kan rijden. Er waren echter ook dagen dat het inpluggen niet de eerste prioriteit had, toch vreemd hoe dat werkt.
Iets meer vermogen helpt
Ik herinner het me nog van de eerst test van de destijds nieuwe Volvo XC90 T8: de viercilinder met turbo en supercharger vuurde ruim 300 pk op de voorwielen af, de elektromotor deed maar één derde van dat vermogen. Onder stevige acceleratie hadden de voorwielen (te) veel moeite met het vermogen.
Nog steeds gaat er meer vermogen naar de voorwielen, maar de elektromotor heeft wel een stevige boost gekregen. Dankzij de krachtigere elektrische motor op de achteras (145 pk) stijgt het systeemvermogen naar 455 pk. Dat laatste is overigens redelijk onbelangrijk, maar de sterkere elektromotor is tijdens elektrisch rijden serieus een stuk prettiger. Toen de XC90 T8 ooit uitkwam was de elektromotor op de achteras slechts 82 pk sterk.
De XC90 helpt nog meer
Met twee motoren aan boord is het altijd maar de vraag welke de XC90 gaat gebruiken. Gelukkig vonden ze daar ook weer iets op in Goteborg. Op de powermeter geeft een druppeltje aan vanaf waar de verbrandingsmotor mee moet gaan helpen. Dat is een dynamisch gegeven, op hogere snelheden moet de vierpitter immers sneller bijspringen. Met een klein beetje beleid zijn ook routes met niet al te lange stukken snelweg prima elektrisch te doen.
One-pedal drive
Direct een kleine bekentenis: ik heb een hekel aan one-pedal drive. Het is gevaarlijk als het glad is, je krijgt er lamme “poten” van en bij de meeste chauffeurs leidt het tot knipperende remlichten. Om het eerste en derde punt even toe te lichten: gas los bij one-pedal-drive zorgt ervoor dat de remlichten aangaan. Aangezien de meeste mensen niet kunnen rijden en al helemaal niet netjes één stand voor het gaspedaal kunnen hanteren, floepen de remlichten dan nog wel eens aan.
Dan het onderwerp veiligheid bij one-pedal-drive: in een panieksituatie laten de meeste mensen (abrupt) gas los. Als het echt glad is, kan de auto daardoor een goede zwieper maken.
En toch ben ik enthousiast dat de Volvo XC90 (en andere huidige Volvo PHEVs) one-pedal-drive hebben. Het betekent namelijk dat het regeneratievermogen zo sterk is dat de reguliere remmen veel minder gebruikt worden. Nu nog even met ondertiteling: als je remt, dan zorgt de wrijving tussen remschijf en remblok dat je vertraagt, de energie wordt omgezet in hitte. Daar heb je niets aan, maar als je regenereert met een elektromotor, dan wordt de accu weer bijgeladen. “Gratis” stroom dus.
Volgende stap de EX90?
Net nu de plug-in hybrides echt bruikbaar worden, neemt Volvo alweer de volgende stap en vervangt de XC90 straks door de volledig elektrische EX90. Het is logisch in het grotere plaatje waarin emissievrij rijden het doel is. Toch is het jammer dat we niet wat langer aan de plug-in hybrides gaan. De Volvo V60 T6 en T8 Recharge halen al 92 km elektrische en andere PHEV’s komen soms nog verder.
Nu alleen nog van die soms vieze en altijd onhandige kabels afkomen. Gelukkig heeft Volvo daar ook iets voor: draadloos laden, dat deed ik al eens met een XC40.
Deze auto’s staan in de Autoblog Garage:
- Audi A4 Avant van Michael
- BMW 530i Touring (G31) van de baas van Wouter
- BMW i5 eDrive40 Touring (G61) duurtester
- BMW M140i xDrive (F21) van Martijn
- BMW M2 (F87) Competition van Ruben
- Citroën 2CV6 van Michel
- Fiat Panda 4×4 van Michael
- Jaguar F-Type V6 Roadster van Machiel
- Mazda 6 Sportbreak van Loek
- MINI Cooper S Gizmo Speciale (R50) van Martijn
- Peugeot 206 GTi racers
- Porsche 911 Carrera (996) van Wouter
- Porsche 944 van Jaap
- Saab 9-3 Cabrio van Nicolas
- Tesla Model S van Nicolas
wigoo zegt
Zijn de modellen van na de facelift eigenlijk een beetje betrouwbaar? De eerste versies hadden nogal wat elektronica problemen en ik ken mensen waarbij op willekeurige dagen de auto helemaal niet wilde starten.
