De koningsklasse binnen de autosport heeft te kampen met een immer afslankend startveld, maar laat het maar aan Baas Bernie over om daar een oplossing voor te bedenken.
Nu Marussia en Caterham ter ziele zijn gegaan, staan er nog maar 18 aan de start van de laatste grand prix van het seizoen. Caterham probeert nog wel de benodigde miljoenen bij elkaar te schooien om mee te kunnen doen in Abu Dhabi, maar het lijkt er vooralsnog op dat dat een kansloze missie is.
Bernie E. zou nu een oplossing hebben aangedragen om er in elk geval voor te zorgen dat er wat meer auto’s aan de start komen te staan. Hij wil namelijk een soort “Super GP2-auto’s” (met sterkere motoren dan gewone GP2-auto’s) inzetten om de boel aan te vullen. Deze auto’s zouden worden gerund door privéteams, die in een apart kampioenschap tegen elkaar strijden.
Teams als Sauber vrezen dat de achterliggende gedachte achter dit plan is om de kleinere teams de Formule 1 uit te werken en die angst lijkt ons redelijk gegrond. Je kunt je immers afvragen wat de meerwaarde van kleinere F1-teams nog is als het startveld groot genoeg is en de prijzen toch tussen de grote fabrieksteams verdeeld worden.
Desalniettemin lijkt het een redelijk zwaktebod om de belangstelling voor de belangrijkste raceklasse ter wereld op deze kunstmatige wijze op te krikken. Het is natuurlijk nog maar een idee en er is nog helemaal niks definitief, maar zien jullie het plan van Ecclestone zitten?
majeko zegt
Kunnen ze de huidige auto’s niet mee laten rijden met de historische Formule 1 race? Formule 1 is toch al vergane glorie!
E34M5Touring zegt
@majeko: Draai het om, gooi een paar van de oude Turbo’s tussen het startveld. Meer power dan nu maar minder downforce. Vind het overigens geen gek idee. Een soort Legends serie ;)
bassx zegt
@E34M5Touring: helaas hadden ze niet meer power. Alleen hadden ze een motor voor kwalificatie en voor racen. De motor in kwalificatie trim (die maar een paar rondjes hoefde vol te houden) had ver over de 1000 pk. De motor is race trim had minder dan nu. Daarom rijden ze nu 20 – 30 seconden sneller per ronde tijdens de race dan in ’88.
tupperware zegt
@bassx:
20 á 30 sec per ronde is zwaar overdreven, dat zou betekenen dat de F3 nu sneller is dan de F1 destijds.
In 1998 was de pole tijd op Monaco 1.23.9 tegen 1 15.9 dit jaar, op Spa reden ze in 1988 (met de oude busstop) 1.53.7 en vorig jaar (dit jaar was nat) was de snelste tijd op droog een 1.48.3.
De totale raceduur was in ’88 maar 4 minuten langer, de winnaar destijds deed er dus net zo lang over als een Marussia of Caterham nu.
De turbo’s uit de jaren 80 (zeker die van voor ’88) kunnen qua tijden dus beter mee dan de huidige GP2.
1988 was het laatste jaar van de Turbo’s en die waren dat jaar al flink geknepen.
carmasterr zegt
@bassx:
In ’88 hadden de turbo’s al sinds een jaar lang restricties op de turbodruk, die in ’88 nog even aangescherpt werden.
Kwalificatiemotoren bestonden toen dus ook eigenlijk niet meer.
Vermogens lagen rond de 700pk, inderdaad minder dan het gecombineerde vermogen van nu.
De turbo’s van ’86 hadden die restricties echter niet.
Vandaar de overbekende 1200-1500pk kwalificatieblokken.
In racetrim leverden ze nog altijd 900-1000pk, grof meer dan hun moderne equivalenten.
lotuselises2 zegt
@E34M5Touring: Bestaat al lang, zie http://www.fia.com/championship/historic-formula-one-championship/historic-formula-one-championship
Elk jaar aanwezig op Zandvoort.
