De Rus lijkt patent te hebben op aanrijdingen in de eerste ronde van een race en zoetjesaan beginnen we ons af te vragen wat die vent eigenlijk nog in de Formule 1 doet.
Begin vorig jaar werd Kvyat door Sebastian Vettel uitgemaakt voor “torpedo” na een akkefietje in de eerste ronde van de GP van China. De race erop was het begin van het einde voor de Russische coureur, toen hij wederom Sebastian Vettel in de haren vloog en wederom in de eerste ronde van de race.
Ditmaal bleef het niet bij een klein dolletje na de race, want Kvyat werd pardoes teruggezet van Red Bull Racing naar Scuderia Toro Rosso ten faveure van Max Verstappen. Sindsdien is wel duidelijk dat de carrière van Daniil nogal in het slop zit en dit jaar werd het er niet beter op.
Het meest vers in het geheugen ligt natuurlijk de aanrijding met teamgenoot Sainz die Kvyat gisteren veroorzaakte. De Rus raakte naast de baan en keerde nogal “assertief” terug op het asfalt, waarbij zijn Spaanse teamgenoot het moest ontgelden.
Beide heren kunnen het al niet geweldig met elkaar vinden, maar we gokken dat de liefde nu wel helemaal bekoeld is. Bovendien kreeg Kvyat twee strafpunten op zijn licentie omdat hij volgens de stewards de aanstichter was van het leed. En dat terwijl beide Toro Rosso-coureurs met het vingertje naar elkaar wijzen.
Intussen hoeft Kvyat nog maar drie strafpunten te verzamelen om automatisch een race te worden uitgesloten. Hij heeft er intussen 9 van de twaalf gekregen en die 9 punten blijven in elk geval tot de Amerikaanse GP (eind oktober) staan.
Na de klapper met Alonso en Verstappen in Oostenrijk beginnen we ons zoetjesaan af te vragen wat Kvyat nog in de F1 te zoeken heeft. De Rus is duidelijk niet happy met z’n huidige positie binnen Toro Rosso, maar met de capriolen die hij de laatste races laat zien kan hij een stoeltje bij een beter team wel op z’n buik schrijven.
Hoog tijd dus dat Kvyat snel mooie dingen laat zien en anders is het misschien beter dat hij iets anders gaat doen zodat plek vrijkomt voor nieuw talent in de F1.
harrie zegt
Ik denk dat Gasly gisteren wel genoten heeft van de eerste ronde.
terazino zegt
Wat een mooi stel heeft Frans Tosti als rijdersduo. Die zal toch niet blij meer zijn gok ik. Deze laatste vond ik Kvyat wel aan te rekenen. Maar heb van allebei geen hoge pet op. Kvyat is exit denk ik, Sainz is de nieuwe Massa in wording.
michaelknight zegt
@terazino: Sains vs Massa is een behoorlijke vergelijking: elke keer als de camera tijdens een race een van hun volgt omdat ze in close battle achtervolging zitten, gebeurt er niets. Beiden lijken goed te kunnen volgen, maar inhalen… Beiden zijn prima qualifyers. Beiden zijn prima 2e coureurs voor een echte kopman.
Oja, en beiden hebben een belerende (zeurderige) retoriek voor de camera.
gwnbmw zegt
mijn idee: kvyat naar renault, sainz wordt 3e rijder bij toro rosso. hij komt nooit meer terug op het toneel. gasly en giovinazzi naar toro rosso. hopelijk werkt dat beter
p993 zegt
@gwnbmw: kvyatt is al afgeschreven joh, of denk je dat ze bij Renault op deze held zitten te wachten? Er staan genoeg talenten te popelen!
Tonnie zegt
@p993: kvyat was echt goed in zijn debuutjaar en zijn eerste jaar bij red bull. Hij moet heel snel zijn mojo terugvinden, want hij kan het wel. Maarja als je al bijna anderhalf jaar als een natte krant over het veld dweilt dan ga ik ook twijfelen.
ralkil12 zegt
@gwnbmw: anders kubica naar toro rosso!!
tvklarenbosch zegt
Mijn inschatting is dat STR een nieuw rijdersduo heeft volgend jaar.
