Het was weer feest in Den Haag. Om maar het beste jongetje van de Europese klas te zijn struikelden onze volksvertegenwoordigers over elkaar in een poging een oplossing te vinden voor het begrotingstekort. Allemaal net op tijd voor de zomervakantie, en allemaal zonder echte volksvertegingwoordiging…
Het was duidelijk dat we allemaal getroffen zouden worden. We moeten er allemaal aan geloven en ik denk dat we allemaal ook wel begrip hadden voor de situatie die aan het ontstaan was. We leveren collectief wat in om het land er weer bovenop te krijgen. Dat was wat we in onze naiviteit dachten in ieder geval. In de praktijk moeten we echter concluderen dat de makkelijke doelwitten bij voorkeur wederom niet ontzien worden. Wij als automobilisten mogen de enkeltjes weer met beide handjes stevig vastpakken.
Naast de algemeen ingrijpende zaken zoals bijvoorbeeld de verhoging van de belasting en het verhogen van de AOW-leeftijd krijgt de automobilist ook een ferme tik te voorduren. En met ferm bedoel ik 1,3 miljard ferm. Zo ferm zelfs dat maar twee andere maatregelen meer opleveren, hiervan is de verhoging van de belastingen eentje. Het is dus duidelijk dat wij als automobilist weer aan het korste strookje hebben getrokken. Stemmen wij als automobilist verkeerd, of is het gebied rond de stembussen een autovrije zone?
1,3 Miljard verwachten de rekenaars van de overheid binnen te halen door de reiskosten vergoeding niet langer onbelast te maken. Daarmee gaat het om de kilometers die jij maakt om van jouw huis op je werk te komen en de kilometers aan het einde van de dag om weer thuis te komen. Een rit die je, als je een normale baan hebt, 10 keer per week maakt.
Die 1,3 miljard op jaarbasis zou betekenen dat elke Nederlander (we zijn inmiddels met 16.736.736 mensen) 77 euro en 67 cent moet afdragen. Echter, niet elke Nederlander heeft een auto. We rijden in Nederland rond met ongeveer 8,2 miljoen auto’s. Ineens moeten wij, de automobilist, bovenop alle andere extra belastingen ineens al 160 euro euro betalen. Verder in de cijfers kan niet, want het is onvindbaar hoeveel auto’s gereden worden voor woon-werk verkeer, maar het is voor te stellen dat dit een veel kleiner aantal is dan de 8,2 miljoen auto’s die er in Nederland zijn.
Ik heb daarom een kort lijstje gemaakt zodat je voor jezelf snel kan zien hoeveel deze regeling jou gaat kosten. Ik ga er daarbij vanuit dat je een normale baan hebt en de reguliere belastingtarieven mag toepassen op je inkomsten. Dit is in de meeste gevallen 42%. Deze 42% moet bij invoering van deze regeling dus ook betaald gaan worden over je reiskosten. Deze zijn voor de meeste mensen 19 cent per kilometer. Dat is op dit moment namelijk het maximale bedrag dat onbelast vergoed mag worden. Over die 19 cent ga je straks dus 7,98 cent betalen. Per kilometer. Ook als je meer dan die 19 cent per kilometer vergoed krijgt is onderstaande van toepassing op jouw inkomsten.
Woon je 5 kilometer van je werk, dan kost je dit al gauw 14 euro per maand. Bij 10 kilometer is het al 28 euro. Woon je in Amsterdam en werk je in Utrecht? Dan mag je al 126 euro aan de negatieve kant van de balans bijschrijven. Ondergetekende moet op 210 euro per maand minder rekenen.
Onze dure hobby gaat dus een stuk duurder worden. Niet in de laatste plaats omdat de prijzen voor verzekeringen, en de belasting op benzine fors omhoog gaat. Die twee euro per liter gaan we volgens de eerste voorspellingen wel halen binnen afzienbare tijd. Gelukkig hebben ze ook adviezen; Gaat u maar dichter bij uw werk wonen… Juist, u hoort het goed inwoners van Almere. Of u wilt verhuizen naar Amsterdam en Utrecht, daar is ruimte zat.
Nu duidelijk is dat het akkoord waarschijnlijk doorgaat, en we ons er op moeten instellen dat we minder gaan verdienen, moeten we gaan kijken naar oplossingen. Want zoals we mobiele controles omzeilen met Flitsmeister is er ook een manier om onder deze kostenpost uit te komen. De makkelijkste manier is natuurlijk om naar je baas te gaan en te vragen om een loonsverhoging. Je moet in dat geval vragen om 72,5% bovenop je huidige reiskostenvergoeding om hetzelfde bedrag te blijven ontvangen. Succes daarmee.
