Door corona kopen we met z’n allen meer online dan ooit. Niet alleen oordopjes, truien of broodbeleg, maar ook auto’s. Hoe is het gesteld met de online verkoop van auto’s? We zochten het uit.
Het internet is niet vorig jaar uitgevonden (geloof het of niet, het bestaat zelfs al langer dan Autoblog), dus online autoverkoop is geen nieuw fenomeen. Merken als Polestar en Lynk & Co beginnen – in navolging van Tesla – niet eens meer aan een fysiek dealernetwerk. Met het coronavirus is deze verschuiving richting online in een stroomversnelling gekomen. Dat klinkt allemaal logisch, maar hoe hard ging het in 2020 precies met de online autoverkoop? En wat gaat er gebeuren als corona op zijn retour is? We vroegen het de mensen achter de schermen.
Occasions
Als we kijken naar het algemene beeld was 2020 uiteraard geen topjaar. Over het geheel genomen zat de Nederlandse autoverkoop 20% in de min. De verkoop van occasions liep daarentegen wel als een trein. Voor het eerst werden er meer dan 2 miljoen gebruikte auto’s verkocht. Om precies te zijn werden er 2.025.309 occasions verkocht in ons land. Hoe groot het aandeel van online verkoop daarin was kunnen we niet exact zeggen, maar wat we wel kunnen doen is een aantal hoofdrolspelers vragen hoe hun 2020 eruit zag.
Anders dan gepland
Auto.nl is een van de platforms die zich volledig toelegt op online verkoop. Zij verkopen onder andere auto’s van de Louwman Groep en Broekhuis. De aangesloten dealers hebben het afgelopen jaar hun voorraad zoveel mogelijk overgeheveld naar Auto.nl. Het platform kan terugkijken op een uitstekend jaar: de verkoop van occasions steeg met 202% ten opzichte van 2019. “Ons jaar verliep anders dan gepland, maar wel in positieve zin,” aldus Paul van Auto.nl.
400%
Jeroen Veldman, oprichter van het platform Bynco, kijkt eveneens ”zeer positief” terug op 2020. Bynco biedt occasions aan van particulieren, merkdealers, universele autobedrijven en leasemaatschappijen. De mannen achter het platform hadden voordat corona een ding was al hoge verwachtingen van 2020, met een verwachtte groei van 300%. Dat werd uiteindelijk een groei van 400%.
Lockdowns
Ook Carnext.com (onder meer bekend van de helm van Max Verstappen) zag een positieve trend. Exacte cijfers willen ze helaas niet delen, maar ze konden wel een duidelijke groei waarnemen in de vraag naar occasions en in de vraag naar online verkoop. Dat laatste gold vooral tijdens de lockdowns.
Geen windeieren
Desondanks waren er ook voor de online platforms mindere momenten. Als er weer een toespraak van Rutte was geweest, zag Jeroen Veldman van Bynco bijvoorbeeld dat de vraag tijdelijk terugliep. Desondanks is het duidelijk: online autoverkoop tijdens corona heeft deze platforms geen windeieren gelegd.
Compacte hatchbacks
Wat kochten de mensen die online een occasion aanschaften precies? Bij Carnext.com waren het – niet verrassend – vooral compacte hatchbacks en stadsrakkers die gretig aftrek vonden. De Nederlandse top drie van het afgelopen jaar bestond uit de Ford Fiesta, de Fiat 500 en de Volkswagen Golf. De Toyota Aygo en de Peugeot 308 maken de top vijf compleet.
Aygo
De Aygo zien we eveneens terug bij de toppers van Auto.nl. Daar was 30% van alle verkochte occasions een Toyota. Niet echt vreemd natuurlijk voor een bedrijf dat de voorraad van Toyota-dealers in de online etalage heeft. Naast de Aygo waren ook de Auris en de Yaris erg populair. In de private lease maakte de Aygo 60% van alle bestellingen uit op het platform.
OV-vervanger
Bij Bynco was het ook het A-, B- en C-segment dat de klok sloeg. Volkswagen en Peugeot waren daarbij de populairste merken. Dat was in 2019 niet veel anders, maar door de pandemie kwamen dit soort auto’s extra in trek. Dat zijn namelijk toch de auto’s waar mensen op uitkomen als ze op zoek zijn naar een OV-vervanger.