ArnoldH zegt
@tvklarenbosch: ja of al eerder
tvklarenbosch zegt
@arnoldh: dat ze beiden dit jaar al vervangen? Lijkt me sterk, maar niks is onmogelijk
gregorius zegt
Het lijkt alsof de man af en toe denkt dat hij in een videospel zit. Ook lijkt het alsof hij moeilijk zijn verlies kan accepteren.
Zaken die iemand, in zijn 4e sezeon gewoon op orde moet hebben.
De vraag is: gaat deze man je ooit nog eens een kampioenschap opleveren op het moment je er voor moet vechten met andere teams? Na ruim 3 seizoenen kunnen we toch wel zeggen dat dat een ‘Nee’ is. Dat zeker bij RedBull: next!
VeniVidiVici zegt
Binnen Toro Rosso is de ene door de
VeniVidiVici zegt
@venividivici: Haha raak ik per ongeluk de versturen aan… (haal maar weg hoor redactie)
willemseles zegt
De F1 organisatie en TR heeft vast belang bij een Russische rijder , namelijk uit groot land ,circuit en veel kijkers (Redbull drinkers?) commercieel gezien. Dat wordt een afweging.
VeniVidiVici zegt
Binnen Toro Rosso is de ene sinds de wissel met Max al zwaar gefrustreerd en gedemotiveerd en dat gaat bij meneertje Kvyat niet meer goed komen. Die gast is gewoon niet scherp/wakker met 0 passie in zich en die nonchalance zie je terug in alles! En Sainz… tja, hoop bla bla en hoogmoed komt voor de val. Als Tost wijs is dan beide hard buiten schoppen en nieuwe goede talenten bij Toro Rosso plaatsen want Verstappen en Ricciardo blijven niet eeuwig bij Red Bull. Maar Jos is aangesteld voor talenten snuffelkoning dus alles komt wel goed!
pomoek zegt
Nog even gekeken naar de crash. Je ziet duidelijk dat Kvyat op Sainz instuurt vlak voor de crash. Complet idioot deze actie. Sainz geeft, dat moet ik toegeven, wel weer erg weinig ruimte (net als Kvyat overigens). Gezien het moment in de race en gezien de tegenstander niet slim om zo met het mes tussen de tanden te racen. Op hetzelfde moment zie je hoe racers met meer talent elkaar heel laten. Raikkonen, Verstappen en Vettel waren hard aan het racen voor positie maar lieten net genoeg ruimte over om elkaar heel te laten. Kvyat heeft nu bijna anderhalf zeizoen de kans gekregen om zich te revancheren. Dat is niet gelukt. 4 punten tegen de 29 punten van de ook niet briljante Sainz. Dat zegt genoeg. Geef iemand anders een kans.
lambohenkie zegt
@pomoek: Dat kvyat dr vrij weinig van bakt ben ik met je eens. Maar hij stuurt niet expres op Sainz in, hij komt buiten de baan, verliest de achterkant en probeert m op t vangen
gregorius zegt
@lambohenkie: andere zullen zeggen: hij komt buiten de baan en in plaats van eieren voor zn geld te kiezen en er op te anticiperen op het moment hij buiten de baan komt, ramt ie vol door. En er ligt daar express een hoop asfalt net buiten de baan.
thisguy zegt
Wat ik onder een ander artikel al poste denk dat Sainz idd naar Renault wordt afgeserveerd. Kvyat mag nog maximaal een jaartje aanmodderen naast Gasly tot ze een ander hebben gevonden. Dan is het daarna definitief exit voor Kvyat.
skinnybmw zegt
@thisguy: jammer voor Kubica…:-(
thisguy zegt
@skinnybmw: ik denk persoonlijk dat Kubica helaas nooit meer als race driver op zal treden. Ik geloof best dat hij het zal kunnen (en heeft dat ook laten zien) maar kan me ook zomaar voorstellen dat teams huiverig zijn om hem in een race in te zetten met de beperkingen die hij heeft.
fapfap zegt
Weg met Kvyat, en neem meteen Stroll en Palmer mee.
