Eindelijk gevonden: de juiste Porsche 911 voor Wouter. In klassiek zilver en de aandrijving op de juiste wielen.
Na 2,5 jaar begon het autovirus weer te kriebelen, de meeste dingen die ik met de M135i had willen doen, heb ik gedaan. Tijd voor verandering in de Autoblog Garage! Doorrijden was zeker een optie, maar nog leuker is om het op zoek te gaan naar een volgend “slachtoffer”. Aan het begin van de zomer (2019) kriebelde het al, maar toen was ik er zeker nog niet over uit dat het een 911 zou gaan worden. Er waren meer kandidaten, ik neem jullie mee in het zoekproces.
Eisen en wensen
Het mooie is dat wij autoliefhebbers een heel wetenschappelijke benadering kunnen hebben voor waaraan onze nieuwe auto’s moeten voldoen. Vaak om vervolgens toch nog vrij impulsief een auto te kopen die wellicht niet aan alle eisen en wensen voldoet.
Bij mij was het lijstje vrij kort. Ik moet er zelf in passen en in ieder geval ook twee kinderen. Inmiddels zijn we ook met zijn vieren op pad geweest in de Porsche 911, maar dat terzijde. Bij de aanschaf van de M135i waren er meer eisen aan de praktische bruikbaarheid: mijn dochter Eveline was toen heel ziek (leukemie) en had een rolstoeltje nodig om zich te verplaatsen.
Die moest zonder al te veel gedoe mee kunnen en rechtopstaand in de kofferbak van de 1-serie kon dat. Inmiddels rent ze gewoon weer vrolijk rond en kan ook zelf op minder praktische achterbanken klimmen. Een 2+2 in plaats van een volwaardige vierzitter was dus zeker een optie, mijn zoon Alexander is ook pas vier. Die past overal nog in, hoewel hij in chagrijnige bui zelf vaak vindt van niet.
Veel echte andere harde eisen waren er eigenlijk niet, hoewel het wel een auto moest zijn die petrolheads (en mijzelf) aanspreekt. Iets gaafs om het maar kort te zeggen. Maar het hoeft ook weer niet iets te zijn wat iedereen gaaf vindt, anders was ik ook nooit bij een Audi TT gekomen.
Tijdens een mijn-auto sessie reed ik in de (licht gekietelde) BMW M2 van onze bezoeker Michael (de mijn-auto video van de BMW M2). Dankzij zijn modificaties was de M2 nog wat sneller, nog wordt ruiger en nog leuker om te rijden. Sowieso weten we de M2 wel te waarderen op de redactie: niet al te groot, niet al te zwaar, genoeg power, fijne rijeigenschappen en een mooi interieur. Alles wat de M135i ook biedt, maar van (bijna) alles een klein schepje meer. Maar ook met een straffer prijskaartje. Hetzelfde dashboard, bijna dezelfde motor, iets sneller, meer bijzonder, maar toch: voor nu nog even niet. Een M2 in welke variant dan ook, blijft op de lijst staan en komt er vast nog wel eens.
In de dagelijkse zoektochten kwam er van alles voorbij: een RS3 met die geile vijfcilinder, maar met een wat minder spannend weggedrag. Een C63, waarbij ik mijn hobby banden roken makkelijk kon voortzetten. Een M3, 340i, iets van Alpina. Allemaal leuk spul, maar ook allemaal “gewone” auto’s met een beter onderstel een grotere motor. Been there, done that en ik ga het ongetwijfeld nog eens doen. Het gezegde luidt niet voor niets: verandering van spijs doet eten, dus het werd tijd om een hele andere auto aan te schaffen. Wouter moest maar eens aan de Porsche 911.
Een Porsche 911 is een 911
Een waarheid als een koe, maar het karakter is al in die jaren hetzelfde gebleven. Porsche bouwt de 911 al meer dan een halve eeuw en de vorm van de carrosserie is al die jaren hetzelfde gebleven, de motor ligt al jaren achterin en heeft nog steeds zes cilinders in een boxer opstelling.
