In hoofdlijnen zijn er drie kampen die elkaars bloed wel kunnen drinken, spreekwoordelijk dan. Audi, BMW en Mercedes hebben allen een grote schare hooligans die zweren bij hun merk. Des te leuker zijn dan de vergelijkingen tussen de aartsrivalen. Ditmaal vragen wij ons af of de te verwachten Audi RS5 een serieuze BMW M3 coupé killer zal worden. Het is duidelijk dat de Audi S5 met z’n 4,2 liter V8 goed voor 354 pk, onvoldoende gewicht in de schaal legt om het op te nemen tegen de brute 420 pk sterke M3. Het is dus de vraag wat de RS5 ons straks brengen en hierover wordt al druk gespeculeerd.
De Audi RS4 is een sedan en kun je met z’n 420 pk sterke V8 rustig tegenover de M3 sedan zetten, maar wanneer we een Audi concurrent zoeken voor de M3 coupé, dan moeten we toch nog even wachten op de RS5. Deze zal naar verwachting begin volgend jaar in Genève zijn debuut maken, hoewel de autoshow van Frankfurt later dat jaar ook nog een optie zou kunnen zijn.
Er zijn nog geen officiële details bekend over de RS5, maar er zijn geruchten zat. Er wordt gesproken over dezelfde 420 pk sterke V8 uit de RS4, maar er gaan ook geruchten dat gekeken wordt naar de 5,2 liter V10 die in de Gallardo goed is voor 520 pk (530 in de Gallardo Superleggera). Deze motor werd in aangepaste en iets afgezwakte vorm al een keer in Audi’s gemonteerd, de S6 en S8 zoals je weet. Wanneer Audi er werkelijk voor kiest om de dikke V10 in de RS5 te hangen, dan kan de M3 wel inpakken. Maar goed, voorlopig zijn dit pure speculaties, dus we wachten het nog even af (via: egmcartech).
Quepee zegt
Hahaha nu ga je het uitlokken he :P
Nou Rick Dos kom dr maar in !
Racer X zegt
Ik ben van mening dat Audi een beetje doorslaat in haar drang naar prestige. Een V10 in een A5, kom op man…
jasper zegt
ik wordt egt gek van die pk strijd, vroeger was een auto met zo’n aantal pk’s bijzonder maar nu kijk je er niet eens meer van op. ik begin egt het gevoel te krijgen dan ze het limiet aan het bereiken zijn wat een auto kan hebben, en als dat er is wordt elke auto hetzelfde en dat is saai.
Wilbert zegt
“alle drie hebbn een grote schare hooligans die zweren bij hun merk”
Bij BMW en Mercedes kan ik iets verzinnen maar wat maakt Audi eigenlijk Audi? Zijn er hier Audi fans die dit uit kunnen leggen?
golf 4 zegt
als ze de v10 erin gooien is het dan niet de concurrent van de m5??
inplaats van de m3
Domien zegt
@Jasper: Inderdaad, binnen 10 jaar is een Kia met 370 pk de normaalste zaak van de wereld ;-)
@Dennis: Werd die 5.2l V10 uit de Gallardo ook niet in de S6 gelepeld? (Weliswaar gedowngraded dan)
-edit: yep! die ook inderdaad-
Domien zegt
@ golf 4:
De (R)S6 is eerder een concurrent voor de M5.
Ik denk trouwens niet dat de M3 ooit zal mogen inpakken, die heeft zooooo veel aanhangers…
Spirit of extacy zegt
Dan kunnen ze het ineens deftig doen en er een 12 cilinder in steken, of gelijk 17.
Gewoon een 4.2 T FSI en je hebt een prachtige GT met een mooie koppelcurve. Een biturbo is misschien wel een gemakkelijke uitweg, maar turbomotoren zijn traditie bij audi, het zo leuk zijn.
Roel zegt
Er wordt vaak gesteld dat er een lambo motor in de S8 en S6 ligt, maar in feite is daar heel weinig van waar. Ja, ze hebben beide een V10, maar daar houd het wel op. Zowel qua karakter als bouwwijze zijn er hele grote verschillen.
Enzo zegt
OEEEEHHH…. kom maar op.!!! ik kan niet wachten
doggd zegt
het is dan toch een concurrent van BMW’s M6? Dat lijkt mij de meest logische vergelijking in dit geval en niet van een M3. Toch een beetje een late reactie van Audi. Dag R8…?
AuDifanatic zegt
wilbert.
een audi heeft gewoon veeel en veel meer gratie….
als ik een bmw zie rijden denk ik: ohh een bmw en bij mercedes kijk iik nie eens meer om………..
Niels zegt
Ik vraag me wel af of een RS5 met dikke v10 (wel gaaf) nog wel een bocht om gaat met dat gewicht op de vooras…
Rienk zegt
1 woord: C63 AMG. Die kan ze allemaal hebben. Het schijnt zelfs dat 3,9 sec. naar de 100 mogelijk moet zijn. De M3 heeft echt het nakijken tegenver de dikke C63 AMG.
ik ben alleen benieuwd wat Audi ervan gaat maken. 500 Pk lijkt me een beetje veel trouwens.
Oh trap ik nou BMW fans op hun teentjes haha
Quepee zegt
Jullie zijn erger als voetbalsupporters hahaha
Cliff zegt
Ten eerste moet de PK-strijd eens afgelopen zijn, het gaat toch nergens meer over. En ten tweede wil Audi uit voorzorgsmaatregelen zoveel pk’s in die motor stoppen zodat ze op dat vlak beter zijn dan een BMW. In plaats dat ze eerst een een fatsoenlijke rijdynamiek meegeven, ik zeg niet dat die slecht is, maar in een BMW is rijden dag op dag gewoon leuk, laten we eerlijk zijn!
Powerslide zegt
Komt er niet.
Audi is van de VAG-group die van die prachtig gemaakte verkooplijstjes hebben, waarbij de de prijs gelijk loopt met vermogen etc.
zie het mooie rijtje boxster-cayman-911.
Zo zullen ze de RS5 echt niet meer power geven dan de R8. No way.
joost zegt
FF vraagje tussendoor. Weet iemand wanneer de nieuwe audi A8 eigenlijk op de markt komt?
