Michael deed de voorzet met een virtueel beleggingsmandje aan auto’s. Het las ook een beetje als verlanglijstje, dus ik hoop voor hem dat Sinterklaas mee leest. Voor mezelf trouwens ook.
BMW M3 E90
Waarde: > € 30.000
Een hoogtoerige V8 in een carrosserie waar ik blij van word. Sportauto’s zijn tenslotte voor mensen die in hun midlife crisis zitten, kijk maar naar de gemiddelde 911 rijder. Dit is gewoon een praktische BMW die toevallig snoeihard loopt, supergaaf klinkt en waarmee het leuk buiten spelen is.
In 2015 begonnen de prijzen bij 30 mille en veel verder zakken ze blijkbaar niet. Rond de 30 mille is er al volop aanbod, maar als het kan lonen iets meer te betalen voor een net exemplaar met weinig kilometers. Aandachtspunten zijn er natuurlijk niet, want dit is een degelijk Duits kwaliteitsproduct. Oh nee wacht, de M3 kan een behoorlijk zwaar leven hebben gehad. Andere mensen rijden er potentieel ook in zoals jij dat zou doen. Goed onderhoud is dus essentieel, verder kan je je inlezen in het BMW M3 E92 occasion aankoopadvies.
Hamvraag is wel wat beter de waarde houdt: de cabriolet vermoedelijk niet, maar is het dan de coupé of de sedan? Mijn voorkeur ligt bij de M3 sedan, maar misschien ben ik wel raar.
Audi R8
Waarde > € 45.000
De eerste generatie Audi R8 heeft al een flinke bult afschrijving achter de rug en wie weet hebben ze nu de bodem geraakt. Over het algemeen is dat zo na 10-15 jaar, maar iedere regel heeft zo zijn uitzonderingen. Over afschrijving en waardevermeerdering van auto’s zijn letterlijk boeken vol geschreven, dus echt zeker van de zaak kan je niet zijn.
Het was destijds wel echt een sensatie dat Audi het aandurfde de R8 op de markt te brengen. En om maar weer eens een sneer naar BMW uit te delen: anders dan de M1 heeft BMW nog nooit wat gebouwd wat het predicaat sportwagen verdient. De V10 is qua prestaties heer en meester, maar de V8 heeft bij lage toeren al een gaver geluid. Waarschijnlijk is een handgeschakeld exemplaar op lange termijn het meest waardevast en het schakelt een stuk beter dan de R-tronic bak van de eerste R8-en.
In het occasion aankoopadvies van de Audi R8 kan je nog eens nalezen waar je op moet letten.
Alfa Romeo 156 2.5 V6
Waarde: vier kratjes bier
Mijn eerst echte auto die ik ooit zelf uitzocht. Uiteraard was dat niet de V6, maar de type aanduiding rijmde er wel op. Met 120 briesende paarden in een hoogtoerige viercilinder waande ik met niet alleen onoverwinnelijk, maar ik was dat natuurlijk ook. Een driver-mod noemen we dat ook wel, de chauffeur maakt het verschil.
Maar goed, terug naar een 156 als waardevaste belegging. Haha, ja ok. Ik moet er zelf ook om lachen. Natuurlijk is een Alfa 156 GTA een logische Collectable, maar ik had een reguliere 156 als eerste auto.
Een reguliere Alfa 156 in nette staat en met een nette kilometerstand is overigens zo goed als onvindbaar. In Nederland zijn de meeste opgereden (of ingezet als Junkyard racer) en in het buitenland zijn ze ook niet massaal te vinden. Van de 156 GTA zijn wel weer veel gekoesterde exemplaren, dus wellicht moet ik daar naar uitwijken. Sportief als ik ben, zal ik de Alfa Romeo 156 GTA dan maar in het beleggingsmandje gooien.
Waarde: > € 10.000
Volkswagen Golf 5 GTI
Waarde: > € 8.000
Goede grap he? Maar toch: de vijfde generatie Golf was opeens weer een echt goede GTI. Met 200 pk uit het TSI blok waren de prestaties prima en het was de eerste generatie GTI die de DSG bak met dubbele koppeling kreeg.
Je zult wel op zoeken moeten gaan naar een exemplaar zonder “verfraaiingen” en met een acceptabele kilometerstand. De onderhoudshistorie is er uiteraard, een chip heeft er nooit ingezeten en er mag niet mee gebotst zijn. En als je dan toch bezig bent: zoek er één uit in een lekker kleurtje. Dat wordt dan automatisch rood, maar dat staat de Golf V GTI best goed (hier een spotje van de Golf 5 R32 in het rood).
