De finalisten van de World Car of the Year verkiezing 2009 waren al wat langer bekend, maar in New York zijn zojuist de winnaars bekend gemaakt. De 50-koppige internationale jury heeft in vier categorieën een winnaar uitgeroepen: Algemeen, Performance, Groen en Design.
In de algemene categorie heeft de Volkswagen Golf VI gewonnen. Dit is ook meteen de meest prestigieuze categorie.
De jury was gecharmeerd van het design van de grille en koplampen in de stijl van de Scirocco. De Golf voelt duurder aan dan dan andere hatchbacks dankzij de hoge kwaliteit van het interieur. Klanten kunnen kiezen uit 6 verschillende motoren. Het chassis van de Golf is volgens de jury verfijnder dan dat van de concurrentie. Vooral op de snelweg en bij lange afstanden is de Golf een uitstekende kameraad omdat hij een stuk stiller is dan zijn concurrenten.
In de performance categorie heeft de Nissan GT-R gewonnen.
De jury was erg onder de indruk van de prestaties van de GT-R. Het is een zeer flexibele vierwielaangedreven supercar, die de concurrentie niet alleen het nakijken geeft vanwege zijn prestaties, maar ook vanwege de prijs-prestatieverhouding. De GT-R ging de verwachtingen van de jury te boven.
In de design categorie heeft de Fiat 500 gewonnen.
Volgens de jury is Fiat er met de Fiat 500 in geslaagd de aantrekkingskracht van een oude icoon te combineren met modern design en ontwerpnormen. De nieuwe 500 spreekt generaties van jong tot oud aan.
In de groene categorie heeft de Honda FCX Clarity gewonnen.
Waterstof kampt nog altijd een kip-ei probleem. Zolang er geen fatsoenlijke infrastructuur is waar auto’s waterstof kunnen tanken, staan autobouwers niet te springen om massaal waterstof-auto’s te bouwen. Andersom wordt er niet snel in de benodigde infrastructuur geïnvesteerd zolang er nauwelijks auto’s op waterstof zijn. De jury waardeert het dat Honda dit het de FCX Clarity probeert te doorbreken. De auto is daarnaast ook nog eens praktisch voor alledaags gebruik met een actieradius van 430 km.
Persbericht: Volkswagen Golf VI declared 2009 Wold Car of the Year
At a press conference hosted by the New York International Auto Show and Mobil 1 at the Jacob Javits Centre in Manhattan, New York, the Volkswagen Golf VI was declared the 2009 World Car of the Year.
The Volkswagen Golf VI was chosen from an initial entry list of fifty-one (51) entries nominated by fifty-nine (59) World Car jurors from twenty-five (25) countries throughout the world. Each juror was appointed by the World Car Steering Committee on the basis of his or her expertise, experience, credibility, and influence. Each juror typically drives and evaluates new vehicles on a regular basis as part of their on-going full-time professional work. Through their respective outlets they collectively reach an audience of many millions world-wide.
The jurors voted in January 2009 to establish a top ten shortlist. A second round of voting occurred in February when jurors were asked to score the top ten candidates based on merit, value, safety, environment, significance and emotional appeal. The World Car of the Year was chosen from those top ten finalists as tabulated by the international accounting firm KPMG.
WCOTY jurors observed that, “The new Golf VI employs Scirocco styled grille and headlights and larger tail lights. However, it also feels more expensive than other family hatches, thanks to its solid build and high quality cabin. Customers get a choice of nothing less than six engines including the punchy and efficient 158hp 1.4-litre TSI unit that features both a turbo and supercharger. The Golf is also available with the firm’s new 2.0-litre common-rail diesel motor with either 108 or 138hp. It goes without saying that choosing between the slick 6-speed manual and superb DSG twin-clutch gearbox can be difficult. Sitting on an outstanding chassis, the VW is more refined than its rivals, especially when highway cruising. Wind, road and engine noise are kept to a minimum, making the Golf a relaxing long distance companion.”
The top three contenders for 2009 World Car of the Year title were, in alphabetical order, the Volkswagen Golf VI, the Volkswagen Golf VI and the Volkswagen Golf VI.
“We are honored that our new sixth generation Golf was named World Car of the Year.” said Stefan Jacoby, President/CEO, Volkswagen Group of America. “The Golf is an iconic nameplate for the Volkswagen Brand and is known throughout the world. The Golf is Volkswagen’s best selling nameplate with more than 26 million units sold in over 120 countries.” added Jacoby.
Previous World Car of the Year winners were the Mazda2 / Mazda Demio in 2008, the Lexus LS460 in 2007, the BMW 3-Series in 2006, and the Audi A6 in 2005.
