Elektrische boten zijn hier…bijna.
Misschien nog wel meer dan privéjets, zijn grote dikke boten het domein van de superrijken. Dan bedoelen we niet de ‘een leuke villa, huisje erbij op Ibiza en goedgevulde vierpandige garage in de ruim bemeten tuin’-rijken, maar de echte Dagoberts, die erin kunnen zwemmen. Zo’n jacht met een paar bikinimodellen (m/v/i) erop lijkt namelijk wel leuk, maar het kost je klauwen op klauwen op klauwen met geld.
Liggelden, onderhoud, de kokken er weer afschrobben die zich eraan vastklampen, betalen om een brug in Rotterdam even te ontmantelen. Die dingen verstoken per zeemijl ongeveer een miljoen liter diesel. Je word er kortom, allemaal niet vrolijk van. Niet voor niks kost het een weekje huren van zo’n fijn bootje al snel zes cijfers. Dat mensen ‘m verhuren, is dan wel weer begrijpelijk, want hoe vaak gebruik je dat ding dan echt als je er een hebt?
Precies, één keer per jaar, alleen bij de Grand Prix van Monaco. Tenzij je ‘m dan verhuurt, omdat er juist dan veel vraag naar is. Maar dan krijg je ‘m weer terug met de met champagne gemixte lichaamssappen van de huurders er gratis bij. Nee, ik durf wel te stellen dat als ik vijfmiljoenmiljard had, ik het nog steeds niet zou doen.
Echterrrr…toen ik dit bootje van ALVA Yachts onder ogen kreeg, sloeg het opeens binnen als een bom. Wellicht krijgen we in de (nabije) toekomst wel een paradigm shift in de wereld van de vaartuigen. Je kan immers een plethora aan zonnepanelen op het dak schroeven. En in tegenstelling tot met een huis, kan je gewoon naar een zonnige plek dobberen zodat ze maximaal werken. Liggeld verandert in een verdienmodel, want als je de boot niet gebruikt, zet je ‘m gewoon in om elektriciteit af te geven aan de grid. Ka-ching. Zolang je eten en drinken kan regelen, kan je eventueel zelfs gaan leven op je boot. Of er het circuit van Monaco op bouwen. Lekker doelloos rondzwerven, niet alleen in figuurlijke, maar ook in letterlijke zin. Welk een eindeloze vrijheid en mogelijkheden!
Helaas is het momenteel nog niet helemaal zo ver. Zoals ALVA Yachts toegeeft, is het nog net niet zo ver dat hun catamaran (in dit geval de OCEAN 60 ECO Coupe) geen dikke dieselaggregaten meer aan boord heeft. Deze kunnen bij springen als de zon niet voldoende is om de twee 250 kW motoren te motiveren en de juice waarmee je de boot vanaf de kust kan laden, op is. Alternatief is even dobberen totdat het zonnetje weer voldoende geschijnd heeft om er weer een aantal mijl tegenaan kan. Op een zonnige dag, kan je volgens ALVA de hele dag met een snelheid van 4,5 knopen varen op zonnekracht. Je kan er nu al eentje bestellen. Koop dan? Of zeg jij in de comments liever ‘bootblog’? Laat het weten, in de comments!
Robert zegt
De toekomst voor zeeschepen zit hem in de hybride aandrijvingen: stationaire waterstof motoren die gebruikt worden voor het opwekken van elektrische energie. Al zal het nog wel enige jaren duren voordat dit economisch rendabel is.
tenaci zegt
Bootblog
imaginenl zegt
Waarom niet gewoon een zeilboot? Zijn ook nog eens mooier. Icm wat zonnepanelen voor het lampje in de kajuit kan je helemaal off grid.
rogerzz zegt
Ik wacht nog op de eerste Boomers tussen de Autobloggers die komen uitleggen dat het gaat om beleving en ze een ronkende motor nodig hebben om te ontspannen op een boot.
Overigens zit er voor 15k? aan zonnepanelen op, 150-280kWh accu in (20-60k euro?) en bespaar je op een normale motor met alle toebehoren, ik ben wel benieuwd of dit in theorie nou heel veel duurder is dan conventionele aandrijving (ook met TCO in het achterhoofd). Wel enorm gaaf, als ik in de markt was voor een miljoenenboot dan zou dit op de shortlist staan.
autogeak zegt
Want alleen boomers houden van ronkende motoren?
faalhaas zegt
@autogeak: Alleen boomers kunnen dat betalen.
Estate_of_mind zegt
4.5 knopen is 8 km/u, dat schiet niet echt op.
goodvibrations zegt
Zeilen is echt de meest voor de hand liggende optie.. Voor langzaam varen of korte stukjes kan elektrisch wel.. Maar powerboats wordt voorlopig niets.. veel meer dan bij auto’s heb je last van het gewicht.. een beetje vlotte motorboot van 12 meter neemt al snel 100 liter diesel per uur (50kmh). En weegt zo’n 7000kg.. als je het equivalent van 1000 liter diesel in een accu moet stoppen… dan heb je bijna een onderzeeër 😂.