Wie een goeie band heeft, maar niet zo’n goeie band heeft met z’n werkgever, zal moeten kijken naar andere oplossingen. Het belangrijkste gegeven hierin is dat zakelijke kilometers nog wel onbelast vergoed worden. Zo is het rijden naar klanten onder werktijd nog steeds onbelast. Die 19 cent per kilometer wordt niet voor de helft weggezogen de belastingdienst. Dat biedt mogelijkheden. De simpelste manier is bijvoorbeeld om in overleg met de baas de volledige reiskostenvergoeding af te schaffen. Er wordt geen kilometer aan woon-werk reiskosten meer vergoed. Dan gaat er geen cent van je onkostenvergoeding meer naar de belastingdienst. In plaats van de dagelijkse 20 kilometer onkostenvergoeding ga je gewoon elke week een keertje extra naar een leverancier die bijvoorbeeld 200 kilometer verderop zit. Op papier althans. Denk je dat de Belastingdienst al jouw afspraken na gaat bellen? Ik denk dat ze wel wat beters te doen hebben… Toch?
Maar het kan ook legaal. Opnieuw moet je wel even met de baas om tafel, maar aangezien zeker die groep een hekel heeft aan belasting betalen zullen die vaak wel toegevelijk zijn. Opnieuw laat je alle onkostenvergoeding vervallen. In plaats daarvan ga je naar de Kamer van Koophandel en laat je je registreren als zelfstandige voor 16 euro per jaar. Het is namelijk geen enkel probleem om zelfstandige te zijn en tegelijkertijd een normale baan te hebben. Vervolgens laat je op papier zetten dat je een jaar lang een project hebt bij het bedrijf waar je al werkt voor iets totaal onbelangrijks. Adviseur in stroomlijning van de workflow bijvoorbeeld, en kun je ineens je woon-werk kilometers als zakelijke kilometers schrijven. Iets wat je werkgever niets extra’s kost, en jij hoeft geen belasting meer af te dragen. Het is officieel niet verplicht om geld te verdienen als zelfstandige. Dat je een klant hebt, maar geen inkomen van diezelfde klant is voor de Belastingdienst niet interessant.
Bovenstaande is misschien niet netjes, maar dat is te hard rijden ook niet en ook dat doen we allemaal. Bovendien hebben de hippies het ook voor elkaar gekregen om hun eigen belangen lager belast te krijgen (cultuur, 6%), met wat burgelijke ongehoorzaamheid moeten we ook onze hobby, onze cultuur, wat lager belast kunnen krijgen. Is dat niet het geval, dan ga ik proberen een Spyker met maar 6% belasting te kopen. Dat is toch ook cultuur? Kunst van Hollandse bodem. Zelfs de Koningin rijdt zo nu en dan in eentje.
Succes met het “belastingontduiken”!
dennisr zegt
”Ondergetekende moet op 210 euro per maand minder rekenen.”
Dat is toch gewoon te gek voor woorden? Zomaar even 210 minder per maand..
Hoorde dat er in Den Haag ook al 1 van de politiek onwel was geworden dus het valt daar ook niet bij iedereen goed..
Gaat gewoon helemaal de verkeerde kant op..
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@dennisr: wat is de andere optie? Failliet als Griekenland? 50% werkloosheid als in Spanje? Moet bezuinigd worden, simpel. Een goede verdeling is dan natuurlijk van belang. Wat de automobilist betreft zijn de huidige voorstellen nog van een gemengd links-rechtse coalitie. Kun je nagaan als we na september ‘naar links afbuigen’… We gaan het zien.
lemster zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Uiteraard moet iedereen inleveren, maar waarom wordt een heel belangrijk deel weggehaald bij de mensen die toch al bovengemiddeld belast worden.
Het argument van de overheid is dat wij een keuze hebben. Net zoals rokers en mensen die alcohol drinken. Maar zo is het gewoon niet. Er is zoals door Mcdonald aangegeven in Nederland een duidelijk scheiding tussen woon en werk gebied gemaakt. Oftewel mensen moeten hoe dan ook forenzen.
