De Duitse renstal heeft een luxeprobleem.
Waar Ferrari bijvoorbeeld te maken heeft met één titelkandidaat en één Fin die het allemaal welletjes lijkt te vinden, heeft Mercedes liefst twee coureurs op de payroll staan die in principe mee kunnen doen om de eindoverwinning.
Valtteri Bottas kwam als noodoplossing naar Mercedes omdat Nico Rosberg zijn helm verruilde voor een cocktail met een parasolletje. Na een ietwat kalm begin van het seizoen heeft Bottas z’n draai gevonden. Teamgenoot Hamilton is vaak nog de (iets) snellere, maar de Fin is steeds meer een factor om rekening mee te houden.
Bottas heeft onlangs dan ook aangegeven dat hij niet in de schaduw van Hamilton wil staan. Hij benadrukt dat beide teamgenoten hetzelfde worden behandeld en Valtteri vond het dan ook normaal dat Hamilton zich in de laatste bocht van de GP van Hongarije aan de afspraak had gehouden.
Dat was inderdaad een mooi gebaar van Hamilton en voor de neutrale toeschouwer is het alleen maar mooi dat beide coureurs gelijk behandeld worden, maar is het misschien tijd dat Mercedes voor één van de twee titelkandidaten kiest en daar alle pijlen op richt?
Vorig jaar had Mercedes nog geen serieuze tegenstand van Ferrari en dus konden Hamilton en Rosberg tot de laatste race vechten om de titel. Dit jaar zijn de Italianen wél een geduchte concurrent en dus lijkt het meer voor de hand liggend dat één van de twee coureurs de meeste aandacht krijgt. Bovendien doet Ferrari precies dat, zoals we in de eerste alinea ook al aanstipten.
Vraag van vandaag: wordt het tijd dat Mercedes “kiest” of geniet de huidige aanpak juist je voorkeur? We zijn benieuwd!
mashell zegt
Voor het team Mercedes telt eigenlijk alleen de constructeurstitel. Zolang beide coureurs elkaar niet van de baan rossen is het dus goed.
poes zegt
@mashell: dat wordt altijd gezegd, maar naar mijn mening ligt dat anders.
Intern zal men dat wellicht zo zien, maar naar buiten toe heeft het rijderkampioenschap veel meer waarde. Niet praat over het constructeurskampioenschap. En Mercedes pompt al die miljoenen niet voor de lol in de F1.
poes zegt
@poes: *niemand
mashell zegt
@poes: De sponsoren hangen vooral aan het team. De TV gelden hangen aan het constructeurskampioenschap. De coureurs zijn redelijk uitwisselbaar, hamilton er uit Alsonso er in, kan gewoon. Het zijn de TV kijkers die het rijderskampioenschap belangrijk vinden, maar eigenlijk is het dat helemaal niet.
poes zegt
@mashell:
Als Vettel kampioen wordt, dan wordt Ferrari kampioen, zo ziet het publiek het en dus ook de sponsor. Ook als Hamilton en Bottas uiteindelijk samen het constructeurskampioenschap binnen halen. Daar heeft namelijk niemand het over, behalve het wereldje zelf.
In 2008 werd Hamilton kampioen. In een McLaren. Dat weet iedereen nog wel. Dat Ferrari dat jaar als constructeur kampioen werd, dat boeit niemand wat. Hetzelfde geldt voor 1999, met Hakkinen.
Anders gezegd; het rijderskampioenschap is commercieel gezien superieur aan het constructeurskampioenschap. Al leidt het ene meestal wel tot het andere (in bovenstaande gevallen dus niet, maar dat is een uitzondering).
E34M5Touring zegt
Ik zou het zo laten, een goede teamgenoot kan de ander ook tot nog betere prestaties drukken. Zo houd je de boel scherp. Ik vind het in ieder geval knap van Bottas dat ie zo goed mee komt. Die kerel laat wel zien dat ie met de beste meekan als het materiaal klopt.
str8six zegt
Het wordt tijd dat Ferrari weer een kampioenschap wint.
