De geruchten dat Porsche aan een Veyron-killer werkt, zijn niet nieuw, maar je moet van goede huizen komen, wil je de Veyron serieus naar de kroon steken. Ik heb het dan niet over een auto een keertje oppompen tot voorbij 1.000 pk grens, want dat is inmiddels geen kunst meer.
Een echte Veyron killer, bestaat uit geraffineerde techniek en niet zuiver uit lompe kracht, die ieder moment de geest kan geven. De ontwikkeling van de Veyron heeft dan ook jaren geduurd, maar daar is het resultaat ook naar. Porsche komt ook van goede huizen en heeft zeker de potentie om een serieuze Veyron-killer te ontwikkelen, maar de Veyron “killen” kan ook anders.
Verhoog je belang in Volkswagen (moederbedrijf van Bugatti) en begin vervolgens te klagen over het feit dat de Veyron niet winstgevend is. Iedere Veyron die over de toonbank gaat, kost meer geld dan ‘ie oplevert. Daar kan zelfs het exorbitante prijskaartje van de supercar niets aan veranderen. Met het oog op de kosten reductie, zou Porsche CEO Wendelin Wiedeking er op aandringen om de plannen voor het Bugatti merk te herzien. Aangezien het er niet naar uitziet dat de Veyron op termijn winstgevend zal worden, zou dit kunnen betekenen dat deze dus “gekilled” moet worden.
De vraag is dus: Wordt Porsche de Veyron killer? (via: automobiles de luxe)
Mark S. zegt
Is wel jammer dat het zou gebeuren. Ik wou er net eentje gaan aanschaffen.
GuZ zegt
neue GT1 bitte
Z-Rider zegt
Lang leve de wereld van het zaken doen.
De een zijn brood, de andere zijn dood!
JPM zegt
Tuurlijk niet, dit is een het-is-zondag-en-ik-heb-niets-te-melden gerucht. Er worden er 300 gemaakt and that’s it. Per stuk wordt er meer dan 2 miljoen euro verlies op geleden.
Wat aannemenlijker zou zijn is dat Porsche bang is dat er een baby Bugatti komt die veel Porsche klanten zou kunnen wegsnoepen.
Mischa zegt
Geef mij maar een Bugatti.
deora zegt
dat zijn gewoon naai streken :( vind ik gewoon zwak van Porsche
route66 zegt
pk’s levert enkelt de tegendruk , je pk’s heb niks te maken met je snelheid , dit heeft nog altijd met je toerental en je versnellingsbak die samen hand in hand gaan. de pk’s zijn nodig om dus de tegendruk die de auto ervaart bij snelheden te kunnen overtreffen
het zou btw wel een beetje raar staan dat een porsche de snelste auto van de wereld zou hebben…mgoed de mensen die bleren van porsche the best zullen mij tegenspreken met hun ga ik niet eens in discussie haha
JPM zegt
@ deora
Het ís niet zo, het zijn slechts geruchten.
w0o0dy zegt
de productiekosten van de Veyron zullen veel lager liggen dan de verkoopprijs, maar als je de ontwikkelingskosten meeneemt in het verhaal dan wordt er een groot verlies gemaakt. Het is dus slim om zoveel mogelijk Veyrons te bouwen/verkopen want anders is het verlies veel groter. De kosten zijn niet de reden om te stoppen met de Veyron. Een nieuw model ontwikkelen dat is wel iets dat Porsche zou kunnen gaan torpederen…
Kobey zegt
ik heb gehoord dat bugattie oplichters zijn
Nick zegt
Route66, ja dat zijn de grotere factoren.
Maar je hebt zowiezo PK’s nodig om de luchtweerstand én rolweerstand te verslaan, tenzij men een automodel uitvind met een frictiecoëfficient van 0.
En aerodynamica speelt ook een rol.
Ejay zegt
VAG moet gewoon de Bugatti als technisch kunst stukje presteren en de onwetende consument doen geloven dat ook VW voorop staat qua techniek (hahaha). Gewoon de Veyron als uithangbord gebruiken. Zie het als marketing instrument, marketing is zelden gratis. Zolang in gelimiteerde oplage is het prima en zie ik geen nut voor Porsche om het te killen. Echter, de bay bugatti zou welleens gekilled kunnen worden zoals hierboven al gezegt is. Bovendien heeft Porsche met zijn 29.9% wel veel te zeggen, maar niet alles.
Nick zegt
Btw, Bugatti > Porsche.
