SsangYong zou zomaar eens een van de eerste slachtoffers van de coronacrisis kunnen zijn.
Dalende autoverkopen, fabrieken die weken of zelfs maandenlang stilstonden, dealers die minder onderhoud uit kunnen voeren… Autofabrikanten wereldwijd hebben het dit jaar ongelofelijk zwaar gehad. Door de coronacrisis was het lastig om auto’s te maken én te verkopen. Desondanks lijkt de pandemie er tot nu toe niet te hebben geleid dat autofabrikanten stoppen met bestaan. Al zou dat binnenkort zomaar eens kunnen veranderen.
SsangYong
Automotive News Europe heeft namelijk nogal slecht nieuws over SsangYong. De autofabrikant moest maandag 14 december voor ruim 44 miljoen euro aan meerdere leningen terugbetalen, maar miste die deadline. SsangYong heeft daarom curatele aangevraagd. Het bedrijf hoopt van de rechter drie maanden de tijd te krijgen om met schuldeisers te babbelen over de schulden, om zo de werkzaamheden nog enigszins voort te kunnen zetten. Maar de toekomst voor SsangYong is alles behalve rooskleurig.
Moederbedrijf Mahindra & Mahindra – die ook Pininfarina en Peugeot Motocycles als dochterbedrijven heeft – probeert ondertussen zijn belang in SsangYong te lozen. Het Indiase bedrijf is voor 75 procent eigenaar van de Zuid-Koreaanse autofabrikant, maar is sinds juni aan het zoeken naar een koper. Mahindra kocht de aandelen in 2010, toen SsangYong op het randje van omvallen stond. Tien jaar later lijkt er niet bijzonder veel te zijn veranderd.
SsangYong verkocht van januari tot november 96.825 auto’s. Dat is twintig procent minder dan vorig jaar. Met andere woorden, SsangYong verkocht al minder auto’s, maar dankzij de coronacrisis is het nóg erger geworden. Ter vergelijking: Tesla, qua productieaantallen gezien een relatief kleine speler op de mondiale markt, produceerde in het derde kwartaal van dit jaar 145.036 auto’s. Je zou denken dat een bedrijf dat alleen maar goedkope SUV’s bouwt wel betere verkoopcijfers weet te realiseren. Helaas voor Mahindra blijkt het tegendeel echter waar te zijn.
Foto: SsangYong Tivoli van @RaoulKroes, via Autojunk.nl.
E34M5Touring zegt
Ik werkte bij een Chrysler Jeep dealer die Ssang Yong “erbij”ging doen in de tijd van de Musso en Korando. Met de Powered by Mercedes stickers op de achterruit. Waren erg in trek bij marktkooplui, tuinders en andere beroepen met zware aanhangers. De eerste Musso was echt een draak om te rijden. Maar dirtcheap en mocht veel trekken. En de motor ging nooit stuk. De rest wel. En snel ook. De Korando was al een stuk beter maar nog steeds een beetje agrarisch. Later werden ze wel iets beter, ook qua styling. Maar toen kwamen die Rodius en Actyon en dat waren echt gedrochten van wagens als je t mij vraagt. Toen zag je ze ineens ook een stuk minder op de weg. Komt blijkbaar ook overeen met de verkoopcijfers…
sleepyj zegt
@E34M5Touring: Die Musso, wat een perenkist was dat. Ik vergeet nooit meer toen ik als jochie bij de autohandel werkte zon ding op de wasplaats had. Motor moest draaien want accu was verrot. De anti car jack werkte alleen niet op snelheid, maar op een gegeven tijd blijkbaar. Motor draaiende, deuren schoten op slot. Wat een gehannes was dat. Klopt het trouwens dat het een turboloze diesel was? Of met een madurodam turbo? In mijn herinnering ging dat ding niet vooruit.
E34M5Touring zegt
2.9TD van Mercedes, maar als ik me niet vergis, niet met hetzelfde vermogen, Hakerige bak ook. Wel een echt 4×4 systeem met diffs en de hele rambam.
mopar zegt
@E34M5Touring: Musso was idd een draak van een wagen maar tweedehands als goedkope off roader bijna niet te verslaan. 10 jaar geleden kocht je ze letterlijk voor een appel en een ei, nu moet je ze zoeken met een vergrootglas. Had destijds een overland trip gepland en de Musso stond mede door die motor en aandrijflijn hoog op m’n lijstje.
