Jawel, dat lees je goed.
Niemand hoeft zich te verbazen over het feit dat de deelnemende bolides uit het World Endurance Championship (WEC) gruwelijk snel zijn. Niet alleen dat, want naast de snelheid liggen de technologische ontwikkelingen op een ongekend hoog niveau; misschien nog wel hoger dan in de Formule 1. De opgedane kennis is daarnaast, in tegenstelling tot de koningsklasse, veel beter toe te passen op straatauto’s. Reken daarbij de intense en voortdurende strijd op de baan, en je bent niet ver verwijderd van de perfecte vorm van autosport.
Met die wetenschap in het achterhoofd, is het haast niet te bevatten dat Porsche het voor elkaar heeft gekregen haar auto nog vele malen sneller te laten gaan. Porsche, dat momenteel bezig is met de zogenaamde ‘919 Tribute Tour’, reisde allereerst af naar de Ardennen om daar met een uitvoerig aangepaste versie van de 919 Hybrid te proberen het ronderecord van Spa Francorchamps te slopen. Vandaag kreeg gevierd WEC-coureur Neel Jani het, dankzij een gemiddelde snelheid van 245.61 km/u, voor elkaar een rondje Spa af te leggen in 1:41.770. Ter vergelijking: Lewis Hamilton greep vorig jaar pole position met een tijd van 1:42.553.
Neel is er, zoals je kunt zien, buitengewoon tevreden mee.
Het is haast ondenkbaar dat een WEC-auto sneller is dan een Formule 1-wagen, maar toch is het zo. Sterker nog, naar verluidt denkt Porsche dat het nog enkele seconden sneller in de rugzak heeft! Desondanks hebben ze momenteel niets te klagen, daar de Porsche 919 Evo liefst twaalf(!) seconden sneller was dan de tijd waarmee ze vorig jaar op pole position belandden.
De reden dat de Porsche 919 Evo zoveel sneller was dan vorig jaar is volledig te danken aan het wegvallen van de beperkingen waaraan de WEC-auto’s zich normaliter hebben te houden. Hoewel de auto onderhuids technisch gezien hetzelfde is, geniet de wagen flinke vermogensupgrades, evenals een reeks aerodynamische aanpassingen. Waar de V4 voorheen ongeveer 500 pk produceerde, beschikte hij vandaag over 720 pk. De door de verbrandingsmotor gegenereerde paarden worden enkel naar de achterwielen gestuurd, daar de elektrische systemen de vooras voor hun rekening nemen. Het vermogen van de hybride systemen steeg met 10 procent van 400 pk naar 440 pk.
De aerodynamische aanpassingen waren van een minstens zo indrukwekkend niveau. De 919 Evo had liefst 53 procent extra neerwaartse druk ten opzichte van vorig jaar, dankzij vernuftige ontwikkelingen op onzichtbare plekken en aan het oppervlak. Het totaalpakket zorgde ervoor dat Neel Jani niet wist wat hem overkwam toen hij enkele rondjes achter rug had.
“The 919 Evo is brutally impressive. It is definitely the fastest car I ever drove. The grip level is at a fully new dimension for me, I couldn’t imagine this amount beforehand. The speed on which everything happens on a single lap with the 919 Evo is that fast that the demand on reaction speed is very different to what I was used to in the WEC.”
savali35 zegt
Ja als formule 1 de auto helemaal optimaal mocht maken gingen ze ook nog wel wat harder denk ik.
w0o0dy zegt
@savali35: heel simpel, gooi die brandstof limiet per ronde (en over 100km) eraf en ik denk dat een F1 zomaar 5 seconden kan winnen op een lange baan als Spa. Mogelijk nog meer.
ikschrijfookoverautos zegt
@savali35: Dat is ergens natuurlijk wel waar, maar we hebben momenteel met de snelste Formule 1-auto’s OOIT te maken. Om dan als WEC-wagen een Mercedes in kwalificatietrim te verslaan is toch wel bijzonder indrukwekkend, niet?
ikleesookoverautos zegt
@ikschrijfookoverautos: snelste F1 auto’s ooit maar dat maakt het niet leuker.
ikschrijfookoverautos zegt
@ikleesookoverautos: Afgelopen weekend was anders prima vertoeven!
esprit84 zegt
@ikleesookoverautos: je verwachtingen liggen helemaal verkeerd
gregorius zegt
@ikschrijfookoverautos: wat dus blijkt: ongelimiteerde trim is een stuk sneller dan kwali-trim.
ikschrijfookoverautos zegt
@gregorius: oh ongetwijfeld! Als de F1-regels niet zouden bestaan, zouden we Adrian Newey-achtige creaties als de Red Bull X2010 zien.