Veel meer historie, is tevens exotischer, ouder en heeft een gevestigde naam.
Ik verwacht tevens een iets sportiever houding van Porsche, dit is nogal zwak.
Toch heb ik liever dat Porsche heel Volkwagen overkoopt, maar ja.
Zo zij het. :(
route66 zegt
@ nick
ja dat is ook zo , maar een vrachtwagen bv heeft een earodynamica van ongeveer 0,0 haha , maar die kunnen ook vooruit
ja natuurlijk ik noem ook gewoon de grotere factoren , ik dacht later ook aan de banden die zo godsverschrikkelijk hard gaan , om dat toch bij elkaar te houden
mgoed wat ik bedoelde is dat mensen vaak pk’s gaan verwarren met snelheid , maar pk is kracht en niet snelheid
Citrofiel zegt
ik neem aan dat ‘ook’ moet zijn ‘oog’, ik snapte het al even niet zo.
Ik moet zeggen dat het me niet zo erg zou lijken. De Veyron mag dan wel snel zijn, dat is leuk, maar het uiterlijk vind ik niets, en dat vind ik toch het belangrijkst aan een auto.
Dennis zegt
@Citrofiel: Even testen of je wel aan het opletten was. ;)
T.G zegt
9ff gaat de laatste 911 tunen zodat de topsnelheid dik boven die van de Veyron (407 km/h) gaat uitkomen. Dus toch nog een soort Veyron killer van Porsche
RMC zegt
Staat inderdaad een mooi verhaal over in de laatste Autovisie!
Michiel_vd_Brink zegt
Het verhaal ligt wel wat genuanceerder….
Leftlanenews.com schrijft het volgende:
Accordingly: Porsche has suggested VW transform Bugatti into a coachbuilding business creating one-off four million dollar super cars.
Zie: http://www.leftlanenews.com/2006/11/24/porsche-puts-bugattis-future-in-jeopardy/
Eric zegt
Het is ook zo dat met de aandelen van VW ook Audi controleert
en de R8 zie ik als een veel groter gevaar voor Porsche klanten weg te halen
dan een baby Bug die over enkele jaren komt.
Zo heeft de VAG-groep 3 auto’s van dezelfde soort ,namelijk Porsche, baby Bug en R8. Of staat Audi los van de VAG-groep?
J. zegt
@Eric,
Audi is onderdeel van de VAG, en vergeet niet dat Lamborghini onderdeel is van Audi. De Gallardo past dan ook nog in je rijtje.
Officieel hoort Porsche trouwens niet tot de VAG. Om het verhaal dan correct te maken zou de VAG de R8, baby Bugatti, Gallardo hebben die concurrenten van elkaar zijn.
Porsche neemt aandelen over waarschijnlijk omdat het de VAG als bedreiging ziet.
Rick zegt
V.A.G. Volkswagen Audi Groep, eric ;)
Maar ik wist niet Porsche in handen is van de VAG-Groep..?
Ruud zegt
ik denk niet dat porsche een veyron killer gaat maken. als ze dit willen zal het zoiezo meer kosten dan eeb veyron te maken. de vraag is dan of porsche er winst op kan maken. lijkt me niet.
en aangezien ik porsche niet snel een auto zie maken waarvan ze van te voren al weten dat ze verlies maken.
neeeeeeee wees maar niet bang …..
ik denk dat ze hun geld investeren in wat andere modelletjes
Rick dos zegt
Jeez, volgens mij heeft niemand hier door dat je zaken doet om winst te maken. Dus vanuit dat oogpunt heeft Porsche gewoon gelijk!
En blijkbaar worden ze ook alweer vrij snel doorverkocht.
http://www.autosalon-singen.de/Liste.aspx?marke=Bugatti&modell=veyron&select=0&languageID=de
Hij heeft er 10 staan!
Zoef zegt
Pfff…hoe kan de Veyron nu verlieslatend zijn? Als je de prijs verdubbelt verkoop je er meer van !
CK zegt
Bugatti (VW) heeft de kosten al afgeboekt. Dus ze maken geen verlies meer. Verder zal Bugatti ‘goedkopere’ auto’s moeten maken om weer winstgevend te zijn en dus in de al bestaande technieken van VW moeten spitten.
Ik denk dat ze gewoon auto’s gaan produceren met een richtprijs van €200/300.000,- met misschien een uitschieter naar boven, zoals een sedan.
narciris zegt
Dr. F. Piëch die de Veyron per force wou, zal ‘m niet killen – hij controleert VW met z’n Porsche-aandelen !