E34M5Touring zegt
@lotuselises2: Dat wist ik. Maar niet in de vorm die boven mij wordt geschetst. Prachtig evenement overigens. Classic Monaco kijk ik altijd op MotorsTV!
ihrte zegt
Nee
massi zegt
Misschien moet Bernie zelf wat minder geld achter houden of zelf geld erin stoppen.
arii zegt
@massi: inderdaad, hij moet lekker met pensioen die vent. Iemand die over een paar jaar dood gaat heeft toch schijt aan de toekomst van F1, hij wil nog ff lekker zo veel mogelijk cashen voordat hij de pijp uit gaat. Als het geld dan ook nog eens eerlijk verdeelt worden en het ‘groene’ idee verdwijnt (tis godverdomme racerij, tuurlijk verbruiken die dingen benzine, daar zijn ze ook voor) dan komt het vanzelf wel goed.
awesome zegt
@arii:
1. Doe eens je mond spoelen met zeep, kortzichtig taalgebruik.
2. Bernie rockt alleen de commerciële kant van de F1. De regelgeving komt van de FIA, en de teams zijn daar akkoord mee gegaan. Als ze hun budget goed gebruikt hadden, was er niet zo veel mis geweest hoor, maar wanneer ik Caterham aan het begin van het seizoen met een belabberde auto aan zie komen met misschien wel één van de lelijkste neuzen ever vraag je er ook wel om hè?
arii zegt
@awesome: Ik weet dat bernie er tegen was, maar Caterham en Marussia (en ook overige teams trouwens) hebben niet mogen kiezen over de nieuwe motoren. Als deze kosten ineens van 8 naar 40mil gaan kunnen ze ook niks aan doen he. Wat niet veranderd dat ik mijn eigen mening heb over opa die meer geld door f1 heeft verdient dan alle coureurs samen. Je kan er niet omheen dat hij maar beter kan stoppen. Hij is al diep in de 80. En wat die neus van Caterham betreft, deze hadden ze uiteindelijk wel aangepast. Maar als grote teams alleen voor het opdagen bij een GP meer geld krijgen dan kleine teams in een jaar uitgeven, tja…
marinepower zegt
@awesome: van mijn part geven ze Bernie een spuitje.
sirmustang zegt
Wordt het geluid wel een stuk beter van
g40freak zegt
F1 is doodgemaakt door het grote geld.
Zoals de meeste dingen als er groot geld om de hoek komt kijken
carmasterr zegt
@g40freak:
Met één mooie uitzondering op de regel, het BTCC.
Dat werd pas echt leuk toen zo’n beetje alle Europese fabrikanten een big-budget fabrieksteam in gingen zetten.
razzie zegt
Alleen strenge controle op de veiligheid van de coureurs en dan kijken wie het snelst een aantal rondjes kan afleggen.
6cilinder zegt
Alsjeblieft niet Bernie, zorg nou maar gewoon dat die auto’s wat meer geluid produceren wat meer vermogen hebben en wat moeilijker te rijden zijn zodat het echt weer moeilijk voor de rijders wordt en spannend voor de kijkers.
Geen woorden voor die Bernie Eikelsteen. Mafklapper…
maferick74 zegt
@6cilinder: en geen radiocontact meer tijdens de race… gaat er iets stuk… dikke vette pech. Oh ja en een financieel plafond van max 100 miljoen. En milieu…. euh alsof 20 race autos in 1,5uur zoveel schade aanrichten dat we daar aan moeten denken. Dan laat je gewoon al het publiek komen met openbaar vervoer, zo ook dat gecompenseerd.
6cilinder zegt
@maferick74: Precies jij snapt het. Maarja om dit voor elkaar te krijge zullen we wel eerst de hele F1 top (bernie’s billenmaatjes) moeten liquide….. uuhh ontslaan.
stephanotis zegt
@6cilinder: Wat jij zegt is precies wat Ecclestone wil. “We need to change the regulations. Get rid of these engines because they don’t do anything for anyone. They are not F1.” Je moet bij de FIA zijn denk ik.
arii zegt
@stephanotis: ja maar hij zegt op elke GP weer wat anders
breakingpoint zegt
Hij is gewoon seniel aan het worden…
trustmeiamanengineer zegt
Nu wordt het echt tijd dat die bejaarde midget het veld ruimt, al dan niet horizontaal afgevoerd. En een man met een visie terug op zijn plaats, tv-geld onderling iets eerlijker verdelen en probleem opgelost. Ohja, maar eerst weer terug van achter de decoders, wil graag alles gratis live kunnen zien.
rolov zegt
Een soort 24 uur idee? Verschillende auto’s in een race? Ik vind het niks. Maar io kijk al een paar jaar niet meer.
toniominestrone zegt
@rolov: Had dat maar gedaan dan had je geweten dat deze formule in de begin jaren 70 ook werd toegepast, toen blikte of bloosde men er niet van om veredelde f2 bolides aan de start te brengen tijdens een gp.
mierenneuker zegt
@rolov: in Japan werkt het, de SuperGT, soort van dtm maar dan met twee klassen en minder regels bij de hoofdklasse vergeleken met de dtm. Is best tof volgens mij
raym zegt
Kan die bernie niet lekker in bejaarde huis gaan zitten. Zijn idee wordeb steeds gekker
gregorius zegt
Heb een hoop ideen gehoord, maar dit is wel de allerslechte. Who give a flying f*ck of er dan extra auto’s aan de start staan? Niemand die het geen ene moer uitmaakt wat de GP2-Plus auto’s doen; net zo weinig als dat niemand het uitmaakte wat de Marusia’s deden. Maar op het moment ze wat deden, reden ze iig in dezelfde race mee.
