En dan niet een cross-over met een zes-in-lijn, nee, een elektrische cross-over.
De R34 Skyline is een van de meest iconische auto’s die Japan ooit heeft voortgebracht. Dat zat ‘m voor een groot deel in de motor: een zes-in-lijn met enorm veel tuningpotentieel. Het idee van een elektrische Skyline zal de Skyline-liefhebbers en Paul Walker-volgelingen daarom niet bepaald als muziek in de oren klinken. Daar valt namelijk niks aan te tunen.
Toch is Nissan bezig met een one-off Nissan Skyline R32 EV, zoals we eerder al schreven. Die ziet er ten minsten nog uit als een Skyline, maar het merk gaat mogelijk nog een paar stapjes verder. Volgens het Japanse Best Car wordt de volgende Skyline namelijk een elektrische cross-over.
Daarmee zou Nissan dus de Ford-strategie toe passen: men neme de naam van een iconische sportauto en men plakke deze op een cross-over. Daar kun je natuurlijk van alles van vinden, maar marketingtechnisch is dat geen domme zet.
We moeten ook niet vergeten dat de naam Skyline zeker niet exclusief is voor een sportwagen. Integendeel: het is generaties lang in de eerste plaats een doodnormale sedan geweest. En wat een Skyline cross-over betreft: die is er ook al geweest. Deze werd in 2009 geïntroduceerd en was gebaseerd op de Infiniti EX35. Een cross-over met de naam Skyline is dus gewoon ‘historisch verantwoord’.
Volgens de Japanse bron zal de nieuwe Skyline cross-over gebaseerd zijn op de Nissan Ariya. Dat betekent dat we weinig spannende dingen hoeven te verwachten van deze auto. In het gunstigste geval doen ze wat leuks met het design.
Johanneke zegt
Hoe sneu het ook is, het verkoopt. Dus ik snap dat merken allemaal op de crossover trein springen. Dat je in een bestelbus rijdt en dus veel gevaarlijker bent voor je mede weggebruikers en voetgangers / fietsers, je benzine verbruik hoger is, de ruimte niet meer, en de wegligging slechter, dat boeit schijnbaar niet. Want ja mensen willen groter en zwaarder. Want groter is beter toch? Iedereen kan zien hoe groot je bent.
rollingstoned zegt
Dit 👍
Richmond zegt
Gaat ook niet om dat er weer een crossover gemaakt, maar dat ze de skyline naam ervoor gebruiken.
drdre1 zegt
Precies dit! Prima om een crossover te maken, maar je zou denken dat bepaalde typenamen heilig zijn en marketingstechnisch sterk zijn. Van de andere kant zijn er inmiddels voldoende voorbeelden waarbij merken een soort van hard reset doen in hun typenamen om de elektrische variant die zogenaamde kenmerken en gevoel mee te geven als het originele model. 🙁 Triest dat dat schijnt te werken.
MrSkyline zegt
Ik snap niet helemaal waarom iedereen hier een drama van maakt. De naam Skyline is niets heiligs aan en heeft in de eerste instantie ook niets met sportauto’s te maken, de Skyline naam wordt al sinds jaar en dag door Nissan gebruikt voor hun luxere modellen. De performance modellen vielen altijd onder de “Skyline GT” lijn (GTS, GTS-T, GT-T, GT-R etc) en omdat ze het performance deel los wilde koppelen en een markt buiten japan aan wilde spreken is er destijds voor gekozen om de Nissan GT-R niet meer onder de skyline vlag te laten vallen.
Dat we in europa en noord amerika skyline per definitie associëren met de GT modellen is allemaal te danken aan games en films en slaat eigenlijk nergens op. Het is juist volkomen logisch dat ze een high end crossover onder de Skyline naam laten vallen, de kans is ook vrij groot dat dit buiten japan gewoon een infinity wordt en ze de skyline naam binnen japan houden.
smeck zegt
Leuk verhaal, klopt weinig van.
Skyline is altijd het top segment RWD sportieve auto geweest van Nissan met nadruk op sportief. Beetje de tegenhanger van een BMW5 serie uit japan waarbij de GTR de M5 was, alleen kocht het gros de japanse versie van een 335i en de 316 was een absolute uitzondering, in plaats van het saaie europa waar het andersom is. Het “saaiste” low budget uitgeklede basis model had nog altijd een gezonde 130pk in 1989. Dus nee het was niet het “luxe” model, daar hebben ze sinds 1989 Infinity voor. De type benaming GT(x) had ook al een stille hint moeten zijn ;)
MrSkyline zegt
Wat loop jij nou weer te zwetsen? Infinity werd in 1989 geintroduceerd….. in Amerika. Infinity modellen waren in japan tot een jaar of 10 terug enkel te koop als nissan en sommige modellen vielen onder de “nissan skyline” tak. Skyline is sinds jaar en dag de luxe tak geweest met sedans, stations en coupés. En een deel van die modellen was “sportief”, maar de naam skyline heeft nooit exclusief voor sportieve modellen gestaan. Zoals ik al zei, de modellen met “GT” waren de sportieve modellen, en ja sinds de jaren 90 waren het vooral GTXX modellen onder de skyline naam, maar dat betekend niet dat Skyline destijds niet als luxe tak in de markt is gezet.
Zoek eens op Nissan Skyline Sedan 1500 Deluxe (C10) en voor de grap ook even Nissan Skyline 2.0D (ja D van Diesel). Iets met klok en klepel…..
smeck zegt
Goede voorbeelden die je geeft…van voor 1989.
Sinds de R32 (1989, de introductie van infinity) is elke skyline een GT geweest tot de afsplitsing gtr/skyline. Waarma de skyline de jdm versie van de g35/37 (infinity) was.
En zelfs daarvoor waren het enkel coupe’s of sedans, nooit iets anders.
De stations etc waar jij het over hebt waren toen nog onderdeel van Prince motorsports in de jaren 70, niet Nissan.
Aon zegt
Nee, dat kan helemaal niet. Zijn die mannen helemaal gek geworden?..
micrak11 zegt
In principe zijn de skyline modellen niks anders dan saaie (wel mooie) sedans of coupe’s. Infiniti G35 en G37 werden in Japan verkocht als skyline. GT-R daarentegen is een iets ander verhaal.