







Het moet niet gekker worden.
Het is een hele lastige scheidingslijn: wanneer is he stoere auto daadwerkelijk een stoere auto en vanaf welk moment is het, oneerbiedig gezegd, een handtasje?
Kijk, over een Volkswagen T-Cross, Kia Sportage of Fiat 500X kan geen twijfel bestaan. En sommige dikke SUV’s waardeert men juist vanwege de on-road capaciteiten, zoals de Porsche Cayenne en BMW X5. Maar er zijn ook auto’s die dáár boven staan. Denk aan auto’s als de Jeep Wrangler, Mercedes-Benz G-Klasse en natuurlijk de nieuwe Defender.
Het is het belangrijkste model van Land Rover. Sterker nog, voordat ‘ie ‘Defender‘ heette (begin jaren ’90) werd de auto gewoon Land Rover genoemd. Met recht een waar icoon, dus. Daar moet je zo weinig mogelijk aan tornen, eigenlijk. Mercedes weet dat precies goed te doen met de G-Klasse. Modern genoeg voor de meeste kopers, maar genoeg hopeloze features die de auto zo cool maken.
Bij de Defender gaat er een hele boel op de schop. Aan het Britse TopGear heeft Land Rover al het een en ander bevestigd. De voortekenen zullen niet voor alle puristen muziek in de oren zijn. Zo zal de auto leverbaar zijn met een PHEV-aandrijving, een 2.0 benzine met elektromotor die enkel en alleen op elektra kan rijden, hoeveel kilometer wil Land Rover nog niet zeggen. Ook wordt de betrouwbaarheid ingrijpend verbeterd. De oude Defender was een auto waar je goed aan kon sleutelen, maar dat was ook omdat je wel moest om ‘m rijdend te houden. De nieuwe wordt op extreme wijze getest. Volgens Land Rover is de nieuwe Defender veel storingsvrije, zowel de verse met stalen veren als de Defender met luchtvering.
Eh, wacht? Come again? Een Defender met luchtvering? Dat is net zoiets als een welbespraakte doch tatoeageloze universiteitsstudente die meedoet aan Temptation Island, het is nogal ongepast. Maar de nieuwe Defender komt er dus daadwerkelijk met luchtvering. Volgens Land Rover kun je Terrain Response (ja, de Defender krijgt die feature óók) het beste in ‘auto’ zetten en dan regelt de Defender het allemaal zelf. Maar het wordt nog erger, standaard zal de Defender op bescheiden 18″ wielen staan, maar 22″ is een optie. Aan de ene kant zijn deze ontwikkelingen heel erg zonde: het hoort eigenlijk niet bij het ruige karakter van de Defender. Aan de andere kant: juist door alle tekortkomingen kon Land Rover er niet zoveel van wegzetten. De Defender maakt zijn publieksdebuut op de IAA van Frankfurt.
De nieuwe is ook een aardige PC hoofdtraktor, maar dan voor degene die doen alsof ze er niet echt bij horen, alsof ze stijl hebben en boven die malle boel staan. Uiteraard het liefst in Piet Boon uitvoering.
@reactief: De ‘huidige’ moest dat uiteraard zijn…
@reactief: Eigenlijk de oude, daar er geen huidige is op het moment ;-)
@willeme: Potver.. Tijd voor koffie! En een edit knop ;)
@reactief: het was voor mij altijd een droomwagen. Tot ik eens een weekend met eentje gereden heb. Die dan nog full option was. Grootste ontgoocheling ooit. Zeker op de weg. Off-road was ie capabel.
Nog veel liever een occasie g klasse (die drie locking diffs heeft) dan dit.
@reactief: Dit gaat als een malle verkopen…. + dubbel effect want iedereen wil er een knappe oude defender naast zetten om de heritage te bevenstigen ;)
Ahem een G-Klasse nog stoer noemen, dat vind ik pas stoer! Is imho ook gewoon een handtasje geworden met al die AMG uitvoeringen…
Dit ding gaat een grootte ‘MÉH’ worden. U hoorde het hier eerst! Dit gaat nooit zo zijn als wat er met de oude en nieuwe G-klasse is gebeurd.
@rikv99: dat zeggen de ‘liefhebbers’, maar let maar op.. het ding gaat verkopen als een malle! Stoer doen met je defender zonder de nadelen, dat wordt ineens mogelijk.