En op sommige banen zaten die GP2s er qua rondetijden helemaal niet zo ver van de Marussia’s af. Dus als je dan GP2-plussen maakt, krijg je straks dat deze de Saubers en Lotussen in de weg gaan rijden. Gaan die weer klagen, moeten we de GP2-plus minder plus maken. Daar is toch geen beginnen aan?!
Als Bernie graag wil dat er meer nieuwe teams komen en andere teams weggaan: winstdeler een stuk eerlijker verdelen.
Als Bernie wil dat er voldoende competitieve auto’s aan de start staan: teams de optie geven om een 3e auto aan de start te zetten (natuurlijk met de randvoorwaarden die ik al een paar keer heb gemeld).
Als we de wereld beter/leuker willen maken: Nodig Bernie, Sepp, Vladmir, Mugabe, de gehele Kim-Jong familie, een zooi Boko-Haram leiders en alle Bushes die nog geen president zijn geworden uit op een conferentie en mik er een bom op.
str8six zegt
En zo wordt het falen van Ecclestone gecontinueerd.
maferick74 zegt
@str8six: er zijn zoveel mensen op hoge posities die falen en blijven zitten…. blatter is er ook zo een maarja wie schopt ze er af in een vriendenwereld…. schop jij je kruiwagen van zijn troon?
str8six zegt
@maferick74: zou mooi zijn. Ik zeg ook niet dat ik iets kan veranderen. Ik observeer alleen maar en trek mijn conclusies. Wat Blatter betreft; voetbal interesseert me niet dus de FIFA zoekt het maar uit. De F1 is, voor mij persoonlijk, een ander verhaal.
FiXeR zegt
Waarom niet meteen de auto’s volhangen met cirkelzagen, mitrailleurs, vlammenwerpers en daarnaast ook motoren a la road rash toelaten? Dan zou ik er ’s nachts wel voor opstaan.
sydney zegt
@FiXeR: Misschien, heel misschien omdat Mad Max al bestaat en dat niet alles in een film echt is.
Alex_79 zegt
Dezelfde onzin heeft Dorna ook geïntroduceerd in de MotoGP toen eerst Suzuki en daarna Kawasaki er mee stopten. De Claiming Rule Teams zouden met standaard motorblokken en standaard ecu’s rijden. Het snelheidsverschil werd echter zo groot dat alleen de standaard ECU’s bleven en er een Open Class werd opgericht. Maar owee toen Ducati ineens uit kostenoverwegingen in de Open Class ging rijden, toen moest er uit angst voor een plotselinge revolutie een Factory2 class komen. De reden dat Caterham en Marussia zijn omgevallen is heel simpel:
– loze beloftes over een budgetcap die nooit werden waargemaakt
– kosten voor een motorblok die van 8 naar 40 miljoen omhoogschoten
– kosten voor hybridesystemen die toch al armlastige teams nog meer in de knoei werkten.
Maar zolang de grote teams hun tv-geld krijgen maakt het niets uit. Laat de boel maar naar de knoppen. Straks moeten 5 teams vier auto’s gaan inzetten omdat anders het deelnemersveld te klein wordt.
mashell zegt
Ach er zijn al zoveel kleine teams omgevallen, het fijne is, er komen altijd weer andere voor in de plaats. Sommige problemen lossen zich vanzelf op.
massi zegt
De stekker uit Marussia en Catherham? Wellicht is het beter om de stekker uit Bernie te halen…
sydney zegt
@massi: Ik denk dat Bernie daar ook al een oplossing voor denkt te hebben.
http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Cryonisme
scalemaster zegt
Hoe lullig zou het zijn als die uber GP2 wagens toch ingezet worden en dan gewoon de top 10 boys zoek rijden (lees: voor Ferrari over de streep komen)
RazorHead zegt
En zo wordt nog maar eens bevestigd hoe wereldvreemd de leiders zijn van de F1.
3 auto’s per team, de kleine teams wegpesten, klantenauto’s, etc etc.
Dit is niet wat de fans willen. Men vergeet de charme van de kleine teams, de kansen die deze kunnen bieden aan coureurs.