Gezien het succes en de vele varianten rijden wij regelmatig in nieuwe 911’s: van basis Carrera’s tot aan 911 GT2 RS. Ook onze bezoekers weten de 911 te waarderen, dus ook in de Mijn-Auto sessies komt de Elfer regelmatig voorbij. Zoals we dan thuis bij ons zeggen: dat was leuk, maar dit gaat wel weer geld kosten. Het 911 virus was aangewakkerd.
Welke Porsche 911 dan
Een nadeel van het succes is dat er én veel varianten zijn én dat er veel aanbod aan tweedehands Porsches 911 is. Totdat je heel specifiek zoekt, dan is wat jij wilt hebben natuurlijk wel weer erg zeldzaam. Ik zat niet gebakken aan een specifieke generatie 911, maar meestal is dat vooral ook een kwestie van hoeveel budget er beschikbaar is. Ook had ik geen specifiek bedrag in mijn hoofd, wel een bandbreedte waar binnen ik het nog leuk vond. Ik was wel op zoek naar een zekere value for money, extra bestede euro’s moesten in mijn hoofd wel iets opleveren. Daar is die wetenschappelijke benadering dan toch weer, hé.
De echte oude modellen zijn niet meer de auto’s die je semi dagelijks gaat rijden, dus dat bakent het wel een beetje af. De 964 blijft dus nog op de lijst, (die lijst waar de M2 ook nog op staat). Een 993 is wat prijzig geworden en ik vind het persoonlijk niet de mooiste, noch de meest fijn sturende 911 die er is. De prijzen van de 991 zakken ook lekker, het had gekund, maar echt lekker voelde het niet aan. Concreet bleven dus generaties 996 en 997 over, maar dan nog is het aanbod enorm.
Geen 911 4S
Vierwielaandrijving in een Porsche 911 is in mijn ogen onnodig voor de reguliere modellen en al helemaal met onze zachte winters. Tractie is immers geen probleem: het gewicht van de motor ligt op de achteras. Een Carrera 4S viel dus af, ze zijn mooi, maar het zijn ook schapen in wolfskleren. Carrosserie, remmen en de looks van de Turbo, maar dan zonder de power. Dan heb ik het liever andersom.
De keuze voor de handbak is ook niet heel moeilijk. De Tiptronic automaat die gebruikt is in de generaties 996 en 997 is zeker niet slecht, maar pas bij de facelift van de 997 kwam de superieure PDK bak met dubbele koppeling. Toen werd de 911 met automaat ook sneller dan die met de handbak en technisch ook echt de betere keuze. Zelf schakelen blijft echter nog steeds leuker, dus die keuze was makkelijk.
Coupé, Cabriolet of Targa
In het wagenpark van huize Karssen rijdt al een cabrio dus het dak hoeft er niet af te kunnen. Bij vrijwel alle auto’s heeft de coupé een mooiere lijn ten opzichte van de open versie. Het extra gewicht van de cabriolet gaf me het laatste duwtje om vooral het aanbod aan Porsche 911 coupé’s in de gaten te houden. Die extra kilogrammen sjouwt de Porsche 911 Targa ook mee, want de carrosserie is gebaseerd op die van de Cabriolet. Best jammer, want de meeste Targa’s hebben een mooie uitrusting en ik best fan van dat grote glazen dak.
Een handgeschakelde, achterwielaangedreven Porsche 911 Coupé voor Wouter dus, met nog één belangrijke keuze voor de boeg: de kleur. Niets is zo persoonlijk als de keuze voor een kleur. Vreemd genoeg vind je relatief weinig rode, gele en witte 911’s, terwijl die kleur geen extra geld kostte. Of zitten Porsche rijders juist zo in elkaar dat ze liever extra betalen?
Van alle Porsches 911 die ik had bekeken, bleven vooral de zilveren exemplaren op het netvlies staan, maar ik was nog geen exemplaar tegen gekomen waar ik de spreekwoordelijke trekker voor wilde overhalen. Er zat niets anders op dan wachten en het aanbod in de gaten te houden.
