Al enkele jaren domineert Mercedes in de Formule 1. Vorig jaar werden er voor het eerst sinds jaren weer eens meer Mercs dan Bimmers verkocht. Toeval?
Mercedes gaat als een speer
Wellicht gaat het slecht om correlatie in plaats van een oorzakelijk verband, maar het feit dat Mercedes zowel succes heeft op als naast de baan blaast het adagium ‘win on sunday, sell on monday’ nieuw leven in. Na een lastige periode die volgde op een bezuinigingsronde medio jaren ’90 is het merk met de driepuntige ster weer helemaal terug van weggeweest. De gevierde man heet Dieter Zetsche, die het bedrijf leidde naar nieuw succes. Geheel zonder kleerscheuren ging dat overigens niet, want Zetsche was ook een grote voorstander van de fusie met Chrysler die uiteindelijk in tranen eindigde. Die mispeer van ‘Doctor Zee’ lijken ze echter al lang weer vergeten te zijn bij Mercedes.
Voor het eerst meer dan twee miljoen auto’s verkocht in één jaar
Meer dan twee miljoen keer gaf ’the lord’ op de vraag van individuen ‘oh lord won’t you buy me, a Mercedes-Benz’ vorig jaar het antwoord ‘nou ja, vooruit dan’. Het is de eerste keer dat Mercedes deze barrière weet te slechten.
Doelstelling om de premium-kroon te winnen eerder behaald dan gepland
Bij sommige merken worden er doelstellingen gesteld van een X-aantal autoverkopen in 20XX en dan weet je al dat ze die niet gaan halen. We noemen geen namen *kuch*Alfa Romeo*kuch*. Eigenlijk was het doel van Mercedes om per 2020 de premium kroon over te nemen, maar afgelopen jaar was het dus al zo ver.
December 2016 was de 46e achtereenvolgende maand waarin de verkopen van het merk plusten
Wie zei daar dat het kapitalistische systeem van nooit ophoudende groei niet werkt?
In China is Mercedes niet de grootste premium aanbieder
Die eer komt voorlopig Audi toe. Mercedes heeft echter ook in deze contreien de achtervolging ingezet door er 472.844 wagens weg te zetten. Dat komt neer op een plusje van maar liefst 26,6 procent.
In de Verenigde Staten is Mercedes wél de grootste van de drie
In het nieuwe continent houden ze wel van ‘old luxury’. Ook in Die Heimat sleepte Mercedes trouwens de kroon in de wacht. Historisch gezien zijn dat toch wel fijne landjes om te winnen op het Risk-bord.
De C-klasse is de verkooptopper voor het merk
Minstens net zo belangrijk als het absolute aantal verkochte exemplaren is natuurlijk wélke exemplaren je verkoopt. Op een A-Klasse zit bijvoorbeeld net wat minder marge dan op een S-Klasse. Mercedes doet het wat dat betreft niet verkeerd, want de C-Klasse is bij hen de topper. Ze wisten er maar liefst 425.000 exemplaren van weg te zetten in 2016. Ter vergelijking: Audi deed 337.550 exemplaren van de nieuwe A4.
Mercedes-AMG gaat ook enorm hard
Precieze aantallen zijn er kennelijk niet, maar de prognose is ongeveer 100.000 verkochte AMG’s. Dat zou dan 44,1 procent meer zijn dan in 2015.
En ja, zelfs Smart beleefde een recordjaar
144.479 klanten kozen voor zo’n stadskarretje en ook dat zijn er meer dan ooit. Kortom, 2016 was simpelweg een topjaar voor Daimler.
josvanrey zegt
En de verkoop van de Mercedes Benz Citan 108cdi Touring?
LaLancia zegt
Krijgen we dit van alle merken te lezen? Hoewel ik ’t zeker interessant vind, lijkt ’t nu een beetje op (gratis?) reclame.
badmat zegt
@lalancia: nou van Lancia valt er in ieder geval weinig te melden
LaLancia zegt
@badmat:
En dat vind ik zeer spijtig.
rachid zegt
Straks een bericht met “9 dingen die je moet weten over de verkoop van Audi in 2016”.
basv zegt
@rachid: En dat herhaalt zich dan de hele tijd totdat we bij Dacia zijn.
bmwalpina zegt
@rachid: ach, dan gaat het vooral over kromme remschijven en een oliekannetje dat standaard bij aflevering wordt meegegeven. Niet zo spannend ;-)
josvanrey zegt
@rachid: en de 9 “dingen” over Toyota dan?
jaapiyo zegt
@rachid: ik voorspel dat het er maar 7 zijn.
