Vier nieuwe witte hemden. Een paar sokken, onderbroeken en.. een Toyota Aygo?
Als fysieke winkel moet je blijven vernieuwen. Doe je dit niet dan komt je voortbestaan in het gevaar. Het meest ideale is natuurlijk dat je bij één winkel terechtkunt voor zoveel mogelijk producten en diensten. Denk aan bijvoorbeeld Duitse supermarkten waar je naast een komkommer ook in dezelfde winkel een mountainbike kunt aanschaffen.
Wat dat betreft begint HEMA aan een interessant nieuw initiatief. De autoverkoop van nieuwe Nederlandse auto’s is al jaren om te janken. Zeker als het gaat om de consumentenverkoop. Hollanders zijn wél fan van private lease. Een guitig gebakje rijden voor een paar honderd euro per maand is het helemaal tegenwoordig.
Het publiek van de HEMA zal ongetwijfeld een Aygo, C1 of 107 rijden, dus de keuze van het bedrijf is misschien niet zo vreemd. HEMA gaat in samenwerking met Leaseplan Nederland private lease aanbieden onder het label HEMA Private Lease.
Het aanbod is nog wat karig. Bij lancering is er slechts keuze uit vier Toyota-modellen. Het gaat hier om de Aygo, de Yaris, Corolla en de C-HR. Prijzen beginnen bij 179 euro per maand. Op dit moment is nog niet bekend of/wanneer er nieuwe auto(merken) aan het aanbod toegevoegd gaat worden.
HEMA is door de jaren heen allang niet meer een winkel voor enkel een worst of ondergoed. Kantoorspullen, verzekeringen, speelgoed, gereedschap en accessoires voor bijvoorbeeld je fiets zijn tevens bij de keten te koop.
ghost zegt
Kwam er laatst, bij bezoek aan Londen, achter dat Hema daar ook een winkel heeft. Het verbaast mij dan ook niet dat zij nu leasebakkies gaan aanbieden..waarschijnlijk kan je zelfs je oranje-tompoucen voor komende Koningsdag nog leasen…als de leasetrend zo door zet dan natuurlijk?
dare2think zegt
@ghost: die geleaste oranjetompoucen hebben aan het einde van het leasecontract te weinig mestwaarde.
ghost zegt
@dare2think: mestwaarde hebben ze zeker wel, restwaarde daarentegen…
toniominestrone zegt
@ghost: ze hebben zelfs winkels in Dubai.
Groninger zegt
@toniominestrone: en in Barcelona
baklava zegt
@groninger: en in Jakarta
pindakoning zegt
@baklava: en Somalië, Irak, Syrië, Libië, Congo en België
dedokter zegt
@pindakoning: en in Friesland….
toniominestrone zegt
@baklava: nop
siemi zegt
@toniominestrone: klopt. Ook in de Noordoostpolder
Dutchdriftking zegt
@ghost: Ik zag ze voorbij komen in de aflevering over luchthavens van The Grand Tour. Onze rookworsten zijn natuurlijk ook veel fijner dan die Engelse worstjes :P
appeltaartislekker zegt
@dutchdriftking: sindsdien vlieg ik altijd met I Take My Chances Air. Scheelt zo veel tijd bij de duane.
quattrofillio zegt
@dutchdriftking: size does matter!!
Edge zegt
Ik weet dat je bij bedrijven als Athlon en JustLease korting op je maandbedrag krijgt als je kiest voor een auto met hun reclamebestickering. Zou je bij de Hema dan korting krijgen als je je auto laat bestickeren met tompouce of rookworst?
Edge zegt
@edge: Overigens snap ik het ook wel. Een moderne winkel moet het vaak niet alleen hebben van het product, maar veel meer van de merkbeleving. Het aanbieden van extra services en diensten die in jouw merksausje verpakt zijn kunnen daar enorm aan bijdragen. En als het niet aanslaat, even goede vrienden, LeasePlan neemt toch het operationele deel voor zijn rekening.