Merk / model: | Waarde 2020 | |
Alfa Romeo 156 GTA | > € 10.000 | |
Audi R8 (Type 4S) | > € 45.000 | |
BMW M3 E90 (2006 -2009) | > € 30.000 | |
Volkswagen Golf 5 GTI | > € 8.000 |
levoi zegt
Mmm ook hier geldt; met geld kan je geld maken. Nouja, mijn auto schrijft ook niet af, maar dat heeft meer met de dagwaarde te maken…;)
CL65 zegt
Zo’n spijt dat ik een paar jaar terug geen Gallardo met handbak gekocht heb, toen rond 40k nu >60k met knopjes bak >80k handbak
pindakoning zegt
@CL65: die 40k was niet in NL zeker?
CL65 zegt
Nee dacht het niet, Italië of Duitsland 5/6 jaar geleden.
grasvreter zegt
Zelfs zonder mods ziet zo’n golf GTI er gewoon super sjonnie uit. Daarnaast ben ik van mening dat een snelle auto nooit voorwielaandrijving hoort te hebben. Is gewoonweg beperkt.
Bmw m3 e46, m3 e90 en m5 e39 zijn gewoonweg pareltjes en de absolute top qua bmw design. Is nogal bergafwaarts gegaan daarna.
techniekmeneer zegt
@grasvreter: Nee een BMW ziet er niet Sjonnie uit….. Man man man
retsok zegt
@grasvreter: daarom zijn de voorwiel aangedreven hothatchen ook zo ongelofelijk traag over de nordschleife…
grasvreter zegt
Ja dikke minuut trager dan de snelste auto’s. Maar zonder gekheid, die tijden slaan nergens op natuurlijk. Weet je wat voor banden ze daar gebruiken. Met hot hatches heb je alleen maar wielspin met normale banden, in tegenstelling tot de banden die ze gebruiken bij zo’n ronde, als je op dezelfde manier gas geeft met traction control uit.
Zo’n golf gti wat doet ie, 6.5 seconden ofzo 0-100? Zijn er FWD straat auto’s die het onder de 5 kunnen doen?
Audi tt knalt al in 3.5 naar de 100, fwd is niks.
techniekmeneer zegt
@grasvreter: Appels -> peren.
Stefje zegt
Ik snap wat je zegt, maar 0-100 is natuurlijk totaal niet relevant voor op het circuit. Een LSD doet meer voor je dan een snellere motor.
Maar ter vergelijk:
2016 Volkswagen Golf GTI Clubsport S – 7:49.2
2018 Audi TT RS Coupe – 7:48.00
2018 Audi RS4 Avant – 7:58.52
2018 BMW M3 CSL – 7:38
Een FWD is dus niet persé veel slechter of trager.
mwti zegt
@grasvreter: 3,5 is best traag tegenwoordig.
sabrerator zegt
Niet elke liefhebber is fan van snelle auto’s en ook op dat vlak zijn er wagens die hun dieptepunt hebben gehad.
Een nette Citroën BX koop je niet meer voor een kratje bier, maar eerder voor een kistje goede champagne. Een mooie van de eerste serie doet al bijna 2 kisten champagne. Of 3.
Net als een XM trouwens, daar is het dieptepunt ook van geweest.
Jazeker, ook daar zijn liefhebbers voor.
Jaguars X300 / X308 zijn ook wel op hun dieptepunt, maar stijgen ook niet echt. Maar wel heel geinig voor weinig (tot de rekeningen komen, maar dat geldt ook voor de wagens uit het artikel).
frederik zegt
@sabrerator: De Citroën CX zit ook al tien jaar op het niveau 5k. (Te weinig vind ik.)
Teerdz zegt
Lijkt me dat die M3 nog wel wat verder gaat zakken hoor, zeker als je kijkt naar wat er eerst is gebeurd met de E36 en E46 (niet dat die er als 4-deurs was). Kan niet anders zijn dat er minimaal nog wel 10.000 vanaf gaat.
thomcarspotter zegt
Hoofdfoto: https://www.autojunk.nl/2020/06/gele-r8-v10-254475
omarrs6 zegt
R8 met handbak samen met een RS6. Voor mij de droomgarage
flutterby zegt
De M3 heb ik nog overwogen op de zaak (geen privé gebruik), maar ga denk ik liever voor een i8. Met weinig kilometers wordt die waarschijnlijk zelfs meer waard.
alloallo zegt
Kost een i8 tweedehands? Mooie keuze
flutterby zegt
@alloallo: vanaf +/- 60k, maar aanbod varieert veel.
alloallo zegt
Cool! Nooit over nagedacht, maar eigenlijk een mooi alternatief. Ga ik eens over nadenken
porker zegt
@flutterby: https://youtu.be/rk8p2R6trfE
frederik zegt
@flutterby: Ja de i8 is echt een toekomstige klassieker. Meest bijzondere auto van BMW sinds de M1.
