
Bij Peugeot kun je momenteel alleen familiebakken met te grote voorkanten kopen. Dat daar een markt voor is blijkt wel, want ze gaan als warme broodjes. Maar er waren natuurlijk tijden dat je ook als jochie van twintig met een nog nieuw ruikend rijbewijs iets te zoeken had in de showrooms van het Franse merk. Er stond ‘GTI’ op en het was geweldig. In een tijd waarin elk merk zijn glorieverleden doet herleven met speciale uitvoeringen en retromodellen, zou je zeggen dat er binnenkort wel weer zo’n leuk driftkikkertje aan zit te komen. Maar niets is minder waar. De GTI komt nooit meer terug.
Aan het Britse Autocar vertelde Peugeot marketingdirecteur Christian Stein dat de GTI “dood is”. Peugeot zegt daarmee voorgoed vaarwel tegen de hete hatchbacks, maar misschien is dat maar beter ook. Lichtvoetig waren ze immers allang niet meer.
Wat is dan het nieuwe speerpunt van Peugeot? Dan moeten we het volgens Stein toch zoeken in de hoek van de “premium sports coupes”. Daarmee doelt hij natuurlijk op de RCZ, maar ook een eventueel kleiner coupémodel. Het wordt nog moeilijk om die auto’s een beetje slim te positioneren naast de succesvolle 207 CC en 308 CC, maar kennelijk vindt Peugeot dat toch belangrijker dan een nieuw snel model.
Hoe stoer de RCZ ook is, zelfs in de 200 pk-versie wagen we te betwijfelen of ie ook maar half zo leuk rijdt als een echte Peugeot GTI. En dat is toch wel heel jammer. (bron: autocar)
Ik zag zowel van de week als vanochtend die nieuwe 3008 rijden. Dat ding is echt krankzinnig lelijk!
Pontiac Aztek niveau.
Peugeot is gewoon een bejaarden auto geworden. Ik denk dat bijna alle franse auto fabrikanten wel interresant zijn voor bejaarden. Daarin tegen boeken de duitsers en italianen wel vooruitgang, GTI/GTC/OPC en Abarth…
of fiat multipla niveau
Over een jaartje of vijf zullen ze wel op het besluit terugkomen. Nieuw raad van bestuur en zo.
Zelfs de hoogste pief van Toyota wil spannende modellen brengen, dus ook voor Peusjooh is er nog hoop!
Kunnen ze in het zelfde rijtje als Honda gaan staan, die maken ook niks meer voor de echte liefhebber.
Maargoed, Next!!! en zijn andere merken die wel leuke auto’s willen bouwen dus gaan we wel naar die showrooms.
Ja, en een 207 RC met 175 pk is natuurlijk een soort veredelde bromfiets waar je achter moet duwen.
Tuurlijk zijn auto’s tegenwoordig zwaarder. Denk aan alle veiligheid die nu wel aan boord zit, en toen nog niet. Daarnaast denk ik dat ik liever in een 207 een lange afstand afleg dan in een 205 GTI.
Beetje tendentieus stukje zonder argumentatie. Zwakjes hoor….
@Benjamin1: Het gaat ook deels om de rij beleving. de beleving van de 205 GTI, ja dat is historie.
maar ja, vergeleken met een 207 gti, is een 205 een skelter met een opbouw. Maar het is dankzij de wetgeving, emissies en de winst marges, praktisch onmogelijk om zo’n skelter als de 205 gti op de weg te zetten. Noem de 207 meer een gt, voor wat je zegt, de afstanden. iets wat moeilijker gaat met een 205 gti.
@toyota prius: Sorry, maar eigenlijk is dat onzin: een auto met karakter van de 205 GTI bouwen is ook binnen huidige wetgevingen best mogelijk. Ik durf zelfs te beweren dat het kan met vergelijkbare gewichten e.d.
Het probleem is dat de consument tegenwoordig veel meer luxe, stilte in het interieur en afwerking verwacht en dat alles honderd keer degelijker dient te zijn. Als de 205 nu opnieuw gepresenteerd zou worden als nieuwe auto kochten veel mensen nog liever een Tata Nano. En de prestaties van de 205 GTI zijn tegenwoordig vrijwel standaard op elke leasebak, en worden dus lang niet meer zo spectaculair ontvangen.
