Ja, volgens Elon Musk wordt de aankomende ‘baby Tesla’ een spotgoedkoop apparaat.
Anno 2022 is er nog steeds nauwelijks sprake van een écht goedkope Tesla. Voor de Model 3 was het ooit de bedoeling dat ‘ie 35.000 dollar zou kosten, maar dat is inmiddels eerder 50.000 dollar (in Nederland 51.990 euro). Met de kennis en de fabrieken van nu is het best mogelijk om daar nog een beetje onder te zitten.
Baby Tesla
Gelukkig is Elon Musk wat dat betreft ook niet op zijn achterhoofd gevallen. Tijdens de evaluatie van het derde kwartaal werd kort gesproken door Musk over de nieuwe ‘baby Tesla’. Dat is de bevestiging dat er wordt gewerkt aan een Tesla op een platform kleiner dan die van de Model 3 en Model Y. Dat is alles wat we weten qua naamgeving en carrosserie trouwens, voordat we daar al conclusies over trekken.
Half zo duur
Wat de baby Tesla al wel mee heeft: kosten. Volgens Musk wordt het kleine platform half zo duur als het huidige Model 3/Y platform. “Voor elke Model 3 kunnen we twee stuks van het aankomende kleine model bouwen.” Dat betekent uiteraard ook dat de auto goedkoper verkocht kan worden. Wederom, hoe goedkoop wordt niet bekend, maar dan zou die 35.000 dollar limiet ineens een stukje bereikbaarder zijn. Misschien wel nog minder.
Productierecords
Dat betekent natuurlijk dat er veel meer gesleten zullen worden en dus moet de baby Tesla flink veel meer geproduceerd worden dan andere Tesla’s. Musk zegt dat het doel is om van de nieuweling meer exemplaren te produceren dan elke andere Tesla bij elkaar opgeteld. Dan moet je inderdaad flink aan de bak.
Wanneer?
Dan de vraag die altijd gelijk wordt gesteld bij een aankomende Tesla: wanneer mogen we de baby Tesla verwachten? Geheel in de lijn der verwachtingen: geen idee. De nadruk ligt momenteel nog op de Cybertruck en Semi, dus het zal nog een paar jaar duren. (via InsideEVs)
lekkerlinksrijden zegt
Tegen de tijd dat deze op de markt komt is het met inflatie minimaal 35K, misschien wel 40K
goodvibrations zegt
Ahh tijd genoeg dus om short te blijven gaan.. na een half jaar misschien weer long 🙂.
Pjotter zegt
De Model 3 Standard Range Single Motor was ooit voor om en bij de 35.000 dollar te koop in Amerika.
tenaci zegt
Eh….. Cybertruck, Semi, Roadster….. aan dit illustere rijtje luchtkastelen voegen we nu nog een baby tesla toe?
Het begint wel op het door Victor Muller beloofde Spyker gamma te lijken bij Tesla…..
fanboy zegt
Behalve dat Tesla ontiegelijk veel auto’s produceert
Flutterbear zegt
Semi wordt 1 december uitgeleverd aan de eerste klant, Cybertruck volgend jaar en hebben al duizenden in gezeten. Hoezo luchtkastelen? Elon Musk zegt niet voor niets dat prototypes makkelijk zijn en productie moeilijk is. Tesla kan het weten gezien ze toch echt de meeste EVs maken (uitgezonderd Chinese brommobielen die geen enkele crashtest door komen).
mashell zegt
Volkswagen maakt veel meer auto’s, vooral met een verbrandingsmotor en die zijn gecompliceerder en bestaan uit meer onderdelen dan een EV. En Tesla EV’s bestaan ook nog eens uit minder onderdelen dan andere EV’s. En bij volkswagen heeft de klant veel meer te kiezen aan kleuren, uitvoeringen en opties.
Dus waarom Tesla telkens zo’n moeite heeft de productie te starten? Ik vermoed dat het probleem niet de productie is maar de R&D die gewoon nog niet klaar is.
CYBRTRK zegt
Waarom lukt het Volkswagen dan niet om de EV productie op te schalen naar het niveau van Tesla? En waarom heeft Volkswagen dan zoveel software problemen dat hele auto’s uitgesteld worden? Die zouden dat toch moeten kunnen
Flutterbear zegt
Waaruit concludeer je dat ze moeite hebben om de productie te starten? De prioriteit bij Tesla is om met zo min mogelijk variaties zoveel mogelijk te verkopen. Nieuwe modellen zitten mogen niet ten koste gaan van het opschalen van de huidige modellen. Met de chiptekorten was dat erg lastig en werd het nieuwe model maar vooruit geschoven.
dondeboer zegt
Musk kondigt alles altijd bizar vroeg aan, waardoor er heel veel tijd zit tussen aankondiging en productie. Maar onder de streep komt t doorgaans wel op de markt. Traditionele bedrijven presenteren vaak pas hun ideeën als de producten vrijwel klaar zijn. Hoewel, als je naar de AMG hypercar kijkt, zie je t ook daar gebeuren.
cloverleaf zegt
Als het een vergelijkbare wltp heeft als de 3 hou ik me aanbevolen!
Al die Chinezen die momenteel Euopa bestormen willen met hun CCP EV spy mobielen moeten we toch niet willen met z’n allen. Dan heb ik veel liever ome Elon!
mashell zegt
Dat is toch lood om oud ijzer? De Amerikanen bespioneren ons nog veel meer, denk aan Echelon en de onthullingen van Snowden. Zij manipuleren ons veel meer (ze zijn bijvoorbeeld met plezier die oorlog in Oekraïne aan het opstoken). Wie Amerika als bondgenoot heeft die heeft geen vijanden meer nodig.
cloverleaf zegt
In Amerika is een particulier bedrijf een particulier bedrijf. In China is een particulier bedrijf een vasaal van de staat
kamikaz3 zegt
Nog goedkoper? Ze kunnen het interieur toch geen 2 keer weglaten?
maferick74 zegt
Bij Apple leveren ze toestellen zonder lader…. bij tesla zullen waarschijnlijk de wielen, stoelen, stuur niet worden meegeleverd (want die gebruik je van je vorige auto)
shicomm zegt
Productie capaciteit gaat nog een serieus dingetje worden…
Met al 3 modellen aanstaande en nog geen zicht op het ‘dumpen’ van een van de huidige modellen kan het nog wel eens lastig worden om ruimte te vinden voor productie.
Zou er stiekem nog een flink aantal gigafactories op de rol staan ?
potver7 zegt
Alsof de prijs wordt bepaald door de hoeveelheid materiaal die nodig is om de auto te bouwen. Echt, dat is een fabeltje.
R&D, manuren, distributie, marketing, winstmarge – die bepalen de verkoopprijs. Een kleine auto heeft misschien wat minder accu’s, maar de rest van de electronica is grotendeels identiek dus daar valt niet veel aan te besparen.
Musk weet dat dondersgoed, maar zet de fanboys weer eens doelbewust op het verkeerde been. En niemand die hem durft tegen te spreken…
Flutterbear zegt
Prijzen bepalen op kosten is erg ouderwets. Tegenwoordig wordt de prijs bepaald op waarvoor ze het kunnen te verkopen. Soms kan dit ook onder de productiekosten liggen zoals je bij de eerste Tesla Roadster zag.