Graafke zegt
@E34M5Touring: grappig in die tijd werkte ik ook bij een CJD dealer! Wij hielden het toen bij CJD.
sntial zegt
Iedereen 1 seconde stilte 😔
niekie1999 zegt
Cornonacrisis… Ik had toch verwacht dat de designdepartment de ondergang van Ssang Yong zou zijn
Robert zegt
@niekie1999: als je zo gaat redeneren, dan ziet het er somber uit voor BMW…
nissanfairladyz zegt
BMW heeft gewoon last van gigantische nierstenen.
tjorque zegt
Auwch! Bloed pissen!
Doe dan maar een blutrot uitvoering…
fanboy zegt
@niekie1999: Dat is typisch Corona, die maakt korte metten met alles wat al niet goed was.
potjak zegt
@niekie1999: Ssang Young mist een groep liefhebbers en een historie. BMW heeft weinig te vrezen.
9114life zegt
Goed. Werd tijd. Nu nog Dacia alstublieft. En snel graag.
potver7 zegt
Want? Iedereen die geen 911 kan betalen moet maar gaan fietsen ofzo?
joejojo2012 zegt
Prima wagentjes en de styling van de 3e. generatie Sandaro is echt netjes.
chrisvis zegt
@joejojo2012: dat kan dan weer van de 911 niet gezegd worden. Jaren voortborduren op een model van 60 jaar oud, om dan nog maar te zwijgen van het clientèle dat ermee rijdt. Das ook ineens de reden dat een bevriende mechanieker is overgestapt naar een mercedesconsessie…
Loek zegt
@9114life: stel je eens voor dat mensen die geen geld willen stukslaan op een auto ook iets te kiezen krijgen…
vopo zegt
@9114life: wat een gelul man.
bbfix zegt
@9114life: goeie! Ik gun iedereen een relatief betrouwbaar en goedkoop vervoersmiddel, maar als autoliefhebber mogen ze van lekker in Roemenië blijven…
Edge zegt
Niet het merk dat het meest gemist wordt op deze wereld, maar uiteraard wel verdomd sneu voor iedereen die bij Ssangyong werkt straks op straat komt te staan.
tjorque zegt
Oogbalkankerpreventie! Niks met Corona te maken…
Esprit_de_Flandre zegt
Bijzonder jammer. Jaja, de Rodius en zo waren lelijk, maar we zijn die periode toch al een tijdje voorbij? Uit het oog (gelukkig), uit het hart. De huidige Ssangyongs zijn best wel mooi om zien, hebben een redelijke eigen stijl, en zijn redelijk populair. Ik zie er toch een aantal in mijn straat. Het verwondert me dat ze er maar 100k van verkopen…
stationcar zegt
En jij woont naast de fabriek?
mopar zegt
Wel verwonderlijk dat ze niet beter verkopen. Als ik het model op de header zie dan vind ik hem niet significant lelijker dan elke andere willekeurige crossover. Wellicht moeten ze op de Dacia tour gaan en echt goedkope modellen bouwen. Wat ze nu doen is meer het lagere middensegment, daar is de concurrentie moordend. Dacia heeft bewezen dat er wel degelijk een markt bestaat voor no nonsense auto’s en crossovers.
Jon zegt
Het waren in licentie gebouwde Mercedes blokken in o.a. de Musso. Je kwam ze veel tegen in de Amsterdam-Dakar Challange. Ik zelf heb bijvoorbeeld met zo’n Bamibenz in 2013 mee gereden. De 2.3 benzine weliswaar. Bijna zonder problemen mee overgekomen. Problemen: vacuumslangetje voor de 4×4 bovenop de voorpoot, een leidinkje van de stuurbekrachtinging en een scheur in de uitlaat. Allemaal gefikst on the go. Uiteraard knapte bijna al het kunststof kapot als je er boos naar keek, hadden de elektrische bedienbare ruiten flexibele werktijden, bracht de airco vanalles behalve verkoeling, een week voor vertrek was de koppelingshevel op de bak doorgesleten en hebben we de voorstoelen van tevoren vervangen vanwege het gebrek aan comfort. Maar hij bleek mechanisch toch aardig betrouwbaar op die trip. Heb er verder niks meer, maar bij nieuws over SsangYong denk ik er toch altijd weer ff aan.
A de Wit zegt
Dit is een slecht artikel overgenomen uit de Surinamse media.
Ssangyong Motor compagnie is zo goed als over genomen. Mahindra verkeerd door de corona crisis in de financiële problemen en heeft de plannen voor Ssangyong bij moeten stellen. In India betekent de corona crisis, echt honger. Maar Ssangyong is zo goed als verkocht. Gelukkig maar want de huidige modellen zijn prima. Alleen voor Nederland nog een te hoge co2 uitstoot. Maar dat gaat snel veranderen.