@CasperH: Ja, dat bedoel ik ook te zeggen met mijn antwoord, maar dat kwam er ook niet helemaal juist uit.
Als je zo’n auto bouwt, zal het voor een select gezelschap zijn. Kijk, de prestaties, daar gaat het deels om, maar ook om de rij beleving. En ik weet niet of je wel eens in een 205 gti hebt gereden. Maar de beleving is echt intens. Dat haal je niet met hedendaagse auto’s. Door, wat je zelf aangeeft, de luxe, stilte ed. een 205 gti is spartaans. Maar vergeet niet, met dezelfde gewichten wordt het wel moeilijk, om een zelfde auto te bouwen. Omdat er allerhande veiligheidsmaatregelen zijn ed. he een 205 gti was airbag loos en meer dingen loos. Het woog geen drol, als je dat met auto’s van nu vergelijkt. M.i. gaat het niet zo zeer om de prestaties, maar meer om de sensatie. En dat. vind je niet gauw meer… Dat kan je niet ontkennen.
@toyota prius: Klopt, dat vind je niet meer. Wat ik bedoelde te zeggen is dat je nog best een klein wagentje van pak ‘m beet 800 kg kan maken dat veilig is en sensatie biedt (Lotus Elise bijvoorbeeld) maar dat zijn dan auto’s die met specifiek dat doel worden ontworpen. De basis voor een hot hatch is tegenwoordig een standaard hatch die volgens heel andere criteria is ontworpen dan de 205 destijds. Aan de andere kant: kijk naar een Twingo RS. Die heeft grofweg dezelfde afmetingen en schijnt geweldig te sturen. Misschien is dat wel de nieuwe 205 gti ;)
Anywho: we zijn het dus eens.
@CasperH: Inderdaad! :) he, de hot hatch is meer een grand turismo geworden ipv een auto zonder compromissen.. De auto dient snel te zijn, maar ook comfortabel. je hoort er zo naar Parijs mee te kunnen rijden, zonder gebroken aan te komen… En inderdaad die Twingo. die komt het m.i. meeste in de buurt. ben er erg nieuwsgierig naar.
De enige échte GTI was natuurlijk de 205. De 206 kwam ook aardig in de buurt, maar met de 207 is er een auto gebouwd die GTI-onwaardig is.
Dat het ook anders kan, demonstreert Ford wel weer door de Focus RS, die de tijden van de Escort Cosworth en andere rallykanonnen doet herleven.
Men speelt steeds meer op safe. In tijden van crisis zijn het vooral de grote volumemerken die als het ware hun handen zo snel mogelijk uit het vuur trekken. Lafaards!
Doe mij maar een 205 T16, 10x bruter dan zo’n GTI.
http://www.youtube.com/watch?v=lMAfwLCKfgU
Waarom ontbreekt dit filmpje?
Peugeot is al langer het spoor bijster wat mij betreft…. heb destijds wel kort een nieuwe 205 GTI griffe gehad, maar deze verdween 6 mnd. later spoorloos….resteerde alleen wat glas van ingeslagen zijraam. :cry: :cry:
Overigens heeft Peugeot een aantal jaren geleden nog een geweldige concept neergezet http://www.autoblog.nl/archive/2005/05/01/peugeot_907_v12 maar dureven ze deze niet zoals concern broeder (of zuster zo u wilt) in productie te nemen. :( http://www.autoblog.nl/archive/2009/06/30/citroen-bouwt-6-stuks-gtbycitroen-prijs-13-miljoen-euro
Toen ik met mijn 480 turbo, toen ongeveer 150pk, naar Frankrijk bolde had ik een 205 GTI achter me aan (op een lege autoweg), 220km/h op teller en die gast wou me nog voorbij steken! Uiteindelijk raakte hij toch niet voorbij en dan gingen de duimpjes op natuurlijk. Was wel fun!
Nu, in mijn spiegel zag ik zijn ophanging wel fameus deinen tegen die snelheden, idem dito voor mijn volvoke. Maja, toendertijd waren auto’s nog niet zo hard afgeveerd…
of deze:
http://www.youtube.com/watch?v=v5TlWE7kQPA&feature=related
Handrem van de BMW zal nog opgestaan hebben zeker?
