De hints van Bentley over het design van hun EV boezemen weinig vertrouwen in.
Zoals ieder ander merk gaat ook Bentley aan de elektrische auto. Een belangrijk verschil met bijvoorbeeld Ferrari is dat de dit niet direct indruist tegen de merkwaarden. Stilte is ten slotte geen enkel bezwaar in een luxe auto. Het gaat nog wel even duren voor het zover is. Bentley mikt namelijk op 2025. Daarmee streven de Britten er dus niet naar om voorop te lopen, maar dat is ook nooit de rol geweest van het merk.
Sedan of SUV?
Het lijkt er een beetje op dat ze bij Bentley moeite hebben om de juiste carrosserievorm te vinden voor hun elektrisch auto. Dit blijkt uit een interview van Autocar met CEO Adrian Hallmark. De Britten willen de auto een range geven van 480 tot 560 kilometer. Dat klinkt niet bijzonder ambitieus voor een auto die in 2025 uitkomt, maar dat even terzijde. De traditionele sedanvorm ziet Hallmark niet als een optie in verband met het accupakket. Hoewel het Tesla wel lukt om een groot accupakket in een sedan te verwerken, ziet Bentley dat blijkbaar niet zitten. Een SUV lijkt dan een voor de hand liggende keuze, maar ook dat is geen optie volgens Hallmark. Dan zou de aerodynamica namelijk weer ten koste gaan van de range.
Tussenvorm
Wat nu? Volgens Autocar heeft Bentley met hun elektrische auto nu een tussenvorm voor ogen: een opgehoogde sedan dus. Het zou gaan om een soort Jaguar I-Pace, maar dan groter. Nu kunnen we het doorgaans alleen maar toejuichen dat Jaguar als inspiratiebron wordt genomen voor het design, maar bij de I-Pace ligt dat toch iets anders. Deze auto heeft al eigenaardige proporties en als daar nog de factor ‘lomp’ aan toegevoegd wordt klinkt dat niet echt veelbelovend.
BMW i3
Eerdere uitlatingen van de designbaas Stefan Sielaff, in een ander interview met Autocar, wezen ook al in de richting van een onconventioneel design. Ook Sielaff noemde een enigszins dubieuze inspiratiebron: de BMW i3. Hij sprak zijn bewondering uit richting BMW voor het uitbrengen van deze auto, ook al vind iedereen hem lelijk. De designbaas gaf aan dat de proporties van de Bentley EV anders dan anders zullen zijn.
Het lijkt er haast op dat we straks met weemoed terug zullen denken aan de Bentayga. Of de elektrische Bentley straks echt zo onconventioneel wordt of dat ze de technologie alsnog in een meer traditionele verpakking weten te krijgen valt nog te bezien. We zijn in ieder geval benieuwd.
Foto: een gedrocht, ter illustratie.
9000cse zegt
Als ik dit zie dan denk ik: Als je hierop merknaam en embleem van Bentley durft te plakken dan ben je geestelijk behoorlijk ongesteld! Man! Man! Man! Op deze manier worden alle merkwaarden van Bentley toch volkomen verkwanseld?
moveyourmind zegt
Als ze er nou berenvelgen onder hadden gelegd…
Dan leek het tenminste nog ergens op.
9000cse zegt
Hahaha! @moveyourmind Je komt er inderdaad wel dichtbij! Alleen de bedoelde afmetingen wijken iets af.
clubbtraxx zegt
@9000cse Dat ding op de foto is een Maybach concept, geen Bentley.
vondick zegt
@clubbtraxx: nou en?
clubbtraxx zegt
Nou en? 9000cse heeft het over ‘hierop’ aanemende dat hij het over de header foto heeft.
Bentley of whatever, het is en blijft een lelijk apparaat, dat wel.
9000cse zegt
@clubbtraxx Zou in het bericht zijn aangegeven dat dit een Mercedes-concept was, dan had ik wel anders gereageerd. Maar als je dit bericht begint met een foto, die helemaal geen betrekking heeft op Bentley, dan vraag ik me toch af waar je als scribent mee bezig bent. Het wekt toch de suggestie dat dit een toekomstige Bentley zou kunnen zijn. Ik ben er gewoon van uitgegaan, dat hiermee werd aangegeven dat dit hem zou kunnen zijn en heb beslist niet alle concepts in gedachten. Maar hoe dan ook! Maybach of Bentley? Verkwansel met zo’n gedrocht niet je merkwaarde!
Robert zegt
En profil zie ik vooral een Daf 66 combi met belachelijk grote wielen.
stekkerkoning zegt
Een Jaguar i-Pace heeft geen rare proporties. Het is misschien niet de beste ev ter wereld – een fors verbruik gecombineerd met één fase opladen is geen ultieme combinatie – maar een indrukwekkend is ‘ie. Ontworpen als elektrische auto. Niet lang, wel breed, grote wielen. Snel, met een erg aansprekend weggedrag, pseudomotorgeronk in de sportmodus zodat de benzineverslaafde zich illusies kan maken. Niet aangepast aan de smaak van het brede publiek, maar waarom zou dat moeten? De BMW i3 vind ik mooi. Buiten dat subjectieve oordeel moet iedereen die om het uiterlijk heenkijkt erkennen dat de auto ongelooflijk knap in elkaar steekt. Lichtgewicht, met dank aan overvloedig gebruik van kunststof en carbon. Vlot, maar niet hemeltergend snel als een Tesla. Schitterend interieur, volop ruimte voorin en redelijk wat achterin. Met kofferbak en bergruimte in de neus, omdat de aandrijflijn geheel is weggewerkt. Lekker smal, zodat het de ideale auto is voor dijkweggetjes. Stil, vanzelfsprekend. Een dikke tweehonderd kilometer rijbereik en driefaseopladen zodat een lege accu binnen een uur of drie weer vol zit.
En die Bentley? We zien wel wat het wordt over een paar jaar, echte elegantie, of onderkoelde sportiviteit wordt door dat soort merken al lang niet meer nagestreefd. Bling moet het worden.
Shaw zegt
EV: klanten willen het niet (zonder soepsidie) fabrikanten ook niet (moeten wel ivm milieuboetes) mark my words: door de wereldwijde economische (corona)Crisis gaat het zo’n vaart niet lopen met de EV en blijft het wat het al die tijd al geweest is; een leuke aanvulling.
Dutchdriftking zegt
Tja, we kunnen een auto hoger maken voor accu’s, maar waarom niet breder? Ziet er beter uit, en zorgt voor meer stabiliteit. Ik zeg 2.20 meter breed, zorgt voor een ruim interieur. En IPV een motortunnel dan een accu tunnel. Moet kunnen.
berlinetta zegt
Gaat een hoop verkeersruzies opleveren als er niet meer 2 auto’s naast elkaar in de straten passen.