Ze spreken er (min of meer) dezelfde taal, maar het is helaas wel iets verder weg.
De Formule 1 is een echte wereldsport. Niet alleen wordt er over de hele wereld naar gekeken, er wordt ook over de hele wereld geracet. Er zijn GP’s op alle continenten, op eentje na. En dan bedoelen we niet Antarctica, want die rekenen we gemakshalve even niet mee.
Het enige werelddeel dat momenteel nog ontbreekt op de kalender is Afrika. Dat is niet altijd zo geweest. In het verleden is er namelijk een Zuid-Afrikaanse Grand Prix geweest én een Marokkaanse Grand Prix. Die laatste heeft maar twee keer plaatsgevonden, maar Zuid-Afrika was in de jaren ’60 en ’70 vaste prik op de kalender.
De laatste Zuid-Afrikaanse GP is inmiddels bijna 30 jaar geleden, want die werd in 1993 verreden. Alain Prost pakte destijds de overwinning in zijn Williams, dus dat geeft wel aan hoe lang het geleden is.
Het lijkt er echter op dat de Zuid-Afrikaanse GP een comeback gaat maken op de Formule 1-kalender. Het gaat om een race op het circuit van Kyalami, sinds 1967 het toneel voor de Grote Prijs van Zuid-Afrika.
Het circuit was ook het toneel voor een van de meest tragische incidenten uit de Formule 1-geschiedenis. In 1977 werd daar een 19-jarige marshall geschept, die op slag dood was. Diens brandblusser vloog vervolgens door de lucht en doodde coureur Tom Pryce. De details zullen we jullie verder besparen.
Dergelijke horror-incidenten behoren inmiddels gelukkig tot de verleden tijd. Net als de apartheid overigens, die destijds ervoor zorgde dat de race van de kalender verdween. Uiteraard door druk van buitenaf, want de Formule 1 zelf heeft niet zoveel problemen met dubieuze regimes.
Enfin, het circuit van Kyalami kan nu dus opnieuw een plekje krijgen op de kalender. F1 CEO Stefano Domenicali is afgelopen weekend hoogstpersoonlijk naar Zuid-Afrika gevlogen voor overleg. Volgens ingewijden zijn de onderhandelingen al in een vergevorderd stadium. De knoop zou binnen een paar weken doorgehakt worden.
De GP van Zuid-Afrika staat op de nominatie om volgend jaar al op de kalender te verschijnen. Dit betekent wel dat er waarschijnlijk een andere GP geschrapt wordt. Volgens de BBC is de kans groot dat dit de GP van Spa is.
Nu was de meest recente Belgische GP niet echt de moeite waard, maar los daarvan is het een van de laatste races die je wilt zien verdwijnen. Laten we dus hopen dat er een andere race geschrapt wordt. Die van Monaco desnoods.
Bron: BBC
Robert zegt
Monaco er uit, Kyalami er in: ik ben vóór, al zie ik dit never nooit gebeuren.
Dat Spa op de spreekwoordelijke slachtbank ligt is niet zo vreemd. Ondanks de recente jaarlijkse oranje invasie is het een race waar al vele jaren heel veel (overheids)geld bij moet, een beetje zoals dat de GP van Duitsland uiteindelijk ook de kop heeft gekost, terwijl men dáár nog de keuze had uit twee circuits.
rwdftw zegt
Monaco eruit zie ik zeker wel gebeuren! Als eerste is het contract nun afgelopen, er zal een nieuwe moeten komen. En daar wringt de schoen.
De bijdrage aan de FOM is minimaal, dus het levert de FOM niks op. Daar komt bij dat Monaco nogal wat noten op hun zang heeft. Als eerste pikken ze een vast weekend op de kalender, dat van Hemelvaart. Daarnaast hebben ze hun eigen sponsoren die conflicteren met de hoofdsponsoren van de F1. Als de baan nu zou moeten worden toegelaten voldoet deze niet aan de eisen van de F1. Heb je dat gehad dan willen ze hun eigen regie gebruiken zodat wij alle actie missen.
Het gaat dus duur worden voor ze. De capaciteit is echter maar 19.000 toeschouwers. Zandvoort is ook niet echt groot maar heeft het 5 voudige aan bezoekers. Dan kan je de kosten een beetje spreiden.
Het mooie wat Monaco de F1 te bieden heeft is dat er buiten het evenement ook nog veel te doen is. Dus sponsoren worden er in de watten gelegd. Dit seizoen heeft Miami bewezen het ook te kunnen, en ik denk dat Las Vegas ook zijn aantrekkingskracht heeft om sponsoren uit te nodigen.
Dus…. Monaco zal af gaan vallen denk ik.
simonbv zegt
Tja Miami vergelijken met Monaco. Bij de 1 zit je 50km van de stad ergens op de parkeerplaats waar een soort van circuit is neergelegd waar het asfalt van los laat. Denk dat de echt rijken toch liever in Monaco zitten
bernoulli zegt
Mooi om naar ZA te gaan. Mondiale sport hoort op alle continenten. Zou jammer zijn als Spa zou verdwijnen, maar daar kan ZA weinig aan doen.
