Er is geen redden meer aan voor Opel. Omdat de vraag te klein is, zijn de banden stopgezet.
Aan werktijdverkorting wordt niet meer gedaan. Eind 2014 wordt de fabriek gesloten, en daarmee basta. GM/Opel had de werknemers bedreigd om in te stemmen met verdere bezuinigingen. Zo niet, dan zou de fabriek eind 2014 gesloten worden in plaats van eind 2016. Niemand zit te wachten op uitstel van executie, dus laat het dan maar gebeuren.
De werknemers van Bochum waren de enigen die het toekomstplan hebben afgewezen. Ze vonden het voorstel te vaag, en wie wil er nog een logistiek centrum en onderdelenfabriek als het hart niet meer klopt? Eisenach, Kaiserslautern en het HQ in Ruesselsheim waren wel bereid om hun loon in te leveren in ruil voor uitstel van executie. Wie hier nu de helden van dit verhaal zijn laten we maar even in het midden, maar het is niet te ontkennen dat er een heleboel mensen een nieuwe baan mogen gaan zoeken.
In Bochum werkten ooit 20.000 arbeiders. Hiervan werken er nog maar 3.000 aan de Opel Zafira, 300 sleutelen aan motoren en 420 mensen zorgen dat alles op de plaats van bestemming komt. Althans, tot voor kort. Sinds donderdagmiddag zijn alle fabrieksarbeiders naar huis gestuurd. Op maandag moeten de productielijnen weer gaan lopen, maar zoals het eruit ziet zal de fabriek steeds vaker dit soort onvrijwillige vakantiedagen op moeten nemen. Al is de sluiting van zowel de autoproductie als het logistieke centrum en motorenfabriek officieel eind 2014, zouden we bijna mogen stellen dat het einde voor Bochum nu al is begonnen. (via Autozeitung)
ronin1130 zegt
Alles voor de heilige winst natuurlijk…
Grrrmmmbblll
ruudw zegt
@ronin1130: Bij Ford ook. Ze maken uiteindelijk genoeg winst. De CEO krijgt een dikke bonus en ondertussen worden er in Europa fabrieken gesloten, Maarja het leven draait om geld he.
lincoln zegt
@ruudw:
idd .. van die dikke vette bonus konden toch 500 werknemers een volle dag betaald worden ..
bofkont zegt
@ruudw: De industrie draait om geld ja, en om ook in de toekomst nog te kunnen bestaan doen ze deze stappen. Misdadig hey dat een bedrijf winstgevend wil zijn ;)
ruudw zegt
@bofkont: GM en Ford zijn toch nog winstgevend door de thuismarkt in Amerika? Ik vind het inderdaad misdadig, bij de vorige sluiting van een Opel fabriek waren er dacht ik ook 6 zelfmoorden gepleegd.
lincoln zegt
@ruudw:
komt omdat je een korte termijn kneier bent ..
bofkont zegt
@ruudw: Ik begijp je standpunt absoluut hoor, en voor de regio is het uiteraard desastreus.
Maar zakendoen en iedereen tevreden stellen is geen realiteit. Om ook op lange termijn goede cijfers te laten zien zullen ze steeds zoeken naar kosten reducties. Het probleem van Europa is dat we absoluut niet concurrerend meer zijn, de arbeidslonen liggen veel te hoog voor de arbeiders. We hebben het veel te laten komen met z’n allen helaas.
bofkont zegt
@bofkont: *ver
widodh zegt
@ronin1130: Hoe moet een bedrijf anders overleven? Zonder geld geen bedrijf. Een paar miljoen winst is in absolute waarde veel geld, maar relatief gezien helemaal niets voor een bedrijf als Opel.
ronin1130 zegt
@widodh: @lincoln: @bofkont:
inderdaad akkoord dat een bedrijf winst moet maken, maar niet op de ongebreidelde manier dat het tegenwoordig nog steeds wordt toegepast. Men MOET elk jaar groeien en de ene winstmaximalisatie volgt op de andere. Maar ik veronderstel dat we allemaal werknemers zijn, en als je veel van die ondernemers laat doen ga je weer 14u per dag werken, mag je in een petieterig huisje van de baas wonen en je inkopen doen in het winkeltje van de baas. En dat kan toch niet de bedoeling zijn…
lincoln zegt
@ronin1130:
verdiep je maar niet in de auto industrie .. da,s nix voor jou ..
bofkont zegt
@ronin1130: Eh ja hoe jou je anders een bedrijf in leven?