Even het batterijtje van jullie toetsenbord vervangen Autoblog. Er mist hier en daar een letter in een aantal woorden ;-)
Wat wordt de prijs
Natuurlijk wordt dit een rijdend handtasje. Waarom zou JLR het prototype anders in de media pluggen? En met perspics en brokjes informatie strooien? Dat is echt niet interessant voor een paar Afrikaanse boeren. Wel voor Corinne, Kristin en Annabel uit het Gooi.
@goed_koopman: Afrikaanse boeren kopen al sinds jaar en dag Toyota pickups, zelfs die hadden genoeg van de onbetrouwbare engelse meuk
@transaxleman: Het zou JLR tot eer strekken moesten ze ook een Afrikaanse-boeren-versie maken. Zelfde chassis, eenvoudiger techniek, minder electro-snufjes, alles stevig maar makkelijk te herstellen indien nodig, en in vele versies natuurlijk, kort, lang, pick-up, etc…
Even terugkomend op die universiteitsstudente: een welbespraakte versie van Temptation Island lijkt me wel wat.
@gandini: Ach, zalig, die discussies rond het kampvuur, over de intrinsieke betekenis van de claims over leven op Mars in de “Allgemeine Naturgeschichte und Theorie des Himmels” van Kant…
Deze wagen kost straks met al deze features minstens zoveel als de oude, ondanks dat de milieuzondaarboetes niet van toepassing zijn. Een tractor alternatief voor de boer zal het niet meer worden. Maar de wagen zal in alle comfort met groot gemak de oude vernederen op elk terein, in elk terein. Zelfs het plaatwerk zal strak zijn. De wagen maakt een sprong voorwaarts van ruim 50 jaar qua techniek, die kan alleen maar heel veel beter zijn.
Dit wordt gewoon de beste offroader aller tijden, daar zijn nieuwe technieken voor nodig. Dat hij daardoor ook beter op de weg wordt is mooi meegenomen. De 911 heeft de stap naar waterkoeling ook overleefd.
Land Rover zal vooral een auto willen die ze verkopen. Dus ja, dan zal het wat moderner moeten.
Hè een Kia Soul!?
Ok prima, maar wat gaat deze dan toevoegen in de toch al uitgebreide handtasjes collectie van JLR?
Enkel de naam?
Ik vind die bodemvrijheid van de gecamoufleerde versie nou niet briljant, zeker niet nu hij langer lijkt te zijn dan de oude. Voor de rest is de switch van Russisch betrouwbaar (want makkelijk te repareren wanneer (niet als!) hij stuk gaat) naar westers betrouwbaar (gaat niet stuk (althans, dat is de belofte)), niet eens het grootste probleem. Hij moet vooral goed zijn. En JLR heeft met de RR bewezen dat ze prima luxe en terreinvaardigheid kunnen combineren, Mercedes heeft bewezen dat een prima offroader (originele G) prima kan verkopen.
PC Hoofttractor met een 4 cilindertje? Doe even normaal. Dan denk ik aan minimaal een 6 of 8 cilinder. Man man.
@drommedaris: die drempels in de PC Hooft zijn stijl de plassen bijzonder diep…
Plastic bumpers met een bodemvrijheid van een tiental cm? Gewoon de looks al zijn niet meer stoer te noemen.
Ja het wordt een Chelsea tractor zoals we hier in het VK zeggen. Maar er komen ook simpelere versies uit die, meer unitaire. Maar niet te vergelijken met de real deal.
De luchtvering vind ik zelf juist goed, erg fijn in het terrein naar er komt ook een versie met gewonen veren. De onafhankelijke ophanging vind ik zelf een groter probleem. Van die genen die hem off road gereden hebben zeggen dat hij wel erg goed is.
Stalen velgen kunnen straks besteld worden (enkel als optie volgen mijn bronnen) Sommige van mijn contacten binnen JLR zeggen wel kleiner dan 18 inch, anderen niet. Waarom is dat belangrijk? Er is een veel groter aanbod off-road banden verkrijgbaar in 16inch.
Het wordt nooit zo een legende als de origineel maar dat zeiden ze toen de productie van de series gestaakt werd ook. Ondanks dat ben ik er inmiddels wel enthousiast over. Laat maar komen!
Ik hoop dat ze het diagnose apparaat voor de elektrische storingen mee leveren bij de verkoop.
Ik hoop vooral dat het concern er idioot veel geld mee gaat verdienen. Dat is ze nu wel een keer gegund!