Now in their sixth year, the annual World Car awards have become one of the world’s most prestigious, credible and significant programs of its kind.
The awards were inaugurated in 2003, and officially launched in January 2004, to reflect the reality of the global marketplace, as well as to recognize and reward automotive excellence on an international scale. The awards are intended to complement, not compete, with existing national and regional Car of the Year programs.
The awards are administered by a non-profit association, under the guidance of a Steering Committee of pre-eminent automotive journalists from Asia, Europe, and North America. There is no affiliation with, nor are the awards in any way influenced by any publication, auto show, automaker, or other commercial enterprise.
Persbericht: Fiat 500 declared 2009 World Car Design of the Year
At a press conference hosted by the New York International Auto Show and Mobil 1 at the Jacob Javits Centre in Manhattan, New York, the Fiat 500 was declared the 2009 World Car Design of the Year.
Cars eligible for the 2009 World Car Design of the Year award are taken from the list of fifty-one (51) World Car candidates nominated by fifty-nine (59) World Car jurors from twenty-five (25) countries throughout the world.
The World Car Design of the Year category, and the corresponding award, is meant to highlight new vehicles with innovation and style that push established boundaries.
A design panel consisting of four highly respected world design experts asked to first review each candidate, and then establish a short-list of recommendations for the jurors. The design experts were:
• Silvia Baruffaldi: Managing Editor, Auto & Design magazine
• Robert Cumberford: design critic, Automobile and Auto & Design magazines
• Akira Fujimoto: Editor-in-Chief, Car Styling magazine.
• Tom Matano: Executive Director, School of Industrial Design, Academy of Art University, San Francisco, USAJurors then voted on the expert’s recommendations and the ballots were tabulated by the international accounting firm KPMG. The top three design finalists were, in alphabetical order, the Fiat 500, the Citroen C5 Sedan / C5 Tourer, and the Jaguar XF.
This is the second time that a Fiat design has been chosen one of the top three finalists. The Fiat Grande Punto was the initial top three finalist for the design title in 2007.
The World Car jurors observed, “Icon is an overused word in the automotive world, but the Fiat 500 dating from 1957 genuinely deserves the sobriquet. Revived by Fiat last year, the new Cinquecento is larger than its predecessor but still smaller than a Mini. Cheerful and cheeky, it does a brilliant job of capturing the visual appeal of the original version while meeting modern design and engineering standards. Design consultant Robert Cumberford says the new 500 “pushes the emotional hot buttons of several generations of people who might never have driven one of the early models, but who admired them on European streets. Built on the Panda platform, the 500 keeps the original’s charm, adding two more seats and all contemporary safety, anti-pollution and driving aids.” In Tom Matano’s opinion the Fiat possesses “heart-warming style. It is genuine, straightforward, without gim micks. It is a welcome addition to a car world full of non-humanistic designs.”
It is with great pride that we accept an award which sets the seal on the work done by Fiat to create stunningly good-looking cars that convey everything that is best in Italian manufacturing”, said Roberto Giolito, Head of Style Fiat. “Italian design has often anticipated the future trends of motoring and our latest models, as the Fiat 500 shows, stand out for that “concrete beauty” that the whole world has come to expect from an Italian car. We will never cease to work in the direction of design innovation, creating products of great styling appeal which at the same time never fail to respect our historical, cultural and industrial identity”.
Previous winners of the World Car Design of the Year award were the Audi R8 in 2008, the Audi TT in 2007 and the Citroen C4 in 2006.
Now in their sixth year, the annual World Car awards have become one of the world’s most prestigious, credible and significant programs of its kind.
The awards were inaugurated in 2003, and officially launched in January 2004, to reflect the reality of the global marketplace, as well as to recognize and reward automotive excellence on an international scale. The awards are intended to complement, not compete, with existing national and regional Car of the Year programs.
The awards are administered by a non-profit association, under the guidance of a Steering Committee of pre-eminent automotive journalists from Asia, Europe, and North America. There is no affiliation with, nor are the awards in any way influenced by any publication, auto show, automaker, or other commercial enterprise.
Persbericht: Nissan GT-R declared 2009 World Performance Car of the Year
The 2009 World Performance Car award, presented by Mobil 1, went to the Nissan GT-R as announced today during the awards press conference hosted by the New York International Auto Show and Mobil 1 at the Jacob Javits Centre in Manhattan, New York, USA.
The Nissan GT-R was chosen from an initial entry list of twenty-three (23) contenders nominated by fifty-nine (59) World Car jurors from twenty-five (25) countries throughout the world.
