Technisch gezien is de X7 geen SUV, maar deze X7 concurrent is dat wel.
In Nederland kijken we toch een beetje anders naar ruime auto’s, dan in de rest van de wereld. In principe kun je met je gezin prima in een Peugeot 108 op vakantie. En als je in een luxe bij bent, is een Volkswagen Polo ook mogelijk. De buurman is een uitslover, want die gaat met de Renault Kadjar (en Tabbert erachter) naar zuid-Frankrijk.
Die Audi A6 van gisteren (die dieselbeuker met 400 pk) was voorzien van zeven zitplaatsen door middel van het meest knullige achterbankje ooit. Dat doen ze in andere delen van de wereld wel ietsje beter. Zoals de in de Verenigde Staten. Want daar hebben ze DIT tot hun beschikking. En wat bedoelen wij met ‘dit’? Nou, deze Infiniti QX80, een rechtstreekse X7-concurrent. De QX80 is het topmodel van de QX-lijn, de SUV’s en crossovers van het Japanse luxemerk dat in Nederland harder faalde dan de tweede single van Höllenboer na ‘Busje Komt Zo’.
Die vergezochte brug maken we niet zomaar, want deze enorme SUV is eigenlijk het perfecte alternatief voor een bus. Zoals René van der Gijp zou zeggen: “Die wagen is zó groot, die heb z’n eigen conducteur!”
Volle bak
Het gevaarte is namelijk fors groter dan de X7. De Infiniti QX80 is 5,34 meter lang en de Japanse Amerikanen zijn trots om te melden dat de auto ruimer is dan ooit. Op de achterbank is er 18% meer ruimte, op de derde zitrij neemt de ruimte tot met maar liefst 54%. Het interieur is typisch voor Amerikaanse Japanners: dus veel luxe, tech en net niet het superieure Duitse afwerkingsniveau. In tegenstelling tot de episch kale Duitsers, zit deze auto volgestouwd met uitrusting. Het is echt volle bak.
Dermate veel dat we een paar dingen willen uitlichten. Het ding zit vol met camera’s, zodat je in de gaten kunt houden wat er op welke stoel gebeurt. Over stoelen gesproken, op de tweede zitrij kun je nu ook massagefunctie en stoelverwarming krijgen. De derde zitrij heeft stoelverwarming. Standaard heb je 14 speakers (600 Watt), maar je kan een Klipsch-audiosysteem bestellen met 24 speakers.
Techniek X7 concurrent
Dan eventjes de techniek van deze échte SUV. De concurrenten van de Inifniti QX80 zijn in feite grote crossovers, want die hebben een zelfdragend koetswerk. De QX80 staat op een ladderchassis waar ze de koets op hebben gezet. Qua motoren gaat de Infiniti ietsje met zijn tijd mee. De atmosferische 5.6 liter V8 uit uitgaande generatie is komen te vervallen.
Daarvoor in de plaats is er een 3.5 V6 met twee turbo’s gekomen, die meer vermogen (450 pk) en koppel (700 Nm) kan leveren dan de oude achtcilinder. De transmissie is een negentraps automaat. Bijzonder: vierwielaandrijving is niet standaard! Er zijn vier uitrustingsniveau’s: Pure, Luxe, Sensory, Autograph.
De Inifniti QX80 komt niet officieel naar Nederland, alhoewel er vast wel iemand zal zijn die super-uniek door het leven wil gaan. Iemand die pertinent géén BMW X7, Mercedes-Benz GLS of Range Rover moet hebben. Wil jij ook een keer in zo’n QX80 rijden? Dan raden we je aan om tijdens je roadtrip in een ‘Fullsize Luxury SUV’ te huren. Er staat dan een plaatje van een premium Duitser, maar je krijgt dan altijd een Infiniti. Toch nog altijd beter dan naar Hersonissos hobbelen in die 108.
Meer lezen? Dit zijn 11 goedkope auto’s met veel vermogen!
crashingduke zegt
Was de definitie van een SUV niet dat zij een zelfdragende carrosserie heeft. Een Sports Utility Vehicle, als licht en handelbaar alternatief voor een terreinauto voor mensen die vanwege hun sportieve activiteiten een ruime wat hogere auto kunnen gebruiken maar geen paardentrailer trekkende Range Rover nodig hebben. De eerste SUV’s waren de BMW X5 en de Lexus.
rollingstoned zegt
“De eerste SUV’s waren de BMW X5 en de Lexus.”
Daar is Jeep® het niet mee eens:
“SUV, an acronym that stands for “sport utility vehicles”, may have become common language in the 1980s, but the capability behind its name started much earlier. “Sport utility vehicle” appeared for the first time in 1974 in the brochure of the first generation Cherokee, cementing its place in history once again. From that moment on, the popularity of the term SUV and the brand became so great that SUV became synonymous with Jeep®!”
https://www.jeep.co.za/suv
willeme zegt
@crashingduke:
Goede vraag!
Officieel is het verschil tussen SUV en een crossover het platform. Een SUV heeft een ladderchassis, een crossover een zelfdragende carrosserie. In dat kader bezien zijn de Lexus RX300 en BMW X5 de eerste crossovers.
De naam SUV is inmiddels behoorlijk vertroebeld. Tegenwoordig zetten fabrikanten het ook op een licht opgehoogde hatchback.
rollingstoned zegt
” In dat kader bezien zijn de Lexus RX300 en BMW X5 de eerste crossovers.”
Ook de term crossover is een Amerikaanse vinding, die ‘eer’ komt de ’79 AMC Eagle toe ;-)
Richmond zegt
dus suv en terreinen auto is dan hetzelfde
rollingstoned zegt
Een terreinauto is een SUV, maar een SUV is niet altijd een terreinauto. Vandaag de dag is de term SUV vooral marketing geneuzel ;-)
gregorius zegt
De vorige QX80 zag er erg dik uit; anders en dik.
Deze is eigenlijk wat saaier geworden: de voorkant is prima, de achterkant is een beetje MB EQB, en die is toch een paar klasses lager.
Daarnaast is het ook nog altijd jammer van Infiniti, dat toch het luxe merk van Nissan probeert te zijn, niet gewoon een opzet heeft dat 500 pk levert. Want iedereen die zo’n slagschip in de premium-klasse wil kopen, wil m hebben met 500+ pk. De X7 komt met 530 pk en ik denk deze uitstekend verkoopt vergeleken met de andere modellen. Er is een GLS63 (en ook een Maybach versie met 550+ pk). Range Rover doet er 1 met 615 paarden. Dus waarom blijf je dan achter met een 450 pk V6 versie?
Maar goed, ik vind m erg dik en mooi. Het is nog altijd jammer dat Infiniti weg is uit Europa; ik heb louter goede herinneringen aan mn Fx30
Flutterbear zegt
Niet in Nederland, of je moet hem op vrachtwagen kenteken zetten.