Het heeft niks te maken met Dwayne ‘De Rots’ Johnson en Vin Diesel…
Als je de afgelopen maand niet onder een bandenstapel geleefd hebt, zal je ervan op de hoogte zijn dat Fernando Alonso dit jaar meedoet aan de Indy 500. De Spanjaard toont hiermee aan dat hij beschikt over een gezonde dosis cojones. Hij loopt namelijk minimaal twee grote risico’s door zijn deelname.
Ten eerste gaan er met enige regelmaat nog wel eens coureurs dood in de IndyCar serie. Niet dat het elke maand een keer raak is zoals in de F1 van de jaren ’70, maar toch. Van alle raceklasses op hoog niveau is het op dit moment ongetwijfeld de gevaarlijkste.
Ten tweede heeft Alonso te maken met het afbreukrisico. De ogen van de hele wereld zijn op hem gericht. Dit bleek wel door het recordaantal mensen dat keek naar de livestreams van zijn eerste sessies op de Brickyard (Liberty Media, letten jullie op?). Maar wat nou als hij het niet goed doet? Hij zou niet de eerste F1-coureur zijn die op pijnlijke wijze ondervindt dat het racen op zo’n oval toch een totaal andere discipline is.
Tot op heden maakt Alonso echter grote indruk in Indianapolis. Slechts een enkele ornitholoog zal problemen hebben met Alonso’s optreden op de stokoude piste. Langzaam maar zeker bouwde hij samen met het team van Andretti de snelheid op gedurende de eerste vier testdagen. Het leidde uiteindelijk tot een rondje van ruim 231 mijl per uur op vrijdag. Met die snelheid zou Alonso zich zelfs kunnen plaatsen voor The Fast Nine. Maar wat houdt dat eigenlijk in?
Wel, gisteren gingen de coureurs na vier trainingsdagen de baan op voor de eerste echte kwalificatiesessie. De rijders die bij de eerste negen zaten, zijn locked in voor de eerste negen startposities. Daar er op Indianapolis met drie auto’s naast elkaar (vliegend) gestart wordt, komt dat neer op de eerste drie rijen op de grid. De nummers 10-33 kunnen na gisteren geen aanspraak meer maken op deze posities.
Kon Alonso het kunstje flikken om bij zijn eerste Indy 500 meteen bij de eerste negen te zitten? Jawel! De Spanjaard plaatste zich uiteindelijk als zevende, met een gemiddelde snelheid van 230,034 mph. Oval-specialist Ed Carpenter zette de snelste tijd neer, voor ex-F1 held Takuma Sato. Met Alexander Rossi op P5 staan er overigens drie mannen met F1-races op hun CV bij de eerste negen.
De andere drie ex-F1 coureurs in het veld hadden om verschillende redenen een mindere dag. Max Chilton eindigde als twaalfde. One Pablo Montoya had, net als de meeste van zijn Penske-teamgenoten, de snelheid niet en staat voorlopig slechts achttiende. Sebastien Bourdais tenslotte leek na twee ronden juist de allersnelste tijd van de dag te pakken voor Dale Coyne Racing, maar toen gebeurde dit:
Bourdais liep door de crash verschillende breuken in zijn heup en bekken op. Het laat nog maar eens zien hoe dun het lijntje is tussen hero en zero in deze race.
Token vrouwelijke deelnemer Pippa Mann draagt de rode lantaarn met de 33ste plaats. Vandaag kan daar echter nog verandering in komen, want vanavond staan de volgende kwalificatiesessies op het programma, waarin zowel de nummers 1-9 als 10-33 hun definitieve gridposities gaan bepalen. Een kort overzicht van de eerste kwali-dag check je hieronder.