ErikF zegt
@ Quepee:
Erger dan…
joost zegt
BMW blijft de morele winnaar! Nog altijd geen turbo’s op de M modellen! Om een vergelijking te maken. BMW doet het op eigen spierkracht waar audi en mercedes anabolen gebruiken!
Dirk zegt
Cliff…
Als je elke auto de zoganaamde “dynamiek” geeft… Gaan er veel ongelukken gebeuren op de wegen :P
PeterVanHteV zegt
Ik denk dat Audio de sleutel tot succes niet vind in een enorm vermogen onder de motorkap maar door een enorme gewichtsreductie. Is namelijk 2 maal interessant: milieu en rijdersgevoel?
PeterVanHteV zegt
Audio moet Audi zijn natuurlijk!
Domien zegt
@Roel: Ik kan je geen gelijk geven. Volkswagen groep ontwikkelde samen met Lambroghini een 5l V10 40 klepper krachtbron voor de Gallardo. En voor de S6 en S8 hebben ze bij audi dezelfde krachtbron gebruikt, mits enkele aanpassingen, zijnde een tot 5.2l opgevoerd slagvolume en een directe gelaagde FSI-injectie (om dus meer koppel bij lagere toerentallen te hebben). Dus dan denk ik dat we toch van dezelfde krachtbron kunnen spreken hé.
@Niels: Audi was zich reeds bewust van dit probleem en heeft voor de A5 en nieuwe A4 dan ook de motor niet langer voor de vooras geplaatst, dus die gaat zeker goed om de bocht komen, zeker in combinatie met het befaamde Quattro systeem!
VLS54 zegt
Ik ben simpelweg aanhanger van so duitse apparaten!
De BMW M3, de Audi RS6 Avant en de Mercedes S-klasse of CL-klasse zijn allen fenomenale wagens!
SimonMc zegt
Waarom zou die RS5 plots 500 pk hebben?Begrijp het eigenlijk niet…Ze zeggen dat de RS4 een goeie concurrent is voor de M3 sedan, maar voor de M3 coupé moeten ze plotseling meer pk hebben???
Ik dacht toch dat de M3 sedan en de M3 coupé gelijk waren in pk?Dus is het dan zo onlogisch dat die RS5 dan ook gewoon evenveel pk krijgt als die RS4, hetzij 420 pk?
kay wilmsen zegt
Ik snap niet wat mensen leuk vinden aan een C63 AMG,
gewoon een kleine S-klasse met een motor die niet eens volledig gebruikt wordt..
En een C63 AMG vergelijken met een M3, tja qua inhoud niet echt eerlijk vind ik, je moet hem dan vergelijken met een M3 met een M5 motor, die zelfs nog minder inhoud heeft en zeer zeker sneller zal zijn.
Nee doe maar maar aub een M3 in het wit en als deze uitverkocht is dan kies ik graag voor deze Audi RS5, die wellicht sneller zal zijn dan de M3 maar kom op ! Een M3 ziet er toch 10 keer machtiger uit dan de allemaal op elkaar lijkende audi’s.
Je moet wel een beetje op willen vallen ;)
Gr.
Juppe zegt
…onvoldoende gewicht in de schaal legt om het op te nemen tegen…
Legden ze maar wat minder gewicht in de schaal, ipv die lompe pk strijd. Maarja, een zwaardere auto voelt nou eenmaal ‘beter’ aan, en dat gewicht moet gecompenseerd worden met vermogen.
Misschien moeten die mensen die dit denken nodig te hebben hun spam filter eens uitzetten :)
Job zegt
V10 is RS5:P, dan lijkt het my wel sterk dat er in de S4 een V6 komt :)
Henk zegt
@kay wilmsen
Zo kan je alles recht lullen wat krom is.
Waarom is dat niet eerlijk? Allebei zelfde klasse auto. Wat maakt iemand het nou uit wat erin gestopt wordt? Het gaat de meeste altijd nog om prestaties…
En als je een C63 AMG moet vergelijken met een BMW M3 met M5 motor waarom is BMW dan niet zo slim geweest om een M5 motor in een M3 te lepelen?
Als het andersom was durf ik te wedden dat je er geen probleem in zag. Pure afgunst wat je uit loopt te kramen.
ik de dinges zegt
Lol als mercedes gewoon een keer een snellere wagen neerzet in dezelfde klasse gaan die bmw fanboys ineens kronkelen. JA neee eh de motor is veel groter!! zucht.
Willy zegt
Een, RS5 sneller dan R8 hmm, laat ze maar doen met hun idiote turbomotoren, natuurlijk kunnen ze zoveel pk’s eruit persen met twee turbo’s op de RS6, als de atmosferische V10 van BMW het doet hebben ze 600 pk ipv 520.
Maarja Audi wilt altijd meegaan met de rest, naapers.
joep zegt
ach de peugeot 407 coupe ownt ze toch allemaal….
pelezinho zegt
stelletje kleine kinderen, zo liggen janken over auto’s die waarschijnlijk niemand van ons ooit zal hebben. ik geef VLS54 dik gelijk: die drie Duitse merken zijn gewoonweg schitterend. smaken verschillen(gelukkig) en dan ontstaat er weeral een hoop commotie bij zo een lullig pk-onderwerp
Rienk zegt
@kay wilmsen
Wist je dat de 6,3 liter AMG motor lichter is dan die 4.2 v8 van M-devisie.
Dat is opzich toch al een prestatie? De huidige C 63 AMG is echt wel een concurrent voor de M3(als ik de autotijdschriften mag geloven). De C is zeer sportief nog meer pk’s en vind ik zelf een prachtig uiterlijk.
rickadelic zegt
en over twee jaar komt er weer een m3 met 560 pk uit een getuned blok van de m5. jongen wat moeten we nou met die geruchten man.
Daarnaast doet audi iedereen na maar krijgt het wel steeds voor elkaar te laat te zijn wanneer de nieuwe m3 of amg variant komt. audi komt dan weer een jaar later.
Jeroen123 zegt
@pelezinho & VLS54
Amen :D
Silverarrow zegt
V10 lijkt me een beetje te veel van het goede. Ik neem aan (hoop) dat ze het gewoon bij een lekkere dikke 8 cillinder houden, dat is meer dan voldoende.
