Het is een gigantisch struikelblok voor autofabrikanten: de winst op elektrische auto’s. Een EV is immers duur om te maken, terwijl er minder van wordt verkocht. Toch denkt Volkswagen snel geld te verdienen met EV’s. Maar hoe gaan ze dat doen?
Het is inmiddels al bekend: traditionele autofabrikanten staan voor een grote verandering. CO2-boetes, de opkomst van Tesla, de verbanning van verbrandingsmotoren. Autobouwers moeten afscheid nemen van de bewegende cilinders en overstappen op flinke accucellen. Dat betekent dat ze heel veel moeten investeren in nieuwe aandrijflijnen en technologie. Hun klanten hebben echter niet ineens meer te besteden. Met andere woorden, de marges worden kleiner.
Volgens de Financial Times waarschuwen autofabrikanten als Toyota en GM daarom dat het zomaar eens een decennium (!) zou kunnen duren voor hun elektrische auto’s winstgevend zijn. Zelfs Tesla heeft moeite met geld vast te houden. Volgens de laatste kwartaalcijfers had dit bedrijf een winst van ‘slechts’ 105 miljoen dollar. De omzet was immers zo’n 7,4 miljard dollar. Natuurlijk gaat een groot deel van de inkomsten van Tesla terug naar R&D. Het geeft echter wel aan dat snel geld verdienen met de EV er niet in zit.
Toch is geld verdienen precies wat Volkswagen-CEO Herbert Diess met EV’s wil doen. Met de ID.3 mag er best geld verloren worden, maar met de elektrische auto die daarna komt, moet er toch echt winst gemaakt worden. Hiermee bedoelt Volkswagen de ID.4, een SUV die ongeveer nog zo groot is als een Tiguan. Deze moet net zo veel opleveren als een Volkswagen Golf.
Hoe en hoeveel VW wil verdienen met iedere ID.4 is niet duidelijk. Volgens consultancykantoor McKinsey kost het produceren van een elektrische auto net geen 11.000 meer dan het maken van een auto met verbrandingsmotor. Dat betekent dat er twee manieren zijn om zo’n auto net zo winstgevend te krijgen als een Golf. Veel verkopen zodat die 11.000 euro omlaag kan, of een auto simpelweg goedkoper maken. Ja, van de zomer zei de senior vice president van VAG nog dat het bouwen van een EV bijna net zoveel kost als het bouwen van een traditionele auto. Tegelijkertijd heeft VW flinke problemen met de ID.3. Daardoor ontstaat er de vraag of die elektrische auto niet te goedkoop in elkaar geknutseld is.
Volkswagen zit dus in een lastige positie. Hoewel EV’s het in sommige landen – Nederland, bijvoorbeeld – niet al te slecht doen, zijn de verkopen in andere landen niet al te best. Wat ook meespeelt is dat als we kijken naar elektrische auto’s, Tesla er met alle verkopen vandoor gaat. Dus als Volkswagen het niet met de aantallen kan redden, moeten elektrische Volkswagens wel duurder zijn dan de concurrentie, willen ze die marges halen. En als de elektrische Volkswagen steevast 10k duurder is dan de rest, is het nog maar de vraag hoe populair die elektrische Volkswagen nog gaat zijn…
dijan zegt
DE Glazen bol ???
Dutchdriftking zegt
Tja, dat je geld wilt verdienen aan je product snap ik, echter zal je wellicht toch even je verlies moeten nemen om niet als het nieuwe Nokia te eindigen….
henkp1 zegt
‘Worden’? Volkswagens zijn altijd heel erg duur.
Beter nemen zij een voorbeeld aan Renault/Dacia dat binnenkort met een elektrische A-klasse ‘suv’ van ongeveer €15.000 komt. Trek daar dan de €4.000 subsidie vanaf en hij kist minder dan vier elektrische fietsen.
911targa zegt
Ik vind dit artikel niet echt verhelderend.
Dat VW winst maakt met de ID.3 is denk ik niet zo heel erg van belang op de korte termijn. De EU gaat VW torenhoge boetes geven, als de CO2-uitstoot per auto (gemiddeld genomen) niet onder een drempelwaarde valt. De bespaarde boetes kan je vervolgens gebruiken voor de ID.3 productie (immers: anders had je het aan de overheid moeten betalen).