U gaat ook geld toeleggen om te mogen werken?
norge zegt
Lang geleden dat ik zo’n Zafira gezien heb ….
awesome zegt
@norge: ik heb laatst het ‘genoegen’ gehad om in de nieuwe te zitten. Had inderdaad sterk de indruk dat ik in een exclusievere auto zat dan een Ferrari of iets in die richting.
Lelijk ding trouwens vanbinnen. Ronde kokers om de tellers horen niet in een busje, verhoogt het sportieve gevoel met 0….
mashell zegt
@norge: ik zag er gisteren nog 1, een Ferrari rode, in Bochum notabene.
pkgek zegt
Zonde! Jammer dat een merk met zo’n mooie geschiedenis, doelend op de naaimachine-motortjes etc, het zo moetlijk heeft…
Nog jammerlijker dat ze over een paar jaar misschien helemaal niet meer bestaan, omdat hun plek is ingenomen door een paar P**P-Chinezen :(
lincoln zegt
mijn schuld ..
heb nml geen Zafira gekocht ..
norge zegt
@lincoln: de mijne ook dan, heb mezelf ooit beloofd nooit geen Opel meer te kopen.Al weer 17 jaar geleden dat wel.
jrk68 zegt
Aan werktijdverkorting wordt niet meer gedaan?
Als de hele dag thuis zitten geen werktijdverkorting is vreet ik mijn schoen op….
mashell zegt
@jrk68: als het niet onder de Kurzarbeit regels is (en dat gaat niet zomaar) dan is het gewoon betaald verlof.
bozewolf zegt
@norge: Dus jij rijdt al 17 jaar Opel?
norge zegt
@bozewolf: Hehe, nee 16 jaar .Heb de laatste Opel die ik kocht van ellende na een jaar verkocht.
michelinman zegt
Altijd jammer als er fabrieken moeten sluiten…
ruudw zegt
Jammer dat de fabriek dicht moet, maar ik koop zelf om een goede reden toch al geen Opels meer
Design_Driven zegt
@ruudw: vertel dan wat is die goede rede?
ruudw zegt
@sketcher: het zijn karakterloze auto’s diebook nog eens uit elkaar vallen waar je bij staat
jrk68 zegt
@ruudw:
Nu verwar je Opel met een ander VAG (het Opel van de 21ste eeuw).
20 jaar geleden was ik het volledig met je eens geweest, maar tegenwoordig maken ze mooie auto’s met een eigen smoel.
norge zegt
@ruudw: Heb Opels altijd mooier gevonden als zijn rivaal uit Duitsland, probleem was dat ze nog slechtere auto’s bouwden .Hoe het nu is weet ik niet.Maar ik zal er nooit meer intrappen.
jrk68 zegt
@norge:
Dat is dus precies wat ze nu nog opbreekt. Hoe ze nu zijn zou ik ook niet weten, ze schijnen wel beter te rijden dan die dweilen uit onze jonge jaren. Daar was ook niet veel voor nodig natuurlijk.
Een maatje van me en ik hadden elkaar ooit plechtig beloofd dat we op staande voet zouden vertrekken als we een Opel zouden moeten rijden.
We hebben beide woord gehouden, datzelfde hebben we nu met VAG.
Een mens moet natuurlijk wel een beetje principes hebben.
cocksdriveaudi zegt
Begin jaren 90 streden Opel en VW om het grootste marktaandeel, inmiddels gaat Opel zo’n beetje falliet vanwege niet al te fraaie modellen en slechte kwalteit.