Het liefst zou ik een C63 AMG hebben, maar een RS4/5 zou toch zeker als goede tweede op mijn lijstje staan.
Silverarrow zegt
@ pelezinho: En zonder die commotie zou Autoblog ook maar saai zijn. ;)
RA999 zegt
Een V10 in een A5? Lijkt mij een beetje overkill, een V8 vergelijkbaar met die van de RS4 lijkt me voldoende.
Ennuh, er is volgend geen IAA in Frankfurt pas in 2009 weer ;) Maar misschien debuteert ie dan op de autosalon van Parijs in oktober ;)
thom zegt
@ Wilbert
Eeuueueueueueueueeuuhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh
ooit gehoord van het quattro systeem en audi staat altijd pal achter BMW qua rijgedrag dus dat zal wel ook wel goed zitten, dikke turbo motoren 2.2, 2.7, 4.2, 2.0, 5.0. Stijlvol design zeker de S en RS modellen schreewen niet uit van kijk ik rijd hier met mijn auto niet iedereen houd van een opvallend uiterlijk. En waar gaat het om? dat iedereen ziet dat je een snelle auto rijdt of dat je auto gewoon mooi vind.
ik zeg rij een keer zon een kanon en die 4 ringen maken je echt niet meer uit. Iedereen heeft zijn voorkeur bij ons op school hielden ze niet echt van taxi’s totdat een jongen uit de klas met een E 55 AMG kwam aangereden van een oom en hem dwars in de bochten zet, (jongen van 21 1,5 a 2 jaar het rijbewijs et zal wel mee vallen met die wollige gevoelloze besturing ) niet dat ze ineens van MB houden maar het is gewoon een machtige wagen en de meeste mensen kunnen alleen dromen van een dergelijke auto’s een ook van de (R)S modellen.
Juppe zegt
Ik las dat er voor de opvolger van de M3 (2009) een 12 in lijn (speciaal voor de lease-rijders) op de optielijst staat:
110.000pk, 7.600.000 Nm :)
Ben benieuwd met wat voor antwoord Audi komt :)
Domien zegt
@ Juppe: ik las al in de scoops dat Audi daarop een antwoord heeft: een kleine zon van verrijkt uranium onder de motorkap die de nodige energie levert om de M3 met 110.000 pk van de Autobahn te blazen ;-)
Op naar de volgende generatie, zo blijft het spelletje maar duren :-)
RenJie zegt
@Juppe
is dat een big schip engine?
Cosworth 330 zegt
Als we het toch over snelheid en PK’s hebben doe mij dan maar m’n Sierra Cosworth met 1300 kg en 340 PK = 3,82 PK per kilo gooi daar nog zo.n 500 nm koppel bij en ik zet hem rustig naast de RS4 of vergelijkbaar materiaal. Ben ik ook zo snel weg als het niet sneller is voor een beduidend lager bedrag :-)
maar goed als je de middelen hebt om serieus over een Audi RS, BMW M of wat dan ook na te denken zou ik ook niet in een Cosworth rijden.. Maar er wel altijd voor uit blijven kijken.. ;-)
Aniator zegt
@ Rienk
Vond het zo raar, dus heb het even opgezocht. Even ter bevestiging van je claim dat de 6.2l AMG motor lichter is dan BMW’s V8:
– 6.2l AMG dry weight: 199kg http://www.worldcarfans.com/2050713.001/page2/new-amg-6.3-liter-v8-engine-in-detail
– BMW 4.0l V8: 202kg
http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_S65
das wel poepiezuur voor iedereen die BMW’s motor zo super vindt. :DD
gr André
mark zegt
@jupe
Audi komt met een scramjet in de kofferruimte die een te kloppe specifiek vermogen bezit gekoppeld aan een minimale drag, daar waar de m3 met die hoge toren dieselmotor van jou met een aerodynamica van k.st mijn kl.te en een specifiek vermogen van kust mijn r..t zit ; )
Audi doorbreekt hiermee de geluidsbariere, bye bye m3
RenesisHP zegt
@Juppe
Ga je een containerboot van een meter of 300 proberen 50km/u te laten varen?
De motor heb je al.:)
RenesisHP zegt
:)
RenesisHP zegt
Ik vind de concurrentie tussen de drie merken zo belachelijk. Op een vergelijkbaar motorvermogen na zijn de drie merken behoorlijk verschillend van karakter.
majinstar zegt
Koost zei: [quote]BMW blijft de morele winnaar! Nog altijd geen turbo’s op de M modellen! Om een vergelijking te maken. BMW doet het op eigen spierkracht waar audi en mercedes anabolen gebruiken![/quote]
Heb hier niks meer aan toe te voegen.
willem zegt
@ All
geloof er niks van dat audi een V10 in de RS5 gaat leggen…
persoonlijk denk ik meer dat er een “aangepaste” 4.2 V8… ik denk dat audi eerder turbo’s of compressors op die V8 zal zetten dan dat er een V10 in komt! das meer voor de (R)S 6 en straks de R8
Rienk zegt
@ Aniator
Mooi he!, van zulk soort details kan ik genieten. 2,2L meer motorinhoud en gewoon lichter. Het is ook gewoon een prachtig motorblok (koppelverloop, pk’s enz..)
Stephan zegt
Wat is er dan mis met een compressor of een turbo majinstar?
Julian zegt
we blijven bezig, zoals ik laatst gelezen had gaat de autokeuze in dit segment tegenwoordig veel meer op gevoel als op prestaties. daarom zeg ik:
BMW Forever!
Jesper zegt
-edit: leer eerst eens een beetje fatsoenlijk schrijven-
Julian zegt
@stephan
het is de spirit, zeg maar gerust dat het een vorm van purisme is..
@Rienk
je hebt zo te horen nog niet zoveel verstand van motorblokken, met name het feit dat er op de 63AMG een blazer zit zijn er nog een aantal parameters die volledig anders zijn in dat motorblok, daardoor krijg je een compleet andere koppelkromme en vermogenskromme, ik kan je garanderen dat als het puntje gemeten word de BMW M V8 een hoogwaardiger motorblok is als het AMG blok.