Nu is het logisch dat ook de automobilist wat in moet leveren, maar het is onevenredig veel meer dan andere delen van de bevolking. Daarom heb ik ook dit artikel geschreven.
robinio zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Bezuinigen inderdaad, je zegt het helemaal juist. Dit zijn geen bezuinigingen maar inkomsten vergroten, tenminste… volgens mijn definitie van bezuinigen.
dennisr zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Bezuinigen tot daar aan toe, maar ze pakken de automobilist van alle kanten..
Je zal vandaag de dag maar een gehandicapte oudere automobilist zijn.. je kan beter dood zijn..
en wat zie je dan bij de wegenbouw, ze maken niet alleen een heuveltje in de weg, maar daarom heen ook nog eens paaltjes en gedoe, doe alleen die heuvel dan, het gaat toch om afremmen, bezuinig dan op die paaltjes, is misschien een klein ding maar als je het overal in Nederland doet..
Volgens mij zijn er genoeg dingen waar ze veel effectiever op kunnen bezuinigen, kan zo zo niet noemen omdat ik mezelf dan voor schut zet maar ben er van overtuigd dat het anders en beter kan..
fiestafeest zegt
ik heb een vraag: ik heb een auto van den zaak waar ik geen bijtelling voor betaal en een verklaring heb getekend dat ik geen prive km rij (dus ook geen 500km prive)moet ik daar volgend jaar nu wel ineens bijtelling voor gaan betalen of niet??
lemster zegt
@fiestafeest: Ja. De woon-werk kilometers worden belast.
fiestafeest zegt
@lemster: oke, lekker dan betalen voor een busje :x
Donstil zegt
Haha Lemster schat zijn lezers hoog in, 42% gaat een heel groot gedeelte hier echt niet halen hoor.
Donstil zegt
@Donstil: Edit Was niet als reactie bedoelt.
desoper zegt
@fiestafeest: Als je deze auto gebruikt voor woon-werkverkeer wel ja.
Succes met fietsen
mashell zegt
@fiestafeest: Ja, maar als die auto al even hebt ( peil datum mi 2012) slechts een kwart of een 5e van het gebruikelijke bedrag.
norge zegt
Gewoon freelancer worden en bevalt prima.
Garta zegt
Hoe gaan ze dit exact meten?
Mijn voorbeeld, als zzp-e rij ik gemiddeld 500km per week. Maar op papier staat bedrijf op mijn woonadres ingeschreven. Dat zou betekenen dat ik 0km naar me werk hoef?
lemster zegt
@Garta: Dit zijn zakelijke kilometers. Vandaar ook dat ik die suggestie doe in het artikel om je in te schrijven als zelfstandige.
De werknemers die naar en van werk rijden krijgen op dit moment een onbelaste reiskostenvergoeding. Dit is los aangegeven op je loonstrook. Die vergoeding gaat nu bij je loon opgeteld worden en wordt dus belast.
Joerek zegt
@lemster: Ben bang dat dat voor de belastingdienst niet op gaat. Je vertrekt namelijk gewoon ook vanaf je woonadres. De belastingdienst zal dat gewoon zien als woon-werk. Zo werkt de belastingdienst altijd. Je zal gewoon een aanslag krijgen. Een ZZPér die consultant is en vanuit huis door heel het land rijdt is enorm de klos.
deuxani zegt
@Joerek: waar baseer jij dat op? Elke zakelijke rit blijft onbelast, dat is heel duidelijk. Als je een ZZP’er, freelancer bent of een holding op je priveadres hebt, dan is elke rit die je maakt richting een klant zakelijk, want je rijdt zakelijk vanaf een zakelijk adres. Woon-werkverkeer wordt belast voor mensen die in dienst zijn bij een werkgever en van hun huis naar werk rijden.
mcdonald zegt
In Nederland staan misschien 8,2 miljoen auto’s op kenteken, maar die worden niet allemaal voor woon-werkverkeer gebruikt.
In Nederland kennen we industrie- cq bedrijventerreinen en woongebieden. Zal dit nu op de schop gaan en moet iedereen maar weer naast de fabrieken gaan wonen, zoals vroeger?
robinio zegt
Wij hadden al bedacht dat onze werknemers die in Brabant werken gewoon al om 7:30 thuis beginnen met werken. En klaar met werken om 19:00 thuis. De rit die ze dan moeten maken naar kantoor valt dan niet meer onder woon-werk verkeer…
lemster zegt
@robinio: Dat is ook best een slimme ;)
robinio zegt
@lemster: De vraag is alleen of dit mag, men werkt dan 10 uur per dag en het uurloon gaat omlaag. Maar dat is even aan de juridisch adviseur om uit te vinden, anders maar 4 dagen werken in de week: Aan het eind van de maand maakt het dan toch niet uit of je een dag vrij neemt of die 80 euro per week aan de graaiers in Den Haag overmaakt.