VW draait als een tierelier ondanks foeilelijke eenheidsworst modellen en nog beroerdere kwaliteit
Moraal van het verhaal goede marketing hersenspoeling werkt!
ej20g zegt
@cocksdriveaudi: Opel bouwt tegenwoordig gewoon weer kwalitatief erg hoogstaande auto’s. Zonde dat het imago dat ze rond het jaar 2000 hebben gekregen ze nu de afgrond in sleurt…
cocksdriveaudi zegt
@ej20g: ook dat is waar ja volgens verschillende autografen, kwalitatief schijnen ze geenszins tegen te vallen. Tja image en marketing doen ze beide niet goed bij de consument en dan gaat het hard bergafwaarts
cocksdriveaudi zegt
@cocksdriveaudi: autografen = autotesten verdraaide spellingscontrole!
ej20g zegt
@cocksdriveaudi: jep helaas wel. Het is jammer dat de Astra G, Corsa C En latere Signum Opel naar beneden gehaald hebben. De Omega en Astra F waren sterke, oerdegelijke wagens waarbij de Astra alleen last hadvan roest (wat goed te voorkomen was, de onze had na 15 jaar slechts één blaasje per wielkast achter). Jammer dat Opel er waarschijnlijk aan onderdoor gaat…
Design_Driven zegt
Een bedrijf moet winst maken natuurlijk om gezond te blijven en toekomstige investeringen te kunnen doen maar mijn inziens moet het geen doel op zich zijn. Wat is het doel van een bedrijf dan? Volgens mij om mensen een goede baan te kunnen geven waarmee ze genoeg verdienen om hun leven te kunnen financieren en daarnaast om een mooi product af te leveren. En ja ik breng dit (hopelelijk) ook in de praktijk waar ik werk.
Helaas is het merendeel van het bedrijfsleven erg ziek en gaat het alleen om de aandeelhouders en de bonussen, door en door rot
Svda zegt
Had al eerder gezegd dat Opel het niet langer dan 2 jaar nog uithoud, Je ziet zelden een nieuwe rijden en met de Zafira, Mokka en Adam slaan ze totaal de verkeerde weg in. Ze moeten terug naar de basics
cocksdriveaudi zegt
@dahlback: de kadett?
ruudw zegt
@cocksdriveaudi: inderdaad, niemand loopt te wachten op een Premium Opel, dan kopen ze wel een Audi
406_v6 zegt
hmmm….. moet dus de bestelling van de nieuwe Insignia maar snel gaan plaatsen…. voor je ’t weet wordt die ook niet meer gebouwd. :(
MichaelvdBroek zegt
@406_v6: Dit jaar komt de facelift van het model, dus wacht even met bestellen!:)
406_v6 zegt
@MichaelvdBroek: Ik bedoelde ook het gefacelifte model ;)
upstream zegt
Fabrieken worden steeds meer gesloten onder het valse voorwendsel van loonkosten. In de autoindustrie is loon 2 tot 3% van de kostprijs van een wagen.
Indien men ergens dus voor de helft goedkoper werkt heb je een besparing van 1% op de kostprijs van de wagen.
De markt waar je op verkoopt en waar je vroeger ook produceerde wordt armer dus ga je er minder wagens verkopen (de arme chinese arbeider kan zich geen nieuwe wagen permiteren).
nielsvanderweiden zegt
@upstream: En wat kost het een bedrijf om een fabriek in stand te houden die op 50 tot 60 procent van zijn capaciteit werkt? Je betaalt dus dezelfde vaste kosten over de helft minder productie. Om nog maar te zwijgen over de personeelskosten voor de mensen die eigenlijk niets om handen hebben.
4apaev zegt
Ik heb ooit gehoord dat toen GM Opel kocht, hadden ze dus alle patenten van Opel in handen gekregen en Opel moest vanaf toen behoorlijke commisie voor het gebruik van deze patenten betalen en dat het daardoor zo slecht is gegaan met hun. Ik bedoel, er rijden toch zat van die , ook vrij nieuwe dingen rond, dus aan de verkopen zal het niet liggen, toch?!
jrk68 zegt
@4apaev:
Nope, het ligt dus duidelijk wel aan de verkopen, anders heb je geen overcapaciteit.