L-M zegt
Waarom gebruiken ze eens geen andere motor dan de V10 van de Gallardo… En was de RS4 motor nog niet genoeg… Die produceert ook 420pk en dit is al meer dan voldoende voor een audi A5
Rienk zegt
@ Julian
Ach super veel verstand heb ik er inderdaad niet van maar als ik gewoon effe nuchter bekijk is de BMW motor alleen geweldig op hoge toerentallen waarbij het AMG blok ook al bij wat lagere toerentallen zeer veel kracht afgeef. En dat is iets wat ik wel kan beoordelen!
SimonMc zegt
@Julian: zo te horen heb jij niets verstand van motorblokken!Iemand willen verbeteren en dan zelf nog fout zijn!
Mijn beste vriend, tot uw grote spijt is het AMG63 blok NIET geblazen, dus volledig atmosferisch…
En ja: IN YOUR FACE BMW, het amg63 blok is niet alleen 2,2 liter groter, maar het is nog een lichter ook!En niet te vergeten het produceert meer pk en een PAK meer Nm’s…
Rienk zegt
en idd was ik vergeten, er zit GEEN blazer op het 63 AMG blok!
JH zegt
@Julian, voordat je van andere gaat zeggen dat ze er geen verstand van hebben kan ik zeggen dat jij er zo te zien ook geen verstand van aangezien de C63AMG een hoogtoerige V8 bezit zonder compressor, turbo, etc…
cossy zegt
Ik wil nu niet moeilijk doen maar…
De v10 in de audi’s is niet dezelfde v10 als van lamborghini.
Het is een compleet andere motor, ze hebben juist hetzelfde aantal cilinders en kleppen, meer niet.
En voor wie me niet gelooft kijk dan nog maar eens naar topgear, ik denk de aflevering toen ze de beste weg in europa gingen zoeken met o.a. de superleggera.
Daarin zegt de enige echte jeremy clarkson dat het verschillende motoren zijn.
JH zegt
AMG-blok is 3 kg lichter (199kg) maar dat is zonder vloeistoffen en ik weet niet hoe BMW het gewicht (202kg) meet.
Juppe zegt
@Domien: LOL :) Da’s nou innovatie!
@mx5 owner:
Ja, heb de motor al idd. Maar moest ‘m reviseren en nou hadden ze de koppaking niet op voorraad bij Brezan. Prutsers.. ;)
@Rienk & Aniator,
Ik zou niet te veel waarde hechten aan gewichten in persberichten, je weet niet hoe dat gemeten is. Bij de bmw staat er niet bij of dat droog of nat is, en bij beide weet je niet of dat inclusief spruitstukken, pompen en hele rataplan is. Maargoed, het klinkt wel leuk voor de Mercedesfan.
majinstar zegt
@t stephan
Op zich helemaal niks, maar te bedenken dat wanneer bmw zijn motoren zal opschroeven met turbo’s. Je een andere vergelijking zal krijgen als wat de meesten mensen hier nu doen, met de huidige.
Ralf zegt
Even een reactie op dit bericht:
Vond het zo raar, dus heb het even opgezocht. Even ter bevestiging van je claim dat de 6.2l AMG motor lichter is dan BMW’s V8:
– 6.2l AMG dry weight: 199kg http://www.worldcarfans.com/2050713.001/…
– BMW 4.0l V8: 202kg
http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_S65
das wel poepiezuur voor iedereen die BMW’s motor zo super vindt. :DD
Ja het gewicht van de mercedes motor is een droog gewicht. Dit betekent zonder olie en bij BMW is er wel de dry-sump inhoud van de olie dus er bij gerekent maar ja dit is miereneukerij, sorry
RenesisHP zegt
@cossy
Als je bij Lamborghini durt te zeggen dat hun blok in een audi zit, verklaren ze je voor gek.
Ze zijn zeker niet hetzelfde.
Juppe zegt
@Aniator,
Leuk die link van de AMG motor, nou zie je ook hoe fabrikanten aan die hoge pk’s komen: De helft van de riemen zitten er niet omheen (dynamo, airco, andere pompen).
Doet bmw natuurlijk ook!
RenesisHP zegt
@Juppe
20.000 liter 12 cilinder in lijn, 4 etages hoog. Das toch meer een Mercedes blokje kwa formaat?
Domien zegt
@ Julian:
jij schreef: ik kan je garanderen dat als het puntje gemeten word de BMW M V8 een hoogwaardiger motorblok is als het AMG blok.
Sorry maar wat voor een onzin kraam jij allemaal uit. Als er een BMW logo opstaat is het hoogwaardiger ofzo? Wist je toevallig ook dat de 6.3l V8 van AMG volledig uit eigen huis (te Affalterbach) komt, en daar met da hand wordt gemaakt en nagekeken door 1 en dezelfde persoon per motorblok? Waar de V8 van de BMW M-divisie ‘gewoon’ aan de band geproduceerd wordt.. Persoonljk vind ik dat ‘de grote drie’ uit Duitsland allemaal min of meer dezelfde kwaliteit afleveren.
Ben benieuwd of je de V8 uit de M3 nog steeds beter gaat vinden.. (Waarschijnlijk wel omdat je zo te zien wel een die-hard BMW-adept bent)
Maksimum3 zegt
wat een reacties. 1 ding wil ik kwijt. Ik realiseerde me laatst dat ik eerder altijd amerikanen aant uitlachen was omdat hun van die 7.2 liter motoren hadden.. maar waar gaan die gekke duitsers heen? Mercedes C63 toch niet normaal..
RenesisHP zegt
Mercedes prototype? http://www.jtashipphoto.dk/…/emma_maersk.htm.
Edje11 zegt
Een concurrent voor de R8 mischien..???!!
(wie het weet, mag het zeggen):D:D
Bramzel zegt
Mag je ook gewoon fan zijn van alle 3? Wat zowel Audi als BMW als Mercedes maken nog steeds autos die de nog altijd van een kwaliteit zijn waar Japanse, Amerikaanse en andere Europese merken alleen maar van kunnen dromen. Ik denk dat het onzin is om te spreken van ‘welke is beter’, ze zijn alle 3 zo verschrikkelijk goed dat het helemaal niet gaat om wat beter is. Het gaat er gewoon om welk merk het best bij jouw karakter past, en dan vind ik het zo sneu om dan de andere merken af te gaan zeiken. Beetje kindergedrag, ‘mijn pappa is sterker dan jouw pappa’.