Joerek zegt
@robinio: Jammer, gaat niet werken. De belastingdienst ziet elke rit vanaf de woonadres als woon-werk. Ook al werk je eerst thuis en gaat dan naar kantoor zal geen enkel verschil maken. Als in je rittenregistratie een ritje gemaakt is vanaf je woonadres ziet de inspecteur dat gewoon als een prive rit. Zo werkt de belastingdienst. Ze kijken naar wat voor hun aannemelijk lijkt en dus wat de interpretatie is van de inspecteur. Die zal voor 100% zekerheid de rit de rit gewoon als prive aanmerken.
jeffreym3 zegt
Ik snap niet dat wij MILJARDEN aan dat verwende griekenland kunnen geven!? Wij hebben zelf zat te bezuinigen en maar EXTRA geld pompen in dat kansloze griekenland.
Daarbij is het ook een trieste zaak dat het niet bezuinigen op ontwikkelingssamenwerking als positief word gezien..
JanJansen zegt
@jeffreym3: Griekenland gaat failliet, daar zijn ze het nu wel over eens. Op dit moment trekken de multinationals al hun geld weg uit Griekenland in de angst er zo meteen niet meer bij te kunnen. De doodsteek voor de economie in je land.
De grote pot met geld hoeven we daarom nooit te geven. Maar wat we al hebben gegeven zijn we kwijt, jammer genoeg that is.
Nu is het bakkeleien of en hoe we doorgaan met de euro. Het was ook wel naïef om te denken dat de zuidelijke landen zich zouden houden aan de afspraken terwijl ze dat de voorgaande tientallen jaren ook niet hebben gedaan.
bron: http://www.nu.nl/economie/2825386/heineken-haalt-kasgeld-weg-griekenland.html
jon86 zegt
@JanJansen: @jeffreym3, @masterstig;
Het aan de laars lappen van de EU regels is niet typisch een Zuid-Europees fenomeen. Duitsland heeft meerdere malen de begrotingsregels overtreden en nu NL dus ook. De grap is dat bijvoorbeeld de Spaanse staat tot het uitbreken van de crisis in 2008 zijn begroting netjes op orde had.
Als Griekenland inderdaad failliet gaat, is er een grote kans dat het geld van de noodlening van de NL’s overheid aan Griekenland niet meer op te eisen is. Daar staat tegen over dat door de problemen in de Zuidelijke EU landen de rente op de staatsleningen voor de Noordelijke EU landen veel lager is en dus de NL staat veel geld heeft bespaard.
Dit is dus ook de essentie van het probleem:
Of Europa moet aan de Eurobonds, zodat de rentes op staatsleningen voor heel Europa gelijk worden (oftewel hoger voor het noorden en lager voor het zuiden).
Of het Noorden moeten steeds bijlappen d.m.v. noodleningen, fondsen etc…
Ik denk dat het eerste voorstel een structurele oplossing bied en zorgt voor een einde aan het huidige paniekvoetbal.
Het is alleen lastig te verkopen aan het steeds eurosceptischer wordende electoraat.
JanJansen zegt
@jon86:
Ik begrijp nog steeds niet waarom Griekenland eruit knikkeren zo’n probleem is.
Hetzelfde heb ik met Nederland die uit de euro stapt. Immers Zwitserland zit er ook niet in en daar gaat het alleen maar beter; die vervelende euro houd op dit moment alle handel tegen, net waar NL het van moet hebben.
Maar ik zal er wel niets van snappen. Daarvoor heb ik te weinig economie gehad.
noctilucent zegt
@JanJansen: Zwitserland laat juist zien waarom het uit de euro stappen slecht zou zijn voor de Nederlandse handel. Door de crisis is de waarde van de Zwitserse Frank enorm gestegen waardoor hun exportpositie zwaar onder druk is komen te staan (Voor een product van 10 CHF ben je nu immers meer EUR kwijt). Zwitsers in grensstreken rijden nu bijvoorbeeld graag om naar Duitsland/Frankrijk/Italië voor hun boodschappen. Aangezien Nederland als handelsland belang heeft bij een goede eurokoers lijkt het mij dus beter niet achter de Zwitsers aan te hobbelen….