Ook het hele gezeik over de engine freeze. Tuurlijk wilt Renault en Ferrari dit niet en Mercedes wel. Maar het is triestig om te horen dat men denkt dat door de engine freeze op te heffen de prijzen van de motoren niet omhoog gaan .. Zo zie je maar, hoog in hun ivoren torens klagen over alles en zeggen dat ze het terug aantrekkelijker willen maken, maar juist het tegenovergestelde doen van wat de fans willen.
WEC had ook problemen maar zie eens hoe prachtig dit is uitgedraaid.
Hier zou men naar moeten kijken. In plaats van alles te standaardiseren moet men juist minder standaardiseren !
sudsprint zegt
Zelfde verhaal als met de wtcc dus. Ook 2 soorten auto’s in 1 startveld.
pomoek zegt
Ik geloof niet dat dit gaat gebeuren. Ik denk dat Bernie dit roept om de teams zover te krijgen dat ze met 3e auto’s en klantenauto’s gaan rijden. Dat laatste kan natuurlijk best leuk worden. Ontwikkelingswerk voor een groot deel al dedaan door McLaren en zelf een beetje aan de auto tweaken. Volgens mij zijn een hoop grote teams ooit zo begonnen?
aadr zegt
Bernie bedankt voor je inzet en het groot maken van de F1 maar nu is het tijd om met pensioen te gaan, please.
Hupke zegt
Dit is eigenlijk toch wat er nu aan het gebeuren is?
Maak de regels voor die GP2 teams wat minder streng zodat ze mee kunnen met de grote jongens en het probleem is opgelost.
flippiez06 zegt
Het neigt zo langzamerhand een slechte peepshow te worden. Focus op de successen van deze tijd en maak daar gebruik van Bernie. Gebruik bijvoorbeeld de special effects uit het succesnummer van Nintendo “Mario karts”. Leg een aantal locaties op de baan, buiten de ideale lijn waar extra boost gegenereerd kan worden. Bernie zal versteld staan van de amusementswaarde en de daarbij behorende kijkcijfers.
autoriteit zegt
Belachelijk idee natuurlijk, het voegt niks toe aan de Formule 1 (behalve dan geld in het laadje voor Bernie). Dit belachelijke plan moet er voor zorgen dat de formule 1 niet dood bloedt qua startveld, maar het zou juist het begin van het einde zijn in mijn ogen. Omdat de sport onbetaalbaar is geworden zullen de kosten toch aan banden moeten worden gelegd. Helaas zal dit ten koste gaan van de technologische vooruitgang, maar het is denk ik onontkoombaar. Bovendien zal de verdeling van de opbrengsten anders moeten worden verdeeld onder de teams zodat kleinere teams een betere kans krijgen om zich omhoog te knokken. Zo krijg je meer competitie tijdens de races en daardoor meer publiek en betere kijkcijfers.
Super GP2 auto’s hebben hier niks te zoeken.
norge zegt
En de winnaaar van de race is eeeeeeen GP2 auto!!
offroad zegt
Organisatoren en tv zenders moeten veel geld betalen om F1 te mogen organiseren/uitzenden. Daar staan tegenprestaties tegenover van Ecclestone, o.a. dat hij voor een vol startveld moet zorgen. Indien het startveld te klein is, voldoet hij niet aan zijn verplichtingen en kost het hem geld. Vandaar natuurlijk dit plan. Niet nieuw, in het verleden gebeurde dit ook wel eens. Maar wel onzinnig. Ecclestone zelf zei onlangs dat je aan F1 moet willen meedoen, wanneer je het niet kunt betalen.
bofkont zegt
Ze doen maar, kijk al jaren niet meer naar die onzin.
xxxheidi zegt
Sorry dat ik het vraag, maar bestaat formule 1 nog steeds? Ik dacht dat het voorbij was voor formule 1.
base zegt
Misschien een mooie instap voor de jonkies zoals max! Kampioenen van de gp2 klasse naar de gp1..
Tonnie zegt
Dit is ongeveer hetzelfde idee als in de motogp, waat enkele seizoenen bijna alle fabrikanten uitstapten en de grid uit 15(!) Motoren bestond. Eerst was daar de ‘crt’ klasse en sinds afgelopen seizoen volgens mij ‘open’ klasse, waarin ducati nu ook meedoet. Motoren in de open klasse zijn goedkopere en minder snelle klantenmachines over t algemeen. En ze zijn van de 800cc terug naar de 1000cc blokken, veel goedkoper. Misschien moeten ze ook aan zoiets gaan denken in de f1! Vind motogp nu wel weer een mooie klasse om te zien! En volgend jaar komen suzuki en aprilia weer terug natuurlijk.