Anderzijds denk ik dan weer: Waarom zou je in hemelsnaam een auto bij de Hema bestellen? Kun je niet beter gewoon naar de Toyota-dealer gaan en daar je Aygo Private Lease bestellen? Dan weet je zeker dat je geholpen wordt door mensen met verstand van zaken, heb je een fysiek aanspreekpunt en weet je direct waar je terecht kunt voor onderhoud. Bij Hema bestel je zo’n ding waarschijnlijk via een bestelformuliertje, krijg je een contractje opgestuurd van LeasePlan en word je als het ware in het diepe gegooid.
harrie zegt
@edge:
Dit dus, HEMA is niet meer dan een overbodige tussenpersoon.
Net als bij die zorgverzekeringen van ze.
mashell zegt
@harrie: maar soms maken die tussenpersonen het gek genoeg wel goedkoper. Als je direct bij een hotel boekt ben je vaak duurder uit dan via een boekingssite. Niet altijd, je moet het zelf altijd controleren. Natuurlijk neem je niet bij de Hema even spontaan naast de rookworst, ook nog een auto mee. Daar mag je best even een paar avondjes uitzoekwerk aan besteden. Maar het kan wel zijn dat uiteindelijk de Hema aanbieding voor jou het interessants is.
mpc007 zegt
@mashell: precies.. voorraadacties; volume-inkoop, of gewoon promoties waardoor een dealer bij levering aan de leasemij met minder marge genoegen neemt kunnen er zomaar voor zorgen dat je een betere deal treft dan je zelf ooit had kunnen regelen. Maar daarvoor moet je wel goed opletten.
Tonnie zegt
@Edge: merknaam van Hema? Mensen hebben daar meer vertrouwen in dan de dealer. Tuurlijk hebben medewerkers vd hema geen verstand van auto’s, maar de gemiddelde consument denkt van wel.
janmetdelangeachternaam zegt
@Edge: in een aygo rijd je sowieso al voor lu.. Uhm.. iets dat op een rookworst lijkt
potver7 zegt
@Edge: Wel zo eerlijk. In de kledingbranche moet je normaal gesproken het dubbele betalen als je het merk met koeieletters op je trui wilt hebben. En ik verbaas me er iedere keer over dat mensen daar en masse in trappen.
mpc007 zegt
@potver7: bij auto’s ook hoor. Kijk maar naar Audi.
dirkiii zegt
Ik zie het al voor me sta je bij de kassa, vraagt de kassiere “anders nog iets” de klant… ohja en doe ook maar een wurgcontract voor die te gekke Toyota Aygo.
1audi1 zegt
Autoblog-economen die gaan uitleggen hoe slecht private lease wel niet is en hoe goed ze zelf zijn omdat ze 5 jaar hebben gespaard voor hun Opel Zafira in 3 2 1..
willeme zegt
@1audi1: Nope. Privaste lease is een dikke prima. Zeker als je niets met auto’s hebt. Houd alleen de kleine lettertjes in de gaten.
berlinetta zegt
@willeme: Het is inderdaad een interessant alternatief voor kopen. In vergelijking met tweedehands kopen ben je volgens mij nog wel wat duurder uit, maar daar krijg je dan wel zekerheid voor terug.
1audi1 zegt
@berlinetta: Het ligt natuurlijk aan je eisen. Veel ab lezers waaronder
Ik het prima om een 15 jaar oude occasion te rijden die nog leuker is ook. Als starter moet je het in de meeste gevallen als je een huis huurt/wil kopen of net hebt gekocht ook niet doen. Als je wat ouder bent, financiële zekerheid hebt en een nieuwe auto wilt is private lease ten opzichte van nieuw kopen bijna altijd de slimmere keus.
toniominestrone zegt
@willeme: En denk aan je no claim, niet iedere verzekeringsmaatschappij laat na je lease termijn je schadevrije jaren doortellen.
willeme zegt
@toniominestrone: Klopt, en uitkijken als je nog een hypotheek wenst te krijgen.
lekbak zegt
@willeme: privat lease is altijd financieel onverstandig. En bij de eerste de beste crisis kunnen wij met z’n allen die domme schapen uit de brand helpen. Niet helemaal politiek correct gesproken maar zo zit het wel, en eigenlijk weet je dat ook best.
willeme zegt
@lekbak: Nee, dat ben ik niet met je eens. Private Lease is een perfecte manier om een auto te financieren. Het grote gevaar zit ‘m erin dat mensen zichzelf rijk rekenen. Hetzelfde als met een auto particulier kopen.
