Een systeem dat dit mogelijk maakt ligt in ieder geval wel klaar.
De WLTP werd in het leven geroepen om een een realistischer beeld te vormen van de uitstoot dan de NEDC. Dat weten we inmiddels wel. Voor de EU-commissie is dit echter niet genoeg: ze vinden dat het praktijkverbruik ook permanent gemeten moet kunnen worden.
Dit is mogelijk met een zogenaamde OBFCM, een On-Board Fuel Consumption Meter. Met deze software kan zowel het brandstofverbruik van een verbrandingsmotor als het energieverbruik van een elektromotor gemeten worden. In het kader van de WLTP moeten vanaf 2021 alle nieuwe auto’s over een OBFCM beschikken.
Op deze manier komen autofabrikanten er dus niet meer mee weg als ze een auto bouwen die alleen op papier een bepaald verbruik haalt. Het is namelijk zo dat in de praktijk het verbruik gemiddeld maar liefst 39% hoger ligt dan de fabrieksopgave, zoals bleek uit een onderzoek van het ICCT.
Het nieuwe systeem biedt echter niet alleen de mogelijkheid om fabrikanten op het matje te roepen, maar kan ook consequenties hebben voor de automobilist. Met een OBFCM kan namelijk per auto gekeken worden hoe zuinig er gereden wordt. Het is niet ondenkbaar dat de overheid dit middel aangrijpt om zuinige rijders te belonen en/of onzuinige rijders te bestraffen. Als het er ooit van komt, zal het in ieder geval nog wel even duren. Het systeem zal namelijk eerst van 2021 tot 2026 getest worden. Voorlopig zullen de onzuinige automobilisten dus hooguit bij de benzinepomp gestraft worden.
Bron: Der Spiegel
Foto-credit: snrkul op AutoJunk
ericc zegt
Europa wordt hoelanger hoemeer een politiestaat. Burgers langs alle kanten laten (extra) betalen maar wel om de 4 a 5 jaar hun “stem” vragen bij de verkiezingen. We hebben gewoon veel te veel politiekers in Europa die allemaal hun stempel willen drukken. Een land als India, Rusland, USA hebben per inwoner veel minder politici om hun land te besturen. Zouden beter daar op bezuinigen.
wildewesten zegt
@ericc: politiekers??
timmetje zegt
@wildewesten: vind het wel creatief bedacht? ik politiek jij politiekt wij politieken. Politiekers?
piebepost zegt
@timmetje: Zo bijzonder, zo’n klein landje en dan nog mensen die geen woord over de grens spreken.
alassad zegt
@wildewesten: Vlaamse bewoording :)
dappers zegt
@ericc: niet echt een landengroep waar ik zou willen wonen. India: 2/3 van de bevolking leeft in armoede, USA: (auto)verzekeringen een puinhoop en je krijgt je rijbewijs bij een pakje peuken, Rusland: politiestaat waar mensen voor niks vast worden gehouden.
Mijn inziens is het wel prima in Nederland.
michaelb zegt
@dappers: Zitten ze lekker je oogkleppen? Het WORDT langzaam een politie staat.
frank2b zegt
@michaelb: Hoezo dat? Is er dan een plan om dit ook echt te gaan gebruiken? Wat een emotie meteen. Er komt een meetinstrument die het verbruik meet. Dat is dan dat. Maar om dan meteen maar boven op de kast te klimmen en hard “politiestaat” te roepen …. Poe poe. Nou nou.
Ik vraag me ook af waar die politie staat.
dappers zegt
@michaelb: ik snap je opmerking niet helemaal, ik hou slechts de vergelijking van de voorgaande tegen het licht. Maar als we het dan toch over oogkleppen hebben; ga eens in het buitenland wonen! dan krijg je een wat ronder beeld van Nederland, in plaats van dit soort facebookactivisme.
mashell zegt
@ericc: India is een totale chaos, Rusland een democratisch gekozen dictator en de VS die hebben de allergeweldigste president aller tijden, die is zo fantastische dat die het gewoon allemaal helemaal alleen doet. Ik denk eigenlijk dat de landen met kleine overheden vaak ook de landen met grote grote problemen voor de burgers zijn. Niet een goed streven dus.
nissanfairladyz zegt
@ericc: leuk hoor wat je zegt. Als het waar zou zijn. Onze overheid staat nog altijd erg hoog als het gaat om minste corruptie, efficientie en als goed opererende democratie. De enige landen die redelijk structureel boven ons staan zijn Denemarken, Finland, Noorwegen en Zweden.