JanJansen zegt
@noctilucent: dan kunnen die zwitsers toch gewoon wat biljetten bijdrukken? Of heb ik nu weer niet goed opgelet bij economie?
masterstig zegt
@jeffreym3: +1, Griekenland heeft ons bedonderd, ze logen keihard over hum financiële toestand. Als ze eerder aan de bel hadden getrokken dan was het nu niet zo’n drama geweest, in ieder geval was het een kleiner drama.
mashell zegt
@jeffreym3: Ontwikkelingssamenwerking is ook gewoon subsidie voor het Nederlandse bedrijfsleven, die bouwen huizen en waterpompen in Afrika met Nederlands geld.
Donstil zegt
Lemster schat zijn lezers hoog in, 42% gaat een heel groot gedeelte hier echt niet halen hoor.
desoper zegt
@Donstil: en waar baseer je dat op? Er zitten inderdaad wat kinderen op autoblog die opscheppen over een fictieve auto, maar de meeste zullen die 42% echt wel halen
sdk16420 zegt
@desoper: Volgens hunzelf zit het zo:
“– Welstandsklasse B1 & B2;”
http://motomedia.nl/autoblog/
sdk16420 zegt
Geen idee wat die marketingtermen inhouden overigens
meneersander zegt
Maar als je 5km van je werk woont kan je ook op de fiets hoor…
lemster zegt
@meneersander: Hoe moet dat als je vertegenwoordiger bent en rijdt in je eigen auto?
Je zult toch naar je klanten moeten. Doe je dat ook op de fiets of rij je dan eerst weer naar huis op de fiets om vanaf daar de auto te pakken?
dennisr zegt
@lemster: Vraagje, Als je een eigen zaakje hebt, en je moet voor je zaak 60.000 per jaar rijden.. (ken iemand namelijk) Veranderd er voor die geen ook iets?
Snap wel dat dat geen woon/werk verkeer is, maar gewoon.. veranderd er iets voor die gene?
desoper zegt
@dennisr: nee, voor zakelijke kilometers blijft 19ct onbelast
meneersander zegt
@lemster: Uitzonderingen daargelaten natuurlijk;)
Ik bedoel vooral mensen die altijd op kantoor werken.
Lustigson zegt
Een detail en wat off-topic, maar dit is echt onzin: “allemaal zonder echte volksvertegingwoordiging”. Al deze bezuinigingen zijn bedacht en geaccordeerd door een breder deel van de Tweede Kamer dan het (nu demissionair) kabinet. En de Kamer is de volksvertegenwoordiging, niet het kabinet.
mashell zegt
@Lustigson: Precies. De kamer is nog gewoon geldig. Dat juist regering en oppositie dit samen bedacht hebben maakt het een zeer democratisch besluit.
draragon zegt
@Lustigson:
Het demissionair kabinet had deze maatregel ook al in hun begrotingsplan staan. Dat ze nu erop zitten te schelden (PVV, VVD) is dus erorm schijnheilig en pure verlakkerij.
Overigens geldt de huidige belastingvrije km-vergoeding ook voor werknemers die per fiets naar het werk gaan.
Ik heb zo’n medewerker die elke dag 28 km fietst en ook (terecht) recht heeft op deze vergoeding.
pomfriet zegt
We leveren met liefde ons geld in toch. Het is immers voor ons prachtige land. Dat de lasten niet eerlijk verdeeld worden en linkse rukkers 6% betalen voor een ticket naar musea nemen we maar voor lief. Natuurlijk zijn subsidies ook noodzakelijk. Intreseert kunst jou niet? Prima dan sturen we wel een pak geld cq. geld van degene die kunst niets intreseert cq. onze km vergoeding naar het plaatselijk museum. Die kan immers financieel gezien niet overeind blijven zonder bezoekers. Een musea zonder bezoekers is natuurlijk onmisbaar in onze samenleving.
desoper zegt
@pomfriet: daarbij komt nog, dat de gemiddelde musea-bezoeker toch al meer te besteden heeft dan jan-modaal
mashell zegt
@desoper: Wat een onzin, de grote musea draaien op toeristen, de kleine op subsidie. De musea zijn er voor iedereen. Als je cultuur duurder gaat maken blijft er weinig meer te genieten over voor Jan Modaal, die mag dan een uurtje TV kijken een flesje Schultenbrau drinken en moet voor de rest werken, werken, werken. Want anderen laten zwoegen voor jouw winst, je 3e boot en je 4e Bentley, dat zijn rechtse hobbies waar we eindelijk eens mee moeten ophouden.