Een kennis van mij heeft een private lease auto. Ze hadden geen zin om 20k aan een B-segment hatchback uit te geven. Ook niet om vervolgens telkens bij de garage voor verrassingen te staan. Ze rijden nu een prima lease-Fabia. Beide hebben een hele goede baan, dus die kosten per maand zijn het probleem niet. Ergo: niets aan de hand, leasen is dan gewoon prettiger dan kopen ondanks ‘wij liefhebbers’ dat vinden.
Het gevaar zit ‘m in het feit dat mensen zichzelf veel te rijk rekenen. Als je per maand zo’n 600 euro overhoudt, moet je geen Golf Highline R van 549 per maand gaan leasen. Dan is de marge te krap. Dan kom je in de problemen als je ontslagen wordt of er een crisis aanbreekt. In zo’n geval kun je beter leasen tot zo’n 200 – 250 euro. Heb je een Peugeot 108. Ben je mobiel en hoef je je daar verder geen zorgen om te maken.
Hetzelfde geldt overigens ook voor tweedehands auto’s. Ik zou nooit een. auto kopen van mijn totale budget, maar houd altijd zo’n 40% marge voor beurten en eventuele reparaties. Dus in plaats van voor 10.000 een 535d koop ik liever voor 6.000 een Alfa 159. Minder dik, ik weet het, maar als het fout gaat hoef ik mijn leven niet aan te passen aan de auto die ik heb gekocht.
Lease is niet per definitie ‘boven je stand’. Zowel kopen als leasen kun je boven je stand doen. En bij beide kunnen de gevolgen best hevig zijn als je een onverstandige keuze hebt gemaakt. Althans, zo kijk ik er tegen aan.
mastemaker zegt
@willeme: amen!
lekbak zegt
@willeme: als je geen 20k aan een auto uit wilt geven kan je ook 5k aan een autootje uitgeven en gewoon prima betrouwbaar rijden. Voor het geld dat je bespaard kan je bijna letterlijk de auto technisch helemaal opnieuw op laten bouwen. Nieuwe auto’s rijden is alleen goed voor je imago en absoluut niet nodig voor betrouwbaar en betaalbaar vervoer.
Met andere woorden: als je geen nieuwe auto af kunt of wilt tikken is er de tweedehands markt voor je. Bedragen van private lease brengt mensen in de problemen als ze hun baan verliezen. Een gekochte auto niet. Het is nog maar tien jaar geleden en iedereen is nu de crisis alweer helemaal vergeten. News flash: het kan morgen weer gebeuren!
willeme zegt
@lekbak: Nee, niet met je eens. Als je gewoon verantwoord een lease auto uitzoekt, hoeft dat écht geen probleem te zijn. Je moet alleen niet je laatste geld in die auto hebben zitten. Dus als je je baan kwijtraakt, moet je wel zorgen dat je de auto per direct in kan leveren. Of je hebt voldoende achter de hand om de lease gewoon door te laten lopen.
Ja, je kan een betrouwbare occasion kopen voor 5k, maar die zekerheid heb je in Nederland niet. Zeker niet in die prijsklasse. En ook dan: je hebt alsnog kosten die gewoon doorlopen: verzekering, belasting et cetera. Dan nóg zit je met een probleem. En als klap op de vuurpijl moet je een nieuwe koppeling hebben die 1.500 euro kost. Dan ben je ook in de zogenaamde aap gelogeerd.
Het is net als met lenen. Als je voldoende inkomen hebt, kun je met gemak een klein bedrag lenen voor een handige situatie of investering. Het gaat fout als mensen het maximale lenen en dán hun baan kwijtraken en niet meer aan de verplichtingen kunnen voldoen.
