Een tijdje geleden lekte er een memo van BMW uit waarop de Ringtijden van de X6 50i en de Cayenne GTS met elkaar werden vergeleken. De BMW kwam daarbij als beste uit de bus, maar dat is niet heel verrassend te noemen. Anders had BMW het waarschijnlijk ook niet op een memo gezet. Onlangs hebben de testers van AutoBild nog eens gekeken hoe snel beide auto’s nu echt zijn.
De X6 zette een tijd neer van 8 minuten en 54,4 seconden, waarbij hij een topsnelheid van 240,9 km/h bereikte. De Cayenne GTS bleef steken op 9 minuten en 1,9 seconden en 228,1 km/h.
De X6 is ook de lichtste van de twee, voor zover je 2378 kg licht kunt noemen. De Porsche is 32 kg zwaarder, en een volle tel langzamer naar de 100: 6,7 seconden tegenover 5,7 voor de X6, terwijl de geteste Cayenne handgeschakeld was en de X6 altijd een automaat aan boord heeft. Op het gebied van snelheid heeft de Porsche de overhand: hij haalt 263 km/h, terwijl de BMW begrensd is op 252 km/h. Qua remmen gaat het gelijk op: van 100 naar 0 doet de X6 in 37,7 m, de Cayenne in 37,4 m.
Als we de memo van BMW mogen geloven is de X6 ook een stuk zuiniger – 1 op 7,7 tegen 1 op 6,6 – en stoot hij per km 62 g minder CO2 uit dan de Porsche. Bovendien is hij goedkoper: bij de BMW-dealer kun je vanaf €102.750 terecht voor een X6 50i, terwijl Porsche je pas een Cayenne GTS meegeeft vanaf €122.250.
Kom dus maar weer door met alle “BMW is de beste” reacties, want in dit geval lijkt het ook echt zo te zijn. (via bmwblog)
Matt zegt
Het is dus een snelle fauto, die X6
FiXeR zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Rutger zegt
Als je snel wil zijn moet je een laag zwaartepunt hebben, terrein wagens aanpassen aan de weg en vervolgens pochen dat hij snel is complete onzin…
Suv’s zijn echt extreem zinloos.
FiXeR zegt
Hoezo nutteloze bijdrage. Jullie geven zelf aan dat ik met zo’n reactie moet komen :P .
Guan zegt
Helaas (of moet ik zeggen gelukkig) heb ik de BMW Kyron nog steeds niet live gezien, maar ik sluit me aan bij de eerste zin van Rutger!
Sidney zegt
euh…
iets onder de 9 minuten?
een 106 GTI kan het in 9:14 volgens Google (en alles op de internets is waar, dat weet je)
Guan zegt
Sorry, ik bedoel natuurlijk de BMW Actyon… Gelukkig zie je die dingen niet iedere maand :-)
Matt zegt
In de ‘Ruben-test’ van de X6 bleek al dat-ie strak de bocht om kan, dat betaalt zich uit op de Ring. Met die afgezaagde daklijn ligt het zwaartepunt waarschijnlijk ook iets lager dan bij die Cayenne. En als de sprint ook nog eens een stuk sneller is, dan is de uitslag niet zo verrassend.
Werd overigens vorige maand op de A14 in Italië voorbij geknald door een X6 en wist het toen meteen: wat een pooierbak. En lelijk ook. De vormgeving van de (oude) X5 was ik pas na een paar jaar zat, die van de X6 nu al.
Sidney zegt
http://hk.youtube.com/PaulTJ85
en
http://pistonheads.com/news/default.asp?storyId=18508
8)
Luc zegt
Maar mooier is hij niet.
RiKe zegt
Gelukkig is hij sneller, dan kan dit lelijke hok dus ook sneller uit m’n zicht verdwijnen!
Ik ben al geen fan van de Cayenne (uit formaat getrokken 911), maar de X6 vindt ik nog net iets lelijker.
Memphis zegt
Groot gelijk Rutger, hoe zielig als je met je X6 moet gaan pochen dat hij sneller dan een GTS over de ring gaat, het zijn beide lelijke tanks, die geen enkele reden van bestaan hebben behalve een belachelijke modegril.
Floris zegt
Een Honda Civic Type-R is sneller. Gaat dus nergens over…
marruk zegt
..Kom dus maar weer door met alle “BMW is de beste” reacties, want in dit geval lijkt het ook echt zo te zijn”.
Daar klopt geen drol van Ruben.
Ik vergelijk liever de tijden van een Cayenne S automaat (385pk – 2245kg) met die van een X5 4.8i automaat(355pk – 2080kg)..
Want een X6 is geen X5, en een automaat is geen handgeschakelde bak.
De bovenstaande Cayenne S en X5 4.8i modellen hebben allebei een sequentiele automaat,
en ik ben meer geinteresseerd in deze eerlijkere vergelijking
JanJansen zegt
Zo’n bericht voelt toch een beetje als Sugar Lee Hooper die van Mart Smeets de 100 meter droogwippen wint.