Edge zegt
@ikschrijfookoverautos: Eerst maar eens afwachten wat de Formule 1 dit jaar doet. In Bahrein was de pole-tijd van Lewis een volle seconde sneller dan die van vorig jaar, en in Bahrein snoepte Vettel acht tienden van de tijd van de 2017 pole-tijd van Bottas af. Als we op elk circuit acht tienden tot een volle seconde tijdwinst gaan zien, komt de polesitter van dit jaar gewoon weer onder de tijd van Jani uit. Maar goed, Porsche roept dat het nog wat extra’s in de tas heeft dus ik ben benieuwd!
acizane80 zegt
@Edge: maar dan ben je weer f1 autos met f1 aan het vergelijken. Ik vind het bijzonder indtukwekkend dat een wagen van een amdere classement gelijke cijfers kan neerleggen. Waar blijft de term koningsklasse dan? Er moet voldoende verschil in niveau zijn, om f1 op lange tijd interessant te laten blijven. Als dat blijft evolueren zoals nu zal de interesse in f1 stilletjes uitsterven.
bassx zegt
@ikschrijfookoverautos: Alleen jammer dat race pace en reglement ervoor zorgt dat ze langzamer zijn. Hotlaps was in V10 tijdperk niet mogelijk, ook niet in kwalificatie.
ghost zegt
V4, als in een 4 cilinder met 720pk? Netjes!
gregorius zegt
@ghost: het is een 2.0 turbo in een raceauto met turbo en al in ene modus dat ie geen 1000km aan hoeft te kunnen. Dat is op zich niks anders dan wat de F1 20 jaar geleden al beter deed. Deze Porsche is qua ontwikkeling een stuk duurder dan die F1 autos van 20 jaar gedelen.
Kortom, 720 pk is eerder ‘verwacht’.
lekkerlinksrijden zegt
@gregorius: dat waren mooie jaren. Kwalificatie motoren die zo hard gilde dat je met pijn in de oren naast de baan stond te trillen
Rohrl-fan zegt
@lekkerlinksrijden: En schijnbaar (ik ben zelf te jong om het te hebben meegemaakt) met brandstof waar je tranen van in de ogen kreeg.
rollingstoned zegt
@ghost: Hier een Brabham F1 BMW Turbo met een 1500PK 1,5L 4 cylinder… in 1983.
https://m.youtube.com/watch?v=Kp73cPV9WAY
https://m.youtube.com/watch?v=NmsCte3pF4w
mikeyman zegt
Ben benieuwd wat een Hamilton/Alonso/Verstappen hier nog af rijdt in deze auto…
Foramen zegt
@mikeyman: Verstappen en Alonso hebben ‘m waarschijnlijk na twee bochten kapot staan.
rollingstoned zegt
@foramen: het is een Porsche hoor, geen Renault. ?
peug206 zegt
@rollingstoned: diffrentieel van renault? Omdat ie onnodig moest pushen in ronde 1? Deze heren rijden 6 tot 24 uur rond… dat red geen enkele f1 auto. Maakt niet uit welke modus je hem in zet. Laat staan dar ie dan nog competatieve tijden neerzet…
wimbraber zegt
@mikeyman: Wie weet is deze Neel een betere coureur als bovenstaande. Zal ook net aan de dicipline liggen, zet verstappen maar eens in een rally auto, of in een trophytruck. Ieder zn ding
phaeton zegt
@mikeyman: Niet. Die kennen bijna alleen maar formule auto’s, waar Neel Jani al jarenlang LMP1 rijdt.
ikschrijfookoverautos zegt
@phaeton: Dat maakt niets uit. Een goed coureur is een goed coureur. Neem Robert Wickens bijvoorbeeld. Was in zijn jonge jaren uitmuntend in de single seaters, maar maakte de overstap naar DTM, waar hij het niet onaardig deed. De Canadees is dit seizoen, na ongeveer 6 jaar ‘normale auto’s, overgestapt naar IndyCar en rijdt de sterren van de hemel.
futse zegt
@mikeyman: Neel Jani is geen pannenkoek in een WEC-wagen hoor. Of in een andere wagen.
rob5nismo zegt
Gaat best rap dan met de 6uur van spa eens kijken wat de race pace is
sportevo zegt
@rob5nismo: veel langzamer. Deze auto is niet meer te vergelijken met wat er in het WEC rondrijdt.
jeppie zegt
Altijd leuk Porsche en de 919!
trustmeiamanengineer zegt
Ja lekker, met een speciaal ontwikkelde wagen dus. Als je een F1 Merc in party mode zet, ander (niet reglementair) aero pakket erop kan die er ook zo 10 sec afrijden. Leuk dus, maar zegt geen donder.
