Zo’n absurd apparaat, dat hadden ze zelfs in Zweden en IJsland nog niet bedacht. Het recept is simpel: een 2000pk V8 uit een Top Fuel Dragster, een klein chassis en vierwielaandrijving. Wintersport was nog nooit zo leuk.
In een rechte lijn (proberen te) racen kan op vele manieren. Gewoon met een auto, met een snelle auto, hele snelle auto of vrachtwagen. Het kan tegen een berg zand op of, zo blijkt, een skipiste op. Standaard deden hier blijkbaar sneeuwscooters aan mee. Kelly Odell heeft een nieuw soort sneeuwracer bedacht.
Het ’type’ voertuig is eigenlijk een Sand Drag Truck. Ik zou het een kruising willen noemen tussen een boot en een auto. Het heeft nog steeds 4 wielen maar gebruikt toch voornamelijk een soort stuwgolf om vooruit te komen. Sneller accelereren gebeurt simpelweg door meer massa naar achteren te gooien. Echt controleerbaar wordt het er niet op.
Bij dit type dragracen worden de afstanden opzettelijk klein gehouden. Op het zand is de ‘standaard’ 100 meter, in plaats van 400 meter zoals op het asfalt. Toch weten 4×4’s binnen die 100 meter 120 mph (193km/u) te halen, ongeacht de ondergrond. Of eigenlijk: op een griploze ondergrond. Een dergelijke truck op ruw asfalt eindigt waarschijnlijk in een hele grote vuurbal en kapotgeslagen organen. Die gekke Amerikanen toch. (via Jalopnik.com)
snorris zegt
Wow dat gaat echt heel snel nadeel is vind het wel als een tractor klinken
dakarbemo zegt
@snorris: He wat.. tractor geluid.. klinkt gewoon als een brute amerikaanse motor in mijn oren…
Romen zegt
@dakarbemo: idd
mout zegt
Dan is de tram toch zo gek nog niet :lol:
alcantara zegt
Op een griploze ondergrond kun je niet versnellen (en remmen trouwens ook niet).
Benjamin1 zegt
@alcantara: physics. LIKE A BOSS!
rrvliet zegt
@alcantara: Als je op een volledig griploze ondergrond massa van je weg duwt zul je door de stuwkracht voortbewegen. Dus ook op een griploze ondergrond kan men d.m.v. bijvoorbeeld raketten die stuwkracht leveren voortbewegen.
Physics. LIKE A BOSS!
alcantara zegt
@rrvliet: Ik heb het ook over verplaatsing dmv aandrijving via de wielen zoals een auto en deze buggy werkt. Dus niet over stuw-, magneet-, zwaarte-, windkracht etc. Dan spreek je niet eens van een ondergrond.
vale46 zegt
@alcantara: Hij wil zeggen dat de auto in zand (waar bijna geen grip is) toch vooruit komt omdat er schepjes op de banden staan die veel zand naar achteren gooien waardoor een voorwaartse stuwkracht ontstaat. Raketten werken op hetzelfde principe, alleen gooien ze geen zand naar achter maar verbrandingsgassen.
Vanquish zegt
@alcantara: Omdat banden nooit perfect rond zijn en ondergronden nooit perfect glad (door elastische deformatie) ontstaat er op het punt waar de band de ondergrond raakt een vlak. Dat vlak creëert een moment ten opzichte van de as, en met dat moment kun je zowel optrekken als afremmen. Dat is hier goed te zien:
http://webphysics.davidson.edu/faculty/dmb/py430/friction/actroll.gif
rrvliet zegt
@Vanquish: Dat gaat in Alcantara’s geval niet op, aangezien hij het over een ‘griploze ondergrond’ had. Geen frictie om het wiel te vervormen en geen moment.
Het is allemaal theoretisch hé.
Vanquish zegt
@rrvliet: Ik geloof dat je het verhaal niet begrijpt. Zelfs bij een perfecte ondergrond heb je nog altijd zwaartekracht. Die zwaartekracht duwt de auto tegen de grond en zorgt voor vervorming in de band (en ook in de ondergrond). Die vervorming geeft weer een moment t.o.v. de as. Hoe klein ook, hij is er wel ;). Dus zelfs als een ondergrond wrijvingsloos is kan een auto nog steeds optrekken en afremmen, daar moeten de wielen wel voor draaien dus ABS is gewenst.
loopjes zegt
Ik heb het nooit gesnapt wat er leuk is aan dragraces en ovalracing. Maar oke dit gaat wel behoorlijk hard!
vale46 zegt
@loopjes: Ovalracing is spannender dan je denkt, maar ik dacht vroeger ook net als jou hoor ;)
Ik moet wel zeggen dat circuits mij meer liggen :p
jackass266 zegt
Hoe noemen ze dat racen wat ze in insland doen? Waar ze over een meer racen met een auto? Daar doet dit me aan denken
PJ zegt
@jackass266: offroad formula 1 of iets dergelijks
vale46 zegt
@jackass266: hillclimbing. Eigenlijk is over een meer rijden een bijkomstigheid dat ontdenkt is door een of andere maffe gast die me z’n hillclimb-auto eens over water ging rijden.
http://www.youtube.com/watch?v=kaYUY2YM7vI
aallex zegt
Tering wat een geluid, en hard… je hoort het daar in heel de vallei doorgalmen :O
pomfriet zegt
Redneck gedoe ma dan uit IJsland.
vale46 zegt
Dat ding komt gewoon niet van zijn plaats, met 1000pk & 4WD zou hij stukken steller naar de top scheuren.
misschien is de auto een stukje langer maken ook wel een optie.
mightymike zegt
Wat een bullshit is dit zeg 2000 pk is blijkbaar niet te veel om zo’n flauwe berg op te komen, bergje op gassen en klaar? Is dat het? Gaat toch zo slecht met in de USA ?
tinnemans zegt
@mightymike: bergje op zonder tractie. een subtiel verschil.
OverSoft zegt
@tinnemans: Sneeuw != geen tractie. Op sneeuw heb je nog relatief veel tractie. Een snowmobile had dit sneller gedaan.
Daarnaast: wat een k.. filmpje, op en neer van een heuvel en 75% van het filmpje naar een paal of andere stilstaande onzin kijken…
Freewarefreak zegt
Wat klinkt zo’n highpower V8 toch slecht in “leerlauf” met z’n megascherpe cams.. net een natte scheet.. prfftprfftprfftprfftprfft. Alleen bij volgas klinkt dat prachtig, deze dus ook. Wel leuk. Persoonlijk vind ik dat IJslandse gravelklimmen met die V8-en mooier.
yup923 zegt
Nu is er wachten tot iemand een taxibedrijf begint op skipistes met dit soort apparaten :-)
Dan ben je vlugger boven als met een kabellift.
rodger zegt
Misschien wat voor de Oostenrijkse pistenbrigade die je met een gebroken been naar beneden halen ;)
carmasterr zegt
2000pk is wel wat weinig voor een Top Fuel motor.
Die hebben eerder 8000pk.