Voor de BMW-bashers kwam ik de volgende afko’s (jaren ’80 Turbotaal, ik weet het) tegen:
BMW = Bei Mercedes weggeworfen
BMW Backwards = Wanted Mercedes Benz
Albert zegt
Tsja, die anti-X6-opmerkingen beginnen ook een baard te krijgen. Denk dat 99.9% van de reageerders niet in staat zijn om zo’n auto te kopen, dus waar hebben we het over? Zelfde als we allemaal gaan roepen dat Heidi Klum een lelijk wijf is, makkelijk gezegd als je weet dat ze jou toch niet ziet staan :)
Heb de X6 diverse malen live gezien, is echt een imposante bak vind ik zelf. En ik vind ‘m dus wél mooi..
Albert
Volvo_440_turbo zegt
Ik zag eergisteren zo een 3.0D voorbij rijden, in mijn spiegel dacht ik dat ik een X5 zag maar een beetje later zag ik zijn, eigenlijk niet zo lelijk kontje…
In zijn totaliteit vind ik hem, zoals elke SUV patserig en decadent…
En ik vind het steeds weer amusant als ik een BMW X voorbij snel als ie volle bak is aan het accelereren.
Dit met een autootje van de prijs van enkele opties van die auto…
Mauro zegt
BMW 4 life !!!!!! cker bmw porsche is mooi en snel met nadruk op snel maar bmw is gewoon gelikt mooi met kwaliteit
Jimmie zegt
@Mauro, gefeliciteerd met de eerste fanboy reactie :D
Mtyn zegt
Leuk hoor zulke tijden, maar bij het zien van de Cayenne reclame krijg je ook kippenvel. Wat een gave reclame zeg, nog niet eerder gezien. Doe mij die maar, wat een heerlijke brul.
super zegt
zag vandaag zo’n x6 staan, echt een vreemde auto, kan er niets van maken, echt vlees nog vis, dat iemand een suv koopt kan ik nog wel inkomen, een 6 coupe ook, maar dit vreemde ding… goed research werk van de bmw marketing afdeling want kennelijk hebben ze toch nog een soort van niche gevonden. overigens doet de carosserie vorm met die schuine achterkant me sterk aan een prius (of all things) denken.
GekkeHenkie zegt
Wordt dit nu gemeten uit 1 rondje of uit meerdere rondes?
Want ik heb altijd het gevoel dat je op een circuit van 20km niet 2x precies dezelfde ronde kan rijden maar altijd wel kleine foutjes maakt ergens..
Hoewel ik niet verbaasd ben door deze resultaten, want die X6 ziet er ook wel beter bestuurbaar uit (iets minder lomp dan de Cayenne) en BMW kennende is het onderstel ook formidabel.
Matt zegt
@ Albert: ik behoor dan tot de 0,01% die wél een X6 kan betalen, maar ik kan je toch zo honderd auto’s opnoemen die mijn voorkeur hebben boven deze proletenbak.
RenJie zegt
@Matt
geef liever je geld uit aan een wiskunde-cursus. ;)
Js zegt
Ja… als ik echt hard wil gaan dan zou ik die 100.000 euro wel aan iets anders besteden. Maar hoeveel ik de Cayenne en X6 ook haat, zijn er voldoende mensen die ze meteen aanschaffen. Gelukkig maar ook. Dan kunnen beide bedrijven meer geld verdienen om in echte sport auto’s te investeren. Kom maar eens op met die M1 of M10 (of wat het ook mag zijn) en CGT opvolger, daar zitten wij echt op te wachten.
Ik geef wel toe, ik vindt de X6 wel mooier dan de Cayenne…maar of dat ie echt “mooi” is…dat denk ik weer van niet.
Ik ben het echter eens met Rutger. De meeste mensen die ene Cayenne of X6 hebben die gebruiken hem nooit voor vracht (waar al die ruimte voor is), gaan er nooit mee off-road (waar ze voor ontwikkelt zijn), en zullen nooit het volledige vermogen van de auto gebruiken. Eigenlijk is dat heel jammer, omdat het zijn best wel indrukwekkende machines.
Wapwap zegt
Valt me mee dat het woord ‘premium’ nog niet is gevallen ;)
Y. zegt
Gotsamme! Ik weet inmiddels dat we het hier nou niet echt van het verfijnde autonieuws moeten hebben, maar dit slaat toch wel alles: een blogentry over hoe snel twee zwaar (letterlijk) foute huftermobielen over een circuit zijn te raggen. Over nutteloos gesproken. En dan ook nog het lef hebben om reacties nutteloos te noemen. Ik zou er haast pissig van worden.
autoblogger zegt
@Y: http://www.autoblog.nl/archive/2008/07/20/video-dwars-gaan-met-je-cayenne-gts
Porsche Fan zegt
De X6 is geen concurrent van de Cayenne GTS dus een vergelijking van niks!!!
Y. zegt
Ja, wrijf het er maar in.
What’s next? Wie is er sneller door de bagger: een Ferrari of een Lambo? De Ring rond met een stoomlokomotief?
Je mag jezelf nog wel een beetje serieus nemen, hoor.