En toen kwam die online
En ging het heel snel. Porsche specialist Wolbert zette woensdag een advertentie online, nog zonder foto’s. Een zilveren Porsche 996.2 met handbak, achterwielaandrijving, zwart leer, een nette kilometerstand en een scherpe prijs. Dat was het moment om in de telefoon te klimmen voor wat extra informatie. De eerste foto’s waren snelle kiekjes, maar bevestigden mijn beeld dat dit een exemplaar was die voldeed aan vrijwel alle wensen. Dit kon wel eens Wouters eerste Porsche 911 worden.
Op basis van de reputatie van (Eric) Wolbert op vrijdag via de telefoon toegezegd dat ik de Porsche 911 in principe wilde hebben. Zo makkelijk ging dat nog niet, want Eric Wolbert is (terecht) van mening dat je eerst in een auto moet rijden. Zo gezegd, zo gedaan en zaterdag toog ik naar Achterveld voor de eerste kennismaking met wat mijn toekomstige auto zou worden. De rest is geschiedenis, schrijven we dan.
De volledige specificaties van mijn Porsche 996.2 Carrera:
Motor: 3.6 liter boxer zescilinder
Vermogen: 320 pk bij 6.600 tpm
Koppel: 370 Nm bij 4.250 tpm
0-100: 4,9s
Topsnelheid: 286 km/u
Leeggewicht: 1.370 kg
Verbruik: 1 op 10 is best te doen.
Opties
Eén van de voordelen van internet is dat je alles dat je wilt (en ook veel dingen die je niet wilt) kunt opzoeken. Zo kan je met het chassisnummer van veel auto’s alle details en opties terug vinden. Zo ook voor Porsche, ik gebruikte Stuttcars om de gehele lijst te genereren. De minst interessante heb ik eruit gehaald, want anders wordt de lijst helemaal onleesbaar lang. Maar hier onder volgen de belangrijkste opties voor de Porsche 911 van Wouter.
- 219 Regular differential (without limited slip)
- 265 Automatic anti-dazzle interior mirror and rain sensor
- 266 Automatic anti-dazzle door mirrors
- 342 Seat heating
- 415 18″ 996 Turbo-look solid wheels (not hollow-spoke, width specific to model)
- 424 CD compartment
- 425 Rear window wiper
- 436 3-spoke steering wheel
- 437 8-way electrical seat, left
- 438 8-way electrical seat, right
- 440 Windscreen antenna
- 446 Wheel caps with colored Porsche crest
- 490 Basic sound system (Harmann analog)
- 537 Seat memory, left
- 567 Top-tinted windscreen
- 581 Front center console
- 635 ParkAssistant
- 650 Sun-moon-roof
- 665 PCM 2 Porsche Communication Management screen with radio, CD
- 666 Telephone module for PCM
- 668 Telephone handset for PCM
- 670 Navigation module for PCM
- 685 Rear seats
- 692 6-disc CD changer Becker Porsche CDC-3
- 939 Draped leather rear seats
- 981 Leather dashboard and door panels
- 982 Draped leather front seats
- 985 Leatherette front seat backrest bag
- X70 Stainless steel door entry guards with logo
- X97 Gear lever knob with aluminium inlay
- X98 Handbrake lever with aluminium inlay
- XCA Alu-look dashboard trim strip
- XCB Alu-look instrument surround
- XCD Alu-look center air vent bracket
- XRP 5mm spacers for all wheels
- XSC Porsche crest embossed in headrests
Highlights voor mij zijn het RAF leer (draped leathter), alle aluminium accenten, de stoelverwarming, PDC, het schuifdak en natuurlijk de achterruitwisser.
Plannen met de Porsche 911
Rik van Stippent van Stipt Polish Point heeft al een blik op mijn Porsche 911 geworpen en heeft er zo zijn ideeën bij. Voor wie Ricks werk nog niet kent: ga rustig even zitten en kijk hoe hij een auto transformeert naar mooier dan nieuw.