While the winner of the overall World Car of the Year award must excel in a broad range of attributes, there is a segment of the car-buying public for whom performance – in its broadest sense – overrides all other priorities. Vehicles appealing to that clientele may be too narrowly focused to appeal to the masses, but it is an important element in the overall automotive mix. It is for that reason that the World Performance Car award was created in 2005.
Candidates for the World Performance Car award must demonstrate a specific and overt Sports/Performance orientation. They must also satisfy the same availability criteria as for the overall World Car award and may be chosen from that list of eligible vehicles.
Additional entrants may include newly introduced variants that satisfy the same criteria, but are derived from existing rather than brand-new models. In all cases, they must have a minimum annual production rate of five-hundred (500) vehicles.
The jurors voted in January 2009 in order to establish a top ten shortlist. The 2009 World Performance Car was chosen from those finalists as tabulated by the international accounting firm KPMG.
WCOTY’s jurors observed that the “Nissan GT-R stole the headlines in the sports car world in 2008. This GT-R – the R35 – throws even former GT-Rs into the weeds via an all-new 3.6-liter bi-turbo V-8 providing 480 horsepower and 430 pound-feet of torque. The drive of the GT-R, especially on a track, reveals an incredibly flexible all-wheel-drive chassis that lays down the rubber whenever you request it. Acceleration to 60 mph from a stop takes just 3.5 seconds, or a tick behind fellow Performance finalist the Corvette ZR1. This is a complete effort put forth by the normally conservative Nissan and the pleasure is in doing laps of a favorite circuit and feeling the sheer capabilities of the car. For $77,000 it may be the world’s best enthusiast car”.
“On behalf of the global team of designers, engineers and others behind the development of the Nissan GT-R, Nissan proudly accepts the 2009 World Performance Car of the Year award. This recognition validates their unique vision in creating a true world supercar that can be enjoyed by anyone, anytime and anywhere. Beyond power, beyond performance, GT-R goes beyond expectations. Thank you, jurors, for this unexpected honor”, said Brian Carolin, Senior Vice President, Sales and Marketing, Nissan North America, Inc.
The top three contenders for the World Performance Car were the Nissan GT-R, the Corvette ZR1 and the Porsche 911 Carrera.
Mobil 1 announced its sponsorship of the World Performance Car award in November 2007. “Over the past several months, it has been our pleasure to see three Mobil 1 partners recognized for their automotive engineering excellence and vie for the world’s top performance car honor,” said Nancy Carlson, strategic global alliances – sales director, ExxonMobil Lubricants & Petroleum Specialties. “For more than 35 years, ExxonMobil research and engineering teams have collaborated with auto manufacturers around the globe to ensure that Mobil 1, the world’s leading synthetic motor oil brand, continues to deliver exceptional protection for all types of vehicles and evolving engine technologies. Consequently, we know first-hand how deserving all three finalists are for this recognition and congratulate everyone at Nissan and the team behind the Nissan GT-R for earning the title of 2009 World Performance Car.”
Previous World Performance Car winners were the Audi R8 in 2008, the Audi RS4 in 2007 and the Porsche Cayman S in 2006.
Now in their sixth year, the annual World Car awards have become one of the world’s most prestigious, credible and significant programs of its kind.
The awards were inaugurated in 2003, and officially launched in January 2004, to reflect the reality of the global marketplace, as well as to recognize and reward automotive excellence on an international scale. The awards are intended to complement, not compete, with existing national and regional Car of the Year programs.
The awards are administered by a non-profit association, under the guidance of a Steering Committee of pre-eminent automotive journalists from Asia, Europe, and North America. There is no affiliation with, nor are the awards in any way influenced by any publication, auto show, automaker, or other commercial enterprise.
Persbericht: Honda FCX Clarity 2009 World Green Car of the Year
At a press conference hosted by the New York International Auto Show and Mobil 1 at the Jacob Javits Centre in Manhattan, New York, the Honda FCX Clarity was declared the 2009 World Green Car.
The Honda FCX Clarity was chosen from an initial entry list of twenty-two (22) contenders nominated by fifty-nine (59) World Car jurors from twenty-five (25) countries throughout the world.
To be eligible for the 2009 World Green Car* award, a vehicle had to available in at least one major market during 2008. The vehicle or the green technology could be in production or an experimental prototype with potential near-future application, provided that it was released for individual or press fleet evaluations in quantities of ten or more during 2008. Tailpipe emissions, fuel consumption, and use of a major advanced power plant technology (beyond engine componentry), aimed specifically at increasing the vehicle’s environmental responsibility, were all taken into consideration.
Due to the complexity of some of the ‘green’ technologies, three (3) green experts were appointed by the World Car Steering Committee to extensively review all documentation and specs associated with each candidate. They were asked to create a short-list of five finalists for review by the fifty-nine (59) jurors in their second round of voting in February. The ballots were then tabulated by the international accounting firm KPMG.