pomfriet zegt
@mashell: dus jij wil zeggen dat jan-modaal behoefte heeft aan plaatselijke musea om zich te vermaken? Denk het niet. Als dat zo was zou jan-modaal en hans-modaal enz. deze musea bezoeken zodat deze musea inkomsten zou hebben en niet afhankelijk zou zijn van subsidies. Dat is dus niet het geval. Als musea bezoekers kunnen trekken zodat ze zelf financieel kunnen rondkomen, prima, leuk. Als je een plaatselijk kut museum bent, waar geen of geen genoeg intresse voor is moet je je deuren sluiten. Kan de overheid met de bespaarde subsidies de automobilist compenseren. Deze betalen namelijk de grootste rekening in dit kunduz akkoord.
mashell zegt
@pomfriet: Als we jou je gang laten gaan krijgen we alleen nog grote overvolle musea ( wel eens in het van Gogh of Rijksmuseum (die in Amsterda)) geweest?), alleen nog maar Joop van de Ende commerciële gelikte mierzoete musicals in de theaters, alleen nog RTL 4 en SBS6 op tv. Een enorm schraal aanbod. Terwijl die kleine musea juist zo leuk zijn, altijd verassend en sympathiek. En met een museumkaart kan ook Jan Modaal dat gemakkelijk betalen. DT we subsidie kunnen geven aan leuke kleine musea, theaterproducties, orkesten etc is juist een teken an welvaart. Juist die welvaart die we niet moeten willen opgeven voor de
lincoln zegt
@mashell:
in Amerika zijn alle orkesten en musea pive bezit ..
en die zijn echt van betere kwaliteit als de Nederlandse ..
subsidie in nml geen teken van welvaart .. maar van armoede ..
bjorn84 zegt
Je woont in het noorden en vertegenwoordiger bij een bedrijf uit Brabant. Hoe gaan ze dat doen dan met de lease-auto van de firma uit Brabant… Je kan moeilijk met de trein eerst naar de zaak gaan, daar in je auto terug naar het noorden en dan in de avond omgekeerd…
mashell zegt
@bjorn84: Voor vertegenwoordigers is het gemakkelijk, die rijden vooral zakelijk, telkens een ander eklant. Voor de mens die elke dag naar kantoor rijdt met een auto van de zaak maar het verrekt om daar bijtelling voor te betalen ligt het nu anders maar niet eens onrechtvaardig.
Stopwearingpants zegt
Schaf anders defensie voor 90% af, hoef je niet zoveel belasting te heffen op zaken die er wel toe doen
jeffreym3 zegt
@Stopwearingpants: Makkelijker gezegd dan gedaan. Heeft ook weer te maken met bepaalde verdragen (Waaronder de NAVO). Er moet namelijk een bepaald percentage van het BNP aan Defensie besteed worden.
Woestijnridder zegt
@Stopwearingpants: ja joh, gewoon dik 60.000 mensen op straat zetten. Gelukkig kost dat geen geld….. *zucht*
porsche928 zegt
Voor de meeste mensen was die 19ct p Km al niet genoeg, mijn Chrysler Voyager rijdt 1 op 6,3. Daar gaat grof geld bij. Gelukkig rijdt ik maar 8000 per jaar. Voor alle andere ritten pak ik zoveel mogelijk de leasebak van mijn vrouw.
xxxx zegt
Met z’n allen lekker opdraaien voor het wanbeleid van banken en pensioenfondsen.
CL65 zegt
Thx Lemster, goed stuk, informatief en hele reële oplossingen, maar wat zou er gebeuren als heel NL zich als “zelfstandige” bij kvk registreert?
dutchneon zegt
Volgens mij halen ze die 1,3 miljard ‘bezuiniging’ zoals ze het verkapt noemen…. nooit.
Als ik het niet voor elkaar krijg om de vergoeding voor mijn prive auto volledig onbelast te krijgen, is er geen haar op mn hoofd die eraan denkt om 42% belasting erover te gaan betalen!!!
Dat zou bij mij ook 230 euro per maand zijn….
No way dat dat gaat gebeuren, kun je nog beter de WW in :O
Denk dat er opeens een boel prive auto’s verkocht gaan worden, mensen gaan nog meer thuis werken.
Maar volgens mij zijn er weinig mensen die met 11ct per kilometer genoegen nemen!