Verder mogen zowel in- en uitlaat een beetje geholpen worden voor iets meer geluid. Qua elektronica zijn er ook nog een paar wensen en wie weet komt ook nog een setje andere velgen voor de zomer. Eerst maar eens lekker rijden en genieten. Wellicht een leuke reis met Dolf Dekking Driving Events. Ik houd jullie op de hoogte, net als bij mijn BMW M135i zal ik ook een poging om de kosten inzichtelijk te krijgen. Wordt vervolgd dus, het dossier over Wouters Porsche 911 is nog maar net geopend.
Wat er nog meer te vinden is in de Autoblog Garage naast deze Porsche? Natuurlijk de BMW 318 Ci van Ruben, de BMW M135i van Martijn. Maar op dit moment ook nog steeds het Suzuki Swift Sport project en de Mazda MX-5 van Ruben. Binnenkort volgen er nieuwe aankondigingen. Zowel op 4 als op 2 wielen!
Supra1981 zegt
Een mooie en nette auto met de juiste opties. Is dit type nog het meest betaalbaar als eerste Porsche?
woertquattro zegt
@supra1981: de 996 is al iets goedkoper geweest maar is nog zeker betaalbaar . Een boxster of cayman zijn ook te koop voor leuk geld en als je iets ouder maar ook iets leuks wilt hebben is een 944 turbo wellicht een optie ?.
Supra1981 zegt
@woertquattro: Ik zou dan toch voor een echte 911 gaan ipv de Cayman of Boxter. Maar goed, heb nog even de tijd tot de kids wat ouder zijn :-)
kwakmare zegt
@supra1981: Top vraag. Ook voor mij is een 911 een droomauto die langzaam misschien iets meer binnen bereik aan het komen is. Niet dat ze goedkoper worden maar de kinderen gaan straks de deur uit, carrière is verder gevorderd.
Vraag me regelmatig af welk type en tot bijvoorbeeld welke meterstand een 911 occasion betrouwbaar genoeg is voor de zondagmiddagrit…..
johnhert zegt
@kwakmare: Tót 159.627 km, daarna is het over.
tmenges zegt
@kwakmare: volgens mij gaan die dingen lang mee, overbuurman had er 1 voor de weekenden en had bij aanschaf al 220.000 gelopen. Heeft ie vrij probleemloos 6 jaar plezier van gehad.
Wouter zegt
@supra1981: Ja zeker. De eerste serie, van voor de facelift nog meer. Als je geduld hebt, komen er soms nog echt koopjes van minder dan 20 mille voorbij.
Supra1981 zegt
@wouter: Top! Dank voor je reactie. Geduld is geen probleem ?
poes zegt
Twee opties vind ik erg interessant. Blijkbaar is dit type bij aankoop als ‘echte’ optie gekozen. Ik ging er vanuit dat het C4S wielen ging, die achteraf waren gemonteerd (vind ze daarom eigenlijk ook niet zo goed staan op dit type). En nooit geweten dat een fabrikant (Porsche zelfs!) spacers als OEM optie aan heeft geboden. Dacht dat spacers over het algemeen worden afgeraden?
poes zegt
@poes: type wiel, bedoel ik. Waar blijft die edit knop nou? ?
Wouter zegt
@poes: de knop komt eraan….. ja echt :)
Wouter zegt
@poes: van de spacers wist ik ook niet, het is ook niet echt veel wat de wielen naar buiten komen hè. De velgen heb ik een beetje hetzelfde mee, het is turbo-look, ergens ook een beetje wannabee. Maar ja zijn supernetjes en staan wel goed.
sirdrinksalotofpetrol zegt
Prachtige auto Wouter! Gelukkig ben je niet gezwicht voor die elektromeuk waar jullie altijd zo lovend over schrijven.
marcok zegt
Mooie 911 Wouter! Veel rijplezier! Ps: t bezit van de zaak is pas t begin van t vermaak!
jometdebanjo zegt
Zeer mooie bak! Vaker mee gereden maar dan de 4s Tiptronic. Veel plezier ermee. Als de kids wat groter worden koop ik er ook een die ik kan toevoegen aan de Range Rover TDV8 4.4 en de 330i M Sport G20.
jajeroenja zegt
Mis het gewicht in het specs- lijstje.