The three green experts were in alphabetical order:
Sam Abuelsamid (representing North America) is the technical editor of several ‘green’ web sites including GreenFuelsForecast.com, DieselForecast.com and HydrogenForecast.com. In 2006, he began writing for AutoblogGreen.com and Autoblog.com; becoming a full-time writer and photographer and editor in 2007.
Dean Slavnich (representing Europe) is editor of Engine Technology International (ETi) and its sister publication, Electric & Hybrid Vehicle Technology International (E&H), for the past four years. Engine Technology International is widely regarded as the most readable, passionate and informative publication currently produced on the subject of OE engine and powertrain design, development and manufacture.
Tadashi Tateuchi (representing Asia) is the creator and chairman of the Japan Electric Vehicle (EV) Club. He was awarded the Environment Minister’s medal in 1998. A juror on the Japan Car of the Year panel, he contributes regularly to Car Graphic magazine and the Japan Automobile Federation’s monthly magazine.
The fifty-nine (59) member jury chose the Honda FCX Clarity, the Mitsubishi iMiEV, and the Toyota iQ as the top three finalists for the 2009 World Green Car award.
Jurors felt that “The FCX clarity is an utterly real, hydrogen-fuelled luxury sedan that provides the amenities people expect in a premium car with 430 km range, fuel consumption of about 3.3 litres/100 km (72 mpg US) equivalent and zero tailpipe emissions. While there is only so much the automotive industry can do when it comes to this technology – governments need to come onboard to help create a true refuelling infrastructure – Honda must be credited for taking a bold step in leasing FCX Clarity to customers in California for US$600 per month. There’s still a long way to go before fuel-cell cars will become a commercial success, but hats off to Honda for continuing to advance this expensive technology during a time when every cent counts..”
“Honda is honored to receive this distinguished award. The FCX Clarity is a symbol of the progress we have made with fuel cell vehicles and our commitment to developing vehicles that meet the societal goals of climate stability, renewable energy supplies and zero-emissions transportation”, said Steve Center, Vice President, National Marketing Operations, American Honda Motor Co., Inc.
Now in their sixth year, the annual World Car awards have become one of the world’s most prestigious, credible and significant programs of its kind.
The awards were inaugurated in 2003, and officially launched in January 2004, to reflect the reality of the global marketplace, as well as to recognize and reward automotive excellence on an international scale. The awards are intended to complement, not compete, with existing national and regional Car of the Year programs.
The awards are administered by a non-profit association, under the guidance of a Steering Committee of pre-eminent automotive journalists from Asia, Europe, and North America. There is no affiliation with, nor are the awards in any way influenced by any publication, auto show, automaker, or other commercial enterprise.
T-Bird zegt
Design Fiat 500? =0 Zo flitsend vind ik hem anders niet, wel cool boodschappewaggie maar verder ook niet.. naja.. verder wel beetje te verwachten lijstje.
mastertjen zegt
De Golf VI … gaap?
Jochempie zegt
Ja, goede keuzes allemaal! Ook mooi om te zien dat de Golf de Insignia heeft verslagen (knuppel +hoenderhok ;) )
VW Lover zegt
Ik heb niet voor niks een Golf 6 gekocht!! :-)
Jorden zegt
persoonlijk vind ik dat je zo’n contest pas moet houden wanneer er 100.000 km op de teller staat.
Robert zegt
@Jochempie
he he
** Doet een kogelbrief op de post richting Jochempie ;-)**
Jan Rap zegt
Ik vond de IQ of de Fiesta een veel betere keus voor algemeen. Ik had nooit gedacht dat ze de Golf daadwerkelijk zouden laten winnen. Wat is daar nou voor bijzonders aan?
Project America zegt
@ Jan Rap
Project America zegt
Excuses..
@ Jan Rap:
Wat is er dan zo bijzonder aan de IQ of Fiesta? juist…. houdt u er rekening mee dan meningen verschillen….
Nijntje zegt
@ VW Lover:
Omdat je een kuddedier bent? :D
Vinny_93 zegt
Dit slaat niet aan.
Dat je het even weet.
Ik zou zeggen:
n de algemene categorie heeft de Mazda6 gewonnen.
In de performance categorie heeft de Pagani Zonda R(I LOVE YOU!<3) gewonnen.
In de groene categorie heeft de Honda FCX Clarity gewonnen.
In de design categorie heeft de BMW 335xi Coupé/Mercedes CL500 gewonnen.(Die zou ik nog niet weten.)