SjeufM3 zegt
In de RS5 komt gewoon dezelfde blok als de RS4 , Denk ik.
En ik vind het vervelend om te zeggen , maar ik denk dat die blok genoeg is om van de M3 te winnen!!
Martin zegt
Wederom een succes voor Domien! Waar ik ook lees, zijn reacties springen meteen in het oog door de eenvoudige realiteit van de dingen die hij zegt. Waarom discussiëren tegen zo’n taalvaardige gigant die de kennis der autotechnologie zo vlot beheerst?
Domien zegt
@ Maksimum3:
Inderdaad dat is waar, maar is ook logisch als je weet dat Noord-Amerika een erg belangrijke afzetmarkt is voor AMG…
Bmw_FreAk zegt
Nee, deze zal het moeten opnemen tegen de BMW M3 CSL E92.
Die nog gaat komen, ofniet?
Domien zegt
@Martin: lol, ik zeg ook maar mijn mening als ieder ander Autoblogger ;-)
RenesisHP zegt
@Bramzel
Ik ben een autoliefhebber in het algemeen, dus ik heb geen supervoorkeur naar een specifiek merk, eerder een model op zich.
Dus ik snap wat je bedoeld.
Alleen toch een aantekening, andere merken kunnen zich misschien die bouwkwaliteit wel eigen maken, maar tegenover die afwerking staat vaak een hoge prijs en een wat hoger gewicht.
De duitse drie zijn ook premium merken en dus ook duurder dan de anderen.
Over motorkwaliteit durf ik niet te zeggen dat de maatstaf in europa ligt. Denk dat je Lexus/Toyota ook niet uit mag vlakken.
Met electronica denk ik toch dat de kwaliteit daarvan het beste is in Japan.
lol zegt
@cossy
toch lijken die motoren wel verdomd veel op elkaar,, aantal cilinder, de slag, het aantal kleppen
alleen hebben ze bij audi de cilinders een beetje uitgeboort lijkt mij.
ik wacht wel op de m3 cls :D
deepep zegt
De Rs6 heeft al een V10 met turbo’s ..
Dus hoezo niet de Rs5 met de 4.2 v8 voorzien met een leuk turbotje ?
ronald ccx zegt
@maksimum,joost en majinstar.. jullie hebben t door bmw is koning een 6.2 6.3 whateva .. kom op zeg met al die co2 toestanden… 4 liter ong en 6 of 8 cylinders is in mijn ogen altijd de pefecte balans geweest lang voor ik auto blog en die nieuwe m3 kende..
johan zegt
stelletje mietjes bij audi ze gebruiken motoren van lamborghini. als ze nou gewoon een eigen snelle motor ontwikkelen en daarmee bmw verslaan dan heeft het meer inpact dan van andere auto’s de motoren gebruiken
mark zegt
Het gedacht alleen al dat je met volbloed paarden zit uit Lamborghini’s stal biedt een meerwaarde in mijn ogen. Dus voor mij zeker de V10, die maakt mals gehakt van de m3 ; )
Domien zegt
@ Johan: Audi heeft wel degelijk raspaarden uit eigen stal, denk maar aan de 4.2l V8 uit de R8/S4/RS4/S5. Als dat geen potente motoren zijn ;-)
KeesRace zegt
Wat een gezeik weer vandaag, al geven ze de RS5 550 pk zodra de nieuwe M3 CSL uit komt rijd ie zelfs de R8 weg!!!!
loonie zegt
Belachelijk veel pk’s.
tussen 400 en 500 pk is wel genoeg.
C63 amg voor mij aub!!
hugo kroeze zegt
audi’s zijn alluminium blikken.
Bij schade zijn deze auto vrijwel direct total los.
En wij lekker gezamelijk betalen voor deze onzin.
kor zegt
wat een gedoe zeg wat maakt het uit als er de zelfde motor in komt als de gallardo het is toch audi´s motor en hebben hem toch zelf ontwikkeld?
Waarom zou je aan een nieuwe motor geld uitgeven als de ouwe nog makkelijk een paar jaar mee kan?
Sorcerer zegt
Nou, ik hoop dat we langzaam ook weer naar het less (weight) is more-principe toe gaan. Geen pk-race maar een 0-100-tijd-race :)
Windhoos zegt
We zullen zien, maar de V10 lijkt me trouwens ZEER ONWAARSCHIJNLIJK.
(zie ook de reply van Powerslide)
Rutger zegt
Ook gezien de gemiddelde emissie eisen per fabrikant lijkt een V10 in de RS5 mij ook onwaarschijnlijk.
Het vermogen zal rond de 450-460pk liggen denk ik en Audi zal vooral minder gewicht op de vooras willen leggen. Audi is toch al bezig met een poging om de rijbelevenis van BMW te benaderen en een V10 lijkt mij dan niet de goede richting. Een lichtere kleinere geblazen motor zou meer voor de hand liggen.
Met een V10 in de RS5 en straks RS4 blijft er emissie technisch voor Audi nauwelijks ruimte over voor de R8 V10 en Q7 V12 TDI en andere exotische motoren.
CSL zegt
Jullie vergeten allemaal 1 ding. Net zo lang Audi komt met die kinderachtige vierwielaandrijving, zal die nooit een concurrent worden voor de M3. Laten ze maar een echte sportauto maken. De fungehalte van een M3 is gewoon niet te verglijken met een Audi.
Pannekoek zegt
@ CSL
Hoe weet jij dat nou, heb je allebei al gereden?
+ Dat er ook mensen zijn die van vierwielaandrijving houden (Nee geen SUV’s en terrreinwagens!)
Pannekoek zegt
*ahum*
+ Dat er ook mensen zijn zoals ik die van vierwielaandrijving houden (Nee geen SUV’s en terrreinwagens!)
RenesisHP zegt
Weet je wat het leuke is. Ik heb in de vorige S4 gereden en vol op z’n staart getrapt en in een(niet schrikken) Volvo V70R het zelfde gedaan. Een ongeblazen 8 cilinder met 344pk en een geblazen 5 cilinder met 300pk. Wie gaf er de grootste acceleratiekick? Juist, de Volvo. Het ding had z’n maximum koppel van 400Nm nog onder de 2000 toeren al paraat staan en knalde binnen 5 seconden naar de 100. Toch hoorde je niemand over die Volvo.
