Cue de vogeltjesdans.
Ondanks dat we na de Grand Prix van Hongarije die dit weekend verreden zal worden vier weken moeten wachten op de volgende race, wordt de tweede helft van de zomer wellicht alsnog een hete aangelegenheid in de F1-wereld. Dat is tenminste de mening van Auto-Motor-und-Sport. De impetus voor al het spektakel vormt het feit dat de saga rondom het failliet van Force India eindelijk zijn hoogtepunt bereikt. Naar verluidt vraagt de renstal van voormalig hoogvlieger Vijay Mallya deze week failliet aan, met de bedoeling de toko over te dragen aan een nieuwe partij/paradijsvogel.
Eerder schreven we al dat Rich Energy interesse zou hebben in een overname van Force India, maar dat lijkt niet (meer) serieus te zijn. Er zijn kennelijk wel andere geïnteresseerden, waaronder een Amerikaanse zakenman, sponsor BWT en -nu wordt het spannend- Lawrence Stroll.
Vooral als die laatste het team overneemt, ligt een stoelendans reeds deze zomer op de loer. De miljardair heeft zijn zoon Lance geparkeerd bij Williams, maar dat team heeft dit jaar een dramatische auto gebouwd waar geen eer aan te behalen valt. Pa Stroll sprak eerder dit jaar nog zijn vertrouwen uit dat Williams de zaak kan omdraaien, maar een overname van Force India zou hem de mogelijkheid bieden zijn zoon direct in een auto te zetten waarmee je regelmatig punten kan scoren.
Dat wil echter wel zeggen dat een van de huidige coureurs in roze zijn stoeltje op zou moeten geven. Volgens de geruchtenmolen zou dit Ocon moeten worden. De Fransman is een protegé van Mercedes en de driepuntige ster zou andere teams al de mogelijkheid geboden te hebben om de tafel te gaan zitten met Ocon. Renault en McLaren hebben kennelijk reeds interesse getoond. Bij Renault is de positie van Sainz onduidelijk. De verwachting is dat als Ricciardo ‘gewoon’ bij Red Bull blijft, Sainz ook ‘gewoon’ bij Renault blijft. De Spanjaard staat nog altijd onder contract bij Red Bull en de energieblikkenfabrikant kan dit contract half september eenzijdig verlengen. Renault zou in principe wel door willen met Sainz, maar is ook gecharmeerd van Ocon. In het verleden maakte Max’ F3-concurrent ook al deel uit van het Genii-opleidingsprogramma.
Een andere landingsplaats voor Ocon zou McLaren zijn. Deze constructie zou iets minder ongeloofwaardige als-dan constructies met zich meebrengen. Stroll zou van Williams naar Force India kunnen gaan, Ocon van Force India naar McLaren en Vandoorne van McLaren naar Williams. Een simpele ruil over drie schijven. De Belg zou nu dan ‘het kind van de rekening’ zijn, maar het kan ook de move van zijn carrière worden. Williams beweegt zich volgend jaar namelijk nog meer in de richting van een Mercedes B-team. Naast de motor zal het ook de versnellingsbak en achterwielophanging van Mercedes overnemen.
Overigens heeft Otmar Szafnauer van Force India aangegeven dat hij gewoon vast wil houden aan de huidige roze duo. Begrijpelijk want het is objectief een van de beste duo’s in de F1. Otmar zegt dan ook dat het team dit jaar de vierde plaats nog moet binnenslepen. Wat een nieuwe eigenaar daarvan vindt is echter maar de vraag. Misschien is het behalen van de vierde plaats namelijk überhaupt wel nutteloos: als het team midden in het seizoen wordt overgenomen (en mogelijk een andere naam krijgt), moeten álle andere teams hun akkoord geven voordat het team deelt in de prijzenpot. Een paar armlastige broeders op de grid zouden best wel een hun kans kunnen zien om Force India’s geld te appropriëren…
hollandbest zegt
De aanstaande Formule 2 kampioen George Russell moet ook nog een plekje krijgen…..
viezefreddyw zegt
@hollandbest: Maar zal dat dit jaar nog niet krijgen…
VeniVidiVici zegt
Ja ja dus de verwende crashkid Stroll wordt goed gepamperd door papa. Lang leven de talentloze paydrivers pfff…
vtechlover zegt
@venividivici: jaloers? Ik anders wel haha
VeniVidiVici zegt
@vtechlover: Of ik jaloers ben? Nee, die ziekelijke aandoening heb ik niet. Net zo goed als dat ik de ziekte ‘afgunst’ niet heb ;-)
skinnybmw zegt
@venividivici: Pedro Diniz!??
viezefreddyw zegt
Het doet echt pijn om Williams zo te zien tobben dit seizoen. Twee ondermaatse coureurs achter het stuur, een belabberde auto etc. etc. etc. Zonde van het mooie team. Williams zou elk seizoen minstens om de vierde plek moeten strijden maar sinds vrouwke Clair er met de scepter zwaait is er niets meer van het team over. Pijnlijk om te zien hoe het ooit zo mooie team tegenwoordig achteraan hobbelt.