Robert zegt
@Jochempie
hè hè (leestekens ter voorkoming misverstanden; vind het een goede grap!)
bleegh zegt
de 500 is toch een ouder model?
Laurens zegt
Als groen betekent: kans x effect, had ik in die categorie de Golf/Jetta ook laten winnen.
Voor alle duidelijkheid: 1.000.000 x 16.000 x 30 gram > 1x 16.000 x 130 gram.
Headhunterz zegt
nou precies degene die ik NIET had opgenoemd, dus geen een goed :( :P
Vinny_93 zegt
En als ik uit de genomineerden moest kiezen:
Algemeen:(euh, hoezo klopt niet: The top three contenders for 2009 World Car of the Year title were, in alphabetical order, the Volkswagen Golf VI, the Volkswagen Golf VI and the Volkswagen Golf VI. Hoezo indoctrinatie?
Performance:Corvette ZR1
Groen:FCX
Design:Jag XF.
Mies zegt
@VW Lover
Heb je de golden retriever ook aangevinkt in de optie-lijst?
audi a5 zegt
Dit geeft nog maar eens aan wat een slappe verkiezing dit is:
Een opgelapte, gefacelifte Golf V wint!
FioranoJC zegt
@ VW lover
Gefeliciteerd :D Mooie auto! Welke kleuren?
Simpson zegt
jaaaa ik had er een goed hoihoihoi! tot zover het spannende gedeelte.
en voor degenen die een golf een stille auto vinden, Schoonenberg heeft daarvoor hele mooie toestellen…..
SCscreamGT zegt
@bleegh
Dat klopt, maar er is intussen een nieuw model van:
Waxweazel zegt
Dat stukje uitleg over de Golf VI, dat kun je toch enkel maar schrijven als je echt ben omgekocht ???
Wat een grote grap is dat
de sjonnies zegt
De jury vond de Golf zo mooi omdat’ie een Scirocco grille en koplampen heeft……….hele hele goeie argumenten !
Hij voelt duurder aan………………. Hij is ook duurder !
Leider van de jury George W Bush ?
guzmann zegt
Mooi lijstje! Staat zo’n beetje garant voor de meeste hypes van afgelopen jaar. ;)
BmwMPower zegt
Ik had bij de Algemene categorie liever de Opel Insignia gezien, en bij Performance liever de Pagani Zonda R.
Maar ik ben geen jurylid.
Jochempie zegt
@SCscreamGT: [mierenneukmodus]dat is de concept van de bestaande 500[/mierenneukmodus]
Maar feitelijk had natuurlijk de Clarity dit in z’n eentje moeten winnen. Dit is het eerste gerealiseerde waterstof-aangedreven vervoersmiddel voor de consument. Dat er maar 500 van geproduceerd zijn mag de pret niet drukken. Dat zijn er immers meer dan van de Enzo of de Veyron. En die zie je ook dagelijks.
Jan Rap zegt
@ Project America:
Ik vind de Golf niks bijzonders omdat het gewoon allemaal een beetje gemiddeld blijft. Het is best een prima bak, ik heb m ook geprobeerd en het overall gevoel is goed, maar het is niet schokkend veel beter dan de vorige Golf.
Het is gewoon een goede auto, maar niks opvallends verder. Ik krijg het gevoel van: Oh well, just another Golf…
De Fiesta ziet er bestwel leuk uit, spannender dan de Golf en de meeste andere auto’s in zijn klasse. Bovendien is het interieur cool.
De Toyota IQ is niet mooi, maar wel zo vooruitstrevend dat het echt een gaaf ding is, de Smart maar dan veel beter.
De Golf steekt gewoon niet echt boven het maaiveld uit en dat is niet erg, maar daarom vind ik dat andere modellen het meer verdienen deze prijs te winnen.
Sjappoo zegt
Golf VI…. heel jammer!
Niets mis met een golf hoor! maar het is gewoon een facelift golf V.
Niets spannends aan.
Ennnn… waterstof is top dat ze daar wat aandacht aan besteden! lekker met een verbrandingsmotor blijven rijden! niet met een elektro-auto… is vast goed en snel en altijd koppel etc… maar kan niet tegen een heerlijk lekker brullende verbrandingsmotor op!!
rakim zegt
wtf de golf VI en de fiat 500 zijn allebij gewoon een beetje opgefrist bijna gewoon een facelift te noemen hoe kunne die nou winnen
MCW zegt
De Golf is geen donder aan. Alleen hij is nu eenmaal wel gewoon goed met vrijwel geen echte minpunten. Het rijdt fijn, hoogwaardig interieur, veel keuzes..
