Je zou het misschien niet zeggen, maar het is toch echt zo: ten opzichte van 2007 stonden er eind dit jaar veel minder files in Nederland. Ik dacht dat filedruk per definitie alleen maar erger kon worden?
Terwijl jij en ik ’s ochtends in het rijtje aansluiten zitten de mensen van de ANWB en de VID mee te gluren wat er allemaal gebeurt. De wielersbond komt tot de conclusie dat de ochtend- en avondspits de afgelopen twee maanden zo’n 8 tot 10% lichter waren dan vorig jaar. De VID heeft het zelfs over een afname van 15%.
Als reden geeft de ANWB op dat het weer over het algemeen beter was, en dat er minder wegwerkzaamheden waren. De VID gooit het over een andere boeg: volgens hen zijn er door de financiële crisis veel minder vrachtwagens op de weg. Dit is wellicht ook in verband te brengen met de afname in hoerenmoorden. (via nu.nl)
Wat hadden we trouwens nog meer de afgelopen tijd? Juist: goedkope benzine! Tot zover Wouter Bos’ theorie, dure benzine = minder files…
Waxweazel zegt
Bij ons in België zijn er juist veel meer files en vooral veel langere files de afgelopen 2 maand.
30 km aanschuiven is dagelijkse kost geworden als je naar Brussel of Antwerpen wil. Vanuit elke richting sta je tegenwoordig al 30km voor je Brussel of Antwerpen totaal stil.
corrado vr6 slc/BMWe30 zegt
Ze moeten een paar jaar goed verbouwen en overal gewoon 36 baans wegen maken!
Dan zijn er nooit meer file’s!! ;)
Texter zegt
Oh joy…de files terug op het niveau van begin 2007…
Rick dos zegt
Bezineprijzen wellicht nog een factor?
Mensen die het helemaal over een andere boeg gooide toen ze dachten dat de benzineprijs alleen maar zou stijgen. En nu erachter komen dat plan B iets te voorbarig was.
Theorie van VID kan alleen bewezen worden als ook de werkeloosheid navenant is gestegen. Iemand daar cijfers van?
RubenBaeten zegt
@dos: Heb er net iets over de benzineprijzen bij gezet. ;-)
Bestiun zegt
daar is op het traject Alphen a/d Rijn – Amsterdam helemaal niks van te merken…
Powerslide zegt
“Mensen moeten harder gaan rijden, dan
zijn ze sneller van de weg, dus zijn er
minder files.”
aldus Johan Cruyff
dekster zegt
Is bovenstaande foto in Belgie getrokken?
RubenBaeten zegt
@dekster: Nee, in Duitsland.
Vinny_93 zegt
Is dat een S8 of een A8 op die foto?
Maakt ook niet uit, ik haat Audi’s.
Maar de S8 niet. Is het een S8??
Een betere ontwerper zegt
Das een mooi stukje om overheen te denderen, nu maar hopen dat die in de verte mijn lichten op tijd zien knipperen :)
Pim Brussee zegt
Het VID kletst maar wat. Files ontstaan niet door vrachtwagens, maar door het gedrag van alle weggebruikers. De A20 is daar een goed voorbeeld van. Drie rijen personenwagens in de file, terwijl de aparte baan voor vrachtwagens gewoon met 80km/pu doorstroomt.
DennisM6 zegt
Go crisis Go!
Roderick zegt
@ Dekster
Getrokken? Kom jij zelf van de Zuiderburen?
Roderick zegt
@ Vinny
Gewoon een A8 hoor, zonder de laatste facelift dat de richtingaanwijzers als ledjes in de spiegels zitten, dat ie nog een andere grille en andere achterlichtunits heeft.
Kees zegt
@ Roderick, dat heet daar gewoon zo.
Rob zegt
File is voor automobilisten. Hebben motorrijders minder van!
Allemaal bedankt trouwens voor het aan de kant gaan! Gaat nog steeds super in Nederland (en dit is geen sarcasme)!
Rob
snelste zegt
Wat een bericht
Waarom die ik er dan toch steeds langer over om op het werk te komen.
LPJ zegt
Waxweazel: ben je daar wel zeker van? Ik heb de indruk dat de files richting Brussel toch wel korter zijn dan dezelfde periode vorig jaar.
arjontje zegt
Nou dan hebben ze niet naar het oosten gekeken.
Op de A12 bij Arnhem zijn ze alleen maar langer geworden.
Ferrari Fan zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Nico zegt
Als de mensen eens zouden leren rijden he. In plaats van te vertragen en dan uit te voegen, gaan ze doodleuk tot op het einde rijden en dan stilstaan tot eentje hun laat invoegen, waardoor het ook daar vertraagt.
