De Europese autoverkoop zit in een neerwaartse spiraal, en blijft daar volgens de verwachting nog even hangen waardoor we de tag ‘Carmageddon‘ nog regelmatig nodig zullen hebben. Maar in juni geldt deze downfall even niet voor Nederland, want ten opzichte van vorig jaar staat de verkoop, pardon, het aantal registraties op een plus van 32,2%. En iedereen weet hoe dit komt.
Juni is de laatste maand dat de huidige BPM- en bijtellingsregels van kracht zijn. Er wordt dus nog even gigantisch hard gekocht en op naam gezet door leaserijders, die anders wellicht in een hogere schaal terecht komen. Tot nu toe zijn er 21.061 nieuwe auto’s op kenteken gezet deze maand, tegenover 15.280 in dezelfde periode vorig jaar. Registratiegekte!
Met ingang van 1 juli 2012 worden de CO2-grenzen voor het 14%- en het 20%-tarief van de bijtelling auto van de zaak aangescherpt. Daarna vindt een jaarlijkse aanpassing plaats per 1 januari. Voor personenauto’s met een CO2-uitstoot van niet meer dan 50 gr/km die in de periode 1 januari 2012 tot en met 31 december 2013 worden aangeschaft, geldt gedurende 60 maanden een 0%-tarief voor de bijtelling.
We zetten een paar aanpassing van de spelregels nog even op een rij:
14% benzine
Per 1 juli wordt de CO2-grens van 110 naar 102 gram CO2/km bijgesteld, om vanaf 1 januari 2013 naar de 95 gram/km te zakken.
20% benzine
De CO2-grens gaat in deze klasse van 140 naar 132 gram CO2. Per 1 januari zit dit op 124 gram.
14% diesel
Zelfontstekers gaan van 96 naar 92 gram, en zakken een half jaar later naar 88 gram.
20% diesel
In deze klasse gaat het van 116 naar 114 gram, en heeft de staat besloten dat het 112 gram moet zijn per 2013.
Na deze boost in juni, zal juli ongetwijfeld een harde dip laten zien. Geen reden tot vreugde dus, want de totale verkoop ligt over de eerste 5,5 maanden 5,8 procent lager dan 2011. En dat was vorig jaar al wel verwacht. De prognose is vooralsnog een totale verkoop van 500.000 stuks in 2012, ruim 50k minder auto’s dan vorig jaar.
kleinelettersengetallen zegt
88 g/km voor een diesel… Ben eens benieuwd of het nog gaat lukken met de nieuwe manier van meten bij EURO6 diesels…
slippie101 zegt
@kleinelettersengetallen: Volvo V60 plug in hybride
meneersander zegt
@kleinelettersengetallen: Polo BM?
w0o0dy zegt
@kleinelettersengetallen: Ford Focus Econetic zelfs als station op 88 gram co2
baasbas zegt
Wel lekker overzichtelijk voor autoverkopend Nederland. Geen verlof tot juli.. daarna mag je op vakantie want er is geen hol meer te doen
rs6issnel zegt
Aziatische billen, klein maar fijn
wimbers zegt
nou sorry, maar die linkerbillen zijn ronduit eng…
doe dan maar wat steviger…
ytrewq zegt
Woord voor morgen: hippopotomonstrosesquippedeliofobie.
smoked zegt
zelfontstekers? zelfontbranders bedoel je…
smartye36 zegt
damm nog meer van die kut leasers op de weg met die stinkdiesels
CL65 zegt
Damn dit is weer een hele pijnlijke reality check; hoe hard worden wij wel niet DROOG en KEIHARD genomen in dit land. De prius en alto rijders daargelaten, Spanje wordt steeds aantrekkelijker.
baasbas zegt
@CL65: Doei. We zullen je niet missen
audis8 zegt
@CL65: Liever Oostenrijk;) nooit gezeik in dat land!