En dezelfde tijdzone als hier. Handig.
Edge zegt
Monaco en Paul Ricard hebben ook een aflopend contract. Wellicht tegen beter weten in hoop ik dat die twee het veld moeten ruimen en Spa kan blijven.
svdv zegt
Liever Barcelona eruit. Die baan is het echt niet waard
bernoulli zegt
Spanje heeft een contract tot en met 2026. Spa tot en met 2022.
mashell zegt
Maar die stad maakt het juist een heel leuke race om naar toe te gaan.
Henkie zegt
Jammer als Spa gaat verdwijnen. Liever Spanje, Frankrijk,Baku, en die andere zandbakken van de kalender.
okdoei zegt
Rusland is toch al redelijk van de baan (hehe), waarom die dan niet inruilen?
Johanneke zegt
Volgensmij hebben ze die al ingeruild voor miami of LA.
Edge zegt
Omdat er dan nog steeds teveel races zijn. Volgens de huidige contracten van Liberty Media met de teams mag de kalender uit 24 races bestaan. Met het wegvallen van Rusland hebben we een kalender van 22 races, maar daar moeten volgend jaar Qatar, Las Vegas, Shanghai en volgens deze berichtgeving dus ook nog Kyalami bij. Afhankelijk van of dat doorgang vindt, moeten er dus één of twee races geschrapt worden.
okdoei zegt
Dus tekort aan plekken was sowieso al aan de hand. Ook toen Rusland nog wel op de kaart stond, dus in feite verandert er niets aan de situatie dat er te weinig plekken zijn en te veel circuits.
Komt er dus op neer dat het artikel ook “wordt de GP van België vervangen door de GP van Qatar?” kunnen heten.
pomoek zegt
Lijkt me geen probleem. als Spa dan ook maar weer terug komt op de kalender in 2024. Beetje wisselen tussen de circuits. Is toch niet erg? Mag Duitsland ook weer eens een keer. En een keer geen Interlagos, geen Barcelona en geen Silverstone. Ik kom wel over die mentale klap heen.
ghini zegt
Spa moet een nieuwe marketing directeur.
aadzor zegt
Zuid Afrika zou goed zijn. Kan ook iedereen aanraden daar vakantie te vieren. Is echt een geweldig land.
Graag Spa schrappen dan. Buiten de baan is echt alles daaromheen beneden peil. Al jaren wordt er niet geïnnoveerd zoals bijvoorbeeld bij Zandvoort nodig was.
berlinetta zegt
Frankrijk, Monaco, Canada, Qatar, Abu Dhabi. Dat zijn races die van mij van de kalender mogen. Laat België maar erop. Zo’n fraai circuit mag niet verloren gaan.
Dutchdriftking zegt
Kan toch mooi op de plek van Sochi?
Edge zegt
Nee, dat gaat helaas niet. Zie ook mijn reactie hierboven met betrekking tot het aantal beschikbare plekjes op de kalender.
jensoffbutton zegt
Als Spa moet verdwijnen, dan kan het beter alterneren met Paul Ricard wat een gedrocht is (maar met de franse coureurs niet snel zal verdwijnen).
Volgens dat ik gehoord heb, zou eerst Frankrijk op de schop gaan en moet België de paddocks renoveren + De Eau Rouge-Raidillon nog veel veiliger maken (Hubert in gedachte).
Hoe ze dat gaan doen weet ik niet, ik zie de Waalse/Belgische overheid daar geen geld aan geven, bedrijven ook niet, en die bocht veiliger maken kan deels door de uitloop rechts nog groter te maken, maar als een auto dwars op de baan staat, en je ziet hem niet doordat de bocht deels blind is (heuvel), tjah..
100% veilig kan je het niet maken zonder de bocht te verkloten.
Henkie zegt
Eau Rouge-Raidillon is dit jaar aangepast. Met ook nog een enorme nieuwe tribune.
jensoffbutton zegt
De aanpassingen die er nu zijn, is vooral met Moto gp in gedachte. En bepaalde stroken zijn sneller gemaakt, andere trager.
Die tribune is een commercieel gegeven. De bocht zelf is niet echt heel hard aangepakt dat zo’n ongeluk nu uitgesloten is, ze gaan nu wel trager de eau rouge in dacht ik.
Gulli zegt
Oef dat ongeluk met die marshal. Ik ben ooit met mijn stomme kop tegen het advies van iemand ingegaan om die beelden op te zoeken. Brrrr. Die arme jongen snelde met zijn brandblusser het circuit over om een coureur te helpen die aan de overkant stond, en in zijn enthousiasme heeft hij volgens mij nooit gekeken of er iets aankwam, hij ging gewoon helpen blussen.
De brandblusser in zijn hand hing precies op de hoogte van het hoofd van de coureur die hem niet meer kon ontwijken en die had dus ook geen schijn van kans.