Luc zegt
@ albert, dus alles wat men niet kan betalen moeten we maar mooi vinden? Je moet een auto niet beoordelen op basis van het prijskaartje.
Rick dos zegt
En als jij jezelf nou wat minder serieus neemt dan hebben we hier harmonie…
Citrofiel zegt
Ik heb hem nu een aantal keer bekeken, en het echt is hij best aardig. Daarbij ‘snel’ en ‘zuinig’. Mocht ik een vierdeurs-coupé-SUV willen, dan wordt het de X6. Maar ja, dat is ook niet verwonderlijk, met als enige, *ahum*, ‘concurrent’ de Ssangyoung Actyon. ;)
Rick dos zegt
Trouwens wel benieuwd wat het “M model” doet. Als een “standaard” X6 al een 8:54 doet.
Jaa jongens en meisjes die gaat wel wat sneller dan jullie fietsjes en skelters.
Michiel_vd_Brink zegt
Het is toch van de gekke dat semi-terreinwagens tegenwoordig beoordeeld worden aan de hand van de rondetijden op een CIRCUIT!!!
Fout zegt
Hoe langer hoe meer vind ik die SUV echt dikke troep…! Een GTS was dé SUV gemaakt voor het sportieve rijden, voor het circuit. Ben je nog sneller rond de Ring in een 106GTI, lees ik hierboven. Of met de eerste de best BMW blijkbaar… Als je dan nog misrekent da die wagens nie vaak minder dan 17-18l/100km verbruiken. Echt nergens voor nodig. de X6 lijkt nergens op dus voor het ‘coole’ uiterlijk moet je het ook niet doen
Matt zegt
@ RenJie
Het is wel drs. Matt voor jou. Maar als we toch gaan muggenziften: het woord ‘wiskundecursus’ schrijven we nog altijd zonder verbindingsstreepje. ;)
Fout zegt
*Correctie… misrekent = meerekent
Rick dos zegt
@Michiel van den Brink
Inderdaad. Of family sedans, stationwagons, cabrio’s etc. etc. ook zoiets…
RobertJ zegt
nou, ik weet 1 reden waarom je het in ieder geval wel kan kopen:
dat MACHTIGE geluid wat er uit die X6 xDrive50i komt, maar gelukkig is hij niet de enige die dat kan produceren en derhalve geen reden om hem te kopen :)
Monacoblau zegt
Toch wil even kwijt dat een hoop SUV-rijders geen SUV kopen om alleen maar te pochen. Tuurlijk is het een dure auto waar mensen tegen opkijken, maar dat heb je ook met een BMW 7-serie, een Maserati GranTurismo, een Porsche 911 of welke andere auto van ruim een ton dan ook.
Als je een auto niet wilt kopen omdat het een ‘patserbak’ is, kun je misschien maar beter Dacia gaan rijden, want tegenwoordig is een Mini Cooper ook al een ‘patserbak’.
Even een kort verhaaltje: Stel dat je best bereid bent wat centjes aan een auto uit te geven – laten we zeggen max. een ton zonder de inruilwaarde van je huidige auto, ongeveer 20-25k – en op zoek bent naar eentje met een hoge zit, omdat je dit na 5 jaar in een lagere auto te hebben gereden fijner vindt in bijvoorbeeld de file. (Ik persoonlijk vind een hoge zit prettiger in de file, kun je fijn om je heen kijken, maar daar zijn meningen over verdeeld en dat respecteer ik). In zo’n geval kún je kiezen voor een MPV, een terreinwagen of een SUV/SAC/weet-ik-veel-wat. Allemaal auto’s met een hoge zit…
Maar stel nou dat je vorige auto een BMW E39 530i Touring was van 2003, dan ga je geen MPV rijden. Waarom niet? Omdat je het ‘Freude am Fahren’-gevoel van je vorige BMW mist in een luxe Renault Espace, die overigens niet bepaald beroerde rij-eigenschappen heeft.
Dan ga je kijken naar terreinwagens. Wat ik persoonlijk bijvoorbeeld een stoere terreinwagen vind is een Land Rover Defender. Valt ruim binnen het budget, dus kunnen we met de kinderen nog een huisje huren in Spanje, maar aan de andere kant rijdt die ook bij lange na niet zo fijn als een BMW. Wat in dit geval overblijft is een BMW X5.
Een BMW X5 voldoet aan al deze eisen. Een hoge zit, het ‘Freude am Fahren’-gevoel dat je herkent uit de 5-serie en miste bij de Defender en de MPV, ruimte genoeg voor de boodschappen, et cetera. Verder vind ik een X5 ook erg fraai, maar dat is persoonlijk natuurlijk..
