Tesla-concurrent Fisker zei eerder in 2022 de eerste Ocean te willen overhandigen, een jaartal dat waarschijnlijk wéér uitgesteld moet worden.
Het zit Henrik Fisker niet bepaald mee. In het verleden heeft hij een paar prachtige wagens ontworpen, maar het opzetten van een zelfstandige autofabrikant gaat hem wat minder goed af. Zijn nieuwste project is Fisker (weer), deze keer wil hij volledig elektrische auto’s op de markt brengen. Het eerste model is de Ocean, een crossover SUV die de strijd met de Tesla Model Y aan moet gaan.
Althans, dat is het idee. Want hoewel we al wel wat plaatjes van de Ocean hebben kunnen zien, zijn concrete technische specs nog wat onduidelijk. Ze beloven een rijbereik van minimaal 400 kilometer en een prijs van minder dan de Tesla Model 3, maar voor de rest is het tamelijk vaag. Waarom zijn ze zo vaag? Ze hebben helemaal geen platform. Ze willen met het platform van de Volkswagen ID.4 gebruiken, maar dat is alles behalve definitief. De gesprekken met Volkswagen zijn vanwege de zomervakantie gepauzeerd, pas in september gaan ze weer verder.
Maar wat is nou het nieuwste probleem? Fisker heeft nog helemaal geen producent voor de Ocean. Dat blijkt uit een artikel van Reuters. Er ligt nu kennelijk een ‘voorlopige deal’ met Magna Steyr, om de auto in het Oostenrijkse Graz te kunnen bouwen. Pas in de komende maanden maken ze deze deal definitief. Volgens de deal rollen de eerste auto’s op z’n vroegst in het vierde kwartaal van 2022 van de band.
En deze laatste paar maanden van 2022 zijn wel een probleem. Eerder zei Fisker immers dat de leveringen van de Ocean in 2022 zouden starten. Als ze inderdaad eind 2022 beginnen met productie, is de kans klein dat ze al meteen met leveringen kunnen beginnen. Daarmee lijkt de kans dan ook groter dat de Tesla Model Y-concurrent wéér wordt uitgesteld, deze keer naar begin 2023. En dat zou een groot probleem kunnen zijn voor Fisker, naar verwachting komen de eerste Model Y’s ergens begin volgend jaar onze kant al op. Dan moeten de omgebouwde ID.4 wel héél goed zijn, willen klanten er twee jaar op wachten…
bruinwerker zegt
Van uitstel, komt afstel. Zelfde verhaal als de elektrische auto van dat stofzuigermerk.
mashell zegt
Ze hebben nog geen deal met VW en de auto moet over twee jaar al op de markt?
HzR zegt
@mashell: dit
drsjeroen zegt
in Born hebben ze nog wel wat ruimte?
P1m zegt
@Hayte: De titel van dit artikel is suggestief en onjuist. Model Y is, anders dan dry jij suggereert, eerder uitgeleverd dan gepland. Click-bait prima, maar houd het bij de feiten.
hayte zegt
Wat is er onjuist aan de titel?
flutterby zegt
@p1m: de titel klopt gewoon. De concurrent is eerder uitgesteld en nu weer, inmiddels de 4-5de keer.
lekkerlinksrijden zegt
@p1m: lees m nog een keer
P1m zegt
@lekkerlinksrijden: my bad inderdaad, te snel gelezen. Het zal wel aan de warmte liggen ? ? excuses!
moveyourmind zegt
Ik blijf het echt enorm jammer vinden dat het Hendrik Fisker niet gelukt is om met de Karma een succesvolle entree als nieuw automerk te maken.
Vond en vind dat zo’n ontzettend bijzondere en mooie wagen, ontwerptechnisch van hetzelfde hoge niveau als eerdere ontwerpen van Fisker als de DB9 en Z8.
Deze Fisker Ocean is van een heel andere orde, gewoon een commercieel ontwerp. Gun de beste man het wel dat het nu wel een succes wordt, maar ben bang dat de Chinezen dit soort auto’s beter kunnen en wel ogenschijnlijk vanuit het niets een succesvol nieuw merk op kunnen starten
bpc zegt
Het enige geniale aan de db9 blijft het desgin, en dat komt toch voornamelijk uit de pen van ian callum , technisch was de concurentie toch wel wat beter. Verder gun ik de oude man alle succes
ericd zegt
Fisker is een goeie ontwerper die beter z’n ontwerp- en designdiensten aan een OEM kan aanbieden. Ook maker willen zijn is een stapje te ver.
clubbtraxx zegt
Fiskers Vaporware… Mensen die nu nog geloven in die charlatan zijn wel erg naief.