Enige wat ze zouden moeten veranderen om de toekomst van NL te waarborgen is gratis studies.
arierobbemont zegt
Jeetje mina zeg wat een communistische heilstaat worden we dan… big brother is watching you.
nissanfairladyz zegt
@arierobbemont: alsof jij in je typisch Nederlandse 3 cilindrische A segmenter er wat van gaat merken….
arierobbemont zegt
@nissanfairladyz: hahahahaa ik rij in een E46 dus zuinig is anders. Vanwaar deze stekende reactie ook als ik vragen mag, ik zou het bijna een beetje sneu willen noemen…
arierobbemont zegt
@nissanfairladyz: Moet je wel nageven dat het grappig is dat je daar trouwens gelijk vanuit gaat. Waarom eigenlijk?
arierobbemont zegt
@nissanfairladyz: owja en btw ik heb als autoliefhebbende gek voor een E46 gekozen, zuinig is anders?
okdoei zegt
Ehhh… als je onzuinig rijdt word je toch al “bestraft” door de extra brandstof die je moet tanken met de daarbij behorende accijns en belastingen?
por100 zegt
@okdoei: ja snap dit doel ook niet helemaal. Snap dat je met wat testen het praktijkverbruik wilt vergelijken met de fabrieksopgave. Maar doorvoeren betekent ook voor bestaande auto’s dit systeem inbouwen en dat lijkt mij een onmogelijke opgave.
crashingduke zegt
@okdoei: Als je altijd sportief rijdt, is een bepaald verbruik voor jou normaal. Met dit systeem kun je op jouw vingers getikt worden, doordat jouw verbruik vergeleken wordt met anderen, die in een gelijke auto rijden.
okdoei zegt
@crashingduke: is dit geen inbreuk op je privacy? En daarbij blijft mijn eerdere punt staan: door sportief te rijden word je al gestraft door hogere brandstofkosten.
melkkoe zegt
@crashingduke: dan wordt het wel interessant om een GTI of iets dergelijks te kopen. Daarin rijdt iedereen wat sportiever.
Sportief rijden in een Prius zal dan kei-hard worden afgestraft. Evenals rijden met meerdere personen en het trekken van een aanhanger
peug206 zegt
@melkkoe: mijns inziens is dit voor de lease hybrides die nooit een stekker hebben gezien een oplossing. Alle particulieren die geen brandstofpas hebben van de baas voelen het namelijk nu ook wel…
vroaaaaaaaaaar zegt
@okdoei: allemaal speculatie van ene machielvdd. Als koper kun je natuurlijk niets doen tegen te gunstige WLTP op papier die fabrikanten opgeven. Dus het wordt eerder een boete voor WLTPsjoemelaars. Wat ze wel serieus willen in Brussel, is in rekeningrijden in heel Europa.
kennone zegt
Straks?
Dutchcarwizard zegt
1984
stefanham zegt
@baidu: toen alles nog normaal was..
robert110 zegt
Het wordt met de dag onaantrekkelijker om een nieuwe auto te kopen.
RiKe zegt
En alles om maar meer en meer geld weg te graaien bij de automobilist die in dit land al gruwelijk de lul is. Ik walg steeds meer van deze omgeving.
flutterby zegt
Co2 tax is toch een veel makkelijker oplossing? Ongeacht de brandstof dus benzine, diesel, kerosine, steenkool, bruinkool en zelfs biomassa. Centraal opgelegd vanuit Europa.
RiKe zegt
@flutterby: CO2 tax hebben we al op de auto’s zitten, plus in de brandstof, dus we worden al dubbel belast. Bovendien zit het ook verrekend in je energietarieven dus het stapelt op
flutterby zegt
@rike: wij wel, andere landen niet. Dit moet Europese opgelegd worden want CO2 uitstoot is geen nationaal probleem.