Valt dit nu onder een concurrent of niet?
rider zegt
iedereen weet dat Audi ook weer aan (bi)turbo motoren denkt. misschien ligt er wel een kans dat ze die biturbo in de RS5 brengen. immers de volgende RS4 krijgt dat blok ook. en naar mijn weten hebben de A5 en A4 dezelfde bodemplaat en dus ook dezelfde plaatsing van de motor.
Z-Rider zegt
Nou nou nou………
Wat een topic weer….. Er wordt wat gespeculeerd en gelijk is het weer raak. Kansloze M versus RS versus AMG discussies. Wacht toch even met het roepen van allerlei onzin totdat daadwerkelijk duidelijk is wat er onder de motorkap komt of ligt.
Mocht je de middelen hebben om 1 van de drie toppers te kunnen kopen, dan zal het aantal PK’s of nma’s niet meteen de doorslag geven bij je aankoop. Het zal uiteindelijk neerkomen op de emoties die de desbetreffende auto je geeft wanneer je het gaspedaal intrapt. De rest is dan alleen nog maar bijzaak.
Ik zelf heb de afgelopen tijd in een audi S5 en audi S8 mogen rijden. Het zijn allebei hele bruute auto’s en zien er schitterend uit. Maar…… Nu komt het…
Na een half uur in de S5 gevlogen te hebben miste ik wat….. Je raad het al de emotie en belevenis tijdens het rijden. Het was een leuke ervaring maar de auto deed me niets, ik miste het gevoel van power. Ja 425 pk onder mijn rechter voet, wat lul je nou zou je denken, maar de auto was te kil, te emotieloos en je miste echt rijsensatie in die auto. Het zelfde verhaal met de audi S8, wat een bruute auto. Ik was enorm blij dat ik even mocht sturen, maar ook daar weer hetzelfde, het is een kille emotieloze auto.
Daarentegen mag ik regelmatig in een 335i sturen, een stuk minder vermogen, maar wel een hoger emotiegehalteen sensatiegehalte, als je daar het gaspedaal intrapt voel je alles en ervaar je het vermogen veel beter dan bij de audi’s. Het geeft mij een beter gevoel en en dan heb ik zelf nog niet met de nieuwe M3 mogen sturen.
Helaas ook nog niet in een C63 AMG, want dan had het rijtje compleet geweest.
Maar mijn punt is, kijk toch even verder dan je neus lang is en staar je niet blind op de PK’s en NMa’s. Het gevoel wat de auto je geeft als je stuurt zal toch de definitieve doorslag moeten geven.
Juppe zegt
@mx5-owner,
Dat wil ik wel geloven (weet het ook van andere auto’s). Met een turbo heb je meer het gevoel van acceleratie door de plotselinge toename van koppel. Terwijl dat bij de NA motor meteen al aanwezig is of geleidelijk toeneemt. Dat wil helemaal niet zeggen dat de turbo dan ook sneller is, maar het geeft wel een kick idd.
Daarom hebben mensen ook het idee dat een turbo-diesel zo snel is, door die ‘push’. Maar dat valt vaak vies tegen. (Alleen als die push op de juiste plaats zit in het toerengebied, zodat ie precies in de tussenacceleratie valt). Een NA motor kun je verder doortrekken, zodat je langer profijt hebt van de lagere versnellingsbak verhouding (hoger koppel op de wielen)
Barry330cd zegt
Als autoliefhebber is momenteel voor mij de AMG 63 de winnaar op alle fronten, maar ik sluit mijn ogen niet voor de andere 2 merken. Ik hoop echt dat Audi zo slim is om een geblazen V8 in de RS5 te lepelen ipv een te zware V10. Ik vindt de S5 al prachtig om te zien en hoop eigenlijk dat de RS5 gehakt maakt van de andere 2 merken. Want dan moeten zij weer met een antwoord komen en zo is de cirkel weer rond. ECHTER ik hoop ook echt dat ze het in de nabije toekomst gaan zoeken in gewichtsreductie en niet nog meer PK’s.
Nietrijker zegt
De geruchten zijn dat het een V8 Bi-Turbo wordt in de RS5. Dus wel een beetje vergelijkbaar met de RS4… Wellicht iets meer PK’s, maar zeker andere rijeigenschappen…
GOD zegt
Ik moet audi steeds minder, enigste wat hun kunnen om bij het publiek in de smaak te vallen is BMW en Mercedes aan te vallen met steeds meer pk’s in modellen die allemaal op mekaar lijken
CSL zegt
@Dennis
Dus Antwoord op je vraag: Nee,
tdj zegt
CSL: “Net zo lang Audi komt met die kinderachtige vierwielaandrijving, zal die nooit een concurrent worden voor de M3.”
;( wie is er hier kinderachtig? Heb je je rijbewijs al? Zo ja, rij dan voor de grap eens in een R8.
Verder denk ik dat, als de PK race aanhoud, dat 4wd onvermijdelijk wordt. Kijk bijv. naar de Veyron, zo’n ding zou echt onhandelbaar zijn zonder 4wd. Check maar eens het vergelijkingsfilmpje met die opgevoerde vipers ed met 1000pk op de achterwielen.
325i zegt
ik weet niet of jullie het weten maar bmw heeft de laatste paar jaren wel prijs voor beste motor gewonnen omdat ze betrouwbaar zijn en 420 pk is wel veel voor een 4.0 en dat is de kunst veel pk in zo klein mogelijk motorinhoud
udercover zegt
de audi rs versies zijn wolven in schaapskleren punt kijk alleen maar naar de nieuwe rs6 580pk laat staan wat rs6 mtm zal krijgen
bozewolf zegt
Tsja, de RS6 weegt dan ook meer dan twee ton. Dan heb je ook wel power nodig, hehe.
RS6 voor dagelijks gebruik.
M3 voor in ’t weekend, circuitdagje.
CLS63 voor gala avonden.
Klaar!