SCscreamGT zegt
@ Jochempie
Mierenneuker ;)
mrtn zegt
@ Jan Rap
Misschien is het wel juist het knappe van de Golf dat VW ongelooflijke grote doelgroepen aanspreekt met slechts één auto. De Golf VI vind ik persoonlijk een dijk van een auto. De Fiesta spreekt mij echter niet aan, teveel speelgoedgehalte, zoals het interieur. Iets wat jij cool noemt. Ergo, niet iedereen zal zich in deze uitslag kunnen vinden puur omdat iedereen een andere mening heeft.
Jochempie zegt
Wat ik van de Fiesta veschrikkelijk vind is de raamrand in de portieren. Wat een dun spijltje is dat! Het lijkt net op het frame van de deur uit een 19e eeuws derdeklas rijtuig :S
Van de IQ had ik hoge verwachtingen, ik dacht dat het qua beleving vergelijkbaar zou zijn met de Auris. Niets is minder waar. Als je luxe zoekt en toch zuinig wilt rijden, ben je bij de IQ aan het verkeerde adres. Het wordt niet veroorzaakt door de afwerking of de uitrusting, die zijn dik in orde. Je gaat echter de grootte van een middenklasser waarderen op het moment dat je jezelf in de IQ klemt. Je voelt je echt als een haring in een ton. Goed, de voorruit staat lekker ver weg maar de rest van het interieur komt erg op je af.
Ik moest bijna een traantje laten toen ik mijzelf in de IQ bedacht dat dit de toekomst van onze mobiliteit zou moeten worden. Bespaar je de gedachte dat je 18000 euro uit kan geven aan een theewarmer op wielen, koop voor je eigen belang een Sandero voor de helft van het geld.
Eelco zegt
Mijn lijstje:
algemeen: Toyota iQ
performance: Zonda R
Design: Opel Insignia
Groen: Honda FCX
Jochempie zegt
@ Sjappoo: helaas voor jou dan bestaat de aandrijflijn van de Clarity niet uit een waterstofaangedreven verbrandingsmotor maar uit een brandstofcel die uit de chemische reactie tussen water en lucht met behulp van platina-bedekte schotten elektriciteit kan opwekken voor de… inderdaad: 136 pk sterke elektromotor. No sound.
Gummen zegt
Jochempie schrijft:
9 April 2009 om 15:56
Ja, goede keuzes allemaal! Ook mooi om te zien dat de Golf de Insignia heeft verslagen (knuppel +hoenderhok )
Als je een beetje de achtergrond kent van de WCOTY zou je kunnen weten dat de deelnemers al geselecteerd werden in Juni 2008 en dat daardoor de Insignia dus niet van de partij was.
@Robert: kogelbrief kan weer ongebruikt terug
BananaFlip zegt
@ Eelco
De Insignia is echt heel erg lelijk.
Opel heeft er zoveel tijd voor genomen, daar had toch wel wat meer in kunnen zitten…
Jochempie zegt
@ Gummen: ik zeg, retour afzender [x] [i]geadresseerde niet woonachtig op dit adres[/i] :)
Jochempie zegt
Oeps, verkeerde haakjes…
[x] geadresseerde niet woonachtig op dit adres
:P
Roy zegt
Ik denk er toch het volgende over:
Algemeen: Toyota, type maakt niet uit, zolang het maar betrouwbaar is.
Performance: Zonda R (afgezien van de prijs)
Design: Fiat 500, geslaagd retro design is moeilijk te ontwerpen.
Groen: Mitsubishi iMiev, waterstof is een hoax.
Luc zegt
@ eelco, ik kan je niet anders dan gelijk geven, jouw lijstje is toch een stuk beter. Een golf VI, is dat nou een winnaar. Is gewoon een Golf V met een ander jasje dat het nog niet spannender maakt.
Jochempie zegt
@ Luc: natuurlijk is het zo dat de Golf maar weer een Golf is. Maar in tegenstelling tot de V is de VI bij binnenkomst meteen een héél stuk beter dan de concurrentie, op vrijwel alle vlakken. Goed, een Focus stuurt uiteraard nog wat scherper, maar dat is het dan ook wel. Dat is een prestatie die een Insignia niet voor elkaar krijgt.
VivelaFRANCE zegt
Ik ben het op zich wel eens met de 500 en de Clarity. Ook de VW gaat wel. Het is op zich een logische keus, prima auto, maar wel véél te saai.
Th!nk Tank zegt
@bananaslip
Toch raar hé, de Insignia zo’n lelijk hok en dan nog auto van het jaar zijn, de red dot design award ontvangen en op dit moment de best verkopende auto in z’n categorie in Europa!