Liefhebbersauto’s
Leuk, online zo’n tweedehands Aygo aanschaffen, maar als petrolheads zijn we natuurlijk ook geïnteresseerd in auto’s die niet puur met het verstand worden gekocht. Voor de aanschaf van de echte liefhebbersauto’s kun je eveneens online terecht. Dat zagen we het afgelopen jaar bij online autoveilingen. Tenzij je nieuw bent op Autoblog zal het je vast niet ontgaan zijn dat je op dit platform sinds een paar maanden kunt bieden op liefhebbersauto’s. Joris van The Collectables laat terugblikkend weten dat de zaken in de eerste maanden “boven verwachting” liepen.
Midden in de pandemie
Het interessante is dat The Collectables midden in de pandemie is gelanceerd. Joris en zijn compagnons zaten al langer op het idee te broeden, maar de gedachte was: “als we het doen, dan moeten we het nu doen.” Vergelijkingsmateriaal met het pre-coronatijdperk heeft The Collectables niet, maar deze move lijkt dus goed uit te pakken.
Middel
Joris benadrukt dat online geen doel was voor The Collectables, maar een middel. Het is een middel om verkopers en kopers het leven makkelijker te maken. Tegelijkertijd betekent dit voor The Collectables dat er veel ‘onnodig gedoe’ geautomatiseerd kan worden. Daardoor kan er meer tijd geïnvesteerd worden in het contact met klanten, als liefhebbers onder elkaar. Online hoeft dus niet gelijk te staan aan onpersoonlijk.
Tijdelijke aard
Hoewel corona duidelijk in positieve zin zijn stempel heeft gedrukt op de online autoverkoop, is een pandemie – hoe groot ook – van tijdelijke aard. Op een gegeven moment gaan de fysieke dealers en autobedrijven weer permanent open. Betekent dit dat de online verkoop straks weer terug bij af is?
Zetje
Joris van The Collectables gelooft dat corona op dit punt een blijvende impact zal hebben. De verschuiving richting online is al langer gaande, maar het virus heeft mensen het benodigde zetje gegeven. “Mensen zien nu: het kan ook online.” Tegelijkertijd gelooft Joris dat online autoverkoop nog in de kinderschoenen staat. Er is nog veel onbenutte potentie, bijvoorbeeld op het vlak van virtuele rondleidingen om de auto.
Versnelling
Bij Carnext.com zijn ze nog optimistischer: “Wij geloven echt dat het online kopen van een auto onderdeel wordt van het nieuwe normaal.” Paul van Auto.nl denkt dat de pandemie Nederland voorgoed veranderd heeft op bepaalde fronten. Onder die ‘bepaalde fronten’ rekent hij ook de online autoverkoop. “De coronacrisis heeft wat ons betreft een enorme versnelling gebracht bij het besef dat online een reëel alternatief is geworden om een volgende auto te kopen of te leasen.”
Nieuwe mogelijkheden
Jeroen Veldman van Bynco verwacht dat de groei van online verkoop door zal zetten. Voor 2021 verwacht Bynco weer met 400% te groeien. Niet alleen consumenten hebben ingezien dat het ook online kan, traditionele autobedrijven hebben het afgelopen jaar eveneens de nieuwe mogelijkheden ontdekt. Bynco verwacht daarvan de vruchten te plukken.
Hybride kopers
Dat betekent echter nog niet we met z’n allen massaal overstappen naar het van A tot Z online aanschaffen van een auto. Veldman verwacht dat volledige online verkoop straks zo’n 5% van de totale autoverkopen uit zal maken. Tegelijkertijd zullen er veel ‘hybride kopers’ zijn die een (steeds groter wordend) gedeelte van het aankoopproces online doen.
Nieuwe normaal?
Om online autoverkoop te bombarderen tot ‘het nieuwe normaal’ gaat dus wat ver. Nieuw was het in ieder geval wel voor veel autobedrijven en consumenten die hiermee kennis hebben gemaakt in 2020. Online autoverkoop is daarmee geen nieuw normaal, maar wel normaler dan voorheen.