…ècht een retorische vraag hoor !
Maar om antwoord te geven: Nee !
bah franse auto’s in het algemeen,da deugt niet.
ook al is het een gti,in de pletwals ermee!!
Voor mij toch maar “V-TEC”
@Empo: Een GTC is gewoon een 3-deurs variant hoor, dat ligt net zo goed een 100pk 1.zesje in wat niet vooruit is te branden.
Toyota Prius zegt eigenlijk wel terecht dat de 205 meer skelter dan auto was… Tegenwoordig zit er zoveel isolatie- en veiligheidsmateriaal in, en is het chassis zo crashbestendig… dat brengt nu eenmaal gewicht met zich mee. En lepel je er een 250pk in in plaats van een 175, tja dan past het weer niet of zuipt het weer teveel.
Denk maar met weemoed terug aan vroeger, of koop een Cooper S. Doorsnee merken gaan de GTI-tjes van vroeger niet meer maken.
Sorry, maar ik begin seniel te worden en zie dat ik in mijn laatste comment mij steeds herhaal… :D Ja ik ben ook uit de tijd van de 205 GTI he… Aftakeling begint..
@CasperH: Juistem, dan heeft ie toch gelijk? :P A komt ie dan niet meer door de crashtest (en anders wel slecht in het nieuws) en B liggen de eisen gewoon veel hoger.
Komt nog bij dat we ‘m van de baas waarschijnlijk niet mogen leasen en dat een merk er voor die paar fanboys van particulieren gewoon dik verlies op lijdt.
@northspotting: Inderdaad, de eisen aan een auto zijn zo anders geworden. Dat kan je niet meer vergelijken met de periode van de 205 gti. er is teveel veranderd.
De auto’s zijn heel anders geworden. Is niet meer te vergelijken.
Maar ja, ik heb zo’n 407 coupe met een grote muil. Is er ook niet een duits merk met een grote gapende muil op elk type die ze produceren?
Juist, die omgekatte Skoda’s met 4 nullen in de grill.
Peugeot 1.9 205CTI een van de leukste en meest praktische cabriootjes ooit gebouwd. Ik ken iemand die zijn Ford Mustang cabrio er voor had ingeruild en gelijk had hij! Wat een bommetje. Beetje sleutelen en er kwam al 130pk uit. Mooi klein wagentje, maar had ook een bagageruim en een achterbank.
@midasracer: Ja dat zijn leuke wagens, ze worden nu wel zeldzaam. En dat sleutelen, joh je kon er vrij makkelijk een 405 MI 16 blok in krijgen…. Dan was het geen bommetje meer, maar een raket……
@Roy maar het gaat ook om beleving.. Een nieuwe Golf Gti is leuk, maar vergelijk het eens, met het origineel. Qua prestaties, is het origineel, nou niet om naar over naat huis te schrijven. De nieuwe Golf rijdt rondjes om de oorspronkelijke Golf. Maar nogmaals de beleving… Waar is ie?
GTI dood? Je moest eens weten hoeveel mensen mijn 306 GTI nog willen kopen, wil hem alleen niet weg doen. Daarnaast gaat de nieuwe Golf GTIs ook nog als warme broodjes over de toonbank. Onzin dat het niet verkopen wil! Ze moeten alleen geen auto’s van 1400 kg maken.
Vroegâh was 200km/u een ware beleving, ook voor een ‘normale’ grote sedan, laat staan in zo’n koekblik als een 205 of zelfs Ford Fiesta’s van de eerste stempel.
Peugeot had wel een paar kanonnen in de line up, met de 205 GTI, de sterkere (?) 309 GTI (de ware doodskist) en in de 405 nog een hete rakker (MI16 geloof ik).
Met de 306 deden ze het nog een keer goed door met meer pk te komen (en ik dacht 6-versnellingsbak), toen de Golf GTI allang een dikzak was (Golf III 16v, 150pk).
Daarna volgde de aansluiting met het midden: veiligheid, toeters en bellen (airco etc), die het gewicht niet ten goede zijn gekomen.
