Ze verkochten minder dan Mercedes. En minder dan BMW. Maar het was desalniettemin niet allemaal slecht nieuws voor Audi.
Want ook het merk met de vier ringen uit Ingolstadt verkocht in 2016 meer auto’s dan ooit. Maar liefst 1.871.350 Audi’s gingen er over de toonbank, wat een plusje betekent van 3,8 procent ten opzichte van 2015.
Amerika wil nog steeds Audi’s
We schreven er onlangs al over, dieselgate lijkt geen overdreven negatief effect te hebben op de verkoopcijfers van Audi in Amerika. Sterker nog, de verkopen van het merk in het beloofde land stegen vorig jaar met vier procent. Nóg sterker: naar verluidt vragen klanten dealers regelmatig wanneer de diesels weer beschikbaar zijn.
Het zou natuurlijk wel kunnen dat de groei van Audi in de Verenigde Staten nog groter had kunnen uitvallen als dieselgate er helemaal niet geweest was, maar dat zullen we nooit te weten komen. Het feit dat Audi voor heel Noord-Amerika, dus inclusief Mexico en Canada, een plusje opgeeft van 5,3 procent wijst wel in die richting. Want ten opzichte van haar buurlanden bleef de groei in ‘Murica dus een beetje achter. Canada daarentegen was voor het eerst een van de tien grootste markten voor Audi in 2016.
De nieuwe Q7 verkoopt als zoete broodjes
In onze autominnende omgeving horen we regelmatig dat de nieuwe Audi Q7 (rijtest) niet meer de brute bullebak van voorheen is, maar dat deert de verkoopcijfers totaal niet. Integendeel zelfs, de wat meer ingetogen Q7 blijkt een schot in de roos te zijn voor Audi. De verkopen stegen met liefst 43,6 procent naar 102.200 exemplaren. Oké, deels is dat te verklaren doordat het een nieuw model betreft. Maar, meer dan 100.000 eenheden in een jaar werden er van de oude generatie ook in de topjaren nooit verkocht.
China blijft van Audi
In 2016 wist Audi nog 3,6 procent meer Audi’s te slijten aan de Chinezen dan in 2015. Audi blijft daardoor leider in deze markt, met name dankzij de Q-modellen. In totaal verkocht Audi in China vorig jaar 591.554 auto’s. Dat zijn er bijna 120.000 meer dan Mercedes.
Spanje grootste Europese groeimarkt
Als we berichten horen over Spanje, dan gaat het vaak om een slecht draaiende economie, hoge werkloosheidscijfers en het risico dat de Spaanse banken omvallen en ons meetrekken in de misère. Maar misschien gaat het inmiddels wel wat beter in Spanje, want hoe kan Audi er anders vorig jaar 16,4 procent meer auto’s verkocht hebben ten opzichte van 2015? Ook in alle andere belangrijke Europese landen zoals Duitsland, Groot-Brittanië, Frankrijk en Italië boekte Audi overigens een plus.
2.890 R8-en verkocht
Ter vergelijking: zustermodel Huracan ging 2.353 keer over de toonbank.
Audi Sport draagt bij aan de groei
Niet alleen de bovengenoemde R8, maar ook de RS-modellen van Audi deden het goed afgelopen jaar. Zien we hier al een klein beetje de hand van Stephan Winkelmann? De verkoop steeg met 18 procent naar 20.200 auto’s. Vergelijken we dat echter met de 100.000 AMG’s die er verkocht werden, is het nog steeds een klein aantal. Maar goed, voor een deel zal dat te verklaren zijn doordat Audi de S-modellen niet meetelt en Mercedes haar instapsporters vermoedelijk wel.
De A4 krijgt een pluim van Audi
Er werden vorig jaar 337.550 A4’s verkocht, waarvan 164.600 in Europa. Audi is er trots op, maar het zijn er een krappe 100.000 minder dan Mercedes verkocht van haar C-Klasse. De verkoopstijging van 7,6 procent is dan ook niet enorm groot te noemen, daar ook het nieuwe model A4 afgelopen jaar pas het eerste volle jaar vol maakte. Gelukkig voor Audi doet grote broer Q7 dat dan toch een beetje indrukwekkender.