Bij SUV’s geldt het volgende: Je houdt ervan of je haat ze, er is geen tussenweg.
p.s. ja ik ben een BMW-liefhebber, maar kan een Range Rover en een Cayenne net zo goed waarderen als een X5.
skinnybmw zegt
Wel eens van de X5 Le Mans gehoord? 700pk en wat een geluid…en die heeft ook een nette rondetijd neergezet op de Nordschleife:
http://www.youtube.com/watch?v=BuRlxl6-uss
Dat een ‘straat’-X6 onder de 9 min. rijdt met z’n dik 2 ton is ronduit netjes…en dat is wat BMW wil een SPORT activity vehicle (SAV) en mensen, deze auto is echt niet gemaakt voor terreinwerk…
Rick dos zegt
Terwijl jullie de mensen uitlachen die deze, door jullie gekwalificeerde, “huftermobiel” “proletenbak” kopen, lachen zij jullie nog harder uit. En weet je waarom? Omdat zij weten dat ze morgen van deze auto af kunnen zijn. Jullie daarentegen zitten nog vast aan jullie fiets, ov maandabonnement of jullie Golfjes of Astra’s. Alternatieven zijn er immers voor jullie niet.
En daarom is het zo lekker om een proleet te zijn en daar bovenop ook nog een hufter. Het is altijd beter dan om bij de plebs te horen.
Welterusten plebs! :lol:
Monacoblau zegt
Kijk, met Rick dos kan ik praten. Fijne nacht allemaal en weltrusten haha!
Ton zegt
BMW gebruikt wel meer trucjes om schoon/groen uit de bus te komen.
Zo wordt de ECU speciaal ingesteld voor een schone testrit, de rechterbuitenspiegel eraf geschroefd en de grill deels gedicht.
Maar nu past men ook nog eens foutieve rekenmethodes toe, komt ie:
7,7 km/L is pakweg 14.3% zuiniger dan 6,6 km/L
want: 7,7*(1-0.143)=6,6
Dus 62 gram minder CO2/km is 14,3% minder (immers elk koolstofdeeltje wat getankt wordt komt er via de uitlaat weer uit)
(62/14,3)*100 = 433,5 gram CO2/km
Dit terwijl BMW claimt dat de X6 50i 299 gram/km uitstoot.
Dat ze sneller zijn rond de ring is een nette prestatie, maar wat betreft milieuprestaties moet men BMW niet zo makkelijk op hun grote groene ogen vertrouwen.
Ps.: Het is al wat later, mochten er wat rekenfouten in zitten, dan hoor ik het graag. :D
Tombnolz zegt
@ Monacoblau
Ik kan me helemaal vinden in jouw redenering. Ik heb niet zoveel met SUV’s en heb ook geen ambitie om er een te kopen. Ik heb nog altijd geen eigen auto en ben gedoemd om met die van m’n ouders te rijden. Tot voor kort reden ze een Sharan (hoge zit dus) en nu een V70. Wel, doe mij maar de lage zit hoor! Maar goed, ik ben ook nog maar een twintiger, dus misschien zit ik over 20 ook wel liever wat hoger, dus ik wijs niemand met de vinger.
Overigens maakt het geen zier uit wie nu het snelst is op de Ring. Wel belangrijk is: ze doen het snel! En snel of iets sneller, het zal de koper echt niet kunne schelen.
beunhaas zegt
fiat uno for life
RenJie zegt
ik heb net een artikel gelezen over X6 50i vs. Cayenne GTS in Supercar magazine.. die X6 is toch wel erg fraai =)
RenJie zegt
@ Drs. Matt
dat dacht ik al. Maar zoals de navislavi’s van tegenwoordig ga ik blind op de spellingscontrole af. ;) Btw, gefeliciteerd met je titel, je bent de enige hier.
SimonMc zegt
Ja en wat dan nog dat deze X6 sneller is dan die cayenne GTS?Het zijn geen sportwagens in geen enkele zin…
Zou net hetzelfde zijn als 2 tractoren die om het snelst een veld afploegen…Slaat toch op niets?Of 2 sumoworstelaars die het snelst een marathon uitlopen.Who gives a fuck?
Volgende week een item over welke kinderwagen de stijfste ophanging en het laagste zwaartepunt heeft?
Porsche Fan zegt
@simonMc
Daar ben ik het niet met je eens!
Een Cayenne is wel degelijk een sportwagen!
Ooit eens gereden in een Cayenne Turbo?
Die is echt werkelijk fantastische (H) en zeker sportwagen waardig!!
segura zegt
hehe heb de x 6 al 2x gespot, op papier trekt hij op niks maar als je hem gespot hebt int wild en op de baan vind ik hem wel ruig zo
hans zegt
Als je de X6 in het echt ziet …. Echt zeer bruut en sportief.
angelo zegt
de front van de BMW is wel Bruut Maar de SUV uit stuttgart is gewoon veel mooier en heeft een hoogere topsenlheid
@porsche fan
de cayenne turbo is inderdaad fantastisch maar niet sport wagen waardig je hebt veel vermogen maar als je de bocht in gaat heb je weer door dat je in een hele zware auto rijdt ookal doet hij het wel heel goed in de bochten voor zo een zware auto
IlCuoreSportivo zegt
Tijd voor een verbod op suv’s,
ik kan niet begrijpen dat ook maar iemand één van beide aanschaft.
Niks als nadelen, of dient het als compensatie voor iets anders ?