Zowel met lease als met koop dien je er verantwoordelijk mee om te gaan. Het feit dat men zichzelf rijk rekende en geld ging lenen wat ze nauwelijks konden betalen, maar dachten dat het wel goed zo komen. Daardoor ging het fout. Als je zorgt dat je je afkoopsom altijd op de bank hebt staan, is er met leasen écht niets mis. Houd er rekening mee dat leasen een service is en dat die service betaald dient te worden. Van die service kun je dan prima profiteren.
mpc007 zegt
@willeme: ik zou een ieder aanraden geen private lease af te sluiten waar je niet onderuit kan als je je baan verliest. die garantie wil je gewoon hebben. ook als je genoeg reserves hebt, wil je die na ontslag niet op willen maken aan een te dure auto. ik rijd zelf zo’n 20,000 kilometer per jaar in twee verschillende auto’s, eentje is van mijzelf en de andere is een private leasert. Mocht ik ontslagen worden lever ik per direct m’n leaseauto in, en dat is een prettig idee. Heb ik nog altijd die andere achter de hand, waar ik zonodig ook 20k per jaar mee kan rijden. De enige zure ervaringen die ik zelf gehad heb tot nu toe (zit op 1.25 jaar nu) is het relatief hoge eigen risico bij schade. T’is fijn dat je in alle gevallen gedekt bent maar die extra rekening van 450 euro is wel een zure appel, en helaas nu al twee keer buiten mijn schuld om mee te maken gehad.
mpc007 zegt
@willeme: eens met wat je zegt, maar denk niet dat het zo makkelijk gaat. er zit een best wel forse kredietcheck aan zodra je een aanvraag indient. alles wordt meegenomen, net als bij een hypotheek. je komt pas in aanmerking als je letterlijk honderden euro’s per maand overhoudt. er zijn rekenvoorbeelden te vinden, maar de kans is groot dat als je op een enkel modaal inkomen met twee inwonende kinderen zit je niet eens genoeg hebt voor die Aygo van 200 per maand. In het kader van stukje transparantie; ik hield elke maand meer dan 1000 netto over en kreeg met veel pijn en moeite een private lease van 400 per maand geaccepteerd (gewoon vast contract, geen gekke toestanden). denk dus niet dat je ook maar in de buurt komt van ‘ik heb maar 300 over dus private lease van 200 is misschien krap’, die denkstap wordt gewoon voor je gemaakt zodra je door de kredietchecker gaat. en ze zijn dus niet al te soepel, itt wat veel mensen denken.
appeltaartislekker zegt
@willeme: waarvan akte.
potjak zegt
@1audi1: geen Opel Zafira, maar het is als je veel kilometers gewoon niet interessant. Het maandbedrag giert omhoog als je een beetje comfort en van de standaard 10.000 km per jaar afwijkt. Dan kun je binnen negen maanden doe oude Zafira kopen… en hou je enorm veel geld over voor onderhoud etc. Je rijdt niet nieuw, dat is inderdaad wel zo.
potjak zegt
@potjak: lekker veel taalfouten ook. Sorry…. ik kan het wel gewoon goed :)
mpc007 zegt
@potjak: ben ik het wel mee eens; met 15000 km per jaar of minder is het te overwegen, maar daarboven loopt het inderdaad exponentieel op. is dan niet echt een aanrader meer. hetzelfde geldt voor de totale termijn, maar daar zijn nog wel eens acties mee (bijv de Consumentenbond, die het zo aanbieden dat je tegen bescheiden meerprijs altijd na 1 jaar kunt stoppen)
seicilindri zegt
@1audi1: Nou ik wil je wel helpen hoor , linksom of rechtsom is private lease kopen op afbetaling. En gek genoeg kost dat, zelfs met de lage rente meer dan dat je het gewoon zelf uit eigen middelen betaald. O dat heb je niet liggen ? Waarom zou je dan een auto boven je stand kopen ? Koop gewoon een knappe gebruikte ! Tot zover mijn gratis advies. Gebruik het goed, ik ben er zelf mee binnen gelopen , maar resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.