Op stroom zit trouwens geen co2 tax, anders zat iedereen wel op groene stroom…
jaggie zegt
Waarom laten we in NL niet alle autobelasting via brandstof lopen? Veel eenvoudiger dan deze big brother oplossing —> veel verbruikende auto’s, onzuinige rijstijl, sjoemelsoftware, WLTP, het wordt allemaal eerlijk verdeeld. Gewoon belasten naar verbruik en gebruik, geen gezeik. Kan voor elektrisch ook. Dan is meteen die waanzin eruit dat je voor exoten een godsvermogen aan milieubelasting betaalt terwijl het gros van die dingen nog geen 2500km per jaar rijden. Idem voor die quasi zuinige leasegebakjes waar de kantoorklerk als een idioot mee rijdt.
Als we toch bezig zijn: bijtelling ook afhankelijk van het aantal privé km. Nu loont het om zoveel mogelijk privé km’s te rijden “want ik betaal toch al”.
Betalen naar gebruik, en keep it simple!!
Mand.
HzR zegt
@jaggie: amen
sinaasboom zegt
@jaggie: Klinkt logisch in eerste instantie, maar als buurlanden niet meegaan in dit systeem zal het veel te aantrekkelijk blijven en worden om daar te tanken! Stel de wegenbelasting komt nog eens op de prijs van een liter benzine, zitten we misschien wel boven de 2 euro voor een liter terwijl je in België 1.40 betaald.
jaggie zegt
@sinaasboom: eens, dat risico is er. Maar in praktijk zal het denk ik meevallen. Meeste mensen wonen niet dichtbij de grens dus praktisch niet haalbaar. Bovendien kan je bijv declaratie systeem vanuit de overheid doen zodat je moet aan kunnen tonen x aantal liters te hebben getankt in een jaar in NL bij x aantal km’s gereden (km stand opgeven bij dealer bij beurt bijv). Zijn dus oplossingen voor. En fraude zal je altijd hebben btw
ttr6 zegt
@jaggie: verschrikkelijk mee eens. @ Jaggie for president
flutterby zegt
@jaggie: grensregio, daarom Europees vast leggen incl alle fossiele brandstoffen.
vondick zegt
Allemaal niet boeiend, wie gaat er nu nog een nieuwe brandstofauto kopen? Ik rij de 535i nog zo lang hij plezier blijft geven maar de volgende wordt echt wel elektrisch.
towi1989 zegt
@vondick: Ook met een elektrische auto kun je onzuinig rijden.
fanboy zegt
@towi1989: Zeker. De effecten zijn echter minder groot. Tenzij je de hele tijd hoge snelheid rijdt.
nissanfairladyz zegt
@towi1989: muha. In een elektrische auto zijn heel veel stimulansen om het verbruik laag te houden. Je merkt in een elektrische auto gewoon veel realistischer wat de snelheid doet qua weerstand op de auto. Dit heb je ook wel in een brandstofauto, maar niet zo erg omdat er in een liter brandstof zoveel “overhead” energie zit.
Dit merk je wel als je de hele energie keten in Joules gaat uitdrukken. Eerst kijk je hoe ver je kan komen met 1 liter benzine. En dan kijk je hoeveel energie in een liter zit. Dan kijk je hoeveel je nodig hebt aan kWh in je elektrische auto om diezelfde kilometers te rijden. Dat getal zet je om in Joules. En dan zie je echt hoeveel het scheelt.
Een benzine of diesel motor is heel inefficient in de stad en in de wijk. Daar pakt de elektrische auto veel winst. Maar een benzine/diesel heeft gewoon veel werk ruimte en daar merk je de impact van de luchtweerstand veel minder.
Ook al heb je een dikke 100kWh batterij van de model S die 600km ver kan. Het blijft in Joules gewoon heel weinig energie. Men begrijpt niet dat er in diesel en benzine gigantisch veel energie zit, wat voor het grootste gedeelte nooit gebruikt zal worden.
bas2014 zegt
Het volk kiest hier zelf voor.
Blijven stemmen op GL en alles wat hiermee in zee gaat!
reactief zegt
@bas2014: En Groenlinks krijgt weer de ‘schuld’
Waarvan eigenlijk?
Het idee van de auteur van dit stuk die denkt dat opneming geeft om per auto verbruik te controleren? Want dat is feitelijk nog geen idee die gepland staat.