Dutchdriftking zegt
Toch mooie cijfers zo. Hoe meer RS-en hoe beter, drukt straks de restwaarde lekker.
werf76 zegt
@dutchdriftking: Des te meer er gejat kunnen worden…lekker blijven kopen eigenwijze mensen..
breakingpoint zegt
De krappe groei van de “nieuwe” A4 vebazen me weinig, daar het design toch al een tijdje meegaat, enkel met wat bijgepuntte voor- en achterlichten, en bumpers…
breakingpoint zegt
@breakingpoint: vebazen=verbaast
cossiekiller zegt
Nog liever een ring rond de vinger van mijn vriendin dan 4 ringen in m’n grille.
lekkerlinksrijden zegt
@cossiekiller: ach u bent nog jong. Over 20 jaar praten we verder, geloof me je rent gillend naar Audi ;-)
cossiekiller zegt
@lekkerlinksrijden: Nee hoor. Ik ga al langzaam richting de 40. Maar er zijn genoeg leuke betaalbare alternatieven voor een Audi… Nog steeds…
musje83 zegt
@lekkerlinksrijden: Correctie; gillend (weg) VAN Audi :-) Komt bij mij ook de oprit niet op.
smex zegt
@lekkerlinksrijden: ik ben wel nog redelijk jong (24) en rij al 2 jaar met volle tevredenheid Audi, de volgende wordt absoluut weer een Audi. Dus niet alleen als je ouder wordt :)
bmwalpina zegt
Ik mis het oliekannetje dat wordt meegegeven bij aflevering evenals een kleine toespeling naar kromme remschijven
twinturbogtt zegt
@bmwalpina: je valt in herhaling dat zei je 11uur geleden ook al
bmwalpina zegt
@twinturbogtt: Dat is correct en tevens juist.
berlinetta zegt
@bmwalpina: Je valt nu weer in herhaling. Correct en juist is hetzelfde ;)
TimD zegt
@bmwalpina: 6 Audi’s verder, perfect olie verbruik ;)
cossiekiller zegt
@timd: 3L/100km is alleen perfect met brandstof ;-)
TimD zegt
@cossiekiller: Helemaal goed…
dijan zegt
@bmwalpina: Wat een zeur ben jij toch! Ik rij al vanaf 1999 Vag produkten ,zonder enig probleem of het zgn olieverbruik. Ik heb in 2012 een nieuwe Bmw 320 coupe gekocht en heb daar wel het mme geleverde kanneje olie verbruikt. En daarna nog bij de dealer meerdere malen olie laten bijvullen. Dealer; gaat wel over na 10.000 km . Nou .niet dus en na vele diverse problemen de Bmw ingeruild na 11 maanden . Gelukkig ben ik nu weer met Audi ,zonder problemen en ik nog steeds lachend om als ik mijn S3 ergens parkeer!! Dus praat aub uit eigen ervaring en niet van horen zeggen .
bmwalpina zegt
@dijan: Psst.. Niet zo happen, het was met een knipoog bedoeld. Als je in het vervolg je koffie zonder azijn zou kunnen drinken, dan zou ik dat zeer appreciëren.
nelissaab zegt
Nu ga ik mezelf alles behalve een Audi fanaat noemen (heb er vrij weinig mee), maar kwalitatief is het geen slecht spul.
Dat ik er niet de beleving bij krijg die ik wel bij MB en BMW voel is even bijzaak. Op stage heb ik ook een aantal weken met een A6 gereden en eerlijk; ik werd er niet warm van. In het exterieur weinig vernieuwd ten opzichte van zijn voorganger. Interieur en daarbij de DSG vond ik daarentegen erg goed. Even het rationele scheiden van het emotionele, terwijl voor mijzelf en (denk ik) vele lezers hier ook die laatste component een belangrijke afweging is bij de aankoop van een auto.