Het investeren in nieuwe productielijnen leidt tot een grote uitgave, maar uitgaven zijn niet direct kosten. Als jij een huis koopt, is dat bijv een uitgave van 500.000, maar niet kosten van 500.000. Het hangt er maar vanaf hoelang je denkt te doen met de productielijn.
Overigens snap ik niet, dat E-diesel hier geen aandacht krijgt.
Richmond zegt
@911targa: welke e-diesel? Zoals in de s modellen van Audi?
911targa zegt
E-diesel is diesel dat gemaakt wordt uit water en CO2 uit de lucht. Het bedrijf dat deze techniek beheerst, is Sunfire uit Dresden/Dld. Een Audi A8 diesel (van de Duitse regering) rijdt hierop.
Het mooie is, dat de koolstof die dus wordt verbrandt in de motor van de auto uit de lucht wordt gehaald voor de brandstofproductie zodat productie en verbruik een gesloten kringloop zijn.
In de natuur is het natuurlijk ook een gesloten kringloop (bomen worden weer gas/kolen/olie), maar dit proces gaat dus sneller en er komt geen ophoping van CO2 in de atmosfeer.
schreute01 zegt
Volkswagens zijn altijd duurder dan de rest en worden ook verkocht. Dus wat is het probleem?
monsieurleloure zegt
@schreute01: de winstmarge van een VW is schrikbarend laag. Volgens mij heb ik ooit 4% ergens gelezen, Toyota doet dat een stuk beter.
wimof zegt
Zal nooit vergeten dat mijn klant die van mij voor zijn S5 een heel scherpe offerte kreeg hem in de US via een resident aan 55% gekocht heeft.
mashell zegt
@monsieurleloure: ik denk dat ze met 4% heel blij zijn en met de helft daarvan ook nog wel tevreden. Niets voor niets wil iedereen een premium merk zijn en is BMW naast autofabrikant ook een management school voor toekomstige VW managers. De marges zijn gewoon heel erg laag.
fanboy zegt
Op een gegeven moment heeft iedereen zo’n skateboard platform, dan liggen de ontwikkelingskosten weer erg laag. En ontwikkel je ook sneller een nieuwe auto.
ghost zegt
De productie van de kever was destijds ook bizar duur. Maar ja, het grote brein erachter deed niet aan minimumloon…
RiKe zegt
Niet alleen Volkswagens hoor, ALLE auto’s zijn hier veel te duur. De nieuwe automarkt gaat nog veel harder op z’n gat vallen de komende tijd.
kevertje zegt
Ik vrees dat je daarmee gelijk hebt. Als het brood op de plank alleen nog uit EV’s en hybrides moet gehaald worden, ziet het er bar slecht uit voor deze sector. Want met die extra 10-20k€ t.o.v. de huidige diesel of benzines wordt eigen mobiliteit onbereikbaar voor de meeste gezinnen zelfs inclusief de lage rentes. Vergeet niet dat de green deal van de EU verder zeer diep in het budget van Jan met de Pet gaat tasten – vooral wat de kost van wonen en energie (verwarming, koken, enz) betreft. Als alle plannen doorgang vinden, zal ook de petroleumsector annex chemie wereldwijd massa’s mensen aan de deur moeten zetten, zij kopen alvast geen ID whatsoever meer, reken maar. De kans dat een vervangindustrie hier nog voet aan de grond krijgt, is extreem miniem.
dutchneon zegt
precies en niet alleen vanwege de slinkende verkoop marge….
het dealer netwerk huiverd al bij de gedachte dat er geen oliebeurten meer verkocht worden, dat regeneratief remmen helpt ook al niet mee… dure reparaties voor drukgroepen en automaten zijn straks alleen nog aan de autofanaten te verkopen, maar die pikken het niet om een rekening voor hun neus te krijgen van 4k dus gaan naar de specialist.
Ik zie het weinig rooskleurig in voor de dealernetwerken!
Jantje_555 zegt
ik zou al best blij zijn met die winst van Tesla op mijn rekening
dutchneon zegt
Alleen de winst van de aandelen portefuille van Elon zou voor mij ook al genoeg zijn…..
sterker nog daar zou ik mijn vervroegd pensioen mee in kunnen luiden :D