MOET LAMBO VERKOPEN zegt
En zou straks in de S8 de 12 cilinder motor van de murcielago komen???
tdj zegt
Het is al 100 keer goed beargumenteerd en ik ga de argumenten hier niet herhalen maar die V10 is niet dezelfde motor als die in de Gallardo.
@325i: Die V8 in de M3 is ook een fantastische motor, net als de veelgeprezen 4.2l ongeblazen v8 in de RS4(ook 420pk).
Duitse nepauto's zegt
Ik woon en werk in Engeland waar ik een TVR Sagaris second hand heb gekocht. DE TVR Sagaris weegt 1100 kg, 400 pk uit 6 cilinders 4 ltr., 0-100 in 3.7 sec., topsnelheid 310 km per uur. Kom maar op met die Duitse nepauto’s voor hooligans en yuppen ze houden me toch niet bij. Hebben totaal geen stijl, net lijkkoetsen van binnen, patser auto’s.Zelfs met de eigenaren van Duitse auto’s wil ik niet geassocieerd worden. Ik zou me schamen! Ik wil niet met zo’n auto gezien worden! Laat me niet lachen Audi heeft stijl? Welke idioot dat vind weet niet wat een mooie exotische auto is. Duitse merken zijn verre van exotisch!
tdj zegt
Duitse nepauto’s schrijft, :
Ik woon en werk in Engeland waar ik een TVR Sagaris second hand heb gekocht. DE TVR Sagaris weegt 1100 kg, 400 pk uit 6 cilinders 4 ltr., 0-100 in 3.7 sec., topsnelheid 310 km per uur. Kom maar op met die Duitse nepauto’s voor hooligans en yuppen ze houden me toch niet bij. Hebben totaal geen stijl, net lijkkoetsen van binnen, patser auto’s.Zelfs met de eigenaren van Duitse auto’s wil ik niet geassocieerd worden. Ik zou me schamen! Ik wil niet met zo’n auto gezien worden! Laat me niet lachen Audi heeft stijl? Welke idioot dat vind weet niet wat een mooie exotische auto is. Duitse merken zijn verre van exotisch!
Raad eens wat mijn mening over de bestuurder van deze TVR is..
Windhoos zegt
@CSL,
De R8 heeft een 70/30 verdelen en is dus praktisch achterwiel aangedreven…..
Windhoos zegt
verdelING bedoel ik uiteraad…..
dekster (Union Fait La Force) zegt
This toch wel allemaal weer schoon wat voor reactie’s zo’n indianen-geruchtje teweegbrengt… :roll:
marruk zegt
kent iemand de gewichten van de V10 uit de S6 en de V8 uit de RS4?
Want een V10 in de neus van een coupe lijkt mij wel érg zwaar..
giorgio zegt
dat ze audi en mercedes maar tegenover een BMW HARTGE PLAATSEN MET EEN V10 EN 550PK
DAN GAAN DIE STOF RUIKEN
325i zegt
wacht maar op de nieuwe m3 csl die heeft volgends mij 460 pk vroemmmmm maar audi en mercedes zijn ook goeie merken hoor maar het is maar waar je smaak op valt niet iedereen kan van de zelfde merk houden
325i zegt
en tvr is geen auto met luxe vooral niet met die scheve naden tussen je motor kap en je zijscherm die ZO uit de fabriek rolt
325i zegt
geef mij maar een e30 m3 die blijft de mooiste en orgineelste
Heyhuub zegt
@giorgio
Plaats die Hartge maar tegen een Brabus Bullit of een MTM RS4, kijken wie er stof ruikt.
Ot: Het lijkt me trouwens sterk dat ze daadwerkelijk een V10 in de RS5 zullen hangen.
GOD zegt
plaats je Brabus Bullit of MTM RS4 maar tegen een BMW M5 met Bi-Turbo en nog een SuperCharger en met natte NOS kit en een turbinemotor met dubbele naverbrander met een totaal gewicht van minder dan 700KG
wie ook nog eens magnetisch boven de weg hangt
CSL zegt
@Windhoos
Dan verbaast het me toch dat de M3 hellemaal standaard sneller was op de Nurburgring dan de R8! Zelfs met de ceramic disk brakes en de optionla Pirelli P Zero Corsa tyres.
the R8 didn´t break through the magic 8 mins. barreer even with its optionla Pirelli P Zero Corsa tyres, the high traction and the save handling. The steering could be more precise with less understeer, it suffers from the more comfortable than sporty suspension. The optional ceramic disk brake shows an outstanding performance.
flappie zegt
turbo pk’s zijn makkelijke pk’s, als je extra pk’s uit het basis motor ontwerp weet te halen.
moet er echt meer gebeuren.
dan de druk iets verhogen, (meer iets voor luie motor tuners met een laptop, en niet zoveel kennis).
325i zegt
s 5 heeft 350 of 360 pk en de 335 i is nog sneller op het curcuit dan de audi s5
audi-fan zegt
de s5 is mooier dan alles wat er tot nu toe op de weg rijdt.
wat betreft de m5, die is verleden tijd als de audi rs6 komt.
Windhoos zegt
De nieuwe RS6 is er al een tijdje hoor……..
marc zegt
…ik heb een nieuwe fiets…
marex zegt
Ik voorkeur ging altijd uit naar BMW’s. Maar aangezien ik de R(S)-Modellen van audi steeds mooier begin te vinden en ook de gewone modellen ben ik nu een beetje een BMW/Audi-Fanboy ;)
Probleem opgelost. Lekker lof voor allebei de merken.
Alleen mercedes, daar moet ik echt niks van hebben, design is wel mooi, een ook al had de C63 AMG 580 pk en ging deze sneller dan de veyron naar de 100 ik zou deze nog steeds niet kopen. Wellicht alleen als ik 50+ ben.
Dead Silence zegt
@Wilbert schrijft: wat een Audi een Audi maakt? Vorsprung durch Technik.
Iceman zegt
Om te beginnen weegt een N/A (atmo) 5.2 V10 motor maar 220 Kg.
Een V8 Bi-turbo of Kompressor motor zal beduidend meer wegen, zeker de bi-turbo met zijn 2 turbo’s, 2 intercoolers en al het leiding werk.
Ook moet je niet vergeten dat BMW zo een V10 in de M3 kan lepelen als ze dat nodig vinden.