En Groenlinks zit helemaal niet in een coalitie.
Dus wat is je punt? Alles wat kut is linken aan Groenlinks?
mashell zegt
@reactief: dat is precies het punt. Het domme volk klaagt steen en been en stemt telkens weer de partijen die hun de ellende aan doen. De wet van behoud van ellende.
nissanfairladyz zegt
@bas2014: sorry. We hebben al JAAAAAAREN een rechts kabinet. Groenlinks is maar een klein clubje in Den Haag.
Edge zegt
Dus je koopt een auto. Op die auto zit een belasting, de BPM, die afhankelijk is van de CO2 uitstoot. Auto’s met schone c.q. zuinige motoren stoten doorgaans minder CO2 uit dan vuile autos. Ergo, de vervuiler betaalt.
Zodra die auto op jouw naam staat, staat de belastingdienst op de stoep. Meneer of mevrouw, wilt u netjes uw MRB betalen? Hoeveel MRB je betaalt is afhankelijk van het gewicht van je auto en de CO2 uitstoot. Doorgaans liggen in de zwaardere auto’s ook sterkere, grotere en minder schone en minder zuinige motoren dan in kleine, lichtgewicht auto’s. Ergo, de vervuiler betaalt.
Maar die auto rijdt natuurlijk niet op lucht, en dus ga je naar het tankstation om je auto vol te gooien met benzine of diesel. Daarop wordt uiteraard accijns geheven, die deels bedoeld is als milieubelasting. Op het moment dat je een onzuinige auto rijdt of een onzuinige rijstijl hebt, sta je vaker bij de pomp en neem je dus meer met accijns belaste liters brandstof af. Ergo, de vervuiler betaalt.
Dus ja, wanneer men ook nog een soort zwarte doos in de auto wil plaatsen en overheden aan de hand van je zuinigheid volgens dat ding extra belasting gaan heffen, word je als Nederlander vierde keer bij de pik gepakt. Dat kan toch nooit de bedoeling zijn?
jaggie zegt
@Edge: voeg daaraan toe dat de centen waarmee je die auto betaalt ook al een keer door de mangel zijn gehaald met minimaal 40% inkomstenbelasting. Maar goed. Er zijn ergere dingen in de wereld dan bovenstaand hoor, laten we het desalniettemin wel normaal houden met onze autobelastingen. Liever belasting op al die plastic verpakkingen en plofkippenvlees als je dan iets wilt verbeteren aan het milieu…
bmwe46m3balling zegt
@Edge: wow, wat voel ik mij ontzettend kut nu. Stelletje gierigaards.
sinaasboom zegt
Ik denk dat Ferrari daar wel mooie trucjes voor heeft ?
Dutchdriftking zegt
We hebben hiervoor al een systeem, dat heet accijns. Als er serieus een verbruiksmeter vanuit de overheid in de auto komt, en de overheid ook nog eens ons gaat belasten als we vrijwillig extra accijns betalen wordt het tijd om de brandstapel weer in leven te roepen…..
RiKe zegt
@dutchdriftking: jij denkt dat dat niet binnen een week gekraakt is? De slimste programmeurs en hackers gaan hier collectief aan werken
karhengst zegt
Thx EU, dat scheelt weer keuzestress. De volgende wordt een Audi.
nissanfairladyz zegt
@karhengst: Zijn er nog echt mensen die denken wanneer ze een Audi komen dat ze daarmee de blits maken bij anderen? Die denken alleen maar: Sukkel. Domme idioot. Nou zeg je relatie maar op. Want je gaat vreemd met de monteur bij je Audi dealer.
Met een Audi ben je niet meer stoer zoals vroeger. Men ziet je namelijk aan als lozer met geen enkele vorm van hersencellen. Dat is eerder het beeld wat mensen dan krijgen van je.
yipikaye zegt
Zullen we even een chip bij een Europarlementariër installeren.
Eens kijken hoe productief hij is.
Stelletje oplichters!
mashell zegt
@yipikaye: een productieve Europarlementariër verzint veel regels, is dat wat je wilt. Of laten we zie liever TV series kijken?
RiKe zegt
@mashell: ik heb liever een Europarlementariër als compost
RutgerK zegt
Gewoon accijnzen op brandstof verhogen en vaste kosten verlagen.