Zelf vind ik de auto niet echt spannend(sorry).
Ben niet zo’n Porsche fan, en vind hem minder speciaal als je M135, maar misschien na wat mods dat het nog wat wordt ;)
emping zegt
@jajeroenja: Leeggewicht 1.370 kg, staat er gewoon bij.
thomasthomas zegt
@jajeroenja: als ie maar niet weer begint over spacers… dan haak ik af.
olivier420 zegt
@wouter en hij gaat er verdorie flink van door, afgelopen dinsdag avond A4 afslag richting A13, hehe. Heerlijk geluid.
Leek alleen alsof je xenon koplampen niet helemaal lekker stonden.
Wouter zegt
@olivier420: ah was jij dat :) Lampen zal ik even naar kijken!
olivier420 zegt
@wouter: Ik heb weliswaar genoeg vermogen, maar iets te weinig driver skills (en geluid) om je bij te houden …
PunicaOase zegt
Gefeliciteerd met de auto, ga je vast van genieten! Ben benieuwd naar de updates.
Persoonlijk vind ik de opvolgers met weer de ‘gewone’ lampen iets fraaier, maar smaken verschillen uiteraard.
-Edit: Dank u, is inmiddels gefixt.-
duts zegt
@punicaoase:
Eens, ik mis toch nog een beetje de uitleg over waarom het nou een 996 is geworden en geen 997.
Ik snap dat de 996 een stuk beter betaalbaar is dan de 997. Maar dat krijg je in restwaarde ook wel weer terug.
Daarnaast is de 997 is toch weer wat moderner, sneller, beter en mooier.
Ondanks dat, gefeliciteerd met je aankoop Wouter! Porsche is geweldig en er volgen er vast nog velen!
Als geld helemaal geen rol meer speelt, waar zou je dan voor gaan?
hehe zegt
Toch altijd leuk te zien, hoe Porsche de opties weet uit te spreiden tot in het absurde.
De gekleurde centerkaps is een optie van 150 euro om gekleurde stickertjes te hebben in je wielnaven ipv zwart-wit.
En waarom dat draped leather voor en achter opgesplitst? Wat als ik alleen de optie ‘voor’ kies? Heb ik dan voor en achter ander leer?
Vind ik bijzonder
rutgerg zegt
@hehe: ja wat denk je van een achterruitwisset als optie…. doen ze nog steeds. Ook bij de Panamera. Van de zotte af is t toch.
hehe zegt
@rutgerg: ik vind een achterruitwisser op een 911 niet zo mooi, dus die keuze snap ik dan weer wel.
Maar zijn er mensen die een alulook strip willen op hun dashboard en rond het instrumentencluster, maar absoluut niet rond de ventilatieroosters?
poes zegt
@hehe: true, maar doe dan een ‘no cost’ delete option, als je het echt niet wilt. Ook uit praktisch oogpunt, want slecht zicht naar achteren is erg hinderlijk (vind ik).
dunhozzie zegt
Eerlijk gezegd heb ik als ik het artikel lees vooral blijdschap dat je dochter beter is, dat lijkt me de grootste winst.
Verder natuurlijk heerlijke en veilige KM met de 911, maar dat eerste komt wel goed en het tweede heb je maar deels in de hand. In ieder geval dank voor het opschrijven!
vonklausenburg zegt
@dunhozzie: Idem! Hoe fijn zo’n Porker is, het is zoveel fijner om je kind weer gezond en blij te zien.