1audi1 zegt
@seicilindri: Dus precies de reactie waar ik op doelde.. en nee je hoeft hem ook niet te gaan leasen als je hem niet kan betalen. Maar waarom als je bijvoorbeeld 25k spaargeld hebt zou je de helft van je eigen vermogen uitgeven aan een auto? Waarom zou je dan niet €200-, die je per maand kan missen afdragen aan private lease. En bedenk dan ook even dat een nieuwe auto je ook wel €100 per maand kost aan mrb en verzekering. Ik kan het je uit gaan leggen, maar aangezien je het zelf zo goed lijkt te weten hoor ik het graag van jou. Oja, je burgermentaliteit zie ik niet als een goed argument
seicilindri zegt
@1audi1: ik wil her je graag uitleggen hoor, geen enkel probleem maar of dat dit daar nu het juiste medium voor is… Bottum line is dat het per definitie duurder is. Gratis geld bestaat niet dus je betaald rente , dat zijn dus extra kosten en gek genoeg moet een leasemaatschappij ook leven dus die reken ook een opslag . Daarnaast beperkt het je leencapaciteit voor een evt hypotheek aanzienlijk. Voor verdere uitleg nodig ik je graag uit in mijn mancave showroom (sorry geen Audi’s wel andere toys) waar je kan zien wat je met het consequent volgen van deze gedachte , in jou ogen burgermentaliteit, kunt bereiken. Gr Oom Dagobert.
1audi1 zegt
@seicilindri: Daarom zei ik in mijn eerdere reactie ook “Als starter moet je het in de meeste gevallen als je een huis huurt/wil kopen of net hebt gekocht ook niet doen. Als je wat ouder bent, financiële zekerheid hebt en een nieuwe auto wilt is private lease ten opzichte van nieuw kopen bijna altijd de slimmere keus.”
Of het wel of niet duurder is gaat het niet perse om, dat zal per geval verschillen en heeft met zoveel aspecten te maken dat dat geen simpele rekensom is. Het gaat mij erom dat als je de lasten kan dragen het niet te vergelijken is met “kopen op afbetaling” en dom is.
Achja ik maak met dit soort dingen iig altijd de rekensom wat als ik mijn baan zou verliezen kan ik het contract dan zonder zorgen afkopen.
seicilindri zegt
@1audi1: Sorry maar je raaskalt. Het is WEL een simpele rekensom en WEL hetzelfde als kopen op afbetaling met dien verstande dat het veel duurder is om er vanaf te komen als je situatie veranderd.
mpc007 zegt
@seicilindri: is inderdaad een simpele rekensom; die er voor het gros van de mensen op uitdraait dat private lease goedkoper is dan kopen of afbetaling. Maar het is het niet. En tuurlijk, als je >25k op de bank klaar hebt staan hoef je daar niet voor te kiezen. De mensen die dat hebben geven het doorgaans echter niet uit aan een auto (never buy depreciating assets) en zijn te bang om te beleggen. Het draait er dan dikwijls op uit dat ze meer vermogensbelasting betalen dan ze anno 2018 rente over hun spaargeld krijgen. Slim bezig hoor! Not..
MoeWat zegt
179 euro per maand voor een aygo lijkt me een redelijke prijs toch? Of zit ik er helemaal naast? Klinkt wel aantrekkelijk. Voor net geen 200 euro een nieuwe auto rijden. En je hoeft ook geen motorvoertuig belasting te betalen of komt dat er nog bij?
E34M5Touring zegt
@moewat: Meestal zijn die bedragen op basis van 60 maanden en max 10k km’s per jaar (soms zelfs maar 5k km’s). Veelal gaat de teller pas echt lopen als je daar onverhoopt overheen gaat. De cent prijs per km over de 10k is enorm. Motorrijtuigenbelasting zit er bij in, meestal verzekering ook.
MoeWat zegt
@E34M5Touring: bedankt voor de uitleg!
Edge zegt
@moewat: Naast wat @e34m5touring zegt moet je bij private lease ook even opletten wat er precies inbegrepen is in die (in dit geval) 179 euro. Vaak is dat de auto, inclusief onderhoud, wegenbelasting en een all-risk verzekering, maar zaken als een rechtsbijstandverzekering, inzittendenverzekering en winterbanden zijn bij de meeste private lease bedrijven opties die de maandprijs doen stijgen.
berlinetta zegt
@moewat: De prijzen die genoemd zijn, zijn de prijzen waarvoor je die auto ook kunt rijden en alles behalve de brandstof is inbegrepen. Die prijzen gelden echter wel voor de langste contractduur, minste aantal km’s en meestal de goedkoopste uitvoering (en een eventueel hoogste eigen risico). Wil je betere voorwaarden en opties op de auto, dan gaat het maandbedrag uiteraard omhoog.
berlinetta zegt
@berlinetta: Ohja, en sommige leasemaatschappijen zijn ook nog benieuwd naar je schadevrije jaren. Als je die niet hebt, gaat het maandbedrag meestal ook nog eens flink omhoog.
bernoulli zegt
Niet nieuw dat leasemaatschappijen gebruik maken van fysieke bestaande winkels. Bij winkels als Albert Heijn en Media Markt kon je eerder al terecht voor private lease deals.
