Red Bull kan na 2021 niet zomaar meer rekenen op Honda voor trouwe leverantie van motoren. De man boven dit artikel zou wel eens de redder in nood kunnen worden voor dit plots ontstane motorprobleem.
De F1 is, als extreme afspiegeling van de gewone maatschappij, een wereld waarin geld regeert. Money talks, bullshit walks was en is een vaakgehoorde platitude in het paddock. Maar een bom duiten op zich is natuurlijk helemaal niet aerodynamisch en heeft geen pk’s. Daar win je dus geen races mee. Teams als Toyota, BAR en je zou ook kunnen zeggen Ferrari hebben dit in het verleden meermaals bewezen. De grote bom duiten geeft je slechts de beste kansen om de juiste (en soms ook domweg de meeste) mensen aan te nemen. Doe je dat niet, sta je nog achteraan op de grid.
Dit gegeven is goed nieuws voor de mensen die grote kwaliteiten toegedicht worden die helpen om een auto in de kortst mogelijke tijd circa 300 kilometer te laten afleggen. Dat de hoogst aangeslagen coureurs dik verdienen, is publiek bekend. Maar ook de beste engineers kunnen lekker verdienen met hun skills. Jaren geleden deed Ferrari Adrian Newey naar verluidt een bod van 20 miljoen per jaar om voor hun te komen werken. En nee, het was niet zo lang geleden dat er nog Lires waren.
Eigenlijk net als bij coureurs *kuch* Vettel *kuch*, is een van de problemen echter dat je nooit zeker weet hoe goed iemand nou is. Zo heeft designer Mike Gascoyne episch zijn zakken gevuld bij Toyota, heel kort bij Spyker en later nog bij Caterham, omdat aan hem het succes van Renault in 2005 en 2006 werd toegeschreven. Renault werd twee keer wereldkampioen met Alonso, onder andere met dank aan de befaamde mass damper. Bij Toyota bewees hij met een enorm budget dat het succes van Renault stiekem aan iemand anders lag, of dat al zijn goede ideeën op dat moment op waren. Wie weet had de stagiair bij Renault die mass damper wel bedacht…
Bij Caterham wilde de Maleisische miljonair Tony Fernandes Gascoyne alsnog wel hebben, omdat hij nou eenmaal de naam had. Waarschijnlijk is Tony het beste bewijs van hoe je geld kan stukslaan op de verkeerde mensen. Achter het stuur van zijn F1 team zette hij Kovalainen en een uitgebluste Trulli. Bij zijn voetbalteam gaf hij Anelka een megacontract, terwijl die helemaal geen zin meer had in voetballen. Moraal van het verhaal: het is dus niet altijd zo simpel als ‘namen kopen’.
Toch ‘hangt’ er nu een engineer boven de F1 markt in ieder geval op het eerste gezicht van toegevoegde waarde kan zijn voor elk team. We hebben het over Andy Cowell, tot voor kort de chef bij Mercedes High Perfomance Powertrains, waar hij -jawel- zeven jaar voor werkte. Op zich waren dat geen slechte jaren voor Mercedes in de sport. In het voordeel van Cowell spreekt verder dat hij in het verleden ook nog gewerkt heeft aan de epische V10 van BMW, die toentertijd goldt als de sterkste motor in het F1 veld.
Nou zoemt het gerucht rond dat Ferrari al contact gezocht heeft met Cowell en hem, net als Newey dus in het verleden, een blubberdikke cheque heeft aangeboden in ruil voor zijn diensten. Cowell zou dat echter hebben afgeslagen. Bij zijn vertrek gaf hij wel aan op zoek te zijn naar ‘een nieuwe uitdaging’. Je voelt ‘m aankomen: wat is nu een mooiere uitdaging dan een geheel nieuwe motor ontwikkelen voor Red Bull? Motorsport-Magazin heeft ook 1+1 opgeteld en Marko eens gevraagd wat die hiervan vindt. Marko blijft nog op de vlakte:
Ik weet niet hoe hij daar over denkt. Maar we moeten eerst weten wat we precies gaan doen. Daarna gaan we natuurlijk kijken wie de beste mensen voor de job zijn. Hierbij is wel duidelijk dat als we een motor gaan ontwikkelen dit gebeurt op de thuisbasis bij Red Bull Technology. Dan zullen we erop toezien dat we de best mogelijke mensen krijgen.
Helmut Marko, wacht nog op de go ahead van Didi
De twee partijen blijven voorlopig dus om elkaar heen zweven. Maar mocht Red Bull wat willen, lijkt ons dit geen verkeerde keus. Al vermoed ik nog steeds dat de kans klein is dat ze daadwerkelijk zelf een motor zullen ontwikkelen. Waarvan akte.
brammetjedeb zegt
Wat de oplossing ook zal zijn, hij gaat er komen. Zijn nu al zoveel opties langsgekomen. Die motor gaat er gewoon onder een andere naam ingelepeld worden.