Aan die eventuele commissie zal het niet liggen, Opel is al sinds 1929 een onderdeel van GM en in de jaren 70 t/m 90 zijn ze ruim 20 jaar het best verkopende merk in NL geweest.
Ze hebben gewoon ergens een afslag gemist en in de jaren 80 was de kwaliteit ook in een neerwaartse spiraal terecht gekomen. Ook Opel was daar destijds ongevoelig voor kritiek want ze verkochten toch wel, zie hier de parallel met het VAG van nu.
Vergeet niet dat Opel in de jaren 80 zo’n 50k Kadettjes per jaar verkocht in en dat alleen al in Nederland.
De productie capaciteit is daarop gebaseerd en dan gaat het vroeg of laat mis.
desjonnies zegt
Ik ben van mening dat OPEL jarenlang als hoer is gebruikt door GM.
Toen het slecht ging met GM in de VS hield Europa de boel overeind.
En nu het andersom is, kan Europa verrekken.
Want GM heeft het Koreaanse Chevrolet als vervanger voor Opel in de markt gezet
En die Koreanen zullen wel veel minder zeuren en veel meer uurtjes per dag draaien.
Het mooiste is dat het volk in Europa het nog vreet ook
Eigenlijk zijn die lui van GM verraders
En levensgevaarlijk bezig
Want technologisch leunt heel GM op Europa.
Daar komen de ontwikkelingen ( voor zover GM die nog heeft, de laatste echte ontwikkeling en nouveaute was de in 1961 gelanceerde Chevrolet Corvair) nog steeds vandaan
En Opel hoger in de markt neerzetten zal never nooit lukken.
GM lots of marketing, little innovation.
sir_smokalot zegt
Dat valt nog tegen, er is sprake van het verhuizen van de Cruze-productie uit Korea naar Europa
sandniggah zegt
@desjonnies: God bless America.
Vergeten we de honderdduizenden Amerikaanse fraude-hypotheken? Het lijkt erop dat het deksel van de overheidsdoofpot komt. Een Bush-overheid die de roofbanken beschermde, en daarmee aan de basis stond van een financiële put-zonder-bodem.
Dit is waar het allemaal op neer komt:
1. Honderden miljarden dollars aan hypotheken zijn niet gedekt door ENIG onderpand.
2. De schuldsaneringen van de roofbanken, zoals we die eind vorig jaar gezien hebben, zijn een wanhopige poging geweest om dit gruwelijk-gapende financiële zwarte gat te dichten. Zodat niet de hele financiële wereld in dit gat zou verdwijnen! Maar raad eens wie opdraait voor deze pure fraude? Wij als burgers natuurlijk, in de vorm van hogere belastingen,bezuinigingen, lagere pensioenen, onstlagen, minder overheidsdienstenservice en een toenemende overheidsdruk op de private huishoudens.
May God bless the United States of America with suckers in the rest of the world.
lincoln zegt
@sandniggah:
idd .. America is nu wat Africa al dik 100 jaar is ..
sandniggah zegt
@lincoln: lach er maar om het is een gestolen land wat leeft van gestolen goed.
sandniggah zegt
Wat heeft dit met Europa te maken?
Weet je wie voor miljarden euro’s het schip in ging ? Europese banken en burgers.
kempenaer zegt
Logisch, dat krijg je als je auto’s ontwerpt en produceert die je aan de straatstenen niet kwijt kunt.
Kun je verder allemaal mooie slappe praatjes gaan ophangen, maar dat is waar het om draait.
Verder is het imago van Opel gewoon slecht. En ook dat is terecht. BMW, MB en VAG moeten trouwens ook gaan oppassen, want ook die laten te veel steken vallen.
Het succes van Toyota komt niet uit de lucht vallen.