OT: vind het wel goed zo, hoe ze om zijn gegaan met de situatie in Hongarije vond ik heel netjes, dat zie ik ze bij bovengenoemd team niet zomaar doen..
breakingpoint zegt
Allemaal wel netjes zo afgelopen raceweekend, maar zo haal je de competitie eruit. We schrijven 2017 en alles moet zo politiek correct zijn, en netjes binnen de lijntjes of er komt een sociale mediastorm. Zo zielloos. De castratie van de sport om iemand ervoor te laten gaan. Het is een race godverdomme!! Wil je die punten? Rij ervoor en probeer Hamilton dan voorbij te geraken, of heb je geen kloten?
peug206 zegt
@breakingpoint: heb je het stukje gemist dat ze teamorder gaven hamilton ervoorbij te laten? Bottas reed namelijk eerst voor hamilton.
breakingpoint zegt
@peug206: heb je het stukje gemist dat ik heb je het stukje gemist dat ik argumenteer dat teamorders zielloos en testikelloos zijn? Ik deel je mening niet. In Hamiltons plaats had ik gewoon doorgereden.
breakingpoint zegt
@breakingpoint: ja lekker gezegd… zo goed dat ik het 2x wil zeggen
peug206 zegt
@breakingpoint: dus je zegt nu dat ze bottas ook niet de order hadden moeten geven om hamilton er voorbij te laten?
Dat je het teamorder negeert is wat anders dan dat je zegt dat ze helemaal niet moeten worden gegeven. Maar dan was je er in de eerste plek al nooit voorbij gekomen om überhaupt een poging te wagen de Ferrari in te halen. Ik zeg niet dat ik het eens ben met de manier waarop geracet is, maar ik vind het wel netjes van HAM als persoonlijkheid dat hij hem teruggeeft en op zn oorspronkelijke plek komt.
breakingpoint zegt
@peug206: zei ik ook al, heel netjes. En dat vond Vettel vast ook.
HZW zegt
@peug206: Hamilton gaf dat plekje ook weer netjes terug voor de Finish streep.
peug206 zegt
Gewoon de vrije hand geven. In plaats van roepen dat je sneller bent er ook echt voorbijgaan laat zien wat je kunt. If not verplaatsen we de Q3 naar zondag en laten ze om de beurt 3 rondes rijden. Net zoveel tijd als een normale race, alleen nu met constant 1 rijder op de baan.
realhustler zegt
Team orders are not done. Ik denk dat Mercedes goed genoeg is, en Hamilton / Bottas ook goed genoeg, om samen Vettel te verslaan.
Hamilton heeft nu wat puntjes ‘weggegeven’, echter verder in het seizoen gaat hem dat helpen. Als het nodig is laat Bottas hem er langs. Had hij het niet terug gegeven, dan kon hij dat vergeten.
fmgarcia zegt
Een Fin in een Ferrari.. Mercedes heeft vorig jaar toen ze Bottas tekende al besloten dat Hamilton kampioen gaat worden. Daar ga ik ook nog steeds van uit!
vtechlover zegt
@fmgarcia: is toch logisch? Lewis kent de auto als geen ander en bottas kwam nieuw in het team zonder race ervaring met de Mercedes.
fmgarcia zegt
@vtechlover: Haha dat bedoel ik toch;)
Nemus zegt
Kijk, zelfs toen Rosberg en Hamilton het wat te bont maakten kwamen Toto of Niki noet tussenbeide (al had die laatste het eigenlijk soms toch anders gewild).
Moeten ze zo houden. Het siert hen en uiteindelijk beseffen ze bij Mercedes dat dit hen een tikkeltje ‘menselijker’ en aaibaarder maakt dan pakweg Ferrari.
fmgarcia zegt
@nemus: Mooi gesproken! Mercedes heeft op dat vlak zeker meer sympathie.