Porsche Fan zegt
Tuurlijk zou porsche een killer kunnen maken voor de bugatti
:D
Porsche is gewoon goed en slim bezig
Philipper zegt
Ik wil gewoon even zeggen dat de Bugatti Veyron niet meer de snelste productieauto is, dit is nu de Barabus TKR. Hij zou een topsnelheid hebben van zo’n 434km/h en van 0-100km/h in een aanvaarbare 1.64 seconden. Dit zijn ook mijn bronnen maar eh!
Pannekoek zegt
@ Philipper
Hé mafkees, Barabus TKR is maar een concept, en hij is in 1.67 sec. op de honderd. Ik hoop voor je dat je die auto niet mooi vindt, want anders hep je heel Autoblog en zijn bezoekers tegen je.. :S
autoblogger zegt
@Philipper: internationale primeur: http://www.autoblog.nl/archive/2006/07/18/barabus-1005pk
Zoek voortaan anders eerst even ;)
http://www.autoblog.nl/?s=barabus
s. zegt
800, 900, 1000pk!… ja 1000pk was een kunst (5 jaar terug) pk’s verkrijgen is geen kunst meer met de supercars. probeer maar die 1000pk naar de grond te krijgen (KIJK DAN PRATEN WE) veyron wordt gevraagt op gekilled te worden. zo een dure auto.. voor 1000 pk?? de salleen 2 met maar een 2 turbo en 1 pk minder is zelfs sneller dan de veyron. waarom zou ik het porsche niet gunnen?
ik gun het JUIST porsch, vooral na hun doorbraak met de 911 gt3
JH zegt
1000pk is nog steeds een kunst. Vergeet niet dat 1/3 van het vermogen van een motor het uiteindelijke vermogen is. 1/3 is warmte! (vandaar de 10 radiatoren in de Veyron) en 1/3 is “wrijvingsverlies”. De Veyron produceert dus eigenlijk 3000pk (maar goed dat geldt voor elke motor). Een ander moeilijk punt is het koppel want de meeste versnellingsbakken hebben moeite met meer dan 1000Nm (vandaar dat de Veyron motor+versnellingsbak 600kg wegen!) Dit is een erg goed verhaal over de Veyron door Gordon Murray, de ontwerper van de McLaren F1: http://www.roadandtrack.com/article.asp?section_id=7&article_id=3075
narciris zegt
8 liter en 1000 pk is helemaal geen kunst – dat geven ze in de fabriek woordelijk toe, er zijn pakweg straat BMW’s die beter doen
maar HOE hij het doet kun je lezen in de EVO van oktober 06 of de GTO van december 06
na zelf ook een paar keer te hebben gereden vind ik dat die journalisten nog niet eens overdrijven – sommigen snappen wel niet de werking van de DSG-bak vandaar breuk in de test verschenen in het franse Sport Auto en de meermaals beschreven kleine turbo-lag, te wijten aan slecht geflipper of het niet inschakelen van de sportstand alvorens te planken
Slynxz zegt
Wel eens 2 miljoen vermenigvuldigd met 300?!? Das dus 600 miljoen euro verlies op ÉÉN enkele wagen. Het is en blijft natuurlijk een supermooie en geraffineerde bolide maar of dit prijskaartje dat dus op rekening van volkswagen komt daar tegenop weegt is nog maar de vraag. Wie zal het zeggen. Porsche heeft in ieder geval een sterk punt maar niemand wil die auto zien verdwijnen. Daarbij moet je het nu ook anders zien. De ontwikkelingskosten zijn dusdanig dat als ze hem voor 1,5 miljoen het stuk van de hand doen ze ongeveer 2 miljoen het stuk verlies maken. Echter de kosten voor het echte produceren van die auto (dus materiaal en man-uren) zijn bij lange na geen anderhalf miljoen. Dus zolang ze er verkopen verdienen ze dus de ontwikkelingskosten voor een deel terug en dat is altijd beter dan niets.
Het is maar net hoe je het bekijkt. Ik ben er van overtuigd dat de mannen die daarboven de stoelen bezetten hier echt wel een deugdelijke zaak van maken mocht het ooit zo ver komen. Het is immers de trots van het VW-concern en dat doen ze beslist niet zomaar van de hand……
S AMG zegt
Als ik denk dat 1 merk het aankan om de Veyron te beaten dan is het Porsche wel. Al blijft het natuurlijk onmogelijk