Je wordt volgens het WWF door reclame te veel verleid om SUV’s te kopen, dus moeten ze volgens de organisatie dezelfde behandeling krijgen als tabak.
De wereld is in de ban van het milieu en alle oplossingen die daarmee te maken hebben. Auto’s worden elektrisch en alternatieve aandrijfwijzen worden steeds belangrijker. Dat staat lijnrecht op een andere ontwikkeling: men wil steeds meer SUV’s.
Anti-SUV
Om het in de woorden van waarde collega @willeme te zeggen: eigenlijk is elke SUV knaak. In zeer exclusieve gevallen is de SUV een betere auto dan de ‘lagere’ versie ervan. Je levert van alles in voor een hoge zit en instap. Dan is er ook nog het feit dat er een extreem groot arsenaal van SUV’s überhaupt te koop is. Van de kleinste B-segment crossovers tot de meest lompe, belachelijk grote topklasse SUV’s. Een beetje overkill is het wel: we gaan allemaal in lompe auto’s rijden terwijl mooie sedans en hatchbacks een stille dood sterven.
WWF
Als signaal riep de milieuorganisatie Deutsche Umwelthilfe de Mercedes GLS uit als de grootste ‘milieuramp’ van 2020. De anti-SUV-geluiden worden nu bijgestaan door het WWF. Het World Wildlife Fund heeft hun pijlen gericht op advertenties. Zij vinden dat reclame voor SUV’s sterk verminderd tot afgeschaft moet worden. Zij nemen Frankrijk als voorbeeld: aldaar wordt men overdonderd door reclame voor SUV’s. Ondertussen worden er zeven keer zo veel SUV’s verkocht als tien jaar geleden. Een ietwat indirect verband, maar WWF ziet een connectie. Ze willen als maatregel dus de SUV’s dezelfde kant op sturen als tabak, waar ook geen reclame meer voor mag gemaakt worden.
Impact op het klimaat
In 2010 reden er zo’n 35 miljoen SUV’s rond op de aardbol, momenteel zijn dat er meer dan 200 miljoen. Zo’n 40 procent van de huidige autoverkopen betreft SUV’s. Volgens WWF heeft dit serieuze impact op het klimaat, natuurlijk omdat het meestal forse auto’s zijn die in het geval van de grote jongens een grote, vervuilende motor nodig hebben. Het verbannen van reclame op SUV’s moet in ieder geval voorkomen dat we ze door de strot gedrukt krijgen. Wellicht dat je dan een sedan of stationwagon overweegt.
jollykart zegt
Wie had nou ooit gedacht dat het WWF en de autoliefhebber iets gemeen hebben.
kenner zegt
@jollykart: we houden allebei van panda’s
fabian159 zegt
Hoewel ik geen fan van SUV’s ben ben ik nog minder fan van enge clubjes die zaken verbieden om hun politieke agenda te bereiken oké vinden.
damrakker zegt
@fabian159: 🙏🏼
RutgerK zegt
Hun politieke agenda IS om tot verboden te komen om de natuurbehoud te helpen. Je kan veel zeggen over die clubs maar daar zij ze vrij transparant is.
Of bedoel je dat ze dan zelf maar een alternatief vervoermiddel moeten gaan ontwikkelen?
jaribombarie zegt
De enige reden dat je een SUV aanschaft is ego.
marcomanta zegt
@jaribombarie: jaja, echt niet.
993carrera4s zegt
@jaribombarie: Dat geld misschien voor de Rangie’s en G klasses, maar niet voor de gepensioneerde T-roc en Mokka rijder.
nore zegt
Och, awd en 20 cm bodemspeling is wel lekker bij 5 maanden lange winters.
mashell zegt
Yep, alleen in SUV past mijn enorme ego. Ik ben trouwens verheugd dat we het vooroordeel beperkte penislengte uitsluitend op berijders van Amerikaanse pickup truck toepassen.
fabian159 zegt
Mijn vriendin wilt 1 zodat ze onze 2 jarige zoon makkelijker in een judogreep in zijn stoel kan krijgen
cheatah zegt
@fabian159: #firstworldproblems? Hoe hebben mensen dat vroeger toch elkaar gekregen? 🤦🏼♂️
Gulli zegt
Ja dat was achterin onze 3-deurs Fiesta uit 1980 uiteraard geen doen, daarom ben ik zo slecht opgegroeid natuurlijk.