Ben blij dat een ieder zijn eigen smaak heeft; zou anders vrij saai worden gok ik. Ieder het zijne :)
woodward zegt
Leuke items dit… meer graag. Hele nette cijfers verder.
basv zegt
Het artikel waarvan je wist dat het zou komen…
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@basv: Precies! Kan niet wachten op die van Lexus, Volvo en Jaguar!
gekketurbo zegt
@svenska_aeroplan_ab: Nou, ik ben vooral nieuwsgierig hoe de XC90(AB’s favoriete SUV) presteert ten aanzien van de Q7(AB’s verafschuwde SUV).
gekketurbo zegt
@gekketurbo: Laat maar, heb het al gevonden:
https://www.media.volvocars.com/global/en-gb/corporate/sales-volumes
Q7: 102.200 stuks
XC90: 91,522 stuks
Niet slecht, aangezien Volvo een veel kleiner dealer netwerk heeft.
musje83 zegt
@gekketurbo: Leuke cijfers! :-)
Wat extra cijfertjes:
Verkopen Audi Q7 vs Volvo XC90 = 11,66% meer
A4 vs S60: 337.550 vs 24.458 = 1380% meer
A3 vs V40: 372.750 vs 80.099 = 465% meer
Werknemers: 84.435 vs 28.485 = 296% meer
Productie: 2.024.881 vs 534.332 = 379% meer
Omzet: 61,39 vs 18 miljard USD (2015) = 341% meer
Winst: 4,3 vs 0.726 miljard USD (2015) = 592% meer
De XC90 is dus oprecht een gedegen concurrent voor de Q7. Als je je bedenkt dat de A4 bijvoorbeeld al 14x meer wordt verkocht dan de S60 en de A3 bijna 5x zo veel als de V40, dan doet de Q7 het met maar 11,66% meer dan de XC90 bepaald slecht – of de XC90 juist érg goed!
Dit beetje research heeft mijn vermoeden dat Audi de (een) Apple onder de automakers is ook wel een beetje bevestigd – ze produceren 3,8x zo veel auto’s als Volvo maar maken bijna 6x zo veel winst. Netto ruwweg 2123 dollar per auto tegen 1358 dollar per auto, bijna 1,6x zo veel. Opmerkelijk: Volkswagen maakt netto 1316 dollar winst per auto, net iets minder dan Volvo. Niet alleen is een Volvo doorgaans goedkoper dan een vergelijkbare Audi, er verdwijnt ook nog eens minder in de zakken van de CO’s en aandeelhouders.
gekketurbo zegt
@musje83: verschil in winst heeft een aantal redenen:
– Groter inkopen en daardoor een lagere prijs, want bij VAG kopen ze in voor 10 miljoen auto’s en bij Volvo voor 0,5 miljoen
– Lagere prijs, T8 inscription fully loaded ben je voor € 80.000 ex bpm ex btw klaar. Bij de Q7 e-tron zit je daar met het eerst mogelijk pakket, panorama dak en metallic kleur al ruim overheen. Dan heb je nog niet het beste geluidsysteem of verwarmde/geventileerde stoelen of 20 inch velgen. Om op het niveau te komen van de XC90 zit je bij een Q7 minimaal rond de €100.000, uiteraard weer ex BTW en ex BPM. Bij Volvo heb je gewoon een goede deal te pakken.
De verkopen van de overige modellen zijn niet vergelijkbaar. De modellen van Volvo zijn veel ouder. Na de introductie van de A6 volgend jaar kan je dus heel mooi de vergelijking maken met de S90/V90. Maar de XC90 doet het fantastisch voor Volvo, zowel als image builder als verkooptopper.
markie123 zegt
Over twee weken mijn nieuwe blauwe A3 sedan S-tronic ophalen, dan draag ik ook weer bij aan het resultaat van 2017… Eens kijken of ze dit vol kunnen houden
berlinetta zegt
De verkoopcijfers met betrekking tot de A4 en Q7 zie ik zelf niet duidelijk terug op de weg. De A4 zie ik redelijk vaak rijden, maar de Q7 kom ik maar bar weinig tegen.
Ik kwam laatst wel voor het eerst de nieuwe R8 tegen. Toch een behoorlijk indrukwekkend machine. Hij reed samen met een R8 GT van de vorige generatie. Lekker geluidje komt daaruit.
mrrallycross zegt
8: je koopt een opgewaardeerde vw
bimmert2017 zegt
@mrrallycross: dat zou je van een A3 met weinig kennis van zaken en gevoel voor stijl nog kunnen zeggen, maar de grotere Audi’s staan op een totaal ander platform. Heel kort door de bocht wat je zegt, dus.
portie4oempfff zegt
Van mij mag Audi Merc wel verslaan, maar BMW kunnen ze nooit aan tippen. Dat merk heeft zo’n rijke historie en belevenis. Porsche daarentegen…