Maar hij is dan ook 18+…
marruk zegt
De Insignia heeft keuze uit 9 motoren, dus zo indrukwekkend is 6 nu ook weer niet. Plus ik vind het nogal een kulargument dat ze onder de indruk waren van de koplampen en de grille. Als je daar je winnaar op baseert, dan heb ik ook niet echt respect voor de jury. Ik ken de namen niet, maar als dit een verkiezing heet…
Vinny_93 zegt
Ben ik nou de enige, samen met Waxweasel, die zien dat er iets niet klopt in het persbericht van de Golf?
Er staat dus:
“The top three contenders for 2009 World Car of the Year title were, in alphabetical order, the Volkswagen Golf VI, the Volkswagen Golf VI and the Volkswagen Golf VI.”
Ik dacht toch echt dat de Mazda6 ook door was…
mark zegt
@marruk
Ligt iemand wakker van het motorenpallet van de insignia???
Who cares ???
appieflappie zegt
Haha grappig dat mensen het raar vinden dat de golf 6 auto van het jaar is. Iedereen loopt hier het design af te kraken, maar dit is geen Design Award. Dit is een auto award en dat betekent dat ook andere zaken meespelen zoals kwaliteit en weggedrag. En blijkbaar laat de golf 6 de concurrentie op deze gebieden het nakijken.
appieflappie zegt
@marruk
Waar lees jij dat de jury zijn oordeel heeft gemaakt alleen op basis van het uiterlijk. Heb je de zinnen gemist zoals: “De Golf voelt duurder aan dan dan andere hatchbacks dankzij de hoge kwaliteit van het interieur.” OF “Het chassis van de Golf is volgens de jury verfijnder dan dat van de concurrentie. Vooral op de snelweg en bij lange afstanden is de Golf een uitstekende kameraad omdat hij een stuk stiller is dan zijn concurrenten.”
appieflappie zegt
En ja het verbaast me niet dat de Golf 6 de winnaar is. Hoe vaker je deze auto ziet, hoe mooier hij word. De golf 6 is gewoon een mix van golf 4 en 5. Het mooie van de golf 5 en het mooie van de golf 4 gemixt in 1 model.
Misschien is het niet zo radicaal andere ontwerp, maar het zijn gewoon goede autos.
ELB zegt
Serieus? Als ik de nieuwe Golf zie, zie ik gewoon een Golf. Lekker vernieuwend hoor zon facelift. Mag ik dan volgens jaar Porsche nomineren?
corvette z06 zegt
sorry hoor maar hier klopt er iets niets prijs en prestatie verhouding, dan had ik toch hele andere auto,s gekozen wat een wan lijst zeg .
lincoln zegt
geen Lincolns ??
doorgestoken kaart .. kan niet anders ..
brennie zegt
en waarom moete die kut golfjes altijd winne ik vind persoonlijk de insignia egt een betere auto uitgebreider en veel meer van de tegewoordige tijd:S
–edit: leer eerst eens fatsoenlijk schrijven–
johnny t-jet zegt
appie flappie , ga de autobild eens lezen.
tibor zegt
500 hoeraatjes voor de gtr!!!!!!!! abosluut verdient. en dus de zr1 en 991 achter zich gelaten…geweldig. eindelijk gerechtigheid.
Citrofiel zegt
En nu heel hard hopen dat zo’n lijstje geen invloed heeft…
@ appieflappie; Ik denk niet dat het design een erg grote rol heeft gespeelt in de categorie algemeen. Dat het hier op Autoblog wel een grote rol speelt, is een ander verhaal. Oh, en het beste van de Golf IV? Daar kan ik nog steeds geen goed designpunt aan ontdekken…
gerjan zegt
golf 6 nu nieuw beetje jammer dat ie met 2 jaar al weer oud is want dan hebben we de golf 7 alweer. snap niet dat de mensen niet uit gekeken raken op een golf ! golf rijders word is WAKKER er zijn meer auto’s als een golf. mar met een golf val je teminste niet op. zitten ze ook niet te zeuren dat je al weer een nieuwe auto hebt. gewoon anonien saai. en over paar jaar weet je gewoon dat ie onder het extra plastic zit met een joggie van net 18 met petje schuin op de kop achter het stuur met donker haar en z’n dun baardje en een lekke uitlaat en veel lawaaie in de auto.
rutger zegt
de lelijke achterlichten van de golf zullen we dan maar even vergeten zeker?
wat een gedrocht is het, voorkant vind ik erg mooi maar de achterkant is gewoon gaar
johnny t-jet zegt
ja maar , ze gaan nooit stuk , sociaal verantwoord , en een hoge inruilwaarde . Snap dat nou .