Mensen hebben geen idee hoe je vroegah met een heel gezin in een B-segmenter op wintersport ging, gezin van 4 met bagage en dan nog ski’s op het dak. Het was wat proppen maar het ging wel. Ik heb zelfs nog op de sporttassen die in de voetenruimtes lagen languit liggen slapen. Dekentje erover en dikke prima :P Ok toen was ik wel een jaar of 6 dus dat kán iets uitgemaakt hebben.
jarnobakker zegt
@Gulli: vrogah ging nr 4 in de kofferbak mee.
marcomanta zegt
Nee, lekker vliegtuigen bouwen, dat telt zeker niet. Je denkt toch niet dat je met en Kia Picanto en 3 kinderen en hond met de caravan naar Tirol kan, daarnaast heeft de grotere auto veel meer voordelen en zeg nou zelf, moet nou iedere keer de auto het ontgelden? Wat dacht je van al die schepen die lagen te wachten toen Evergreen dwars lag, oja, die bracht mijn ledlampje van 2,95 met de boot van AlieX.
melcon zegt
Vroeger deden we dat in een R5 of een 1e type Polo, dus waarom niet?
Of je uberhaupt in een Kia Picanto wil rijden is uiteraard een relevantere vraag ;-)
cheatah zegt
@marcomanta: wie heeft het over een Kia Picanto? Wat is er mis met een BMW 5 touring of een Mercedes E station? Klopt, het verbruikt te weinig, stuurt te goed, rijdt te hard en is te goedkoop
marcomanta zegt
@cheatah: niks mis met een Picanto, de SUV wordt negatief wegezet terwijl je die juist nodig hebt vanwege werk cq gezin en dat wil niet met een hokje.
cheatah zegt
@marcomanta: ik zou toch graag willen weten, wie een SUV voor zijn werk nodig en voor welk werk heb je überhaupt een SUV nodig? Werk je in de bos? In Nederland heeft nauwelijks iemand echt een SUV nodig, maar toch word het heel veel gereden? Waarom? Status Symbool.
marcomanta zegt
@cheatah: wat dacht je van een paardetrailer.
cheatah zegt
@marcomanta: fair enough, die use case geef ik je
faithnomore zegt
Heeft helemaal niets met “grote” auto te maken.
Maar eerder met vergelijking tussen een break en een suf. Daar is toch wel heel duidelijk welke auto de betere keuze is.
Ik heb niets tegen een 5 touring. Maar ik heb wel iets tegen een x5.
Maar het ecologisch probleem is niet het bestaan van een x5. Maar eerder het bestaan van kotsgebakjes als een ford ecosport. Die zijn zo goedkoop dat iedereen het kan betalen maar stoten wel meer uit dan hun rationelere (en leukere) tegenhangers.
cheatah zegt
@faithnomore: klopt. Hoog zitten is gewoon een status symbool. Zich beter voelen dan de rest. Als je dat niet doet, ben je echt een pauper. Wat een rare wereld in die wij leven.
993carrera4s zegt
Der Goldene Geier. Ik zou er trots op zijn als Mercedes!
sirdrinksalotofpetrol zegt
En terecht, iedereen heeft z’n mond vol over het milieu, maar zelf wel een dikke SUV, want oud/zere rug/lekker stoer voor de buren. Put your money where youre mouth is….
michaelb zegt
@sirdrinksalotofpetrol: Inderdaad, want alle SUV’s zuipen als een malle. Oh wacht..
vondick zegt
Klopt. Dat doen ze ja.
jajeroenja zegt
@michaelb: Inderdaad, die carrosserievariant zorgt niet voor een lagere luchtweerstand…
fanboy zegt
@michaelb: waarom dat “oh wacht”? Ze zuipen gewoon meer. Bij elektrische auto’s is dat helemaal duidelijk.