GerreLekker zegt
“I may be faster, but you still look like a cock …”
Ik snap er niets van; je koopt een SUV om semi-offroad te kunnen gaan en ga je die testen op een circuit…
Ah ja, mensen die dit kopen zullen waarschijnlijk nooit een veldbaantje zien en dient de wagen meestal ter aanvulling van hun groot ego en ter compensatie van hun kleine …
smokin zegt
Dat je een BMW en een Porsche met elkaar gaat vergelijken op de ring, prima.
Maar pak dan wel een andere BMW en een andere Porsche, beiden hebben prachtige, snelle auto’s in het assortiment.
Ik vind dit hetzelfde als een Gallardo en een F430 naast elkaar zetten om te kijken welke van de twee de grootste kofferbak heeft.
Dirk zegt
Freude am fahren staat er te lezen in sommige reacties.
Er is weinig plezier te beleven met auto’s die met een volle brandstoftank en enkele personen aan boord bijna 3 ton wegen.
Als ik zoveel geld zou kunnen uitgeven aan een auto dan ging ik voor een M6 en daar is de uitdrukking freude am fahren wel op zijn plaats.
Ruof A Idua zegt
@Matt
Leuk zo’n titel Matt. We zijn erg onder de indruk hier. Jammer dat je desondanks blijkbaar niet kunt rekenen. Want het verschil tussen 99,9% en 100% is geen 0,01% hoe hard je ook roept dat je een drs. bent (en dus gelijk hebt……..denk je?)
In de reacties proberen lezers elkaar af te troeven en af te zeiken in de veilige anonimiteit van hun pc’tje. Daar beleven we allemaal lol aan. Zeker wanneer iemand die wordt overtroffen door een andere slimmerik er zo dwaas op reageert als jij.
On topic: de X6 en de Cayenne zijn naar mijn mening prachtige wagens. Zeker ze zijn nutteloos, duur, het is onzin ze te vergelijken op snelheid etc etc. Maar dan is alles nutteloos boven een Dacia en duurder dan 10.000 euro. En waar moeten we het dan nog over hebben op autoblog?
Rob USA zegt
@Ilcuoresportivo:Jij moet in Nijmegen gaan wonen en een poster van Femke boven je bed hangen en de post van Monacoblau lezen! Hij is zelfs nog vergeten dat zo’n wagen ook heerlijk is om je boot/jetski/motor mee te transporteren!! Maar jij hebt gewoon zo’n klein Italiaanse pikkie (dit nav je compensatie quot) en je baalt ervan dat er geen italiaans merk is die er 1 in zijn programma heeft!
Ze moeten mensen verbieden die iets willen verbieden!
Oom Agent zegt
Naast de Range Rovers is de X6 de enige mooie SUV. De Cayenne is een lelijke pad.
peter bos zegt
Ik word een beetje moe van die Ring. Wat hebben de prestaties daar te maken met rijcomfort van mijn 5 serie. Dat ding moet 5 uur per dag mijn zonder rugklachten van A naar B (en C t/m L) brengen.
Die mediageile Ring prestaties doen daar eerder afbreuk aan. (vering/demping).
Wat zo’n X6 er dan te zoeken heeft is mij dan ook helemaal een raadsel. Die suv’s zijn wel prettig voor je rug btw
smokin zegt
@Rob USA:
Wat is er mis met een poster van Femke boven je bed?
Pol zegt
Porsche wat is dat is voor auto? Is dat iets uit het oude oostblok?
Hahahaha
BMW for the win.
Monacoblau zegt
@Dirk: Dat ben ik niet met je eens, als we zo gaan beginnen is een M6 ook geen Freude am fahren meer, dan kun je beter een 2002 Turbo kopen of E30 M3. Dát is pas Freude am fahren.
Zonder gekheid, ik weet niet of je wel eens X5 hebt gereden, wellicht wil je dat niet eens, maar de 3.0Si (met sportonderstel overigens) waar ik momenteel gebruik van mag maken rijdt in mijn optiek absoluut niet minder prettig dan de E46 328iA préfacelift (zonder sportonderstel) die ik ook tot mijn beschikking heb en voelt eerlijk gezegd totaal niet log aan ondanks het hoge gewicht wat jij noemt.
Matt zegt
@ Ruof A Idua:
Op dat rekenfoutje had RenJie me gewezen. Ik heb hem bedankt voor het muggenziften door met een knipoog te wijzen op zijn eigen spelfoutje. Dat jij dat niet door hebt en een dag later meent het nog eens een keer over te moeten doen, zegt veel over jouw verstandelijke vermogen.
Pol zegt
de dag dat je in een X5 en X6, wat volgens mij luxe/comfort wagens zijn, rugpijn hebt, dan moet je eens naar je hoofd laten kijken.
En als het dan toch nog zou zijn dan is de enige andere optie voor jou een Rolls R. of Bentley denk ik.
Ultimora zegt
Over 3 jaar vindt iedereen een X6 mooi. dan is iedereen aan de vreemde verhoudingen en lijnen gewend. Zo is dat toch ook met de huidige 5-Serie gegaan. Bijna iedereen vond hem eerst lelijk of had moeite met het ontwerp. Maar nu het model bekend is op het netvlies, en men er aan gewend is, vind men het vaak een mooi en uitgebalanceerd ontwerp.