Calimero zegt
@viezefreddyw: Ik kijk regelmatig naar het schaalmodel van de FW15 welke ik heb staan. Mooie en goede auto toen ook. Ik zie Stroll ook liever verdwijnen maar zo lang pa er flink geld in blijft pompen zie ik dat daar niet zo snel gebeuren. Mocht Williams inderdaad een soort van B team worden van SMG Mercedes dan zie ik daar graag Ocon heen gaan. Ik kan nog steeds geen beeld krijgen van Stoffel. In andere klasses een topper maar in de F1 komt het er (Dankzij de auto?) nog niet uit.
Het zou mij niet verbazen als Alonso er na dit seizoen mee stopt als F1 coureur.
Ricciardo blijft bij Red Bull, Sainz zal nog wel een jaartje of wat bij Renault blijven enz enz
viezefreddyw zegt
@milan0: In die tijd waren de Formule 1 wagens in mijn ogen de mooiste. Dat was inderdaad ook een erg goede auto van ze. Wat Stroll betreft heb je gelijk. Het geld van zijn pa raakt toch nooit op dus Strollie-Bollie zal de komende jaren nog wel te zien zijn. Van het geval Vandoorne krijg ik ook maar geen hoogte. De auto is sowieso belabberd maar er zit meer in dan hij laat zien. Als ik Stoffel was zou ik me zorgen gaan maken aangezien hij al 26 is. Dan kan je het geen talent meer noemen.
royaledeluxe zegt
@viezefreddyw: Het wordt allezins een spannende tijd.
Ik kan me trouwens niet inbeelden dat ze bij Sauber verder gaan met het huidige duo. Leclerc tot daar aan toe, die jongen heeft al wat laten zien, maar die komkommer van Ericcson is echt ook huilen met de pet op.
Van Hartley weten we al dat hij er uit moet ondanks dat die jongen best een potje kan racen, maar hij denkt nog steeds met Endurance bezig te zijn… reed als enige in de UK Meer dan 50 ronden met een setje banden.
Het verhaal Vandoorne is echt wel cru vind ik: Lakei in dienst van Alonso, is de laatste weken alleen maar op vrijdag aan het testen, terwijl Alonso lekker aan zijn setup bezig is. Dan krijgt hij nog een een training om het beste er uit te halen of de setup van Alonso te nemen. (check de interviews op RTBF maar als bevestiging) De jongen is volgens mij veel te braaf. Hij is weliswaar ook niet de enige “sloef”, kijk maar naar Räikkönnen en Bottas… dat is na dit weekend wel heel duidelijk geworden. Vooral Vasseur schijnt een fan te zijn van Stoffel en ziet het wel zitten om hem in het team te nemen.
Gelukkig heeft Grosjean dit weekend gepresteerd… want ik zou hem persoonlijk ook na dit seizoen de laan uitsturen. Ik hoop dat hij na de zomerstop het weer wat beter doet anders zie ik het ook niet zo goed in.
Sirotkin zal nog wel ff blijven bij Williams en wat betreft Claire is het haar fout niet. De onkunde van diegenen die ze aan de kant geschoven hebben onlangs zet je niet zo maar recht. Dat Sirotkin naar Q2 door kon op een vrij snel en technisch circuit zegt voor mij dat ze allezins toch iets gevonden hebben om het tij te doen keren.
En wat betreft Stroll tja dat is erg… met geld kan je dezer dagen nog veel maar die gast zou zich beter toeleggen in een andere raceklasse.
Dan nog een eentje ivm Kimi. Hij blijft bij Ferrari als ze blijven betalen, maar geef de jongeren ook eens een kans zij strak zijn om Lecrerc daar te zien zitten. Seb durft het nogal eens te verkloten, zie maar gisteren en vorig seizoen. Seb heeft hetzelfde probleem als veel Ferrari rijders na Schumacher, het moeten presteren en dan er soms, precies, niet mee kunnen omgaan.
Nou ja we hebben nog wel even om de stoelendans mee te bekijken…
phaeton zegt
@royaledeluxe: En tot die tijd nog 50 artikelen
jaapiyo zegt
@phaeton: ik help het je hopen!
skinnybmw zegt
@royaledeluxe: Kimi blijft nog een jaartje bij Ferrari, denk ik. Leclerc komt ooit echt wel in de Ferrari maar Ferrari zal niet een onervaren coureur laten rijden. Hebben ze nooit gedaan en ze laten Leclerc nog even rijpen. En Kimi is nog snel genoeg.
marinepower zegt
@milan0: ik las laatst een stukje over de FW14B, en toen kwamen de herinneringen weer boven. Epische wagen met de bekende Canon Camel Labatt’s livery. Wat was dat ook een fenomenale wagen!
HZW zegt
@viezefreddyw: Het probleem is ook dat die 2 rijders 0,0% kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van de auto.
Ze begrijpen er niet zo heel veel van.