Het lijkt mij logisch dat de fun niet zo snel meer terugkomt: niemand is bereid een nieuwe auto te gaan rijden die minder dan 1 ster veiligheid heeft, geen airco, geen luxe interieur en een hoop herrie, om met 200 pk retestrak met 100km/u over de A10 te gaan ;)
Het is een consumentenprobleem geworden, geen fabrikantenprobleem.
Vreemd genoeg kunnen Renault en Ford het wel.
En zoals vaker gezegd : Peugeot moet rapido terug naar Pininfarina voor de vormgeving !
@de sjonnies: Nou ik vergeet helemaal die Twingo met een turbo.. In hoeverre is het dan een old skool gti?
@toyota prius: is het niet het gevoel wat die twingo je geeft? – lichtvoetig doch snellll; PSA zou makkelijks iets leuks met de C1 kunnen doen !
@de sjonnies: Inderdaad, dat is nu de kern van de discussie. Het gaat om beleving en gevoel. Bedoel prestaties zijn belangrijk.. Alleen zonder gevoel is er ook geen hond aan..
Dat is op zich wel een idee, iets met een C1 of 107.. Dan krijg je echt zo’n mini bommetje.. Maar dan aub iets zonder compromissen…
Ik had vroeger een 205. Leuke tijden waren dat! Met hiemwee kijk ik daar naar terug. Als ik nu moest kiezen werd het een Clio RS of een Mini Cooper S JCW. Een “hete” Alfa lijkt me ook leuk, maar geen Peugeot momenteel!!!
Ik rijd zelf met een 206 GTi (100kW) en ik moet zeggen dat die beleving echt wel top is. Zo maken ze auto’s (behalve volbloed GT-auto’s) niet meer.
Zucht…kan het me nog als de dag van gisteren herinneren dat ik in mn zwarte gefacelifte 106je sport reed…een van de laatste peuzen met een mooie leeuwenbek
Vergeet de 405 T16 niet. Het is geen lichte GTI maar wat een kanon is dat zeg. Een 2 liter turbo, 230 pk en 4 wiel aandrijving, wel ruim 1300 kg. Gemaakt in 1993 t/m 95 en nu erg zeldzaam.
@T16: Ik ken iemand die er eentje te koop heeft….
http://www.autoweek.nl/autonieuws/13002/Nooit-meer-Peugeot-GTI
Mensen die zeggen dat je ‘anno 2010’ geen spannende GTI-clone kunt maken, praten gewoon poep. Natuurlijk kan het wel, maar de Franse merken willen het gewoon niet (centen kwestie uiteraard).
Neem een VW Scirocco/Golf 6 GTI, de verschillende Seatjes, Opel OPCs, etc. Relatief lichte, kleine en betaalbare knalbakkies, chippie erin en ze gaan serieus hard voor een ‘hot hatch’, zonder oncomfortabel te zijn.
Natuurlijk zijn ze zwaarder, veiliger en comfortabeler en geeft het niet de ‘kart’ beleving, maar ze bewijzen wel dat de formule anno 2010 prima werkt en veel plezier voor de berijder oplevert. Wilde je vroeger 150+ pk voor ~800kg, nu wil je 225+ pk voor 1200kg …
Zojuist nog m’n sorrentogroene 205 GTi over de stuwwallen gejaagd, fantastisch :P
Misschien komt Peugeot er over een paar jaar wel van terug, en zet het opeens een briljante GTi op de weg… Hoop doet leven.
Dat Peugeot geen GTI meer gaat maken, kan natuurlijk ook betekenen dat ze de naam GTI niet gaan gebruiken. En da’s volledig terecht !
Dat VW 30 jaar geleden een klein giftig stadsracertje GTI (Gran’ Tourismo Injection) durfde te noemen, was natuurlijk compleet fout (afgezien van de ‘injection’ natuurlijk). Gran Tourismo voor een straatflitser; Te belachelijk voor woorden !!! De enige VW wagens die iets van GT in zich hadden waren die wagens waar geen GT(I) op stond, zoals de VR6 of R32.
De benaming RC voor een snelle Peug is dus al veel beter. Maar waar elke hot hatch tegenwoordig last van heeft, dat zijn de kilo’tjes. Waar een 205 en Golf nog ergens rond de 800 / 900kg wogen, daar wegen ze nu de helft meer. En dat geld niet alleen voor Peugeot, maar voor elk merk.