Volvo_440_turbo zegt
Ik heb ooit met een Lexus RX 300 gereden, die auto had echt een fantasieloos weggedrag, de stabiliteitscontrole had zijn handen vol met mij achter het stuur…
Ok, ik hoor hier en daar zaken als een hoge instap, veiligheidsgevoel, enz…
Voor een hoge instap en rugklachten zijn er zeker alternatieven en eerlijk gezegd, in die lexus voelde ik me totaaaaal niet veilig omdat ie gewoon zo zwaar woog. Ik had altijd schrik dat ik uit de bocht zou vliegen door zijn gewicht. In de lichte, baanvaste toyota MR waar ik die dag ook mee mocht rijden voelde ik me stukken veiliger.
Een rijke tante van mij wou ook een SUV kopen, puur om mee te showen, zo is ze gewoon, gelukkig is haar man die de centen binnenbrengt slimmer als dat…
Monacoblau zegt
@Pol: Onder andere een luxe- en comfort-wagen. Dat is nou juist het leuke van BMW in mijn ogen, bij extreem veel modellen is de combinatie tussen luxe/comfort en sportiviteit subliem. Zelfs met de nieuwe Zeven blijk je dwars te kunnen gaan. Bij rustig rijden een hartstikke comfortabele auto waarmee je probleemloos en vooral comfortabel lange afstanden kunt maken (reeds Amsterdam – Marbella gedaan met de X5), maar als je het gas intrapt en de automaat naar de links in de sportstand tikt, verandert de auto in totaal iets anders. Niet vergelijkbaar met een M5 uiteraard, maar wel degelijk een auto met sublieme wegligging die behoorlijk goed de bocht door komt.
En nu maar an die Arbeit om de Blauw-Met-Witte propellor te kunnen betalen.
christophe zegt
Ik kan er niet aan doen maar ik vind het echt een supergedrocht die x6 , x5 viel nog mee en was ook nog een echte suv , dit is gewoon een 6 serie op hoge poten welke dan nog eens levensgevaarlijk slecht op de weg ligt ook…
Monacoblau zegt
@Volvo_440_turbo: Met een RX300 heb ik nooit gereden eigenlijk, maar angst dat ik uit de bocht zou vliegen heb ik in de X5 totáál niet. Het is net of je met deze auto extreem ver kunt gaan voordat je echt uit de bocht vliegt. Ik heb de grens nog niet opgezocht, maar weet wel dat je er behoorlijk ver mee kunt gaan.
Ik heb een tweede liefde en dat is mijn auto, als het financieel mee zit wordt mijn volgende auto over een jaar of vier à vijf weer een X5.
Tot vanavond!
*zwaait met zijn BMW-vlaggetje* (waar blijft de rest?)
BMW power!!! zegt
@ christophe
praat niet zo slap, X6 ligt als een huis op de weg!!!!
lees maar een paar artikels erover!!
sebastian zegt
laatste nieuws, porsche komt met een nieuwe sportieve suv op basis van de carrera gt.
Michiel_vd_Brink zegt
@ BMW power!!!: Huizen horen niet op de weg te liggen. Die horen ernaast te staan.
CooperDriver zegt
@volvo 440 turbo: wat loop je hier nou te jammeren over een Lexus RX? Zeker nooit in een Cayenne GTS of X6 gereden. Die rijden veel strakker en (ja echt!) lichter dan die toyota MR of een volvo 440. Die lexus is niet gemaakt voor jou petjesrijgedrag, dus begrijpelijk dat je je dan niet veilig voelt.
En als je tante echt zo rijk is dan boeit een SUV meer of minder op het erf niet. Leuke man heeft ze die haar het geluk ontneemt dat showen met een auto met zich meebrengt.
On topic: die X6 ownde in de autovisie ook de Clio RS (eindbaas van de GTI’s op het moment) en de Lotus Elise op het circuit. Zeer strakke wagen die BMW heeft geproduceerd dus. En mooi ook, maar das persoonlijke smaak.
sebastian zegt
rondetijd van 7:50 op de ring is mogelijk en er is plaats voor 6 personen.
bmw laakt de concurrentie door met een extrasportieve x6 m te komen met een 850 pk twinturbo die maar 199 gram Co2 uitstoot mede door zijn stroomlijn en ultralichtgewicht van 1950 kg. met nieuwe techische snufjes als een turbo boost knop is het mogelijk om over concurrenten heen te springen.
christophe zegt
@ BMW power!!! Je naam zegt al genoeg natuurlijk , alles met het logo bmw zal volgens jou het beste van het beste zijn. In artikels zal ie misschien goed op de weg liggen ja , velen gebruiken/ zien de x6 als een zeer sportieve auto en rijden er ook sportief mee , men vergeet echter dat men nog steeds met een suv/jeep aan het rijden is. Deze ligt goed op de baan totdat je over een bepaald punt komt , dan kantelt hij gewoonweg. Gebruik als jeep/suv ok maar ik heb de idnruk dat vele mesnen deze dingen gewoon gebruiken als hoog scheurijzer.