Dat hele systeem maakt niet uit voor EV’s waar we vanaf 2025 massal in moeten gaan rijden.
kobus1967 zegt
Strak mot elke nederlander een huishoudboekie bijhouwe met wat hij doet en uitgeef.
Wor jij straks aangeslage voor de keren dat je met je eige wijf hep ligge wippe.
Jacobse en Van Es voorzagen dit al in 1980.
spylegion zegt
@kobus1967: daarom dit soort plannen en 5G invoering; Wordt het voor je gedaan.
sabrerator zegt
@kobus1967:
Visionairs waren het!
Crosscabouter zegt
@kobus1967: Even een offtopic nieuwsgierig vraagje… Ben jij de Kobus B. van de radio?
Crosscabouter zegt
@kobus1967: zo ja, mijn complimenten voor hoe jij je werk doet!
kobus1967 zegt
@crosscabouter: nope
hanso zegt
En ook deze maatregel gaat er gewoon komen. Wat heb ik me verbaast op notabene een autoblog hoe onverschillig mensen zijn over bijv. de verlaging van de maximumsnelheid naar 100 km/u. Een demonstratie hier tegen werd als domme/nutteloze actie weggezet. Zolang zelfs autoliefhebbers alleen online klagen maar ondertussen de schouders ophalen en zich alles door de strot laten duwen worden de duimschroeven alleen maar harder aangedraaid.
mashell zegt
@hanso: burgers leveren in het zicht van de huidige regering geen economische bijdrage, zijn zijn geen boer, bouwbedrijf of Unilever. Dus burger protesten hebben echt geen zin. Je ziet ook essentiële dienstverlening zorg, politie en het onderwijs ook eindeloos stakingen organiseren en maar niet tevreden raken.
Het enige wat burgers kunnen doen is de VVD en het CDA (wat inmiddels gewoon een VVD2 is) eindelijk eens weg te stemmen. Maar ik ben bang dat het volk dan zo dom is nog rechtser te stemmen waardoor het een nog groter zooitje wordt. Elke morgen om 7:00 op school en werk het portret van de grote Boreale leider Baudet moeten groeten terwijl je het volkslied zingt, wen er maar vast aan aan.
spylegion zegt
@mashell: “Dus burger protesten hebben echt geen zin.”
Als dat het geval is in een democratie, kun je democratie beter vervangen voor dictatuur. Dat is dan namelijk al realiteit.
hanso zegt
@mashell: Jij verward rechts met links. Wat jij beschrijft zijn communistische taferelen en VVD + CDA voeren op dit moment een zeer links beleid, alles voor de klimaatkerk. Ik hoop juist dat men slim genoeg is om FvD te stemmen in 2021.
mashell zegt
@hanso: haha. VVD en CDA links? Die zijn zo rechts als maar kan. Die dienen niet de burger of zelfs maar hun achterban maar de economie, oftewel het kapitaal, oftewel de mammon. Als die ook maar een heel klein beetje links of verstandig zouden zijn dan zouden ze zeggen boeren niet zeuren en inkrimpen met die absurde vee stapel en dan waren de nu dringende en eerdere door deze partijen verwaarloosde milieu problemen binnen een paar maand opgelost. En konden we gewoon 130 blijven rijden.
mashell zegt
Ahh het gemiddelde verbruik ligt 39% hoger dan WLTP. Maar wat dan nog? Het is niet de taak van WLTP het gemiddelde praktijk verbruik te meten/voorspellen maar om auto’s te meten onder vergelijkbare omstandigheden zodat de auto’s onderling vergelijkbaar zijn.
We kunnen ook de WLTP aanpassen zodat daar minder traag gereden wordt of gewoon de maximum snelheid op de snelweg van 130 naar 100 verlagen zodat het gemiddelde verbruik flink daalt…
dare2think zegt
Volgens mij is die data privé eigendom. Als de overheid daarin wil neuzen sloop ik de module er zelf uit.
frank2b zegt
Eén suggestief artikeltje en de hele meute schiet in de stress.
jelmer zegt
Niet alles wat kan, gebeurt. Rustig, mensen.
tttijn zegt
Niets aan de hand ga maar lekker slapen.