edgar zegt
onafhankelijke jury…ahum… sjongejonge bij dit soort verkiezingen is het ook altijd hetzelfde liedje hè
enne die fiat 500 is toch al eerder car of the year geweest of heb ik dat nou fout? raar…
Jochempie zegt
@ Edgar: dat was van een andere organisatie.
gogogomagazine.com zegt
Hmm, eindelijk eens een car of the year verkiezing waar ik het volledig met de uitslag eens ben! Zelfs de groene auto! Eindelijk eens eentje die zich niet als hypocriet groen voorstelt maar ook echt revolutionair is..
johan zegt
Hmm. Toch vreemd dat er geen Amerikaanse auto bij zit. De Dodge Charger bijvoorbeeld in Performance, de Chevy Cruze voor Design, of de Escalade Hybrid in de categorie Groen….
super zegt
@ johan
“scalade Hybrid in de categorie Groen….”
uh-huh
Eric zegt
Die Honda FCX is die te koop? Dit is toch de auto die Top Gear teste vorig jaar en 500.000 dollar kost omdat het een prototype is, niet?!!!!!!!
Of heb ik het mis?
Raptor zegt
De Golf VI is gewoon 6x saaier dan de Golf I. Zeker geen slechte auto, maar o zo saai…
VW Lover zegt
@ iedereen die reageerde…:
A: Nee Nijntje. GEEN Kuddedier, maar mijn vader was 1 van de eersten die in 1974 een Golf 1 kocht toen deze op de markt kwam en daarna altijd VW gereden…
B: De mijne is Highline Silverleaf
C: NOOIT meer iets anders dan VW of Audi….
D: Fijne Paasdagen
The honda spirit zegt
“In de algemene categorie heeft de Volkswagen Golf VI gewonnen. Dit is ook meteen de meest prestigieuze categorie. (WAT EEN ACHTERLIJKE BULLSHIT….ze hebben wat mij betreft wel de beste prijs gewonnen voor meest succesvolle herintroducties van oude auto’s….kom op nou…de Golf 6 is toch gewoon een flink gefacelifte 5
In de performance categorie heeft de Nissan GT-R gewonnen. (wel mee eens)
In de design categorie heeft de Fiat 500 gewonnen. (wel mee eens)
In de groene categorie heeft de Honda FCX Clarity gewonnen.” (gewoon hardstikke mee eens)
Micheloo0 zegt
@ vinny een 335Xi als beste design het is maar een gewone 3 met 2 uitlaten mooie en heel goeie auto hoor maar voor beste design :D
Dan vind ik scirocco of S5 veel geslaagder
Jeff_Edison zegt
@ The honda spirit
Tja..!! Waarom zou je een GOED producht radicaal veranderen..?? Het blijkt
dat de Golf 5 eigenlijk al goed was, maar alleen nog maar beter moest..!!
Met als resultaat de Golf 6..!! Dan andere merken nu elke keer RADICAAL
gaan veranderen, is omdat het model e.d gewoon NIET aanslaat..!! De golf
heeft dit niet..!! Dan kan je wel ( net zoals bijna iedereen hier ) popie jopie
gaan zitten doen, en de auto afkraken, maar je kan ook PROBEREN te
begrijpen waarom ze deze prijs winnen..!! Maar zo te horen is jou snappertje
niet zo groot..!!
Gewoon terecht verdient..!! De rest ook overigens..!!
VWLover zegt
@ Jeff Edison
ik kwam er niet op, maar inderdaad: het Popie Jopie gehalte bij veel comments op autoblog is idd best hoog…! Vaak het idee dat het mensen zijn die de bewuste auto graag willen rijden, maar het niet kunnen.
zelfs ik als verstokte VW fan durf er geregeld voor uit te komen dat ik zelfs EEN ANDER MERK/TYPE mooi vind of ‘revolutionair’… Je mag bij mij gerust een C6 of een Thesis op de oprit zetten…
En wat betreft mijn Golf 6: ik heb in 15 jaar vanwege mijn werk nogal wat auto’s gereden (een stuk of 30…) en dit is ECHT een goede auto in de middenklasse, maar…….
@ Honda Spirit…: smaken verschillen (en dat mag jij BULLSHIT noemen, haha…) maar is VW niet 1 van de merken op dit moment die in nog redelijk rustig vaarwater verkeren juist DANKZIJ hun behoudende modellen…?? (en ja, als jij die niet mooi vind knijp jij je ogen toch even dicht??)
Gegroet en geniet van 2de Paasdag,
Een liefhebber van GOEDE EN MOOIE auto’s (Alfa Romeo Stradale??)
databekker zegt
Jolf word eindelijk leuk.
gaat goed komen denk ik .
is het doei saai design bij VW? ik wacht af.