Dr.Dre zegt
Voor zover ik hoor, is het al stukken beter qua betrouwbaarheid. Eén van de grootste manco’s bij de eerste generatie was dat er condenswater van de airco achter het dashboard precies op een ECU druppelde, water dat kan indringen bij electronica, geen goede match 🙃.
jaapiyo zegt
Volvo heeft alleen nog geen oplossing voor Rob Jetten en de bak MRB die hij op PHEV’s gaat heffen.
utregcity zegt
Jawel hoor, die heten EX30 & EX90.
racerx zegt
@willeme heeft toch geen 330 Touring meer? Lijstje onder artikel.
willeme zegt
@racerx: nee, dat klopt! De 330d heeft al een tijdje een heel goed nieuw baasje! Ik zal ‘m er eventjes afhalen ;-)
frederik zegt
Ik vind de X5 45e (nu 50e) qua rijden toch veruit de superieure auto. Comfortabeler én sportiever dan de XC90 en een soepele zescilinder die een veel fijnere beleving geeft. De accu is veel groter, iets van 24 kWh dus je kunt echt zinnige afstanden elektrisch rijden en hij heeft ook genoeg kracht dan. En altijd vierwielaandrijving zodat je niet met die krabbelende voorwielen zit.
Het enige dat de T8 beter doet is bagageruimte en een derde zitrij maar dat heb ik er graag voor over.
bunnylebowski zegt
@frederik eens en die vergelijk mis ik ook wel beetje. Dit leest als een duurtester reclame / advertentie artikel.
Zou m’n God niet weten waarom je deze zou prefereren , 4 cilinder voor zo’n mastodont is echt te beperkt. Zeker voor een chief tyre smoker.
frederik zegt
Tja de XC90 is een auto voor mensen die veel kinderen hebben of niets met autorijden hebben (“hij moet het gewoon doen”). En/of een BMW niet bij zich vinden passen.
quincy zegt
Ik vind de SUV klasse überhaupt voor mensen die niets met autorijden hebben. Wat je er ook van wilt zeggen, als het je om autorijden te doen is een SUV gewoon minder.
Bigspender zegt
zelden zo’n raar antwoord gelezen van iemand
willeme zegt
@frederik: leuke discussie!
De Volvo is een stuk ruimer en zoals je gezegd een echte zevenzitter. De zwaardere BMW is slechts een vijfzitter. Voor veel gezinnen is dat natuurlijk meteen al een dealbreaker. Net als de kleine bagageruimte van de BMW. Mensen die een gezinsauto willen, kijken minder naar cilinders en prestaties, maar ruimte, praktisch gemak en comfort.
Daarbij is de Volvo net even wat neutraler en vriendelijker qua imago. Er zijn zat academici die BMW rammend ordinair vinden en er niet in gezien willen worden. Of uberhaupt geen Duitse auto willen. De BMW is niet moeders mooiste, de Volvo is nog altijd een fraaie verschijning (maar dat is natuurlijk subjectief).
Oh, last but not least, prijs. De Volvo is prijstechnisch veel interessanter. Ze zijn goedkoper en completer. Dus wat dat betreft het typische Volvo-segment. de BMW mag weliswaar sneller zijn dan de Volvo, het is niet de T8 langzaam is. Of oncomfortabel.
bunnylebowski zegt
@willeme het wat ‘neutralere’ karakter van de Volvo helpt inderdaad wel, dat is juist waar ik jeuk van krijg ;-). Om een NL rappert te quoten: “Want naast m’n dood is m’n grootste angst in het leven gemiddeld zijn”.
Enfin de Volvo vind ik verder ook een erg mooie auto hoor , maatje van me had m naar weer ingeruild op een V60 volledig Heico – dat wilt ook wel.
Ik dacht trouwens dat BMW ‘m ook als zevenzitter leverde ? Maar niet echt thuis in de grote gezinnen kanonnen
rogerzz zegt
Ik spuugde toch wel mijn Spa Rood tegen het scherm dat ‘academici BMW rammend ordinair vinden’ – ik zal het tegen mijn 3 universitaire buurmannen zeggen met 3-series. Bij mij is het ook flink fout gegaan, ik heb maar liefst 3 universitaire titeltjes en heb ook een BMW, waarom hoor ik deze ongeschreven regel nu pas?