Dat er toch nog iets van hoop is, blijkt wel uit de kwaliteiten van de Clio RS en de Twingo RS…
@Empo
De meerderheid van de bloggers hier rijden met een bejaardenauto…
We zijn niet allemaal gezegend met een 911, Skyline, …
Zo’n RCZ is meer een showkarretje dan een speelkarretje. Jammer maar dat is ‘premium’ voor je.
Maar een marketinggast van een autoproducent moet je nooit geloven. Voor hetzelfde geld komt er van de 108 en 208 een GTI. Zou gerust mogen, veronderstel dat die er dan ook wat smakelijker gaan uitzien.
sja de 306 was de laatste leuke GTI. Met 6 versnellingen en 167 pk was dat echt een leuk monstertje. Het nadeel was het gewicht. toch een dikke 1100 kg. tegen de 800 van de 205.
@ de sjonnies,
ben zeer geinteresseerd in een 405 T16.
Wordt deze auto al aangeboden op internet en zo ja, waar?
@Dennis:
hij staat te koop in Spijkenisse, ik laat je het morgen hier wel ff weten, zie de eigenaar vanavond !
@Dennis:
Helaas, de 405 T16 is vorige maand verkocht.
Er was trouwens een probleem met de cilinderkop.
Joh een 205 gti, 106 gti, rallye, 306 gti, 405 T16.. Peugeot maakte destijds auto’s die nu al neo klassiekers zijn… en dan ben ik vast en zeker wat vergeten..
Maar wat esprit zegt, dat is ook wel weer zo. we laten ons te veel leiden door een marketingspiemel… Maar of er echt zo’n geinbak als de 205 gti komt, ik weet het niet, al hoop ik het ten zeerste…
ik heb op het moment een 206 GTi
lekkere bak hoor!
Inderdaad, ik mis ze ook.. De GTI, de Rallye en de ook erg lichte XSI (heb je wel in de 307 maar daar is lichtgewicht ver te zoeken)
Wie weet als we allemaal met anti-zwaartekracht rijden komen ze met iets leuks :P
dan zullen meer dit zien. niet dat dat verkeerd is.
http://www.potn.co.uk/blog/wp-content/uploads/2005/11/peugeot-206-widebodykit.jpg
C:\Users\Peter\Pictures\peugeot-206-widebodykit.jpg
oh dat ging niet goed.
Geen dure lease bakken meer, brandstof steeds duurder, sorry jongens maar peugeot gaat op safe!!! Bekijk de binnen kant eens van de 3008!!! Of rij er eens mee? Dan lul je wel anders.
Toch zou ik liever eens zo’n Peugeot testen dan hier van alles te gaan roepen, wie biedt er mij een aan?
Voor een goede Franse GTI heb je bij Peugeot al 8 jaar niks meer te zoeken, maar moet je bij Renault zijn, Clio RS, Megane R26(R). De 206 GTI is een leuk wagentje, stuurt ok, maar is geen echte GTI, De RC is al een stuk beter maar haalt het kwa beleving niet bij een 306 GTI. Dat was van 96 tot 01 veruit de beste en leukste GTI die te koop was. Door het extra gewicht mist hij wel het spartaanse van een 205 GTI en niet te vergeten de 309 GTI 16v (eerste versies zonder kat 948kg/160pk).
@empo
Ik vindt een Veyron niet voor bejaarden…
Niet alleen de wagens en het publiek veranderen, maar (jammer genoeg!!) ook het verkeer. Ik heb ook altijd van zo’n snelle wagentjes gehouden en er een paar best leuke gehad. Citroën BX Sport (2 dubbele Solexen, wat een prachtig aanzuiggeluid :lol: ) en een Saxo 16V (reed zalig lichtvoetig). Ze zijn verleden tijd, al heb ik nog mijn Activa V6 met een kleine 200 pk niet echt een slak en hij gaat erg hard de hoek om (plat als een strijkijzer!).
Maar ik sta (tot men verdriet) meer in de file als wat anders en de brandstofprijzen swingen de pan uit en wat gaan ze ons in de toekomst nog allemaal extra aanrekenen?
