Gaat het de 650 pk sterke Hyundai IONIQ 5 N lukken om drie echte petrolheads over te halen? Kan Wouter ze overtuigen van de fun factor van deze elektrische krachtpatser?
Elektrisch rijden kan ook leuk zijn voor petrolheads! Daar gaan we achter komen met de gloednieuwe Hyundai IONIQ 5 N. Dit is niet zomaar een EV, maar een pretpakket met 650 pk, een driftmodus en nog veel meer. Als er dus één elektrische auto is die de petrolheads kan overtuigen, dan is het deze wel.
Om dit te testen gaat Wouter een challenge aan met drie influencers, die natuurlijk ook petrolhead zijn. Dit zijn Royalistiq, Boaz en Lies Zhara. Zij houden wel van dikke bakken, want Roy rijdt een Audi R8 Spyder, Boaz een RS3 Sedan en Lies een Ram 1500. Ze zijn dus dikke verbrandingsmotoren gewend, maar hoe kijken zij aan tegen de Hyundai IONIQ 5 N?
Launch Control
Laten we eerst even in de technische details van de IONIQ 5 N duiken. Om het maximale vermogen van deze EV te ontketenen is er een speciale N Grin Boost-knop. Als je daarop drukt heb je gedurende 10 seconden 650 pk, en voor de optimale sprint is er een N Launch Control-functie. Zo kun je in een luttele 3,4 seconden van 0 naar 100 km/u knallen.
De IONIQ 5 N kan dus heel hard rechtuit, maar dat is niet het enige. De ingenieurs van Hyundai N (oftewel de N-gineers) hebben ook hun best gedaan om er een echte bochtenridder van te maken. Zo is de auto stijver gemaakt met 42 extra laspunten en beschikt deze EV over geavanceerde torque vectoring, met een elektrisch sperdifferentieel op de achteras.
Geen gebrek aan beleving
Mis je als petrolhead dan niet de beleving van het motorgeluid en het schakelen…? Nee, want daar heeft Hyundai ook aan gedacht. Met N Active Sound + is de auto voorzien van 8 speakers in de auto en 2 buiten de auto, die het geluid van een verbrandingsmotor nabootsen (inclusief pops and bangs!). Daarnaast kun je ook kiezen voor een elektronisch geluid of een straaljagergeluid.
Aanvullend op het N Active Sound + beschikt de IONIQ 5 N ook over N e-shift. Dit betekent dat het schakelen van een achttraps DCT wordt nagebootst, zowel qua geluid als qua schokbewegingen. Oftewel: je hebt geen gebrek aan beleving in deze elektrische auto.
Maar het wordt pas écht leuk met de N Drift Optimizer. Deze functie helpt je om een drift te starten (met de Torque Kick Drift) én om de drift vervolgens vast te houden. Je kunt dus op allerlei manieren lol beleven met een Hyundai IONIQ 5 N, of je nu rechtdoor gaat, door een bocht of zijwaarts. Het kan allemaal.
Challenge
Je kunt wel lezen over al deze geavanceerde systemen, maar dit moet je eigenlijk ervaren. Dat is dan ook wat Roy, Boaz en Lies doen tijdens de challenges die Wouter ze voorschotelt. Of zij hierdoor overtuigd zijn? Dat zie je in de video.
Hieronder zie je hoe Boaz, Royalistiq en Lies Zhara de Hyundai IONIQ 5 N zelf hebben ervaren!
Wil je meer weten over wat de Hyundai IONIQ 5 N allemaal in zijn mars heeft? Op de website van Hyundai kun je alles te weten komen over deze baanbrekende elektrische auto!
donjunior zegt
oh ik dacht jullie hebben de enige echte ‘petrolhead’ uitgedaagd… als er iemand bang is voor verandering. ;)
JelmerS zegt
is het gij die bekeerd is petroldrinker?
petroldrinker zegt
Als ze me bellen ervoor ben ik beschikbaar hoor, no issues
rollingstoned zegt
“Om dit te testen gaat Wouter een challenge aan met drie influencers”
Hier stopte ik met lezen…
Visje66 zegt
Cringe….. wat een verschrikking die influencers. Zijn er nou echt mensen die in dit toneelstukje trappen?
Specht zegt
EV’s zijn nep, daar passen influencers inderdaad mooi tussen.
Verder wil je als echte petrolhead natuurlijk niet dood gevonden worden in een Hyundai.
spec zegt
Onzin, Hyundai maakt tegenwoordig puike auto’s, doe zelfs een verstokte Alfist als ik kan waarderen.
alcantara zegt
Zoals wat? Verder dan een i30N kom ik niet, wat in feite gewoon een Koreaanse Golf GTI is.
Jurgen zegt
Als je als Alfist een Hyundai kunt waarderen zegt dat iets over open minded, maakt de Hyundai nog steeds niet fraai…
ponnie zegt
Net zoals elke snelle EV, even leuk, net zoals naar het pretpark gaan.
Daarna stap je weer in je retetrage mx5 met 100 pk en heb je nog 10x zo veel plezier.
PunicaOase zegt
Daar zeg je wat.. Heb altijd ‘vlotte’ auto’s gereden, maar sinds ik ook een EV heb vind ik de meeste vlotte ICE’s zo traag als dikke poep..
ponnie zegt
Dat is ook nog een extra nadeel ja, de lol is er snel af met een EV en daarna voelt elke voorheen leuke auto ook nog eens te traag voor woorden.