mashell zegt
@sirdrinksalotofpetrol: je hebt toch niet de naïeve gedachte dat als je geen SUV rijdt dat dan het milieu gered is? Bovendien kun je je eigen kleine bijdrage ook anders leveren. Bijvoorbeeld door minder vlees te eten. Of een SUV op elektriciteit te gaan rijden. Of een jaartje niet te vliegen. Of misschien zelfs twee jaartjes niet vliegen. Of geen goedkope troep uit China meer te kopen, niet bij de Action en ook niet op Ali.
cheatah zegt
@mashell: alles valide punten. Maar de logica “ik rij elektrisch (wat trouwens end to end helemaal niet groen is), dus ik hoef niet afval scheiden” is toch een beetje kort door de bocht. Goed, als je van je SUV geniet en verder met andere dingen goed bezig bent, prima. Maar dan ben jij zeker niet de Standard SUV rijder
vaakbenjetebang zegt
Dan gaat het WWF toch bedrogen uitkomen. Veel EV’s worden noodgedwongen toch SUV-achtigen, crossovers en wat dies meer zij. Die batterijklonten moeten ergens blijven…
fanboy zegt
@vaakbenjetebang: Die batterijen kunnen prima in de bodem. Zie Ioniq of model 3
vaakbenjetebang zegt
@fanboy: Ja. Dat dus. En aangezien het een stuk minder duur is om een batterijpakket in een rechthoek te bouwen dan als een soort T- of H-vorm, kiezen fabrikanten voor de rechthoek – en omdat je er dan bovenop komt te zitten, wordt het geheel dan hoger. Een rechthoekig batterijpakket is wat dat betreft de nieuwe viercilinder dieselmotor :D
jollykart zegt
Tja mooi is het allemaal niet maar praktisch zijn ze wel. Redelijk veel ruimte met een compacte buitenmaat en als je ouder bent stapt een hoge auto gewoon fijner uit. In de bodem kan je ook lekker accu’s kwijt dus dan kan het WWF ook zich weer druk over andere dingen gaan maken. Ik slaap vanavond ook goed omdat ik een gestroomlijnde coupé heb, het WWF zal trots op me zijn.
michaelb zegt
Dit is wel weer Cancel Culture tot en met. Hallo 2021!
veloce zegt
Maar goed, hoe ga je (of de overheid of EU) bepalen wanneer iets een SUV is? Afstand tussen wielkastrand?
wessel04 zegt
Sodemieter toch op! Alsof auto’s het enige is wat nog invloed heeft op het klimaat.
Gulli zegt
Nee maar alle beetjes helpen, als we alleen maar naar elkaar gaan lopen wijzen en verder niets doen komen we er sowieso niet
snowbird zegt
Lekker belangrijk al die deugclubjes….hoop dat ze zelf allemaal op de fiets gaan.. “.rain or shine :) “
moveyourmind zegt
Van mij mag het nog wel verder gaan dan dit voorstel. Gewoon alle reclame verbieden en ook alles wat er op lijkt, inclusief alle propaganda voor wat dan ook.
lekkerlinksrijden zegt
De volgende wordt dus weer een sedan met minimaal 6 cilinders, vind het WWF prima
cheatah zegt
@lekkerlinksrijden: de vraag is waarom heeft de huidige geen 6 cilinders?
lekkerlinksrijden zegt
@cheatah: wie zegt dat?
cheatah zegt
@lekkerlinksrijden: nou dan is het toch prima 👍🏼
6 cilinders in een station zijn beter dan 6 cilinders in een SUV (niet alleen, maar ook) volgens de WWF
Frankypanky zegt
LOL!
Bij WWF moest ik eerst denken aan Amerikaans show-worstelen. Hulk Hogan en zo…
Maar ik word er een beetje moe van de zoveelste nutteloze “auto-verbieden-clubje”. Sowieso zijn SUV geschikter als EV. En ouderen hebben graag een hogere instap, terwijl ouders hun rug sparen bij het insnoeren van de kinderen op de achterbank.
