Hoewel het allang had moeten gebeuren, is het nog steeds niet rond: de overname van Jaguar en Land Rover door het Indiase Tata. Wanneer dit gaat gebeuren is tevens onbekend. Wél is nu bekend dat Tata eigenlijk alleen in Land Rover geïnteresseerd is en na aankoop Jaguar wellicht direct weer in de etalage zet.
Volgens een anonieme bron schijnt Tata recent iets buiten New Delhi een perceel van 450 hectare groot te hebben gekocht om hier later een Land Rover-fabriek op te bouwen. “But Jaguar will be spun off almost immediately”, aldus de bron (via: Inside Line).
Nu maar eens kijken of Ford nog steeds het liefst zaken wil doen met Tata…
Chrizzzie zegt
Wat een onzin. Dat er alleen interesse is in Landrover is allang bekend. (Logisch immers Jaguar maakt geen winst en potentiele winstmogelijkheden zijn er ook nauwelijks.) Dit is dan ook de reden waarom ze samen verkocht worden.
Tata kan beslissen dat ze gelijk Jaguar willen verkopen. Ze zullen dit dan ook luidkeels roepen omdat deze optie altijd interesant is. Alleen is het wel de vraag hoe reeel dit is want niemand zal snel overgaan tot het kopen van Jaguar en waarschijnlijk zal Tata het beste van Jaguar moeten maken en daarmee ook de lasten moeten dragen.
Hoe goed dit voor Jaguar is? Denk dat we over een paar jaar niet meer veel horen over dit historisch merk.
lincoln zegt
mmmhhh .. hadden de knakkers van K.N.A.C toch gelijk ..
w0o0dy zegt
Triest nieuws…. misschien moet de club die Aston heeft willen kopen eens nadenken over Jaguar…. of Aston en Jaguar samenvoegen… ook geen slechte combo
3-serie zegt
Als ik Ford was zou ik ff wachten en kijken of de XF aanslaat -schijnt ie te doen- met landrover dat geld verdient en een terugkrabbellend Jaguar zou Ford zich een groot plezier kunnen doen.
Nu zit Ford met de gebakken peren, want denk maar dat Tata in de onderhandelingen een deel van het risico bij Ford laat liggen. Voorbeeldje: Ford is nog steeds deeleigenaar van Aston Martin. Ongetwijfeld zal dat ook bij deze deal gebeuren omdat Ford nu eenmaal ook verstrengeld zit in zijn motorendeal met Peugeot voor de 6 en 6 cilinder diesels, die alleen gebruikt worden door Jaguar en Land Rover. Die worden in een Ford fabriek gebouwd.
Armada zegt
De oplossing:
Zet Jaguar en Land Rover op de Unesco werelderfgoed lijst.
Dan toont men misschien eindelijk eens wat respect voor deze merken. ;)
lincoln zegt
@Armada .. respect afdwingen is eng ..
ik ben pro-vrijemarkt werking .. ook al heb ik nog zo,n zwak voor Jaguar ..
floryn zegt
wel lachen voor land rover want aan de ene kant zullen er dan mogelijkheden zijn om budgetuitvoeringen van de defender te produceren en aan de andere kant wordren er een hoop supercharged 4.2 petrol’s ver4kocht in de rijkere landen. Voor het behoud van de defender toch wel erg belangrijk
Brammeh zegt
lincoln, wat heb je toch steeds met die K.N.A.C. :P Eerst uit het niets bij die Corvette-coachbuild, nu bij deze!
Je zou bijna zeggen dat ze je betalen voor sluik-reclame ;)
TJ zegt
@ floryn
Je weet toch wel dat de defender zich in zn laatste productiejaar bevindt?
mashell zegt
Ford zal toch niet zo dom zijn om niet in het verkoopcontract op te nemen dat koper de merken niet binnen 10 jaar weer mag doorverkopen?
Armada zegt
@ Lincoln
Daar ben ik het ook wel mee eens. Alleen vind ik het een beetje zonde dat zo’n historisch merk meer en meer een speelballetje begint te worden.
Giuliettalover zegt
Als TATA Jaguar zou willen verkopen naar aankoop van JLR, dan zullen ze er een harde dobber aan hebben.
De organisaties van Jaguar en Landrover zijn (bijna) volledig geintegreerd.
Dus eerst zal men er dan weer twee aparte organisaties van moeten maken om het uberhaupt verkoopbaar te krijgen.
Dus meteen in de etalage zetten is geen optie.
MI onwaarschijnlijk verhaal dus.
le zegt
Nou wat meot het kosten 750 miljoen ik denk dat eht zker winstgevender kan worden. Maar dan moet er nog 1 model sedan/station bijkomen in het sigment rond de 35000 euro