Dus is er nog wel een markt voor die kleine bommetjes? het mag echt van mij, hoe meer hoe liever. Maar ik vrees dat die markt slinkend is en dus onrendabel, en welke constructeur wil er geld aan toe leggen?
Er zijn nog leuke pogingen zoals Twingo/Clio Rs en sportieve varianten van Fiat 500 enz…imo gedoemd om een stille dood te sterven, jammer.
Dit is mijn boodschappen autotje :) en voor sommige mensen hier een droomauto… triest
@amg: Dit een boodschappen autootje….
heb liever zo’n 205 T16, dan een hedendaagse AMG, betere investering hoor… :D
@toyota prius: mocht je morgen de Staatsloterij winnen; hier staat nog een weinig gebruikt exemplaar te koop:
http://www.autoscout24.de/Details.aspx?id=bge2eylpsedy
Geweldige wagens….én win ik toevallig de staatsloterij dan koop ik ‘m. (én mag Autoblog ‘m testen :))
@406_v6: Dank je voor de tip! maar inderdaad geweldig, wat een auto…. Alleen hoe waren de rij eigenschappen? daar ben ik dan benieuwd naar. De waarde is ook behoorlijk gestegen, ik wist niet dat de waarde al dermate hoog was. Eerst maar eens de loterij winnen, maar je mag hem best eens komen lenen! ;)
@toyota prius: Hier staat nog een nette 405 Mi16 x4 te koop: http://www.autoscout24.de/Details.aspx?id=v1lvti4gkzow
1990, 43.000 km 1e eigenaar € 4900,- :shock:
@406_v6: Oei, dat is wel een hele mooie, andere uitlaat (meer origineel, en die D sticker er af..) Echt een plaatje. Zo kom je ze heel weinig tegen.. wat een prijs zeg… En een auto van 19 jaar oud, volgens mij is dat amper BPM.. Grrrr…. waarom niet een aantal maanden later…!
@toyota prius: Daarom zeg ik ook triest, maar ja je naam verteld het hele verhaal al hè.
De 205 is mijn boodschappen autotje en daarnaast heb ik nog 2 mercedessen daar zal een boomknuffelaar als jij wel boos om worden. Apart volk dat in een prius rijdt.
@amg: Whahahaha…. hey heb je al geprobeerd om in het Guiness book of records voor komieken te komen?? Moet je eens doen. Je maakt geheid kans.. Ik een boom knuffelaar?? Moet niet gekker worden… Whahahaha rofl… :D
Ach ja….heb vroeger een 205 XS gehad. Ooit een keertje met de Rally van een collega mogen rijden. Wat een feest was dat.
Tegenwoordig beweeg ik me in een auto uit 1995, 730 kg en 54 pk. Zijn ook leuke dingen mee nogelijk.
Zelf heb ik het zogenaamde doodskistje, de 309 GTI 16V in miami blue.
De versie zonder katalysator (160pk) op een dikke 900 kg.
Een ware wolf in schaapskleren.
Al veel mensen hebben gevraagd wat het is want ze staan elke keer gewoon stomverbaasd dat ze in de vernieling worden gereden door zo een bakske :-).
En in de bochten is het niet minder, in tegendeel…
Dus fijne bakskes van Peugeot vroeger…
Maar… tegenwoordig vind ik ze nog altijd goed hoor, de 207 RC is een mooi sportief autoke, maar ja de sensatie is natuurlijk een beetje minder door al die elektronica aan boord (lees : gewicht).
Maar denk je dat bij een VW Golf GTI niet verandert is ?
Of bij een Opel Astra ?
Of bij een Honda Civic
Of bij een ……….
I rest my case.
Is het ooit leuk geweest dan? Er is mij denk ik iets ontgaan, of ik lag toen nog in de luiers, dat kan ook..
@ troublesome88.
Ik neem aan dat 1988 je geboortejaar is (zelfde als de mijne). Toen was je (en ik ook) natuurlijk nog te klein voor de 205 GTI en 309 GTI. Maar nu ben ik 21 en heb ik sinds een jaar een 309 GTI 16V en het is echt een geweldige auto hoor.
