Van nieuwe personenauto’s weten we dat een groot deel door leasemaatschappijen wordt aangeschaft. Hoe zit dat eigenlijk met bedrijfsauto’s?
Geheel anders, om kort te gaan. Bij nieuwe personenauto’s is meer dan 50% bestemd voor de leasemarkt. Er zijn dus relatief weinig particulieren die zelf een auto kopen en op naam zetten. Uit onderzoek van BedrijfsautoRAI is echter gebleken dat maar liefst 80% van de ondernemers wel gewoon hun bedrijfsauto’s koopt. Veel van deze bedrijfsauto’s worden ook gewoon privé gebruikt.
De belangrijkste redenen voor ondernemers om tot de aanschaf van een bedrijfsauto over te gaan, zijn de aanschafkosten, het laadvermogen en de kosten per kilometer. Het desbetreffende merk komt pas op plekje vier. Nog een leuk weetje: 75% van de rijders van bedrijfsauto’s rijdt nooit schade.
Het inrichten van de laadruimte wordt in de meeste gevallen (36%) zelf gedaan, slechts 29% besteedt dit aan een externe partij uit. 5% van de bedrijfsauto’s heeft een tachograaf, 13% een track-and-trace systeem en 57% heeft een navigatiesysteem aan boord. Gadgets en in-car systemen lijken dus een minder grote rol te spelen in de bedrijfsautobranche, ondanks dat veel ondernemers hun auto’s ook privé gebruiken. Verder heeft 44% van de respondenten geen trek in elektrische auto’s, waar 32% erover twijfelt. Hier liggen dus kansen voor de fabrikanten van bedrijfs-EV’s.
Voor wie zich afvraagt waar dit cijferbombardement ineens vandaan komt: van 20 tot en met 24 oktober aanstaande vindt de BedrijfsautoRAI 2015 plaats. Of we de gewone AutoRAI ooit nog terugzien in Amsterdam, is nog maar de vraag. Het lijkt erop van niet.
CBR600rr zegt
Hou op met al die lease artikelen! Dit heb ik zelden meegemaakt: 6 advertorial artikelen zo snel achter elkaar zonder advertorial-label
CBR600rr zegt
@cbr600rr: het zijn er zelfs 7 of 8.