MarcoM zegt
Niet verkeerd die 5N, het geluid lijkt op mijn playstation, das minder. Verder een dikke bak met veel koppel en pk’s voor dat geld, eh ekkermannen….
Dakhaas zegt
Hallo Autoblog, jullie zijn vergeten om er advertorial boven te zetten volgens mij?
nicolasr zegt
Leuk filmpje. En leuke auto, ben benieuwd of hij al die geluidjes en dingetjes nodig heeft om de bestuurder een goed gevoel te geven. Hoop het niet. Dat ie al van zichzelf top is.
Onehp zegt
Volgens Chris Harris wel, hij deed zijn testen zonder geluid en flipper versnellingen en vond hem alsnog top en de beste stuurmans EV van het moment voor zn geld.
alcantara zegt
Moest hier geen ‘advertorial’ bij staan? Of is Wouter tegenwoordig helemaal om en gaat hij zijn BMW’s en Porsches omruilen voor Koreaanse elektrowagens.
rockefellar zegt
Ben na 5 seconden afgehaakt. Commercial.
degrotemuis zegt
Leuk reclamefilmpje, maar hard optrekken kan iedere EV met een paar honderd pk, ook zonder fake geluidjes. En wat is nu de winst van fake schakelmomenten en een bak fake geluid op een circuit qua rondetijd? Lijkt me juist averechts werken?
Ik ben wel benieuwd naar hoe goed de 5N is vergeleken met bijvoorbeeld concerngenoot Kia EV6 GT, want ik vermoed dat er onder deze lading ICE fakery best een heel capabele EV kan zitten die van zichzelf al leuk genoeg kan zijn.
vetnek zegt
EV6 GT is een onetrick pony welke hard rechtdoor gaat en marginaal sportiever aanvoelt en stuurt dan de standaard versies. Laten we zeggen: een 911 GTS
De IONIQ 5 N zit daar wel wat treden boven, laten we zeggen GT3-ish
Snelle zegt
Grappig, kan me totaal niet vinden in de meeste comments hier boven. In mijn ogen is dit de EV die auto rijden juist weer leuk maakt. Had misschien liever een echt rij test gezien. Dan merk je toch dat EVO en Autocar of Chris Harris eerder worden uitgenodigd dan een van de NL journalisten om deze primeur te testen. Ik hoop er veel op de Nederlandse wegen tegen te komen, zijn er toch nog mensen die om rijbeleving geven in een EV, want hard rechtdoor gaan ze allemaal.
vetnek zegt
Werner Budding heeft een puike video
tortuga zegt
Heb genoten van het filmpje en echt gelachen ook. Heel gave auto, maar of het iets voor mij is weet ik oprecht niet.
petroldrinker zegt
ik zeg het gewoon nog een x een influencer zegt alles zolang ze betaald krijgen. nodig is een paar echte petrolheads uit die zich vaker uitlaten tegen deze autos of je hun ook kan bekeren. Ik denk dat ik het antwoord al weet namelijk, maar dat durven ze niet te laten zien natuurlijk
melcon zegt
Precies dit inderdaad… volgens EV database is het ding ook nog ontiegelijk zwaar:
Weight Unladen (EU) 2310 kg
Gross Vehicle Weight (GVWR) 2660 kg
Rijklaar dus 2660 kg(!), hoe dat te rijmen is met sportief is mij echt een raadsel. Tuurlijk, hij is wel donders snel (Althans, de 0-100 is indrukwekkend zoals bij elke EV, boven de 100 zal het allemaal een stuk minder zijn zoals bij elke EV op een paar uitzonderingen als een Taycan en plaid na waar dan ook een nog groter prijs kaartje aan hangt) maar als je daarna in je MX-5 stapt met 100 pk en deze over een mooie B weg knalt dan heb je toch echt wel heel erg veel meer fun, al is het alleen maar omdat je niet in een boom hangt omdat je geen 2600 kg bij je hebt die alleen maar rechtdoor wil omdat je op dat korte rechte stukje 3 keer de toegestane snelheid haalt.
Als ze denken dat dit een liefhebber van sportieve auto’s moet overtuigen dan hebben ze de plank flink mis geslagen. Nu zijn ze daar niet de enige in en heb je daar ook geen EV voor nodig, hetzelfde geld voor een Golf GTI of een Audi RS6, dat zijn ook rechtuit branders. Het is niet ondenkbaar dat ze dat type rijder aantrekken en daar passen alle fake zaken natuurlijk wel weer uitstekend bij. Wie weet gaan ze er ook nog wel een paar verkopen 😅
appiejappie zegt
Iedere keer als ik zo’n IONIQ zie rijden denk ik aan een Fiat Ritmo 😂
melcon zegt
Inderdaad ja, de wikipedia foto van de ritmo heeft zelfs dezelfde kleur 😂
duderuud zegt
“Het helpt wel die drift optimizer” terwijl die “influencer” er helemaal niks van bakt.
Kom op Wouter, je mag wel iets meer moeite doen om het nog enigszins objectief over te laten komen. Dit filmpje zorgt voor plaatsvervangende schaamte…
MarcoM zegt
Nodig mij maar uit, ik ben wel benieuwd hoe de Ioniq 5 N rijdt.