Headerfoto: een aangeboden Audi A4 op Bynco.com
Dutchdriftking zegt
Voor nieuwe (lease) auto’s snap ik dit wel. Je hebt vaak je merkvoorkeur, en natuurlijk is een proefrit fijn, maar het kan theoretisch wel zonder. Voor leuke auto’s is het natuurlijk een heel ander verhaal. En bij een occasion wil je natuurlijk helemaal zelf voelen, ruiken en keuren.
petroldrinker zegt
ik wil toch echt alles rijden van te voren…… of het nou een auto van 500 eu is of 500,000 euro…
pier zegt
Ik had ook nooit verwacht dat ik een auto zou kopen zonder erin te rijden, maar toen ik een nieuwe leaseauto mocht uitzoeken ben ik er alleen in wezen zitten bij de dealer en heb ik hem online samengesteld en besteld.
faalhaas zegt
Een nieuwe Miele koop ik ook online, dus waarom niet met een auto. Overigens als je echt iets goedkoops wil.. Jetcars.nl is een mooie online site.
vacano zegt
Die Miele online kopen is geen probleem maar een auto wil je toch zien, ruiken en voelen voordat je koopt?
Jetcars, als je bedonderd wilt worden kan je net zo goed naar de Wallen.
wimof zegt
Een Miele is inderdaad een zeer goede keus, wil je echt niet even kijken of die auto je ligt, of je er wel in past bvb.
arta zegt
Afgelopen twee auto’s online gekocht. Eerder wel al in een soortgelijk model gereden, maar niet dit specifieke model.
Aantal foto’s online, rapport er bij van een “onafhankelijke” inspectie.
Transport was verplicht. Een uit Denemarken en een uit Nederland, beide op de stoep afgeleverd.
Een probleem gehad dat onder fabrieksgarantie viel. Verder probleemloos, erg fijn en een stukje voordeliger dan via een dealer.
Helemaal prima.
Homer55 zegt
Nieuwe normaal…….
Hubert zegt
In 2003 had ik al mijn auto samengesteld via internet. Ging om een Volvo V40.
Ben met uitdraai naar de dealer gegaan met de vraag deze te bestellen. Omdat ik belabberde inruilprijs kreeg voor mijn Scenic, ben ik naar universele garage gegaan. Die wilde dolgraag mijn Scenic hebben en heeft voor mij de Volvo besteld.
Dit allemaal zonder er ook maar één meter in gereden te hebben.
Hetzelfde jaren later gedaan met bestellen van een Twingo diesel en 4jaar terug een VW UP.
Ik zie niet de toegevoegde waarde van een garage propvol met auto’s die kapitaal op staan te vreten.
FiXeR zegt
Ik ben afgelopen jaar een eigen importbedrijfje in de wat exclusievere youngtimers begonnen en het gaat best okay. Prijzen van nieuwe auto’s zijn niet te betalen en een 15 jaar oude auto kan inmiddels best meekomen met bijvoorbeeld een retrofit Carplay systeem als je kijkt naar opties.
Edge zegt
Ik zal niet snel een auto via internet kopen. Zoals elke moderne autoliefhebber c.q. autokoper gebruik ik het internet natuurlijk om mij te oriënteren. Ik kan echt uren achter elkaar spelen met de diverse configuratoren, of de Autoscouts en Marktplaatsen van deze wereld afstruinen terwijl ik 99,9% van de tijd helemaal niet daadwerkelijk in de markt ben voor een auto.
Maar als je een auto dan echt gaat kopen, dan wil je dat toch fysiek doen. Bij een nieuwe auto wil ik de lakmonsters in het echt zien. De glans, de tint, een eventueel glinstertje dat in de lak zit, dat ziet er thuis vanachter je computerscherm altijd anders uit dan in het echt. Zelfde geldt voor bekleding. Je koopt een auto niet voor een paar maanden, dus ik wil wel graag even in het echt aan het stofje of de kunstleersoort voelen, ik wil even in de stoel zitten. Ik wil voelen hoe de knoppen op het stuur aanvoelen en kijken hoe gebruiks(on)vriendelijk het infotainmentsysteem is. En de proefrit hè. Die hoort er voor mij gewoon bij.