Ik weet het je hebt een vooroordeel tov Peugeot’s.
Ik zeg : wacht met oordelen totdat je in een 205 GTI of 309 GTI hebt gereden dan kun je niet anders dan met een brede smile uit die auto stappen en tegen jezelf zeggen dat je er ooit eentje wilt bezitten.
@Michaël: Inderdaad!
Naast GTI’s is er nog een categorie auto’s dat ter ziele is: grote achterwielaangedreven sedans die 10x eleganter waren dan BMW of Mercedes of Audi, betere vering, betere stoelen, meer binnenruimte. Wanneer komt Peugeot met een retro-404 of retro-504. Inclusief 7-zits Familiale. In het vooronder een Toyotamotor en de carosserie in 404 of 504-stijl. Stuurversnelling en je hebt een perfecte reisauto
Mijn allereerste auto was een prachtige zwarte 205GTI en ik lieg niet als ik zeg dat het een echte “nekkedraaier” was.
rc staat toch voor radio controle??
Voor het probleem dat Peugeot geen GTI’s meer doet is een prima oplossing: koop nu een niet-verziekte (da’s best even zoeken) 205 GTI en koester ‘m. Zelfs topexemplaren zijn nog steeds niet duur, in aanmerking genomen dat dit zo’n ikoon is en op termijn absoluut verzamelaarswaarde heeft. Nu al erg zeldzaam: een 1.6 GTI in Blanc Banquise.
Een erg mooie ‘overpeinzing’ over de GTI’s van Peugeot, staat ook hier: http://www.autogekken.nl/?p=1443
@ De sjonnies:
Hartstikke bedankt!
Jammer dat de auto weg is. Ik heb ook nog een BX 16V in bezit. De 405 T16 is weer een snellere variant en ook erg leuk om er bij te hebben.
@Dennis:
BX 16V, gewoon geweldig zo’n ding, mijn rijke neef reed vroeger altijd BXén, die we Tupperware auto’s noemden.
Kocht die gek een keer een Mercedes, verkocht de Mercedes binnen 2 weken en nam weer een BX, in de Mercedes voelde je hoe slecht de bestrating was ….echt waar !
Ik zie hem hier zo goed als niet vernoemd staan, maar de laatste GTI van Peugeot was uiteraard de 106 GTI!
Licht en dus aan 120pk genoeg om er een heel scherp sturend en vlot gti’tje van te maken.
Zelf heb ik 6 jaar met zijn tegenhanger gereden (de saxo 16v) en dat was altijd met een glimlach achter het stuur zitten. Je kon er btw veel zwaardere (letterlijk en figuurlijk) sportieve auto’s mee volgen.
Heb nog het genoegen gehad om met de oerGTI te rijden (maat van mij heeft achtereenvolgens een 205 GTI 1.6 en 205 GTI 1.9 gehad) en hoewel die toen zalig sportief reden was de 106/saxo naar mijn gevoel toch stukken beter.
@XytraS: Zag laatst wel een oude Top Gear op youtube, over de 106 en saxo. Ze gingen een aantal van dat soort autootjes testen. dat was een test uit 97/98. En de 106 won het met gemak.. De auto was zelfs wat beter dan de Saxo.. ivm met minder compromissen mbt comfort.
Ik heb hier de link: http://www.youtube.com/watch?v=hw2-2AEbOFY
@xytras
Na de 106 was er nog de 206 gti hoor. De 106 was er tegelijk met de 306…. Dus dat het de laatste was is niet helemaal waar.
@ Toyota Prius,
De 405 MI16 staat er lang op hoor op autoscout. Echt al maanden. Denk dat het toch een beetje een optimistische prijs is, maar kdenk dat je je er geen buil aan valt.
Idd, andere uitlaat en de Duitse sticker eraf en die is weer volledig origineel.
Zelf een Peugot 106 accent (1.1 injectie 61 pk) zelfs die dingen zijn al snel. zonder moeite 180 kmh op de teller.
Peugeot is nooit saai geweest . !!! Kijk naar de Nieuwe Peugeot Rcz Dat is een prachtige auto . ik kijk ook uit naar de Peugeot sr1 die is dan nog niet in productie maar hij komt er .