Wolff weet. En nu weten jullie het dus ook.
Ondanks dat het dit seizoen ongekend spannend was tussen Hamilton en Verstappen, was dat niet het hoogtepunt van de jaar. Dat waren de escapades van Toto Wolff. Zelfs mensen in onze omgeving die niets met Formule 1 hebben, roepen ineens ‘No no, Michael, that was sooo not right!’
Wat ook opvalt, is dat Lewis Hamilton van de aardbodem verdwenen lijkt te zijn. Na de race was hij alleen bij de podiumceremonie aanwezig. Alle (verplichte) persconferenties en fotomomenten sloeg hij over direct na de GP. Ook de verplichte moment erna die week sloeg hij over, evenals het gala bezoeken.
Hij werd wel gezien toen hij geridderd werd (dat kon ‘ie niet echt afzeggen natuurlijk). Maar verder helemaal niets. Ook niet op social media. Met name dat laatste is raar, want Lewis Hamilton kon een beetje online aandacht wel waarderen.
Toto Wolff weet
Op de Instagram-, Twitter en Facebook-accounts is er nul teken van leven bij Lewis Hamilton. Althans, hij deelt geen foto’s of berichten. Wel lijkt hij passief aggressief bezig te zijn met het opschonen van zijn accounts. In beide gevallen deed dat @jaapiyo’s hart breken. Teambaas Toto Wolff vind het wel begrijpelijk:
We zijn er allemaal heel erg emotioneel onder en Lewis verreweg het meest. Lewis heeft een bijzondere prestatie geleverd en tot de laatste ronde van het seizoen het wereldkampioenschap won. En dan wordt alles van de ene op de andere seconde van je afgenomen. Natuurlijk val je van je geloof af. Omdat het onmogelijk is om te begrijpen wat er toen gebeurd is.
Toto Wolff, zeker niet zoutig.
Erkenning
Wolff bevestigt wel dat Hamilton en hij gewoon contact hebben met elkaar. Ook heeft Wolff erop aangedrongen dat Hamilton zich moest laten ridderen. Volgens Wolff is dat “een ongelooflijke erkenning van zijn levenswerk”.
Wanneer Hamilton weer van zich laat horen, is niet bekend. De eerstvolgende race is 22 maart. Daarvoor wordt er nog drie dagen getest in Barcelona (vanaf 23 februari) en daarna drie dagen in Bahrein (vanaf 11 maart). Ook zal er nog een presentatie zijn van de nieuwe auto (de Mercedes W13?).
Via: Motorsport Total.
Robert zegt
“En dan wordt alles van de ene op de andere seconde van je afgenomen…”
Wat. Een. Gelul. Alsof al die andere races er niet toe doen. Maar goed, de geschiedenis wordt altijd geschreven door overwinnaars en overlevers, dus over 10 jaar hoor je niemand meer over de wijze waarop Verstappen z’n eerste titel pakte. Net als bij Lil’ Lewis eerste titel. Vraag maar aan Felipe Massa. Of Timo Glock.
flutterby zegt
@RRRobert: voor de Duitsers gaat het allemaal om die laatste minuten ;-)
banderas zegt
@RRRobert: nou ja, hij had die race met 2 vingers in de neus gewonnen..
Robert zegt
@banderas: als dit, als dat, hij zou, hij had… speculaties zijn het. Meer niet.
Waarom besliste de raceleiding dat Hamilton niet z’n positie hoefde terug te geven aan Verstappen nadat -ie de baan af schoot? Waarom koos Mercedes ervoor Hamilton buiten te laten terwijl er meerdere mogelijkheden waren om een pitstop te maken zónder tijdsverlies? Waarom vertrouwde Mercedes niet op de snellere auto en skills van Hamilton, zelfs bij een ‘possible position loss’?
