Dit is de X3 sportcoupe concept van Reuben Zammit. Deze designer wist ons al eerder te vermaken met de Bugatti Type 12-2 Streamliner, dat was echter een concept. Dat is met deze creatie wel anders, de X3 sportcoupé kan namelijk vandaag de dag gebouwd worden. Concept. De auto is gebaseerd op het FD chassis van de Mazda RX-7 en krijgt een vermogen van 700 pk…
De X3 Concept oogt werkelijk fantastisch. De te gebruiken motor is een rotatiemotor met drie rotatiebladen. Daarop hebben ze een turbo geschroefd die het vermogen opkrikt naar 700 pk. Het chassis moest stijver zijn dan het standaard chassis van de RX-7 om alle krachten aan te kunnen. Het gewicht is slechts 1200 kilogram. Dus meng de 700 pk en de 1200 kilogram en de pret kan niet op.
Op de auto zijn allerlei gewichtbesparende elementen terug te vinden. Om te beginnen een koolstofvezel dak en deuren. De deuren zijn Gullwing-achtig en dat zou de koets stijver maken, plus het functioneert als een rolkooi.
Er zijn volgens Reuben Zammit nog genoeg onderdelen van de RX-7 terug te vinden, zo is de wielbasis, versnellingsbak en het windscherm ongewijzigd gebleven.
Met dank aan Bart voor de tekst!
Marcello zegt
Gevaarlijk :D!
Wel fijn dat je geen achterruit heb! Hopen voor de kopers dat er een cameratje en/of parkeersensoren opzitten. Anders wordt t leuk met parkeren!
Apache zegt
wohaa! die eerste heeft racestrepen!
kay wilmsen zegt
heeft hij te veel tokyo drift gekeken…?
lijkt behoorlijk op de oranje RX-7 uit die film…
wel een ontzettend strak ding !
Gr.
Chip zegt
Plaatjes 1 en 2 verschillen nogal van 3.
Ik vind de Veilside RX-7 altijd wel mooi maar zoals deze op plaatje drie te zien is vind ik deze nog mooier. Alleen wel die taartschep eraf.
Eric zegt
Mooi karretje. Een geslaagt ontwerp.
Als de Koreaanse merken en Chinese merken nu eens een Italiaans Designhuis zouden overnemen, dan zouden hun auto’s toch beter aanslaan dan nu!
Hans zegt
kvind het net niet geslaagD
bakkerst zegt
hij ziet er wel lekker uit, het enige waar ik moeite mee heb zijn de mustang elementen in de kont,
de achterlichten, en de plaatsing van de uitlaten, dat past mijns inziens niet op een japanse basis..
maar, 700 pk uit een 3 schijfs rotatiemotor? deed de originele RX7 al niet 246 pk uit een 3 schijfsrotatiemotor, met twinturbo? en dan met één turbo even bijna het 3 dubbele scoren? ik heb mn twijfels, 500 á 400 pk lijkt me realistischer..
voor de rest übervet, uitwerken en fabriceren die handel
bakkerst zegt
en zie ik het nu verkeerd of zijn het echt 3 verschillende auto’s op de afbeeldingen?
JH zegt
Wie zegt dat deze gebouwd kan worden? Hijzelf neem ik aan…wordt langzaam een beetje moe van al die 3D Max auto’s die “zogenaamd” gebouwd kunnen worden. Ik stel voor dat iemand eerst maar eens een auto bouwt en dan met zulke plaatjes komt…en zoals gezegd de weg van 3D max naar een echte auto is heeeeel lang…
Thom Holwerda zegt
@Eric:
Japanners moeten juist niet Iatliaanse designhuizen gaan overnemen – Japanners moeten gewoon lekker hun eigen ding gaan doen. Als ik Italiaans design wil, is er al genoeg keuze uit, uhm, Italië zelf…
Over de auto zelf: erg mooie ding (behalve dat vliegdekschip op plaatje drie dan). Vooral op het eerste plaatje komt hij erg mooi uit de verf, dat rood met zwarte striping lijkt ‘m erg sexy te staan.
Marc zegt
Ik vind het die eerste afbeelding afschuwelijk.. Die kont is afzichtelijk naar mijn smaak.. Doe mij dan toch maar die Bugatti die de beste man heeft getekend, die vind ik echt prachtig.
