Klassiek uiterlijk, hedendaags innerlijk: is de Munro Mark I de Land Rover Defender die Land Rover zelf had moeten bouwen?
Hoezee: Land Rover heeft de Defender volledig vernieuwd. De auto is volledig herbouwd naar hedendaagse maatstaven en Land Rover heeft zelfs geprobeerd het uiterlijk een beetje naar vandaag de dag te vertalen. Dat laatste valt niet overal in de smaak. De Defender gaat volgens velen van uniek werkpaard naar doorsnee dure SUV.
Elektrische 4×4
Als Land Rover de ideale moderne 4×4 niet bouwt, moet een ander merk het maar doen. In dit geval een nieuw merk. Officieel heet het All Terrain All Electric (ATAE), maar de auto zelf krijgt alleen de ‘merknaam’ Munro op zijn front en achterklep. De eerste auto gaat Munro Mark I heten. ATAE opereert vanuit het Verenigd Koninkrijk, Schotland om precies te zijn.
Middelmatig…
Over de specs kunnen we kort zijn: niks speciaals. De elektrische motoren leveren 215 pk en 350 Nm. De 4×4 komt zo’n 150 mijlen ver op één lading: zo’n 250 km. DC snelladen is mogelijk en je mag vijf personen en 1.000 kg meenemen.
…doch speciaal
Wat de Munro Mark I speciaal moet maken is het feit dat het serieus een soort oude Defender is. Zo krijg je een 4×4 systeem wat meer is dan twee of drie elektrische motoren op twee assen. Je krijgt bijvoorbeeld heuse ‘difflocks’. Rasechte differentiëlen die precies kunnen doen wat ze doen op de betere 4×4’s. Ook wordt de Mark I te bestellen met allerlei opties zoals een dakrek, bodemplaten ter bescherming en een breed scala aan kleuren, banden en interieurbekleding. Het bedrijf is nog aan het fantaseren over speciale versies van de Munro. Zo suggereerde iemand een ode aan de Camel Trophy-edities van Land Rover.
Maar ook een korte versie met slechts twee deuren, zoals de Defender, is op de digitale tekentafel voorbij gekomen.
Mocht de Munro de tekentafel ooit nog verlaten, dan willen ze ook speciale features toepassen zoals ‘bekende onderdelen’ die snel, goedkoop en efficiënt geleverd kunnen worden. Ook hoef je niet naar een plaatselijke Munro-garage om hem te laten fixen, er komt gewoon een handyman langs. Het klinkt best interessant, geven we toe.
Digitaal
Helaas is er een olifant in de kamer: we zeiden al dat dit allemaal komt wanneer de Munro de tekentafel verlaat. Dat is nog niet: alles wat we nu hebben is een plan en de plaatjes zijn digitaal. Britten zelf zijn er over te spreken: zowel landelijke media als Land Rover-eigenaarsclubs zien de Munro Mark I graag productie halen. Dat moet gebeuren in 2022, trouwens. Kijken of het wat wordt!
fanboy zegt
Haha weer krampachtig vasthouden aan het oude zeepkist gevoel.
Zaken zoals difflocks zijn helemaal niet nodig als je gewoon voor ieder wiel een motor hebt (niet in het wiel). Rivian heeft dit en zal gehakt maken van al het andere 4×4 spul.
Maar zelfs een Etron met zijn goede traction control rijdt nog weg als maar 1 wiel van de 4 grip heeft.
Low gearing hoef je je ook al niet mee bezig te houden, koppel zat.
Leuk dat die op de Defender lijkt, maar verder vrees ik dit net als een Bollinger erg prijzig gaat worden en dat andere elektrische 4x4s alles beter gaan doen. Is dus meer een nostalgie aankoop.
Als dit ding er in 2025 eindelijk is.
ronnys zegt
Tja, op zicht heb jij gelijk, alleen denk ik dat het een stuk goedkoper en makkelijker is om een bewezen difflock te installeren dan om een goede tractioncontrol met 4 motoren te ontwikkelen.
Ook de Low Gearing is niet alleen om de koppel te verhogen, ook om de snelheid te verlagen. Wat buiten gewoon handig is als je het zandpad verlaat!
Ik ben vooral bang dat ze het niet voor elkaar krijgen om er een serieuze trekgewicht op kenteken te krijgen.
Verder vind ik dit echt veel mooier als de andere electrische auto’s met honderdduizend schermpjes en touchscreens. Er gemakshalve even vanuit gaan dat deze een “normaal” dashbord krijgt…
The Stig NL zegt
Sorry hoor, maar dit ding is gewoon niet om aan te zien.
Robert zegt
Ik vind hem er uit zien als de zoveelste 4WD kitkar uit een of ander Oostblokland. Met name met die kleine led-pitjes als koplampen; die zien er uit of ze er voor bij de bouwmarkt zijn wezen shoppen voor badkamerverlichting met een IP-68 rating.
Kvgorp zegt
Bij vintage voltage hadden ze een tesla motor 90 graden gedraaid en op de plek van de tussenbak gehangen van een defender. Een as naar voren en een naar achteren. Permanente 4 wiel aandrijving dus via de differentiëlen. Erg goed bedacht. Motor versnellingsbak tussenbak dieseltank er uit. Al die ruimte benut voor accu’s.
ronnys zegt
Tussenbak moet wel blijven zitten!
Maar dat zag er uit als een erg fijne auto!
mpgc zegt
Next!
joosstra zegt
Dit krijgt ook nooit een type-goedkeuring als er geen bumpers op komen. Een fietser wordt tot gehakt vermalen als hij/zij onder de wielen terechtkomt. Voetgangerbescherming is volledig afwezig. Laat dit maar gewoon op de tekentafel liggen.