En stroll zou in de lagere klasse rijders betaald hebben om hem te laten winnen zodat hij genoeg punten kon halen om een superlicentie te krijgen, en papa doe de rest.
skinnybmw zegt
@viezefreddyw: Helemaal mee eens, het enige team wat puur draait om F1…?
escort77 zegt
Eigenlijk ook best lullig voor Sainz. Zo heel veel minder was ie niet als MV33, maar het lijkt toch lastig voor ‘m om een plekje bij een van de topteams te krijgen.
VeniVidiVici zegt
@escort77: Sainz niet veel minder dan MV33 haha. Heb je Sainz opgenomen en gekeken met Play 1x speed forward ofzo?
rob5nismo zegt
Sainz heeft echt talent in zn donder
skinnybmw zegt
@rob5nismo: Hülkenberg is hem anders gewoon de baas.
escort77 zegt
@venividivici: ten tijde van Torro Rosso deden ze weinig voor elkaar onder hoor.
VeniVidiVici zegt
@escort77: Humm… dan hebben wij toch echt een andere visie daarover :-)
gwnbmw zegt
@escort77: deed inderdaad niet veel onder van verstappen. maar wel een beetje. ook nu vindt ik hulkenberg over het algemeen de betere, volgensmij de statistieken ook.
escort77 zegt
@gwnbmw: een beetje inderdaad, maar goed genoeg om de red bulls naar P5 en P6 te sturen met af en toe een uitschieter, denk ik.
Ik heb zowel de oude Verstappen als de oude Sainz hoog zitten als coureur, had het hen beiden wel gegund om hun zoon een F2 race te zien winnen.
Breinstein zegt
Stel, Stroll gaat inderdaad naar Force India ten faveure van Ocon. Wat is dan de logica dat deze naar McLaren zou gaan en niet naar het B-team van Mercedes?
jaapiyo zegt
@breinstein: McLaren heeft (volgens A-M-und-S) aangeklopt bij Mercedes om hun interesse in Ocon te laten blijken. En Mercedes heeft nog meer talenten rondlopen (zoals Russell, waarin ik het persoonlijk niet zie zitten maar die wel de F2 aanvoert momenteel) die ze graag een plaats zouden bieden, dus als Macca Ocon voor zijn talent wil hebben, opent dat weer een extra zitje bij Williams.
dieselkameel zegt
Je ruilt Stroll toch niet met Ocon? Wanneer je als team iets van waardigheid hebt lijkt me dat volledig belachelijk.
jorden zegt
@dieselkameel: Papa Stroll kent geen schaamte. Die zou Hamilton nog ruilen voor z’n zoon. Ik zelf vind het een gênante vertoning die niet in de F1 thuis hoort.
seicilindri zegt
@jorden: welnee, pay drivers in de F1, zonder talent, zijn van alle tijden en hor3n net zo goed erbij als de getalenteerde.Vroeger waren er nog veel meer maar toen waren de bedragen om mee te doen ook veel geringer en was er zelfs een pre qualificatie nodig om alle wannebee talenten en wannebe F1 auto’s alvast een beetje te scheiden.
gregorius zegt
Stroll in een FI regelmatig in de punten. Gniffel gniffel. Die jongen kan goed sturen; maar het is voornamelijk aangeleerd. Qua talent lijkt hij ver onderaan te staan in het veld.
Als ik iets te zeggen had bij McLaren of Williams, zou ik even flink gaan headhunten bij Force India; die hebben daar toch mensen rondlopen die met een klein budget flinke stappen kunnen maken. Die mensen zullen nu moeten vrezen; want er zal het eea gaan veranderen.
Welke rijders waar komen; ach. Er zijn 6 interessante plaatsen en voor volgend jaar misschien 4 (RB met Honda). De Finnen mogen blijven om 2e viool te spelen naast de Diva’s. De rest doet op het moment mee voor de scraps. De enige waar ik het mee te doen heb: Sainz en Hulkenberg: ik denk dat die Renault helemaal niet de 4e auto van het veld is, maar dat deze 2 coureurs er zeer goed mee overweg kunnen. LeClerc komt er wel en misschien krijg Ocon ook nog wel een kans. De rest doet op het moment mee voor veldvulling; iig ook nog voor 2019.
2020 wordt vervolgens een loterij.
HZW zegt
Volgend jaar wordt gaaf, de eerste 2 startrijen met de RedBull-Honda’s en Torro Rosso-Honda’s, dan de rest.
mrrallycross zegt
Hoop voor stroll, niet voor de mensen bij force india, dat die auto er dan volgend jaar ook niks meer van bakt
rv76 zegt
de qually moet wk punten gaan opleveren. pole krijgt 10punten en nummer 9 1punt. Op de race grid starten de eerste 10 in qually achteraan; met pole op laatste plaats. Ieder wk punt dat wordt gepakt door de laatste 10 op startgrid telt dubbel. Hier zullen best haken en ogen aanzitten, maar dit is wel een manier om F1 eens aantrekkelijker te maken…zolang bij mercedes en ferrari geen rare dingen gebeuren blijft het saai……of niet?