Verder zegt de info die ik heb dat het een atmo 5.2 V10 FSI motor met 480 pk gaat worden.
Ice.
david zegt
Ben sinds 4 maanden de trotse bezitter van een Audi S5. Terwijl ik sinds jaren BMW fan ben. En Mercedes is het merk met de ster, het merk dat op vele vlakken de eerste stap zette. Het zijn 3 topmerken en zo simpel is dat. En gelukkig verschillen smaken… En in de nieuwe Audi RS 5 komt een V10 5.2 l, ja zoals de RS 6. Gok toch maar op minstens zo een 460 pk. Er gaat echt geen V8 turbo inkomen. En waarom zou een Audi S5 niet meer pk’s mogen hebben als een R8? Alle S en RS modellen hebben evenveel of meer…
Windhoos zegt
En daarbij komt ook nog dat de R8 een totaal andere auto is dan de S5, zo heeft de S5 precies een fifty-fifty verdeling met de motor voorin en heeft de R8 een 65-35 tot 90-10 verdeling met een middenmotor
Max zegt
Ik heb gehoord dat er een V8 inkomt, 4.2 liter met twee turbo’s. Een beetje afgeleid van de vorige RS6.
Ik denk dat als er een V10 in komt, het teveel gewicht in de schaal legt en de auto te zwaar zal maken. Lijkt me jammer want ik vind de A5 een prachtig ontwerp hebben.
Die motor zou dan vervolgens ook een voorproefer zijn van wat er in de nieuwe RS4 zou komen. Ook een twin-turbo 4.2 V8
Ik wacht het met ongeduld af !
Max
Windhoos zegt
@Max
De RS5 krijgt een V8 zonder turbo’s met 450 pk
Robin zegt
De BMW en Mers fans kunnen er niet tegen dat audi nu ook zoveel succes heeft en dat sommige modellen gewoon veel beter zijn.
natuurlijk vind ik een audi met een V10 overdreven maar wie zegt dat ze het doen het zijn maar geruchten.
Windhoos zegt
@Robin, zie mijn reply boven die van jou. Hij krijgt dus geen V10…….
Turbo zegt
@Windhoos. De Audi RS5 krijgt de RS6 Avant 10 cilinder 580pk motor mee, maar dan in een iets geknepen versie….
Windhoos zegt
Volgens mijn bron (niet superbetrouwbaar, maar toch wel voor meer dan 80%) komt er toch echt een V8 in, maar kan het mis hebben natuurlijk ;-)
Ash zegt
Audi is mooi.. Maarree..
Mwuehehe.. de M3 blifjt toch nog het gruwelijkst.. :) No offence..
Windhoos zegt
Een BMW liefhebber met respect voor de concurrent, ze bestaan dus toch nog ;-)
Gio zegt
ik zal jullie uit de speculatie halen,
ik werk bij audi nederland er komt een V10 blok in met een slordige 530PK
0 – 100 in 4.2 sec
en 0 – 200 in 7.6 sec met het V10 biturbo blok
dus ja het is een M3 killer en teven ook een M5 killer
want voor de M6 hebben we natuurlijk de RS6 met een slordige 650PK uit een station heerlijk ik heb er op de nurburg ring in mogen rijden en ik kan je verklappen dat het super rijdt
Windhoos zegt
RS6 met 650pk? Standaard? Dan heb ik zeker iets gemist….
rorogadmaas zegt
Een pk-wedloop is voor een automerk van essentieel belang; het vergroot het imago en is enkel bedoeld voor de commercie. Een eventuele standaard sprint naar 100 km/u in minder dan 4,5 sec mag dan wel respect afdwingen, maar in de praktijk is dat weinig zinvol. Misschien voor bij de borrel heel vermakelijk, het laat mij in ieder geval siberisch! Wel is belangrijk hoe die V10, al dan niet met turbo-assistentie, zijn vermogen ontwikkelt en dat op het asfalt los laat. Maar afgezien daarvan is een A5, met dank aan Walter deSilva (ooit in dienst van Alfa Romeo), pure elegantie en schoonheid. Tegen al dat visueel geweld steekt mijn gele T5-R uit Zweden heel wat magertjes af. Wat mij betreft mag die RS5 met een (biturbo?) V10 er snel komen. Een ogenschijnlijk ingetogen auto als een A5 met een subtiele verwijzing naar het bestaan van onderhuids temperament is waanzinnig mooi en begeerlijk…
TimC zegt
Alle 3 hele mooie auto’s, maar het hangt er gewoon vanaf wat je wil. Wil je alleen heel hard over de snelweg zou ik de C63 AMG nemen, wil je regelmatig een mooi kronkel weggetje of circuit opzoeken zou ik voor de M3 coupe gaan. Wil je van alle twee een beetje, nou dan de Audi RS5. Als ik zelf moest kiezen zou de C63 amg afvallen, maar de keuze tussen de BMW M3 en de Aud RS5 zou wel heel moeilijk worden. Ik denk dat het toch de BMW M3 zou worden, gaat (net als de rest) hard zat, is (al weet ik nog niet precies hoe de RS5 eruit komt te zien) toch de mooiste van de drie en als je fun wil krijg je ook echte fun.
Audirs5 zegt
koost zei: BMW blijft de morele winnaar! Nog altijd geen turbo’s op de M modellen! Om een vergelijking te maken. BMW doet het op eigen spierkracht waar audi en mercedes anabolen gebruiken!.
Jongens waar gaat het over, bmw stopt de anabole in de motor zelf:p en audi doet het met turbo’s. maar als nog bmw m3 is een auto die laat zien van zo kijk eens hoe snel ik ben, Woowwww. De audi rs/s5 is niet zo veel verschil met de a5. dat is beter, Toch?
want het is alleen maar stoer doen en bluf….. maarja dat is mijn mening hoor,
PS: Wie vind de c63amg nou mooi wat een lelijke auto, het is een suffeauto met een dikke opgepompte motor!!! (mijn mening hoor:P)
Audi zegt
500pk zou vet zijn sowieso is bmw veel slechter vind ik ze kunnen niet tippen aan de klasse van audi
Windhoos zegt
@Audi,
De grootste onzin ooit, het zijn mekaars concurrenten en dat is niet voor niets lijkt me…………