Volvo_440_turbo zegt
@ cooperdriver
Ik moet wel eerlijk toegeven dat ik ooit een Touareg achter mij heb gehad in de ardennen en die kreeg ik in de bochten niet afgeschud, was indertijd met mijn gechipte mazda Ditd , ook bekend om zijn goede wegligging. Ik moet er wel eerlijkheidshalve bij toegeven dat ik mijn auto volgeladen had met tegeltjes voor ons vakantiehuiske in Frankrijk, dus jah…
Enne, wat die tante betreft, ze heeft een lexus IS300 sportcross gekregen van haar man, dat is nou ook niet sukkelen denk ik he ;)
Maar ik kan mijn nonkel wel begrijpen, na een carjacking en een diefstal van 2 mercedessen (waarbij zijn zoon zo goed als blind is geworden aan 1 oog) heeft ie genoeg van patserbakken…
mark zegt
ja niet moeilijk,
het zijn in mijn ogen 2 totaal verschillende wagens
zet de x5 ipv de x6 en dan praten we verder.
voor mij toch de vette Cayenne. De x6 is in mijn ogen gewoon een x5 waarvan de daklijn 45 graden geknikt is. Zo kan iedereen autos bouwen hoor
CooperDriver zegt
@volvo 440 turbo: ok, dat van je oom had je er niet bij verteld, excuus. Ik heb ook een IS200 gehad, heerlijke autos.
/off-topic
Béé eMm double v Motorsport 3 zegt
@ matt
een hoge dunk van je zelf? misschien is basketballe iets voor jou ;)
“dan hoor ik bij de 0.01%..”.. kraagje te klein ? kzou hem wat uitleuren :)
Grote Smurf zegt
Ik heb het hier al eerder geschreven, maar vergelijk die rondetijden eens met Sabine Schmitz in een Ford Transit (10:15)?
Bagga Mitton zegt
Die BMW is kapot lelijk, BMW kan niet tippen aan de cayenne, is veel groter en ook nog eens niet het topmodel wat ze pakken, hadden ze beter wel kunnen doen de cayenne s turbo hehehe
Matt zegt
@ Béé eMm double v Motorsport 3:
Rij jij maar lekker verder in je M3. Wat is het: een E30? Of kon je al genoeg voor een E36 bij elkaar sprokkelen?
Richard Brunsveld zegt
Dat ze z’n afgrijselijk hok toelaten op de ring.
Volvo_440_turbo zegt
@ cooperdriver
Geen probleem hoor, je kon dat niet weten :)
Mijn oom rijdt (om de gekende redenen) met een simpele weliswaar full option, peugeot 407 sw diesel
Maar anyway, ook al heb ik het niet voor die SUV’s, wie er hard voor werkt en dit graag heeft verdient dit ook, alhoewel ik het noooooit zal begrijpen…
amatorello zegt
dat suv`s nog steeds verantwoord worden met..ja maar dan zijn MIJN kinderen veilig, en als statussymbool is jammer..maar van de suv`s die er nu eenmaal zijn( laat dat verbruikgelul voor niet autoliefhebbers tenzij deze bloglezers uitkijken naar het elektrische tijdperk want ik niet zo) is de x-6 toch ijskoud..knalt cayennes weg..1-0 ( m3 tegen 911 is toch een moeilijkere opgave voor de underdog aus bayern)..hummer is teveel ..range rover glimt teveel..de LM002 van lambo..wordt helaas niet meer gemaakt.. ik mijn autohemel past wel een x-666… voor mijn statusgevoelige vrouw dan
de Gier zegt
ach, al die anti X6 reacties doen me niks, ik toer nu al 6 dagen met mijn nieuwe 3.5 X6 door nederland. Bevalt me prima, zeer fijne auto!
al die anti reacties komen voor 95% van mensen die in een auto rijden waar je helemaal niet vrolijk van wordt. Ook zijn het meelopers van ene Sjoerd van Stokkum, autoweek etc.
Beste mensen, zorg eerst maar even dat je het prive en financieel goed op orde hebt, ga dan pas auto’s bekritiseren waar de meeste van jullie nu nog van mogen dromen!
groeten
marruk zegt
@mark: Heeeeheee. Eindelijk ook eens iemand die het opvalt.
Waarom zou je een X6 naast een Cayenne zetten als de Cayenne
de concurrent van een god d.mn xVIJF is!?
Laat Autovisie of Supercar Magazine eens even een dubbeltest doen
tussen de X5 4.8i en de Cayenne S.. Allebei een pk/kg-verhouding
van 5,8 (5,83 en 5,86), en hetzelfde postuur.. TADAAAA!
Een X6 naast een Cayenne zetten.. Nee, zo ken ik het ook!
Als ik later bij Ferrari werk ga ik de F80 naast de dan nieuwe Gallardo zetten. Kan ik lekker in een memo zetten dat mijn merk sneller is dan de concurrent (zie je wel!).
Tjongejonge… En jullie allemaal maar praten over of je wel een X6 kunt betalen en wat je van z’n uiterlijk vind.. daar gaaaaaat het hier toch niet om.