Ja, ik had ook graag coupé’s a la BRZ tegen lagere kosten gezien, maar fabrikanten maken nu eenmaal wat de markt verlangt.
En verbod op reclame? Hoe dan, als je straatbeeld al wordt bepaald door dit type auto? Wie heeft er niet gegevens opgezocht omdat je een auto voorbij zag rijden?
herve11f zegt
Misschien moeten ze wel een verbod op azijn invoeren.
tjorque zegt
Kom kom, er is geen goedkoper en ecologischer ontkalkingsmiddel dan azijn… mag het even ;)
SpiderIV zegt
@tjorque: tja die hoge bakken verbieden tot daar aan toe maar azijn is fantastisch spul!!
tjorque zegt
Hear hear!!!
x1f48 zegt
Na het kijken van Seaspiracy is mij wel duidelijk geworden dat deze partijen alleen maar bestaan voor hun symbolische waarde. Al deze instanties krijgen hun geld van de achterliggende sector.
snowbird zegt
Exactly !
r3fl3x zegt
Zolang iedereen moedwillig SUV’s blijft kopen moeten we in ieder geval niet zeuren over de kosten van de energietransitie.
205zonderdak zegt
Kan netflix veel films maken met rokende SUV bestuurders.
petermb zegt
Die witte GLS mist het NightPakket (en de WWF sticker).
cossiekiller zegt
Topidee van het WWF! Ik ga m’n GLC 250 inruilen tegen een E63 station.
fordje zegt
Hoeveel oerbossen kappen ze voor ons om SUV te rijden? Das pas eng en de grootste milieu doodsteek ooit..
twijn zegt
Oh oh.
https://thumbs.dreamstime.com/z/wwf-white-land-rover-defender-car-narbonne-france-circa-august-world-wide-fund-nature-aka-164471823.jpg
Gulli zegt
Ik rij nu Kia eNiro. Ik wilde heel graag elektrisch vanwege het mileu én omdat ik er vorig jaar nog steeds maar 8% bijtelling over betaalde. Dus ja ik doe het om twee redenen.
Maar eerlijk gezegd doet het ‘Niro’ gedeelte van de auto me niet heel veel. Als ik een c-segment hatchback had kunnen kiezen met net zoveel bereik (dat heeft bij mij de doorslag gegeven) was ik daar veel liever voor gegaan. Dan was ik waarschijnlijk nog verder gekomen op mijn acculading ook. Ik heb in de rij gestaan voor een ID.3 First Edition maar na de leveringsproblemen werd dat voor mij gewoon geen optie, en een Tesla Model 3 vond ik te lelijk en afgezaagd dus dat is hem ook niet geworden.
Een elektrische 1-serie of A3 met 400+ km range zou voor mij ideaal zijn geweest.
cheatah zegt
Dus ik begrijp Autoblog wil geen kritische reacties? Vrij eenzijdige discussie dan @autoblog
cheatah zegt
kijk, toch weer te zien. Zou met mijn gezeur of waarschijnlijker met een refresh te maken hebben
Alfarobert zegt
15 jaar geleden reden mensen in een SUV omdat je zo mooi over de auto’s heen kon kijken als je voor het stoplicht stond. Tegenwoordig staat er gewoon een andere SUV je uitzicht te blokkeren. Mijn advies;Koop een Lotus of Alfa 4C dan kun je er mooi onderdoor kijken,haha
Hupke zegt
Reclame verbieden is zo … maar zolang men belastingen niet afschaft, waarom niet een correcte verkeersbelasting? Op basis van frontaal oppervlakte, luchtweerstands coëfficient en op bassis van massa en versnelling. Ipv op 28 seconden 0-100 zoals in emmisietesten ga je uit van energie benodigd om 0-100 te doen in 10sec of minder te doen zoals de modale middenklasser.
Ben eens benieuwd hoeveel een pluginhybride lexus LX470H dan nog oplevert fiscaal tov een IS-F.
allesmetturbo zegt
Mn pa heeft een Stelvio Q gekocht puur omdat er geen Giulia Q sportswagon is..
Valt niet tegen en instap vindt hij ook fijn maar hij had liever de station gehad