De volledige uitslag:
1 Ed Carpenter 230.468
2 Takuma Sato 230.382
3 Scott Dixon 230.333
4 JR Hildebrand 230.205
5 Alexander Rossi 230.148
6 Will Power 230.072
7 Fernando Alonso 230.034
8 Tony Kanaan 230.007
9 Marco Andretti 229.924
10 Ed Jones 229.717
11 Charlie Kimball 229.713
12 Max Chilton 229.636
13 Ryan Hunter-Reay 229.533
14 Helio Castroneves 229.390
15 Mikhail Aleshin 229.217
16 Graham Rahal 228.835
17 Josef Newgarden 228.696
18 Juan Pablo Montoya 228.645
19 James Hinchcliffe 228.557
20 Simon Pagenaud 228.393
21 Sage Karam 227.943
22 Jay Howard 227.853
23 Carlos Munoz 227.438
24 Oriol Servia 227.150
25 Jack Harvey 226.894
26 Gabby Chaves 226.875
27 Conor Daly 225.912
28 Sebastian Saavedra 225.815
29 Spencer Pigot 223.631
30 Buddy Lazier 221.427
31 Pippa Mann 219.282
Sebastien Bourdais – kablabber
fiestacruizer zegt
Heerlijk kleine verschillen ook tussen die tijden. Helemaal als je het vergelijkt met de onderlinge verschill’en in f1
Donstil zegt
@fiestacruizer: Dit zijn toch snelheden ipv tijden?
carmasterr zegt
@donstil:
Op een oval is dat vrijwel hetzelfde. De gemiddelde snelheid over een ronde is een makkelijkere een mooiere manier om te meten wie er sneller was. Als je gemiddelde snelheid lager is op een oval dan is je tijd immers ook langzamer.
ruud1954 zegt
@carmasterr: Maar dat is toch bij alle races het geval, zelfs met baanwielrennen of en wtijdrit bij wielrennen? Ik kan ook de gemiddelde snelheid uitrekenen tijdens de kwalificatie van een F1 race. Degene met de hoogste gemiddelde snelheid kwalificeert zich als eerste. Simpel.
En trouwens, rekening houdende met het feit dat het louter rechtdoor gaat met tweemaal een bijna volgas genomen 180″ bocht zijn de verschillen best wel te vergelijken met F1. Er zit ongeveer 0,5 seconden in rondetijd tussen de eerste 10. En rekening houdende met het feit dat het bijna louter volgas zijn die verschillen helemaal niet zo bijzonder klein.
Dagg zegt
Misschien goed om ook even te vermelden dat Sebas zijn bekken gebroken heeft bij deze klapper. Hero-Zero vind ik het niet goed doen bij deze gebeurtenis.
Nette prestatie van Alonso, dat zeker!
jaapiyo zegt
@dagg: thanks, staat er inmiddels bij.
lincoln zegt
Scott Dixon ..
Will Power ..
Max Chilton ..
Jay Howard ..
Jack Harvey ..
Buddy Lazier ..
Als je ouders je zo een naam geven ..
Dan weet je dat autocoureur worden het doel is in je leven ..
Donstil zegt
@lincoln: Want?
str8six zegt
@lincoln: Fernando Alonso een Spaanse ober?
lincoln zegt
@str8six:
Fawlty towers !!
breakingpoint zegt
@lincoln: Will Power hahahaha
Tonnie zegt
@lincoln: ik had dat gevoel vooral bij Scott Speed.
rob5nismo zegt
Kablaber ik moest gniffelen
bischero zegt
Leuk om het vergelijk met de F1 weer eens te lezen.
EDIT:fixed
vroaaar zegt
Wat een gekut met die videolinks die via Autojunk worden aangeboden. Op mijn iPad krijg ik na de Coca Cola reclame geen video te zien. Vind het helemaal niet erg om een reclame te zien om jullie te sponsoren, maar dan wil ik daarna wel de content zien.
bitd zegt
Zo die Sebas schiet met 230mph de muur in, valt nog mee dat die leeft
alfapeter zegt
De qualificatie “zero” ivm de crash van Bourdais vind ik een beetje ongelukkig.
jaapiyo zegt
@alfapeter: ik vind dat zelf wel meevallen. Het is uiteraard vervelend voor Seb, maar hij komt er wel weer bovenop. Bovendien…de term ‘Hero to zero’ schokkend vinden valt wat mij betreft enigszins onder de biodanzaïsering van de samenleving.
alfapeter zegt
@jaapiyo: Ok!
ps: Laat me Autoblog’s populairste F1 coureur ook eens zero noemen wanneer het een keertje net niet lukt en dan naar de reacties kijken.
jaapiyo zegt
@alfapeter: ik houd je niet tegen!
alfapeter zegt
@jaapiyo: Als compleet gebiodanzaïseerde zit dat er jammer genoeg niet in.
kempenaer zegt
@jaapiyo:
Alsof de feminisering en de algehele verslapping hier op autoblok niet zou hebben toegeslagen…
Je wordt al achter een politiek correct cordon geplaatst als je de realiteit duidelijk beschrijft.