Als we dan toch keihard aan het generaliseren zijn; voor een Volvo SUV moet je haar minimaal net zo grijs zijn als dat van Wouter, qua leeftijd graag 55+ en een BMI van >25 zou ook op de wensenlijst staan. Dat enorm stoffige en oude imago is voor mij echt een dealbreaker.
geenidee1975 zegt
Opa zal ff z’n mond ff opentrekken: na de jaren negentig is de academische titel sterk in waarde gedaald door academici die liever lezen wat ze willen lezen om hun punt te maken dan dat ze lezen wat er feitelijk staat en daarop reageren…
Rokende Wielen zegt
Ik vind het wel grappig om te lezen dat er meningen van bijvoorbeeld een rappert en veronderstellingen over wat academici zouden vinden van een BMW worden aangehaald om complete merken af te schrijven op imago van een archetypische bestuurder van een willekeurig model van het merk. Zou het werkelijk zo zijn dat veel mensen zich die mening van een ander zodanig aantrekken dat ze of bereid zijn meer te betalen of zichzelf een fijne automobiel ontzeggen vanwege de mening van een ander? Zeker als je de centen hebt voor een X5 of een XC90 om maar twee voorbeelden te noemen? De grap is dat een “gemiddelde mensch” niet zou bestaan en dat een veronderstelling over academici en BMW een reactie verderop direct onderuitgehaald worden.
Als je kijkt naar verkoopaantallen dan worden de merken BMW en Volvo veel verkocht en hebben daarmee een grotere invloed op “het gemiddelde” hebben dan pak ‘m beet een Alfa Romeo of een ander uiterste, een Lexus. Typeringen zijn zo leuk en vaak maar de helft van het verhaal.
Flatsix zegt
Rustig maar rustig maar. Er staat “er zijn zat academici…” dus niet alle.
Willeme heeft natuurlijk wel rammend gelijk.
frederik zegt
Klopt, smaken verschillen! Een van mijn beste vrienden geeft niet om auto’s, wil geen BMW vanwege het imago en neemt wel regelmatig kinderen mee naar sport en feestjes, dus de XC90 is voor hem perfect.
Ik vind het een zaaddodend ding dus heb ik een 45e gekocht. 🙂 Ik trek vooral die viercilinder niet in dit kaliber auto’s.
frederik zegt
Oh het probleem is trouwens niet dat de T8 langzaam is, het gaat om de manier waarop!
wimbers zegt
Het feit dat de Volvo’s niet altijd awd zijn heeft mij na mijn v60d6 ( die achterlijk snel was voor een diesel en nog een echte 5 in lijn had!) doen besluiten om een ander merk te nemen. ( Mercedes glc, gele, x5) ik rijdt veel in Scandinavië en de AWD liet het op crystals momenten echt wel eens afweten omdat de accu bij -20 niet genoeg power meer had..
quincy zegt
Dat vind ik wel echt een terecht punt en een tegenvaller van deze XC90. Uberhaupt is de range toch wat beperkt en zou ik (met het oog op de volle MRB volgend jaar voor PHEV) denk ik toch eerder voor een volle brandstof gaan (diesel past wel echt goed bij het type auto).
Svda zegt
Hoe is het met de liefde voor de garage/dealers nu? Aangezien het niet echt een betrouwbare auto is.
24qv zegt
Allemaal leuk en aardig als je zo’n bak zakelijk of in de lease kan rijden de eerste paar jaar. Ik wil ze zo meteen wel eens zien als ze 4 a 5 jaar oud beginnen te worden. Als de accu de geest geeft of de ingewikkelde aandrijflijn van een PHEV opeens kuren gaat vertonen. Dan ben ik bang voor de 2e of 3e hands bezitter dat reparatiekosten niet meer opwegen tegen de waarde van het voertuig.
Maarten123 zegt
Heb nu een GLE350de en die biedt precies wat de XC90 voor mij mist: een acceptabel verbruik als de accurange niet toereikend is. Bij een lange snelwegrit met hogere snelheid haalt hij alsnog 6,5l/100km, terwijl de ev range in de praktijk 80km is. Naar mijn idee momenteel de meest serieuze PHEV. Ik tank overigens HVO100 plantaardige diesel. Overal verkrijgbaar, mits je even online zoekt. Fossiel vrij zonder nadelen, afgezien van de kosten.
nautique206 zegt
Ik kan uit ervaring vertellen dat de V60 T6 bij lange na geen 90 km haalt. In de winter 50, nu het iets warmer wordt 65 . Wellicht dat het richting de zomer nog iets meer wordt, maar het verschil is wel vrij groot