Of de mensen die om de 100m van rijvak wisselen, omdat het ander vak schijnbaar sneller gaat. Enige dat het doet is alles nog meer ophouden.
Of mensen die een vrachtwagen niet even laten invoegen, want oooooh die houden de boel toch maar op. Nou, jij houdt de boel op door als een stresskip te reageren als een vrachtwagen wil invoegen =[
*jaagt zich op*
lincoln zegt
kan mij dat verdommen ..
ik ben principieel tegen files ..
of ze nu lang of kort zijn ..
meer of minder ..
weg met de files .. steun ons actie-commitee .. en druk op mijn nickname ..
dekster zegt
@Roderick
Meer zelfs, ik ben een zuiderbuur.
René zegt
@Nico: inderdaad. En als vrachtwagens nou eens meer afstand dan 1 meter tot elkaar houden dan botsen ze minder en dan kunnen er ook nog andere weggebruikers invoegen!
Emile_Benz zegt
@ lincoln: moeten we het dan niet zo langzamerhand over de financiën gaan hebben? Overheidssteun is helemaal in tegenwoordig. En we moeten natuurlijk leden/donateurs werven… :lol:
Franco zegt
@Rene,
De meeste vrachtwagens houden meer dan 1 meter afstand. Het zijn die stresskippen in hun “luxeautootjes” die de vrachtwagens snijden!!!
Weet je wel wat het kost (qua branstof) om vanuit stilstand op te trekken met een vrachtwagen?!?
Maar blijkbaar ben jij ook zo’n stresskip…. :roll:
Lothar zegt
Im Deutschland darf man noch schnell fahren, das geht im den Niederlande nicht mehr.
Jeroen zegt
tussen antwerpen en brussel heb je een middenbern van 10 meter ofzo… waarom asfalteren ze die niet? daar was het oorspronkelijk ook voor bedoeld.
Pim Brussee zegt
De gemiddelde snelheid over een tijdsbestek van 24 uur voor ALLE voertuigen in Nederland is 64km/pu. Dus hoezo vertragen vrachtwagens de snelheid. Als ik met mijn auto naar Rotterdam rijdt vanuit Drenthe met waar mogelijk de toegestaane snelheid, duurt de rit net zolang als dat ik dat met mijn trekker-oplegger doe. Snelheid en opschieten zit tussen de oren. Doe rustig aan… dan kom je er wel.
Jandepandaman zegt
:mrgreen: Jaaa geweldig de dingen die in dit verband worden geroepen- Sneller blijven rijden want dan blijven we de files voor en dan ontstaan ze dus ook niet…. Principieel tegen files dus die moeten we gewoon afschaffen… Meer doorrijden en later in de ankers dan ontstaan er geen files… Gewoon geen ongelukken maken en geen wegwerkzaamheden doen, want dan blijven de wegen lekker breed…
:lol: Misschien mag ik er nog eentje aan toevoegen: De bestaande files concentreren op een paar plaatsen zodat de rest van het land er geen last meer van heeft….? :-P
Sorcerer zegt
Dit legt ook weer een bom onder het rekeningrijden… want kun je files wel oplossen met financiële prikkels?
In het rekeningrijden wordt (imo) iets heel belangrijks niet meegenomen: rijstijl. Dat heeft erg grote invloed op hoe ‘groen’ je rijdt, en dat was een van de belangrijke argumenten voor rekeningrijden: belasten naar de zuinigheid van je auto.
Hiermee zijn zowat alle argumenten voor rekeningrijden een leuk deel ontkracht.
Verder zijn mensen zelf ook minder op de weg als ze worden ontslagen, gok ik. Dus hoeft niet per se aan vrachtwagens te liggen (die overigens op de A2 en A27 met geweldige inhaalacties zo nu en dan wel de boel flink vertragen… kom je aan met 150, gaan ze vlak voor je een collega inhalen, tja…)
tdj zegt
Het is nog steeds knudde. Het wordt gewoon tijd voor een flinke upgrade. Die A4 had er al lang moeten liggen, de A13 had al lang 4-baans moeten zijn. De bottlenecks moeten uit de A4 en de A2 had vanaf Eindhoven tot amsterdam al lang 5-baans moeten zijn. En ga zo maar door..
Rekeningrijden is slechts een druppel op de gloeiende plaat, capaciteitsgebrek is ons grootste probleem. 80% van de files in nl. wordt veroorzaakt door een structureel capaciteitsgebrek.
Het wordt tijd dat het woord asfalt uit het taboehoekje van de 2e kamer wordt gehaald.