Edge zegt
Andy Cowell is inderdaad de perfecte man om binnen te halen als Red Bull (al dan niet met behulp van een partner) een eigen motor wil ontwikkelen. Maar ik heb serieuze twijfels of Andy Cowell wel zo’n zin heeft in een dienstverband bij Red Bull. Hij lijkt zich eerder te willen richten op iets buiten de Formule 1.
banderas zegt
Speculeren op basis van eigenlijk vrij weinig. Knap wel.
jaapiyo zegt
Dank.
HZW zegt
Quote uit artikel : Al vermoed ik nog steeds dat de kans klein is dat ze daadwerkelijk zelf een motor zullen ontwikkelen. Waarvan akte.
Red Bull heeft al aangegeven dat ze alleen een eigen motor gaan runnen als de motoren ontwikkeling geheel bevroren gaat worden tot aan 2026, als de nieuwe motor regels ingevoerd gaan worden.
Maar Ferrari is tegen bevriezing van motor ontwikkeling tot 2026, dus Red Bull zal wel geen eigen motor gaan runnen, er moet namelijk unaniem voor gekozen worden door alle deelnemers, en Ferrari is dus tegen.
ryser zegt
Wat nou als Koenigsegg het in hun bol zouden krijgen en alle resources zouden hebben? Zijn wel vindingrijke mannen daar in Zweden!
Edge zegt
@ryser: Voor Koenigsegg is er totaal geen lol te beleven in de Formule 1. Die houden er juist van om buiten de gebaande paden te gaan en met radicaal andere concepten te komen. In de Formule 1 is dat zo goed als onmogelijk, en worden de verschillen veel meer behaald in de nuances.
HZW zegt
De Koenigsegg Gemera vind ik wel een gave auto.
https://s.aolcdn.com/dims-global/dims3/GLOB/legacy_thumbnail/1049×590/quality/80/https://s.aolcdn.com/os/ab/_cms/2020/03/03091458/Koenigsegg-Gemera-21.jpg
metalmike zegt
@HZW: Dankjewel voor deze mededeling, waarvan akte
theblazerunner zegt
@Edge: FreeValve F1 motor zou natuurlijk wel kunnen van Koenigsegg
mashell zegt
Als meneer Cowell een uitdaging bij Renault aanneemt kan hij inderdaad zomaar eens de oplossing voor het Red Bull motor probleem gaan vormen.
HZW zegt
De Renault motor zou al 1000+ pk hebben, Renault is meer gebaat bij iemand die een topauto kan ontwerpen.
mashell zegt
@HZW: Maar Red Bull is wel gebaat bij een 1100pk sterke Renault motor.
Maar je hebt een punt, ook Newey is al een tijdje aan een nieuwe uitdaging toe en Renault kan wel zo iemand gebruiken…
seninha zegt
Valt het iemand laatste tijd op dat bij elk artikel met een verhaal je de eerste half van tekst wel kan door scrollen voor je bij het eigenlijk verhaal komt ??
Vind Autoblog een fijn site om nieuws te vergaren. Maar al die woordgrappen bij elk begin van een artikel…..moet dat?.
flyerbunch zegt
Lang verhaal om te zeggen dat er een gerucht is ivm Andy Cowell en RB. Deze man staat op elk F1 team z’n verlanglijstje, maar als men bij RB op eigen houtje verder gaat met de Honda PU (als Honda en RB tot een overeenkomst komen) dan is het nog maar de vraag of dat AC die uitdaging aanneemt. Hij had het goed bij Mercedes, maar wilde gewoon iets anders na 16j en of F1 daar nog in past? Zie z’n interview op F1.com
https://amp.formula1.com/en/latest/article.andy-cowell-on-what-convinced-him-about-leaving-mercedes-and-why-hes.1wh9mWpVEhqVbzZg3k7Ixl.html
dolledries zegt
White Label Honda .. lijkt me het meest logische .. abders staat er in 2021 weer een RB die 5 jaar nodig heeft om te rijpen.
mashell zegt
@dolledries: hoezo? Met Honda konden ze in het eerste seizoen af en toe een race winnen. Meer zit er toch niet in zolang Hamilton met een Mercedes meedoet.
adje070 zegt
Soms best leuk inderdaad om dit commentaar te volgen al vraag ik me wel eens af hoeveel van deze bloggers ook zelf wel eens geraced hebben of een raceteam samen gesteld hebben met licentie enz.
Ik heb best wat afsfalt mogen opvreten nationaal en nog wat over de grens maar ik geef geen commentaar want de F1 wereld is er 1 waarin het voor een klein aantal teams auto s en coureurs gaat om TE veel aandacht en miljoenen…en boven mijn petje ( k ben soms toegeeflijk ) ??
Wel lekker high tech he…smullen uiteraard.
Best knap hoe de mensen hier die inside kennis schijnen te hebben ( waarschijnlijk uit nieuwsberichten van andere kanalen ? Who knows ??)
Het enige wat ik weet is dat ik geen Hamilton fan ben of wordt maar dat ie ondanks de betere spullen toch ook wel laat zien dat het niet alleen aan de spullen ligt hij kan echt wel wat / respect ervoor / niet voor dat staartje en sierraden ( past niet in f1 maar meer in rappersland ) ??racers waren altijd echte kerels ( zoals Maxje )
Kortom geniet en leef je uit ik ga weer lezen boys…?