2wheeler zegt
Misschien wil Maldonado wel een stoeltje hebben
Joost zegt
@2wheeler: :))))
Leuk duo, The Maldonator en de Torpedo samen in 1 team.
Goed voor de kijkcijfers!
racerx zegt
@2wheeler: Uitstekend plan, hoewel het verschil tussen hem en Kvyat niet al te groot meer is ;)
Edge zegt
Nee, om de simpele reden dat de spoeling anders wel érg dun wordt bij Red Bull. Bij Red Bull Racing liggen Verstappen en Ricciardo nog vast, maar het gonst elke race van de geruchten rondom die twee. We weten allemaal dat contracten niet veel waard zijn in de F1, en het zou mij ook niet verbazen als Ricciardo zijn heil elders gaat zoeken als Max de vloer met hem aanveegt in 2018, en andersom ook natuurlijk. Bij Toro Rosso heb je dan Carlos Sainz, die het iets te hoog in zijn bol heeft zitten dat hij promotie naar een topteam moet maken. Hij wordt dan wel telkens op zijn plek gezet door Horner en Marko, maar je kunt de klok erop gelijkzetten dat hij of Carlos Sr. nog een paar keer een mediarel creëert. En dan zijn er natuurlijk de geruchten dat hij zijn laatste race al voor Toro Rosso heeft gereden en vanaf de volgende race in het geel-zwart van Renault rijdt.
De kans op vertrek van de huidige RBR en TR coureurs is wat mij betreft te groot om Kvyat te laten gaan. Op dit moment is Pierre Gasly de enige juniorcoureur die in aanmerking komt voor een superlicentie, waardoor het behouden van Kvyat praktische en noodzaak wordt. Als Sainz of Ricciardo (de twee die het meest gelinkt worden aan een overstap) vertrekt heb je Kvyat heel hard nodig.
Edge zegt
@edge: Ik hoop overigens dat Red Bull Charles Leclerc weg weet te plukken bij Ferrari en hem in de Toro Rosso zet. Die jongen is bezig aan een geweldig Formule 2 seizoen en staat ondanks die DNF’s 67 punten voor op de concurrentie met nog vier weekenden te gaan. Het zou zonde zijn als hij à la Giovinazzi veroordeeld wordt tot simulatorwerk en af en toe een FP1 bij Haas.
spykerboy zegt
Ik heb het vorig jaar al diverse keren gezegd, deze jongen hoort niet in de F1, laat hem weer lekker formule ford rijden ofzo
mashell zegt
Ik maak bezwaar tegen “mooie dingen laten zien”. Dat is van belang voor een buikdanseres of een striptease act maar niet bij een formule 1 race. Daar gaat het eigelijk om hoe saaier hoe beter, op pole kwalificeren en dan in één streep naar de finish rijden is het hoogst haalbare. Laten we in de autosport nou niet een collectief spraakgebrek ontwikkelen zoals in het wielrennen of het “kansen creeërende” voetbal.
bassx zegt
Inderdaad jammer dat hij Max en Alonso uitschakelde maar was eigenlijk een fout die iedereen had kunnen overkomen. Door Max z’n slechte start kreeg je een scheiding in het veld en zat er snelheidsverschil in het veld in Bocht 1 die Kvyat verkeerd inschatte. Dit gebeurd vaker wanneer een rijder midden in het veld stil komt te staan. Een rempunt heeft een F1 coureur dan niets meer aan en moet puur op gevoel remmen. Helemaal met de 2017 auto wil je geen slechte start maken omdat inhalen gewoon moeilijker is geworden.