Al heeft dat wel een tijd geduurd om dat steriele imago een beetje te verliezen. In principe hadden ze dezelfde positie als begin dit millennium bij Ferrari en later RBR, maar bij die teams waren er minder robot-achtige prestaties imo.
Wat het team ook wel toegankelijker maakt de laatste twee seizoenen zijn de klappen op tafel van Toto en de zichtbare emotie als het even tegen zit. Dan merk je maar al te goed dat het niet enkel geld, ontwikkeling en de powerunit zijn die de kar trekken.
Mercedes is een heel gemotiveerd en professioneel team dat inderdaad steeds menselijker wordt tov Ferrari!
peterpann3nkoek zegt
@fmgarcia: precies, raikkonen had gewoon er voorbij moeten gaan want vettel was langzamer, niet vragen of je er alsjeblieft voorbij zou mogen. Gwn ernaast zetten en racen
tvklarenbosch zegt
Hamilton wordt gewoon kampioen, ook als MB niet kiest. De meeste circuits die nu komen zijn in het voordeel van de Mercedes, en Hamilton is gewoon sneller dan Bottas.
willemveenstra zegt
Doe mij dan Bottas maar. Die met goud behangen racer lijkt inmiddels meer op een Rapper dan een coureur!
rob5nismo zegt
Van mij mag het zo blijven wat Mercedes doet want ik vind het alleen maar mooi dat ondanks de concurrentie van Ferrari toch de coureurs laat racen
Dutchdriftking zegt
Het zou leuk zijn als Ferrari weer eens wint, maar ik gun het Bottas en Hamilton meer dan Vettel.
berlinetta zegt
@dutchdriftking: Ik zou ook graag weer eens zien dat Ferrari wint, maar Vettel is idd wel een vervelend mannetje geworden. Ik zou dan ook graag zien dat Ricciardo naar Ferrari gaat.
bassx zegt
“maar is het misschien tijd dat Mercedes voor één van de twee titelkandidaten kiest en daar alle pijlen op richt?”
Op zich blijft de hoogste prioriteit voor een team om de constructeurstitel binnen te halen, niet dat één rijder binnen het team de WDC titel naar binnen haalt. Ferrari liet de laatste race goed zien hoe belangrijk dit is voor het team. Ferrari wilde per se een 1 – 2 hebben en wilde niet het risico lopen dat met Kimi op de eerste positie Bottas en Hamilton de rest van het podium ging vullen. Het was niet dat Vettel moest winnen maar dat ze 11 punten meer pakten dan de mogelijke andere finish met Kimi als eerste over de streep. Strategisch een goede race van Ferrari, wat minder voor de Raikkonen fans. Uiteraard kunnen zich situaties voordoen dat Mercedes al haar pijlen richt op één coureur maar dat is nu nog niet ter sprake.
poes zegt
@bassx: *proest*
De enige reden dat Kimi niet langs Vettel mocht, is omdat ze op die manier de kans vergroten dat Ferrari kampioen wordt met Vettel. Dat was in Monaco toch ook al wel duidelijk?
Constructeurskampioen gaat Ferrari sowieso niet worden dit jaar, daarvoor heeft Kimi nu veel te weinig punten.
bassx zegt
@poes: Met maar 40 punten verschil heeft Ferrari wel degelijk een kans op de titel. Constructeurstitel is immers de titel waar een bak aan prijzengeld achter hangt. Zou dom zijn als Ferrari het op z’n minst niet probeert.
toniominestrone zegt
Ach, Mercedes zal het allemaal niet meer zo hard spelen, ik denk dat zij binnen nu en een jaar bekend maken te stoppen als F1 team en alleen nog doorgaan als motorenleverancier om er gelijk aan toe te voegen dat zij alle troeven op de elektrische racerij zetten, dit alles onder de noemer ” kijk ons eens duurzaam zijn “.