erik_leenheer zegt
Appels met peren vergelijken.
blackmilo zegt
@erik_leenheer: vliegtuigen met boten, net zoals je komtenaar slaat als aan tang op een varken
jaspervdwinden zegt
Ik vind het wel leuk. We hebben het er toch weer ff over…
hoonigan247 zegt
Dit jaar gaat die 1:41 er wel aan hoor
yipikaye zegt
Volgende halte: Nürburgring ?
jaapiyo zegt
Toch wel gaaf dit. Doet me denken aan die laatste 917s in het CanAm kampioenschap. Weinig regels, turbo op de V12 en gaan…
Het enige is: als er niet echt mee geracet wordt en het blijft bij zo’n record run gaat toch een groot deel van de magie verloren wat mij betreft.
troljedemoeder zegt
Appels. Peren. Ik wil deze auto wel zien in absolute racetrim, met de afstelling waar het hele jaar met vijf motoren gedaan moet worden. Formule 1 moet het doen met vier motoren en is daardoor zwaar geknepen. Maximaliseer je beide auto’s gaat de F1 rondjes om die WEC rijden.
lekkaah zegt
@troljedemoeder: je doet je naam eer aan
Je weet dat deze machines gemaakt zijn voor endurance races?
Onehp zegt
@lekkaah: haha, wil wel zien wat een F1 doet met één motor en 24h…
dunhozzie zegt
@troljedemoeder: 3, niet 4
StijnB zegt
@troljedemoeder:
Dream on. Op snelle circuits zoals Spa heeft een prototype altijd het voordeel bij vrije regels. Open wheels racers zijn op hoge snelheid zo aerodynamisch als een vrachtwagen…
antoonniels zegt
Hadden ze ipv een speciaal model te ontwikkelen niet gewoon met het WEC mee kunnen doen? Had dat kampioenschap ook nog een beetje leuk gemaakt.
daniel1975 zegt
Natuurlijk zijn de reglementen en dan met name inlaat restricties killing! De F1 heeft ook het nadeel van een 1.6 versus een 2.0. Wat wel interessant is: wat is in basis de beste aerodynamische vorm: F1 of WEC, ik denk WEC, want meer oppervlakte en optimaal vormgegeven wielkasten.
ikschrijfookoverautos zegt
@daniel1975: Dat denk ik ook! Je ziet dat wanneer er écht geen restricties zijn, ontwerpers kiezen voor een design waarbij de wielen afgedekt zijn met nauwkeurig gevormd plaatwerk. Naakte banden zijn een waar drama voor de luchtstroom.
dirkv zegt
Jammer dat VAG met Porsche niet mee doet in de F1. Of dat ze een F1 motor zouden gaan bouwen, zou leuk zijn voor de rode stieren.
vonklausenburg zegt
Ik volgde de WEC nooit echt, af en toe eens iets gezien. Sinds afgelopen Le Mans een opportunist geworden vanwege het teampje van Van Eerd en eigenlijk ben ik enorm gecharmeerd van het WEC: snelheid ligt hoog, techniek is top of the line en de coureurs krijgen meer dan de F1 kompanen last van vermoeidheid. Daarnaast zijn het enorm puike wagens om te zien. Ze hebben iets futuristisch.
Afijn, prachtige tijd maar zoals hierboven ook meermaals gezegd: laat een F1 team hetzelfde doen, een wagen prepareren zonder de restricties uit zijn klasse en dan is te zien wat echt sneller is. Desalniettemin is het een mooie prestatie waarmee Porsche laat zien dat het WEC echt niet onderdoet voor de F1!
gregorius zegt
@vonklausenburg: Huh, Dat is toch de omgekeerde wereld? Er rijden topteams met topcoureurs rond in de WEC. Een van de weinige klassen waar er nog echte pro’s zijn in verschillende auto’s.
En dan maakt een team van een miljonair-race-amateur, een veteraan en een paydriver je geinterresseerd in een klasse?
petervee zegt
Ik heb een filmpje genaakt zondag van de training op Spa
Kan ik dat ergens kwijt ?
petervee zegt
@petervee: dat is niet genaakt maar gemaakt excuus
petervee zegt
http://www.youtube.com/watch?v=XGQXa-geJew
petervee zegt
https://youtu.be/XGQXa-geJew
Onehp zegt
Doet me denken aan de Toyota One die ik ‘reed’ in GranTourismo 1 met 1200pk ook iirc. Ondertussen 20 jaar geleden, sindsdien enkel echte auto’s…