Daarentegen vind ik de laatste afbeelding wel te verteren alleen lijkt het dan nog erg op een flink getunde RX-7..
Met de getallen is niets mis maar van mij mag die beste Reuben Zammit nog wel wat langer achter de tekentafel zitten..
rider zegt
waar halen ze die motor vandaan? is niet de originele RX7 motor want die had maar 2 rotatieschijven en geen 3! zijn poweroutput was 246pk met 2 turbo’s. mazda heeft in het verleden wel eentje gemaakt met 3 schijven maar die kwam alleen in de Eunos Cosmo.
het design is erg geslaagd te noemen. van mij mogen ze die zo maken. is weer een aanvulling op het rijtje bestaande supercars.
@ bakkerst: het originele blok kan met wat werk tot dik over de 500pk komen. het enige probleem is dat dit blok wel last heeft van een verhoogd olieverbruik. en de smering van de afdichtingen van de schijven moeten ook aangepast worden. dat is bij het RX7 blok eigenlijk het enige zwakke puntje. in japan rijden er zat van met dik over de 500pk!
Zoef zegt
Knap!
het is sowieso knap om een ontwerp ook daadwerkelijk te realiseren.
Jordey zegt
woow! die 2e impressie is nog mooier dan de Veilside fortune RX7!
dekster zegt
Coachbuilding op budget, klinkt leuk en ziet er ook mooi uit.
Kevski Style zegt
@ Rider:
Je vergeet nog even de apex seals te noemen. De boel daarvan slijt vrij hard. Seals zelf zijn all niet goedkoop, en het laten vervangen ervan al helemaal niet. En met dat soort vermogens gebeurt dat erg vaak. +/- 1x 10.000km….
Stijn zegt
1 en 2 zijn idd niet dezelfde wagen als 3.
Maar vind de wagen (op de eerste 2 afbeeldingen) best wel erg geslaagd! De schuine achterkant doet me zelfs wat denken aan de Ford GT(40)
Esprit_de_Flandre zegt
@Apache en Marcello
Die “racestrepen” zijn volgens mij de achterruiten. Je hebt er dus twee! Wel niet echt handig… Maar vooraan heb je die ook, dus ik denk dat de motor zichtbaar ligt.
Euh… Die ligt toch van voor bij een RX7, of niet?
robgym zegt
wow een gecloonde corvette en ford gt 40 , achterkant ford en voor kant en zijkant corvette heel orgineel
GOD zegt
Ontwerper is duidelijk een liefhebber van de Corvette en Lamborghini’s
maar des al niet te min een vette bak
die gleuven aan de zijkant die uit het niks komen zijn echt vet
chorizo zegt
Mooi, maar dat wil ik nog wel eens gerealiseerd zien op het onderstel van een RX. Wel knap dat men zich daarop wil baseren overigens.
Gizzer zegt
Doe mij maar gewoon een standaard FD. Hoef al die extra meuk niet. RX7 is van origine al een zeer mooie auto, eentje die nog wel zo nodig een drempel kan nemen.
jela zegt
Velgen van de Ferrari aurea, misschien dezelfde designer? geen idee…
bullago zegt
Petje af meneer de designer !
STJ zegt
Ziet er niet uit doe mij maar een standaard FD en dan een spirit R.
Apache zegt
@ Esprit de Flandre
Achterruiten in het kofferdeksel en de achterbumper?
appelflap zegt
dezelfde versnellingsbak en dan zoveel meer vermogen… lijkt me niet zo goed?
David zegt
geef mij maar een m3 of een 911, hahahahahahahahahaha, geintje
RScosworth zegt
Ik vind dit er angstaanjagend vet uitzien! Als concept/idee uiteraard.
lars zegt
LARS BAZELMANS
ik vind de eerste foto echt te lelijk maar de maar de 2de
foto echt gewoon te vet alle detais zaten er wel bij en hij is ook erg mooi gestroomlijnd nou van mij betreft mag hij wel in mijn garage komen te staan.
fastflo zegt
dat zijn mooie dromen maar waneer zien we hem
nick zegt
echt knap als ik deze gratis kreeg zou mijn leven compleet zijn