En ohja, een X6 begint niet bij ruim over de ton hoor? En als je een x5 overweegt dan is je 5 jaar oude auto (530i touring?) hopelijk nog 35.000 waard ofzo in plaats van 25.000
thom zegt
Zo das vreemd een v8 bi turbo die wint van een v8. Das bijna net zo vreemd als de Nissan GTR, die alle exoten en volbloed sportwagens het leven zuur maakt.
Volvo_440_turbo zegt
@ de gier,
Van naar mijn Volvooke te kijken word ik inderdaad niet vrolijk, maar ik word wel vrolijk als ik een dikke SUV in mijn spiegel zie verdwijnen. Hij is niet echt standaard meer…
Mijn auto is een logisch vervolg op een 480 turbo, omdat ik gewoon geen goede 480 turbo meer vond en ik nog hopen motoronderdelen heb… ik mis hem echt wel :(
Enne, ik heb geen euro schulden hoor, dus niet veralgemeniseren graag ;)
Het feit dat er zoveel mensen zo reageren op SUV’s wil toch wel iets zeggen…
Ik ken genoeg mensen die een X6 wél kunnen permitteren en er ook zo over denken.
Nu dat we er toch over hebben, mijn moeder denkt er zelfs over, maar mijn vader is niet akkoord, en ik kan mijn vader wel begrijpen…
hape zegt
Jongens,
Ik ben van plan een nieuwe motormaaier te kopen. Ik heb de Honda, Husqvarna en Castelgarden op het oog. Weet iemand van deze merken de rondetijden op de N.R. ?
ff serieus…’t is allemaal marketing en blijkbaar zijn mensen zo stom om er in te trappen. Je wilt toch de lekkerst rijdende auto en niet perse de auto die de ring 10 seconden sneller afraffelt?
Monacoblau zegt
Even tussen de bedrijven door. Ben nu toch thuis, niemand die mij verbiedt een reply te posten…
@christophe: Je moet wel heel suïcidaal zijn, wil je daadwerkelijk een X5/X6 laten kantelen of ermee uit de bocht vliegen.
Zoals ik reeds aangaf ben ik deze zomer met de auto naar het zuiden van Spanje geweest. Op de terugweg reed ik over de snelweg door de bergen achter mijn zwager aan (handgeschakelde BMW 525i Touring van ’05) en op de punten waar hij voor zijn gevoel even in moest houden, kon ik nog vrolijk doorgaan met de X5. En dan moet je nagaan dat ik de minste risico’s neem betreft het autorijden in vergelijking met mijn zwager…
Wellicht heeft dit te maken met het zogenaamde ‘Adaptive Drive’ waarmee de X5 – niet standaard overigens – is uitgerust, dit helpt overhellen zoveel mogelijk te voorkomen. Magistraal systeem in mijn optiek. Kost wat, maar dan heb je ook zeker wat.
Maar goed, als jij ervan overtuigd bent dat een X5 of een X6 geen echte stuurmansauto is moet je het natuurlijk zelf weten. Ik weet wel beter en kruip over een klein uurtje weer met een grote glimlach achter het stuur richting Rotterdam voor een etentje.
Eet smakelijk allemaal en tot vanavond laat haha!
Monacoblau zegt
Ik ben het trouwens helemaal eens met hape, dat mijn auto sneller is dan de concurrentie maakt mij niet zo veel uit. Dat mijn auto fijn rijdt en dat de auto voor mij emotie uitstraalt vind ik belangrijker. Ik heb gewoon iets met BMW, anders had ik vast voor een Cayenne of een Range Rover gekeken..
Stel dat ik het geld had voor een X6 xDrive50i, hoe groot is de kans dan dat je met de drukte van tegenwoordig vooraan bij de stoplichten staat? Hoe groot is de kans dat je hier in de randstad een lege weg voor je hebt? Hoe groot is de kans in zo’n geval überhaupt dat je naast een Cayenne GTS of iets dergelijks staat? Niet bepaald groot nee, en als dat dan toch allemaal zo is… Hoe groot is de kans dan dat de bestuurder van de GTS ook zin heeft in een snel sprintje?
RenJie zegt
@Béé eMm double v Motorsport 3
lol, precies!
geert zegt
tja, of je koopt een terreinwagen of een coupé of weet ik veel wat. Maar toch niet van alles een beetje. Niet? Of je koopt beide.
Porsche GT3 Rs. zegt
Men neemt een Porsche Cayenne turbo sport en goot het record van de bmw in de doofpot :)
germanietje zegt
Zag hem 2 weken geleden in Frankfurt, ziet er niet uit.
Een coupè-suv-mpv-terrein-achtig iets.
Of was het een mpv-suv-terrein-coupè 5 zitter?
In ieder geval is tie groooooot.
Bitch Met Wielen zegt
Ik als echte BMW freak en rijdster…vind,
De BMW X6 is echt een mooie bak, maar niet in het Monaco blauw.
Heb hem in het wit gespot met 21inch titanium velgen eronder. Bruut!