Dutchdriftking zegt
Goede F1 resultaten zitten in iedergeval niet in de weg.
turboboy zegt
Mercedes is het merk waarvoor ik zou kiezen en als het kan graag een AMG maar dat elk blok handgemaakt is met 100.000 exemplaren is wel discutabel.
wouter181 zegt
Ik vind de “clickbait”-achtige titels van artikels die tegenwoordig gebruikt worden op AB een beetje vervelend worden. Voor dergelijke titels kijkt men maar op FB.
OT: terecht dat smart lekker verkoopt. Ze waren al bezig met compacte auto’s voordat het mainstream publiek ze wilde.
Carreza zegt
Als er niets verandert aan de designtaal bij BMW en Audi, zie ik Mercedes nog heel lang de grootste blijven.
mercedesclk350 zegt
@carreza: Grappig dat je dat zegt met alle huidige kritiek, van het niet kunnen onderscheiden tussen de C, E en S Klasse omdat hun design te “lui” is.
Carreza zegt
@mercedesclk350: kritiek van een hoop 16-jarigen die geen Mercedes kunnen betalen. Ja, daar gaan ze zeker naar luisteren… BMW en Audi doen trouwens net hetzelfde. Alleen loopt er bij hen te veel mis in de basis van hun designtaal.
mercedesclk350 zegt
@Carreza: ik vind het eigenlijk wel slim van Mercedes. Ze hebben een ijzersterk ontwerp in tegenstelling tot BMW zoals jij zegt, en laten de auto’s zo veel op elkaar lijken dat je er niet omheen kan dat het een Mercedes is, voor mensen die er geen tot weinig verstand van hebben. Voor petrolheads vind ik het een must om niet te klagen over dat alles teveel op elkaar lijkt; als je echt een petrolhead bent kun je de verschillen wel ontdekken.
cla220 zegt
Ja hoor! Mercedes is dan ook Freude am Fahren! Of….?
alassad zegt
Ik vind dit toevallig wél een interessant artikel, alle zuurpruimen hierboven ten spijt. Ga zo door AB!
mercedesclk350 zegt
Ben zelf Mercedes-fan in hart en nieren, maar los van mijn bias, dit zijn gewoon goeie resultaten. Ik denk dat de vormverandering van de A-Klasse een goede zet is geweest, opa kiest gewoon de B-Klasse en elke low-budget zakenman kan nu zich ook in een niet-beschamende Mercedes vertonen. Al is de CLA (Shooting Br.)/GLA niet helemaal mijn ding, ze worden kennelijk goed verkocht. Ook de nichetrekkers (GLC en GLE Coupé) vind ik niet zo nodig, maar met BMW succesvol hierin en Audi dit op de horizon hebbende, geen slecht idee vanuit een marketingsperspectief. De nieuwe GLC en E-Klasse ben ik gewoon groot fan van, dat zijn beide hoogwaardige auto’s in segmenten waar het erom draait dat je de beste wilt zijn. E-Klasse All Terrain, hoe nutteloos hij ook is in Nederland, die vind ik echt mooi. Beetje duur, maar die zou ik graag willen hebben.
AMG, met hun downsize-strategie, vind ik jammer, maar ook hier snap ik het vanuit een marketingsperspectief. Dat gezegd hebbende, de C en E AMG blijven mooie strakke wagens met de kernwaarden van AMG zoveel mogelijk in stand gehouden. De uitbreiding van de AMG GT serie moet ik nog even aan wennen (AMG GT, AMG GT C, AMG GT C Cabrio, AMG GT S, AMG GT R, AMG GT R Cabrio was er ook volgens mij, en we kunnen schijnbaar binnenkort genieten van een AMG GT-RS… Wanneer komt de AMG GT-C RS Black Series Final Edition Cabriolet?)
