Een tijdje geleden presenteerde Mercedes de EQXX, een grensverleggende EV met meer dan 1.000 km actieradius. Het merk bevestigt nu dat de slimmigheidjes uit de EQXX het daglicht gaan zien.
De actieradius van een elektrische auto blijft een heikel punt. Je denkt dat we met auto’s als de Tesla Model S Plaid, Mercedes EQS en Lucid Air nu wel op de top zitten qua actieradius. Toch worden de grenzen altijd verlegd. Door Mercedes, recent, met hun EQXX concept. Dit prototype, al dan niet in redelijk productierijpe vorm, zou volgens Das Haus slim gebruik maken van aerodynamica en luchtgeleiding en daarmee 1.000 km actieradius kunnen realiseren.
EQXX
De combinatie van alle slimmigheidjes in de EQXX zorgen voor een extreem lage luchtweerstand: een Cw-waarde van 0,17. Vergeleken met de EQS is het accupakket lichter en toch van dezelfde capaciteit: dat is interessant. Ook zitten er zonnepanelen op het dak die extra lading in de batterij kunnen stoppen. Er zit zelfs F1-techniek in: een lichtgewicht subframe. Kortom: er is alles aan gedaan om de EQXX zo licht en efficiënt mogelijk te maken. Fun fact: de EQXX heeft geen cameraspiegels, terwijl die vaak worden gezien als ‘nog efficiënter’. Mercedes heeft echter berekend dat het energieverbruik van schermen voor dergelijke spiegels meer druk op de accu legt dan goed ontworpen aerodynamische spiegels.
EQXX: prototype of werkelijkheid?
De Mercedes EQXX klinkt dus tamelijk briljant, maar Mercedes kondigt aan dat het helaas een concept blijft. Is de EQXX dan voor niks geweest? Zeker niet. Autocar en hun zustersite Move Electric hebben een gesprek gehad met Mercedes en die hebben duidelijk gemaakt dat er wel elementen uit de EQXX het productiestadium gaan halen. Zeer binnenkort ook, trouwens. Het gaat dan dus waarschijnlijk om die efficiëntere batterij of de goed afgemeten carrosserie. De vormgeving kan dus volgens Mercedes ook uitkomst bieden voor de toekomst.
EQC
Wie denkt dat de EQXX een soort extreem lange EQS-opvolger is, heeft het mis. Volgens designbaas Gordon Wagener moet je de Mercedes EQXX zien als een model onder de EQE. Daarmee zou het dus een soort EQC worden: een elektrische C-Klasse. Dat zou betekenen dat de elektrische EQC-SUV een andere naam zou krijgen. Enfin, het kan dus zijn dat de aankomende elektrische C-Klasse, voor het gemak de EQC, er een beetje uit gaat zien als de EQXX. Voor een compacte (goedkope) EV zou een groot rijbereik wel een goed verkooppunt zijn.
JanJansen zegt
Die hebben goed naar de Lightyear gekeken en gedacht, “dat kunnen wij ook”.
herve11f zegt
@JanJansen: Ja, en dan hebben ze gezegd: “zo’n luchtkasteel kunnen wij niet bouwen!”
SimonMc zegt
Je denkt dat die Lightyear er niet komt?
JanJansen zegt
@herve11f: waarom zou die er niet komen?
mp014 zegt
Gave lijnen, mag voor mij zo in productie en dan graag zonder ster op de voorkant 👍🏻
vreekfonk zegt
Mooie auto, niets meer aan doen
marinepower zegt
Vier ringen er op, en het is een A9XX
ericc zegt
Weer niet betaalbaar waarschijnlijk. Wat brengt Mercedes voor Jan -met-de-pet ?
tvr1974 zegt
@ericc: is Mercedes er ooit voor de man met de pet geweest? Ja als taxi misschien maar t is nooit een “volks”wagen geweest
tvr1974 zegt
Als Mercedes een werkelijke range tussen de 800-1000km kan realiseren die je aan de snellader binnen 15-25 min weer 80% kan vullen en dan ook nog is als Model 3 concurrent kan Tesla wel stoppen met zijn gigafactory in Duitsland.. Maar ok, eerlijk is eerlijk, t laadnetwerk van Tesla is nog ongeëvenaard…
pramm zegt
Als je kijkt naar de eqs. Die is bij 4 graden boven 0 getest door Björn nyland. Het gemiddeld verbruik bij 90 lag rond de 209Wh/km. Dat is nou niet echt heel bijzonder. Enkel omdat er een 107 kWh batterij in zat had ie nog een range van net boven de 500. Wanneer je 110 ging rijden bleef daar nog maar weinig van over.
Zelfs met mijn Tesla model s uit 2015 haal ik een significant beter verbruik. Het is dat de batterij daarin maar iets van 79 kWh is, waardoor de range blijft steken (met wat degradatie over tijd) op ca 370 km. Zelfs de model s Raven ( 2020 en 2021) komt verder, terwijl deze op papier een flink lagere range heeft.
Dus volgens mij hoeft Tesla pas in te pakken als de rest in de praktijk haar auto’s significant weet te verslaan. Met de nieuwe cellen die er aan komen bij Tesla zie ik dat nog niet snel gebeuren.
DeWitteCondor zegt
@pramm: de EQS weegt >2500kg. De model S rond de 2. Dat speelt ook een rol. Klein beetje appels en peren als je het mij vraagt.