OverSoft zegt
Dit is gewoon rebranded leasen. Dat heeft de Mediamarkt ook meerdere keren gedaan (onder andere met Mini).
Dit loopt waarschijnlijk via een grote lease maatschappij en wordt dan verkocht als zijnde “HEMA lease”, net zoals dat gebeurd met van die crappy prepaid pakketjes zoals “Jumbo Mobiel” en “HEMA mobiel”.
Edge zegt
@oversoft: Ik zou zeggen, lees de derde alinea nog eens ;)
OverSoft zegt
@edge: ? Oeps
w0ut zegt
Carrefour doet dit in Belgie al een hele tijd. >2 jaar denk ik
Esprit_de_Flandre zegt
@w0ut: Niemand wil een auto van de Carrefour. Afgaande op hun winkels en de producten erin, zitten er vast vlooien in zetels en zijn de tapijten beschimmeld…
VeniVidiVici zegt
Deze komt waarschijnlijk ook wel in het auto aanbod…
https://www.autoblog.nl/nieuws/word-chaffeur-van-de-wienermobile-en-berijd-deze-meterslange-worst-119603
maussieknip zegt
Het is van belang dat de kleine lettertjes goed gelezen worden, ik rij een Opel Karl Rocks in de private lease op basis van 25.000km per jaar, over 60 maanden betaal ik €290,- en heb ik nog extra’s in dat bedrag zitten, zoals climate, multimediasysteem etc. Daarnaast alleen nog brandstof. Dit contract loopt via een grote leasemij en zijn vaak de goede contracten. Wanneer een dealer een eigen leasemij onder naam heeft zijn het 9 van 10 keer wurgcontracten en moet je zelfs voor parkeerputjes en krasjes je portemonnee trekken. Bij overlijden moet de erfgename bij die wurgcontracten zelfs tot einde contract blijven betalen, wat in mijn geval dus niet zo is. Dus kijk uit voor de dealerleasemaatschappijen die het onder eigen beheer doen. Na afloop wurgcontract kom je duur te staan!
mpc007 zegt
@maussieknip: je zou minimaal met een partij in zee moeten die dat keurmerk private lease heeft. weet je tenminste dat het geen louche bende is. ik zeg altijd: private lease is weinig anders dan de markt voor mobiele telefoonabonnementen. Als je slim bent vind je een echt goeie deal, maar heel veel is crap. Acht je jezelf niet in staat het een van het ander te scheiden, lekker prepaid nemen.
deuxchevaux zegt
Iets voor m’n zusje, kan ze na het uitzoeken van dr oorbellen gelijk voor een nieuwe auto shoppen
mashell zegt
Twee blije dames en een worst… Meestal kom je zulke beelden op andere sites tegen.
retetikker zegt
Betaalt een leasemaatschappij eigenlijk BPM? Aangezien dit over bedrijfsauto’s meestal niet gedaan wordt.
troljedemoeder zegt
@retetikker: Jazeker. Er zijn maar enkele soorten personenauto’s, waarover geen BPM verschuldigd is. O.a. taxi’s, (terug te vorderen door de taxi-ondernemer), lijkwagens, ambulances en nog enkele uitzonderingen volgens mij, maar ik ben al even uit de materie. Volgens mij is dit zo te googlen. Maar de leasemaatschappijen dragen dus ook gewoon BPM af op geel gekentekende voertuigen.
jack_abarth zegt
Aangezien niemand erover is begonnen zal ik ‘m wel inkoppen.
Het volgende merk wat ze gaan verhandelen is VW, want ze hebben al jaren ervaring met eenheidsworsten.