maxidyne zegt
Topmodellen behouden sowieso hun waarde wel na van loop van tijd. Maar hoe zit het met “gewone” uitvoeringen? Mijn 330Ci heb ik 16 jaar, zie niet echt dat deze stijgen, zelfde geldt voor mijn R129 320 en RS2. Die zitten al jaren op hetzelfde prijsniveau. Ja de taxatie waarde stijgt, maar dat zegt niets over de echte waarde.
jmeverts zegt
Met al die nieuwe co2 regels en groeiende en strenger wordende milieugebieden voorzie ik niet meer de tijden zoals afgelopen 20 jaar hoor. Die autos mogen straks allemaal de weg niet meer op. Dat doet ook wat met de waarde en het lijkt me niet positief
50mchljn zegt
Hé ja, lekker leuteren over auto’s die sukkels als wij niet kunnen betalen! Even een gevalletje van armoedzaaiers/rommelaars in de marge zoals ik : Begin juli 2020 kochten wij een Volvo C70 Cabrio (bwj 2005). Mooi exemplaar met alle boekjes en een keurige km-stand. 5k betaald en reeds taxatie/bod van 9k. Rijk worden we er niet van maar lachen is het wel. Oh ja, auto is niet te koop.
mwti zegt
@50mchljn: je had er 100 moeten kopen. Dan was je nu 4 ton rijker.
hjhj zegt
Misschien ook de reden dat veel mensen een 911 aanschaffen, de waarde blijft redelijk goed. Zelfs 996-en zijn ook al een tijdje over het dieptepunt heen.
marcel174 zegt
Ben benieuwd hoeveel mijn RCZ R nog gaat zakken qua waarde. Was onlangs met mijn broer in Duitsland en werd aangesproken door een Duitser in een BMW en die zei tegen me zuinig te zijn op de auto omdat het volgens hem een toekomstig klassieker is. Maakte me dag weer goed. We gaan het zien. Heb hem niet gekocht als investering. Gewoon nu lekker genieten. Een auto moet rijden.
jorden zegt
Het is altijd het eeuwige vraag en aanbod verhaal. Blijft de vraag is de vraag? Wie blijven dit soort auto’s kopen? De Boomers gaan op een gegeven moment te vaak door hun rug en ik denk dat allerlei regelgeving de hobby gaat dwarsbomen in de toekomst.
kwakmare zegt
Enige goede aan die golf is dat ie blijkbaar te gebruiken is voor een dagje Efteling….
Dutchdriftking zegt
Alfa Romeo 156 GTA, let op, dat is een 3,2, de 2.5 V6 is een andere. Overigens wel een fijne en daar de GTA´s heel duur gaan worden is dit dan ´the next best thing´. Je moet het zien als een e36 328i of een e46 330i. Nu de M3´s belachelijke prijzen krijgen zijn deze ook een stuk meer gewild.
Een Audi R8 is gaaf. Een concurrent van de 997 generatie 911, echter is een 911 een sportauto en een R8 een supercar. Mocht je nog twijfelen over de definitie, tussen deze twee wagens zit de grens. Iedere generatie is fijn, een V8, een V10 een gave handbak of een goedkopere automaat, het zijn allemaal goede keuzes. Maar de prijs die je hanteert is denk ik wel aan de lage kant. Een niet afgekloven exemplaar begint rond de 60k. Doe mij maar een zwarte coupé V8 handbak.
De BMW M3 E90, geniale keuze, niets aan toevoegen. Maar wanneer je voor het zelfde geld een knappe e46 kan kopen is dat wellicht de betere keuze. Op termijn zal die meer waard zijn.
De GTI is leuk, maar gaat echt nog wel afschrijven. De Golf 6 GTI is in alles de betere keuze en zal daarom de prijs van de Golf 5 GTI altijd drukken. Het zelfde zie je met de Golf 4 en 5 R32. Daar de Golf 4 vele malen mooier is, en ook nog eens lichter drukt deze altijd de prijs van de vijfde generatie. Ondanks dat de vijfde generatie technisch echt wel beter is. Een ander ´probleem´ is dat de auto goed dagelijks inzetbaar is, en je dat dus ook zal doen. Dat levert kilometers op en dat drukt de waarde. Top tip, koop een GTI, vergeet de investering en geniet er gewoon van.
petroldrinker zegt
En toch heb ik lekker de E92 M3 gekocht ipv de E90 M3, de E92 is gewoon zoals die hoort, niet met meerdere deuren die toch 90% vd tijd niet gebruikt (of in mijn geval NOOIT gebruik)…
En toch zou ik hem willen vervangen met een R8, maja helaas net m’n eerste huis gekocht dus dat gaat nog wel paar jaar duren ben ik bang.