Wouter zegt
@dunhozzie: tnx man! De auto is inderdaad maar bijzaak. Wel een leuke bijzaak dat dan weer wel :)
Dutchdriftking zegt
Hij is fijn! Mijn droom Porsche van het moment blijft toch een gele 997 4S. Supercharger er op en gaan!
edward330d zegt
Mooie auto Wouter. Een 911 blijft een iconisch en tijdloze auto. Veel fijne en veilige km gewenst. Als daily de beste keuze maar het gehuil van een lucht gekoelde boxer mis ik wel een beetje…
hiostu zegt
Mooiste uit dit artikel vind ik toch dat ik lees dat het goed gaat met je dochtertje. Hoe gaaf zo’n auto ook is, dat is toch lang niet zo belangrijk als de gezondheid van je kind.
Wouter zegt
@hiostu: tnx! Heb je ook helemaal gelijk in.
MaartenD zegt
“Zo kan je met het chassisnummer van veel auto’s alle details en opties terug vinden” Kent iemand een site(s) waar je dit ook voor niet Porsches kan vinden?
room850 zegt
@maarten020: voor welk merk wil je het uitgezocht hebben?
MaartenD zegt
@room850: maserati
ericd zegt
Van opzij niet bepaald de beste look. Om niet te zeggen ugly as hell. Die overhangen! Lijkt wel een Firebird van een kwart eeuw geleden.
911targa zegt
Een 996 stuurt gewoon beter dan 991 met elektrische bekrachtiging.
mikeyman zegt
Blijft irritant met die wielen dat de spaken aan de ene kant naar voren wijzen en aan de andere kant naar achteren :X
mynameisjeroen zegt
@mikeyman: ik heb hetzelfde. Dat deed Ferrari zelfs met de 348 al beter. Vier verschillende wielen dus, breed/smal en gespiegeld links/rechts. Verder overigens een prachtige 911 dit.
bpc zegt
“ik vind het persoonlijk niet de mooiste, nog de meest fijn sturende 911 die er is.”
deze zin kwam effe moeilijk binnen bij mij, nog is in deze context namelijk noch.
verder mooi artikel met een persoonlijk verhaal erbij, leest vlot weg.
zelf zou ik echter nooit een 911 kopen, technische meesterwerkjes daar niet van, maar ik vind het zelf een beetje de golf onder de sportwagens. ik vind ze een beetje saai.
maar vermits hij dagelijks bruikbaar moet blijven best een logische keuze.
kroelkip zegt
Aantal eigenaren 0 aantal autobedrijven 21? Mmmmm………..
kempenaer zegt
Hele leuke en mooie wagen. Gefeliciteerd met je keuze.
Goede uitvoering: atmosferische boxer, RWD en handgeschakelde versnellingsbak.
Sneller is niet altijd beter. Een Golf R is met wat hulp van de chiptuner sneller dan deze auto, maar toch zou ik liever een dag naar de Eifel gaan met de 911.
Hetzelfde geldt voor een PDK bak. Het schakelt sneller, maar het is ook sterieler. Je kunt nauwelijks variëren in schakelsnelheid, bij manoeuvreren kent het ook wat beperkingen en het is gewoon indirecter.
Zelf ontkoppelen-schakelen-koppelen geeft meer directe controle, is mijns inziens leuker.
Dat is ook het prachtige van Porsche, dat ze de handbak op veel sportieve modellen blijven aanbieden.
frederik zegt
Mooie auto! Ik heb sinds november ook een 996 (C2 uit 2000) dus kan de keuze zeker begrijpen. Het is nog een veel leukere auto dan ik verwachtte. Elk ritje is bijzonder.