Akkefietje van afgelopen zondag was ook Kvyat z’n schuld maar om dit nou als een domme actie weg te schrijven ben ik niet van mening. Hij mag dan wel off-track zijn geweest maar het was maar een paar cm en niet zo wijdt zoals Max en Vettel gingen. Dat kleine resterende grasmatje omringt met lappen asfalt zorgde ervoor dat Kvyat met vuile banden weer terug kwam op de baan. Die hebben een paar omwentelingen nodig voordat ze weer grip hebben. Dat grasmatje wat daar ligt slaat natuurlijk nergens op en wanneer daar wel asfalt had gelegen hadden we een mooie actie gezien en niet een crash.
Wanneer je deze twee crashes vergelijkt met die van Sainz dit seizoen valt het helemaal wel mee met hem. Verschil is alleen dat Sainz het liefste Williams auto’s uitschakelt en Kvyat z’n eigen of moeder team schade aandoet.
Kvyat afschrijven als slechte rijder zou ik ook niet doen. In kwalificatie is hij minstens zo sterk als Sainz. Deltatijd staat nu op 0.04s tussen beide en alleen de heren Bottas en Hamilton zitten dichter bij elkaar (0.003s). Ook is de stand tussen Kvyat en Sainz nu 4 – 5. Uiteraard zijn het alleen de punten van zondag die tellen maar het geeft wel aan dat er wel snelheid in Kvyat zit maar racen moet hij nog wat aan doen. In F1 ben je zo snel als je laatste race maar toch zou ik z’n prestatie van 2015 in het voordeel geven in dit geval. Hij is tot nu toe de enige teamgenoot die Ricciardo heeft verslagen. Vettel is het niet gelukt en Max vorig seizoen ook niet.
seicilindri zegt
@bassx: deze reactie klopt op zoveel manieren niet dat ik niet eens weet waar te beginnen !
bassx zegt
@seicilindri: Doe je best zou ik zeggen. Mijn mening is louter gebaseerd op Sky F1 voor- en nabeschouwing en raceverslag als ook op C4, Will Buxton met z’n paddock pass en natuurlijk f1fanatics.com om werkelijke cijfers erbij te pakken. Maar mijn mening is best bij te schaven als je met goede argumenten komt.
Als je alleen naar WK punten kijkt en niet verder dan https://en.wikipedia.org/wiki/2017_Formula_One_season en sensatie TV op Ziggo dan doet Kvyat het inderdaad uitermate slecht. Z’n 3 DNFs vanwege technische problemen terwijl hij in Baku bijvoorbeeld heel veel punten had kunnen pakken helpen niet mee natuurlijk. Maar als je kijkt naar z’n telemetrie zie je wel degelijk een groei en doet hij het dit seizoen goed (ook volgens Horner). Deze zelfde telemetrie gegevens werden gebruikt in het besluit om Kvyat te degraderen naar STR destijds en niet alleen de race incidenten (aldus Helmut). Ondanks z’n P3 finish wist Kvyat telkens niet in Q3 te komen met de Red Bull vorig jaar en Ricciardo was soms 1,5 seconde sneller in kwalificatie. Die achterstand op z’n teamgenoot heeft hij dit seizoen zeker goed gemaakt.
polpol33 zegt
@bassx: eens. Hoewel ik het geen interessante coureur vind om te volgen.
Wat ik overigens nergens teruglees is het geopolitieke aspect. Het zou me niet verbazen als er van hogerhand een beleid is om uit elk significant werelddeel een coureur mee te laten rijden. Dat levert kijkers en dus cash op.
bassx zegt
@polpol33: Dat heb ik precies net zo. Hij straalt weinig uit, komt ongeïnteresseerd over in interviews tot bijna arrogant aan toe maar misschien is dat een cultuur verschil. Geopolitiek denk ik dat je ook gelijk hebt trouwens.