Kort gezegd: chapeau Mercedes. Wat je mening ook is, ze zijn goed bezig daar, en keuzes die wij petrolheads een beetje moeilijk vinden zijn vanuit een verkoop perspectief uitermate logisch.
reggie-boy_rood zegt
@mercedesclk350: en de xklasse
mercedesamgfan zegt
mercedesamgfan zegt
goed bezig Mercedes!!! Amg natuurlijk ook!!
huracan zegt
Wel leuk om te zeggen dat ze de premium kroon hebben behaald terwijl het gros van de verkochte auto’s een A en B klasse zal zijn wat nou niet echt bijzonder is
merc-94 zegt
@huracan: Als je nog een keertje goed leest, blijkt dat dus niet zo te zijn. De verkooptopper is de c-klasse. Is nou niet bepaald de minste, toch?
E550 zegt
@huracan: de A en B worden, buiten Europa, amper verkocht (of zijn daar niet leverbaar).
john4545 zegt
Vroeger zag je een e-klasse rijden en zelfs als taxi, hadden ze klasse en stijl, een heel eigen vormgeving. Thans zie ik van 40-50 meter niet het verschil tussen een e, een 5 of een a6. Allemaal hebben ze rechthoekvormige achterlichten, allemaal min of meer dezelfde hoogte en vormen van zijpanelen, allemaal dezelfde led-koplamp-unit (2 of 3 lampjes van plastic onder een plastic kapje) met echt nul, nul nul uitdaging, nul eigenzinnige design stijl die zegt: fu eu, en je f**(* (*(&(& regels.
That said, proberen ze in ieder geval nog wat van de klootloze knorpur downsize turboetter motorgeluiden te maken. Het is geen e60 v10, maar het is ook geen f10 m5 waarbij, als je volluit hoort gaan, spontaan jezelf in je armen gaat snijden terwijl de tranen uit je ogen stromen. In wat voor wereld leven we eigenlijk? IN een DIKKE V8 wereld. Ik was bij het binnehof, en daar rijdt de maurechassee met hele dikke V8 toyota landcruisers rond. ECHTE MANNEN!!11!!
E550 zegt
@john4545: om vervolgens met een Vw Polo 3-cilinder naar huis te rijden.
donvinnie zegt
@john4545: jij bent een aparte kerel
wiellem zegt
@john4545: hadden ze ook allemaal 4 wielen?
vonklausenburg zegt
Er zijn een paar dingen waar Mercedes mee scoort:
1) Design: luxe, herkenbaar en degelijk. Ze zitten in het veilige vaarwater waarbij erkenning belangrijk is.
2) Imago: degelijk en internationaal uniform. Mercedes is – voor niet-petrolheads – toch het merk als het gaat om luxe en “het gemaakt hebben”. Ongeacht of je dan een C, ML of E rijdt.
3) Rijeigenschappen: herkenbaarheid. Toegegeven, voor sportiviteit en dynamiek kies je niet per se een Benz, maar een BMW of sportievere Audi. Maar Mercedes heeft een eigen stijl waarin comfort meer van belang is.
4) Beleving: hierin vind je eigenlijk een samenvoeging van andere punten. Mercedes is meester in het verkopen van een beleving, de overdadige luxe, de weelde, de ster op de motorkap of in de grille. Je krijgt door de marketing het gevoel dat je exclusief bent.
De nieuwe generaties zijn misschien niet creatief in design, maar voor mensen die een C willen rijden maar stiekem een S wilden is de huidige stijl een uitkomt. Het is enorm uniform en dat spreekt mensen uiteindelijk aan.
Het is knap dat ze toch door de 2m grens heen zijn. De vraag is of ze dit volhouden. Ondanks mijn eerdere commentaar op Audi zie ik Audi toch echt als gevaar voor Mercedes omdat er deels in dezelfde vijver gevist wordt. De vijver van relatieve bescheidenheid. Toch zijn het twee totaal verschillende merken.
De grootste risico voor de grote drie zal Volvo zijn, met de 90-serie tonen ze aan geweldige auto’s te bouwen, en als de Zweden die smaak te pakken hebben kunnen ze zich gaan richten op meer concurrentie met de Duitsers. Volvo zal zaken van De Grote Drie overnemen en naar een eigen product vertalen waarmee ze ter zijner tijd een aandeel van de Duitsers weg kunnen snoepen.
mrrallycross zegt
Gaan we dit nou van elk merk doen…
jorden zegt
De markt vraagt tegenwoordig niet meer om sportiviteit. Vergrijzing en het milieu zijn belangrijke factoren geworden en dan heeft MB de beste kaarten in handen.