Wat ik mis in het verhaal is de status van het IMS-lager. Een ander potentieel probleem is bore scoring. Sommigen hebben de M96 motor al vergeleken met een handgranaat zonder pin… zo erg is het hopelijk niet maar dit zijn wel reële problemen. Fingers crossed!
rammillius zegt
Van vader tot vader. Is een 2 + 2 te doen? De alfa gaat eruit en ben aan het kijken voor een vervanger. Iedereen raad een 5 deurs aan maar de meeste leuke hot hatches zijn 3 deurs ?. Kan je de ervaring daarover delen?
frederik zegt
@rammillius: Misschien dat pubers er niet meer blij mee zijn, maar mijn oudste van acht is gelukkig achterin de 996. Dus t/m 12 gaat dat wel, en de meeste coupés zoals een 3-serie bieden meer ruimte. Dan is het helemaal geen probleem.
Als je op vakantie wil met veel bagage is het iets anders, dan zou ik toch een Touring aanraden.
kniesoor zegt
Fijn gespecte auto hoor, kan niet anders zeggen. Velen vinden een Heckwischer niet mooi, ik vind het juist wat hebben (nog los van het praktisch nut). Het schuifdak en de Turbolook velgen maken het plaatje compleet. Vwb dat laatste : welke andere velgen zouden het dan moeten worden ? Vind de Turbo’s namelijk errug goed staan !
freddydevadder zegt
Zeggen dat een 991 binnen budget valt en dan hierbij uitkomen. Dat snap ik toch niet…
frederik zegt
@freddydevadder: De 996 is leuker om te rijden dan je denkt.
freddydevadder zegt
@frederik: Dat ontken ik niet. Ik vind het ook een leuk sturende porker. Maar dan zou jk ook uitkomen voor wat ik gekocht heb tegen welke prijs…
frederik zegt
@freddydevadder: Persoonlijk zou ik best een 991 kunnen kopen, maar ik voel me er gewoon niet prettig bij. Te poenerig. Meer een auto die je koopt om de buren te imponeren dan om zelf lekker in te rijden. Maar dat is mijn persoonlijke gevoel.
frederik zegt
@freddydevadder: Anders gezegd, vind ik een 996 (en vooral pre-facelift) een veel sympathieker uitstraling hebben.
flieger zegt
Wouter, vind je het nodig om door te laten schemeren dat er meer budget was, of te doen alsof?
Zeggen dat een M2 of 991 mogelijk is maar dan op een 996 uitkomen komt niet heel geloofwaardig over.
Veel veilige fun kilometers, met beide kids achterin!
Wouter zegt
@flieger: Ach nee, niet belangrijk. De keuze voor een 996 heb ik heel bewust gedaan. De aanschafprijs valt mee, het rijdt veel leuker dan menigeen denkt en ik vind deze erg mooi. Dat was makkelijk kiezen. Een M2 of een vroege 997 is maar iets duurder, dus ja dat waren serieuze kandidaten. The value for money van een 996 is, als je de goed koopt, onverslaanbaar. Dat heeft echt meegespeeld in de keuze.
Een 991 is een totaal andere prijsklasse, hoewel die prijzen ook blijven zakken natuurlijk. Eigenlijk is dat noemen niet relevant, dus daar heb je gelijk in.
850t5restate zegt
Ten eerste: hele vette bak, 911=jongensdroom, kunnen we denk ik kort over zijn. Gefeliciteerd met het waarnaken daarvan.
Ten tweede: cool, ik wist niet de gewone carrera met deze wielen modelspecifieke velgen kreeg zonder holle spaken. Fijne trivia, daar ben ik gek op.
En dan ook nog de dimmende buitenspiegels (doen ze het allebei nog?), vind ik zelf ook de leukste en meest zinloze gimmick op mijn e39 en e61. Awesome!
Lekker van genieten met je gezin :)
Nancy Verdijk zegt
Ha Wouter, een heel andere vraag …. wat heb je een fantastisch mooie foto bovenaan jouw blogg geplaatst (Porsche voor de bakstenen muur). Ben al een tijdje op zoek naar een foto van de Porsche 911 996 om een fotobehang van te laten maken. Is de foto privé bezit of is het een stockfoto? Kan je mij eraan helpen? Moet wel minimaal 300DPI zijn. Vast ontzettend bedankt!
Gr. Nancy