En voor een occasion geldt eigenlijk dat ik nóg liever in persoon kijk voordat ik een aankoop doe. Gebruikssporen zijn vaak nog moeilijker op foto’s te beoordelen, en dan is het maar hopen dat de verkoper netjes alle gebruikssporen en eventuele kleine deukjes en lakbeschadigingen zo goed mogelijk op de plaat heeft proberen vast te leggen. Om nog maar te zwijgen over een bumper die ooit door Beun Haas is (bij)gespoten en daardoor net even iets anders van kleur is. Kun je ook meteen even kijken of er fatsoenlijke bandjes onder zitten, en uiteraard die proefrit maken.
Dus nee, ik zal niet snel een auto online kopen.
moveyourmind zegt
Internet is een prima medium om je te oriënteren. Sterker nog, kan me bijna niet meer voorstellen dat het je tot in de jaren ’90 nog huis- en huiskrant zat door te spitten en stad en land autobedrijven langs ging op zoek naar een mooie tweedehands.
Maar online kopen…
Hoe vaak ik wel niet heb meegemaakt dat een auto er op de foto’s heel netjes uitziet en als je er naar gaat kijken een afgetrapt hok blijkt te zijn en/of allerlei mankementen heeft die in de advertentie niet zijn gemeld.
Of andersom, de foto’s helemaal niet goed laten zien hoe mooi de auto nog is, en de aanbieder alle minpunten zo uitgebreid heeft omschreven dat je haast zou denken dat het niks kan zijn, maar dat het in het echt juist heel erg meevalt. Al een qantal keren bij de koop van een particuliere aanbieder meegemaakt. Alleen maar positief natuurlijk, maar het geeft wel aan hoe weinig zeggend advertenties kunnen zijn.
intimrasiert zegt
Ik wacht nog op een NL versie van carwow.de. En met normale financieringen. Waarom kunnen ze in D wel 2% financiering aambieden en hier niet! Autoverkopers daar loop ik het liefst met een hele grote boog omheen, en binnenkort kan dat lekker.
cossiekiller zegt
Als je me had wijsgemaakt dat ds headerfoto een A6 was, had ik het direct geloofd. Je ziet op foto toch echt het verschil niet meer!
Luukh zegt
Als ik dit lees kan er beter advertorial bij staan 😬
RiKe zegt
Iedere auto die ik koop of lease moet ik een proefrit in maken, in de meeste auto’s zijn de stoelen voor mij volstrekt helemaal kut omdat er totaal geen steun in zit. Dan ben ik in 2 weken kreupel van de pijn in m’n rug en schouders. Ik hoop dus ten zeerste niet dat dit het nieuwe normaal gaat worden, of dat er ook zo’n 30 dagen retour beleid op komt
Jaapie zegt
Ik ben in 2013 begonnen bij een online autoverkoop platform, waar je dus geen proefrit kunt maken of tegen de banden aan kan trappen maar het is wel de toekomst. In 2013 “slechts” 5000 verkopen maar afgelopen jaar afgesloten met bijna 15000 verkochte voertuigen, allemaal zonder proefrit en van €5000 tot €98000.
mashell zegt
Die proefritten zijn vast wel ergens anders gemaakt.
boomhauwer zegt
Zelfs in deze tijd zou ik het nog niet doen. Ik moet ze ook zien, afgelopen weekend naar een ‘showroom-staat’ jonge occasie gaan kijken van 2 jaar oud en daar kon ik al direct extra schade’s en gebreken vinden. De verkoper deed er dan ook meteen 500€ af met de smoes ‘oh, dat heeft onze wasser niet gezien dan’… Ik had er al geen zin meer in als de schuld in de schoenen van een collega schuiven.
bjr1983 zegt
We vergeten allemaal geloof ik dat mensen ook iets in te ruilen hebben vaak… En tuurlijk, er zijn online algoritmes die inruilprijzen bepalen, maar uit ervaring kan ik je vertellen dat die er 7 van de 10 keer behoorlijk naast zitten. Met het gevaar dat iemand die schrikt van de inruilprijs, direct z’n keutel intrekt. Terwijl je diezelfde persoon face to face wel een eerlijk bod kunt doen. En daarbij lees ik in de reacties van mensen die wel online hebben besteld, dat ze er wel even in zijn gaan zitten, of hebben gereden. Ja… Dat is dus niet 100% online kopen…