Mercedes had de betere auto, maar Red Bull had de betere strategie. En zelfs dát zijn geen vaststaande feiten, want daarmee had Verstappen nooit de pole positie gepakt en dat deed -ie toch. Alles was dus mogelijk en elk ‘feit’ is niet meer dan een aanname op basis van conclusies die je kunt trekken uit het verloop van de race.
De winnaar is de terechte winnaar als deze als eerste over de finish komt én de kampioen is deze die over een heel seizoen over de hoogste aantal punten beschikt. Ergo: het gejammer van Toto en Lewis haalt enkel het aanzien van beiden flink omlaag is daarom even zinloos als nutteloos.
superfunky zegt
@RRRobert: precies dit. Goed gesproken!
550maranello zegt
@RRRobert: Klopt als een bus. Het is een opeenstapeling van keuzes in een split second. Het was een marathon die in de laatste ronde beslist werd omdat RB en Verstappen het langst de volle concentratie hebben weten vast te houden. En dat met een mindere auto (op 3 a 4 races na). Mercedes realiseert zich dat ze vanaf nu een significant betere auto t.o.v. de Red Bull moeten bouwen om Max voor te blijven. Het gehuil van de Britten en de Duits taligen verandert daar niets aan.
narcotic zegt
@banderas: als hij in het seizoen Max niet 3 keer van de baan had getikt kwam hij zelfs niet meer in aanmerking om te winnen in de laatste race.
wjeurs zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
rolov zegt
Ik hoorde vandaag iets anders waarom lewis boos is. Hij is boos op het team omdat die hem buiten hebben gehouden om de constructeurs titel te halen. Want bottas was op 6 en max en Perez op 1 en 2 Dan als hij naar binnen ging. Dan was die titel weggeweest . Alleen toen haalde ze perez naar binnen en werd er nog een laatste ronde geraced.
flutterby zegt
@rolov: makes sense, maar breng het aub niet als een feit..
rolov zegt
@flutterby: ik breng het net zoals iedereen anders . Niemand weet het .
sportevo zegt
@rolov: perez zat zover achter Verstappen, die had die tweede plek nooit kunnen halen.
cloverleaf zegt
@rolov: ik zag het ook maar dat lijkt me sterk. Ze wilde gewoon niet het risico lopen om te pitten, track positie op te geven en alsnog onder geel finishen. Niemand boeit het iets of je de constructeurstitel wint. Zeker niet nu je minder windtunnel tijd krijgt. Ik vond het vergezocht!
maarteno zegt
nou, dat zeg je verkeerd…het publiek boeit het niet, maar de teams boeit het ENORM veel of ze de constructeurstitel winnen…want daar wordt het prijzengeld verdeeld…ok RBR kiest denk ik als ze zouden moeten kiezen misschien wel voor de rijders titel…maar verder geen enkel team.
Loek zegt
Het is allemaal wel te begrijpen wat er is gebeurd. Namelijk dat Red Bull tactisch beter koos.
Mercedes is het snelste team maar Red Bull heeft getoond het beste te zijn. Formule 1 is meer dan racen: het is ook de juiste beslissingen maken wat betreft pitstops.
En dan te gaan zitten jengelen over dingen die afgenomen zijn, dan ben je het kampioenschap ook niet waardig i.m.o.
Toto en co, accepteer je constructeurstitel en ga lekker vakantie vieren. Dit begint echt enorm kinderachtige vormen aan te nemen. Op de creche mag je janken dat iemand je rammelaar afpakt, maar als zevenvoudig F1-kampioen is het een regelrechte aanfluiting.
vopo zegt
@Loek: ik had niet beter kunnen verwoorden.
pomoek zegt
Heren Wolf en Hamilton. Groei een paar. Jezus.
pindakoning zegt
Topsport is oa zo mooi vanwege de dunne lijn tussen winnen en verliezen, de held of de verliezer zijn. Dit gedrag duurt nu te lang
Niels zegt
Jankbal
gregorius zegt
De enige die LH iets heeft afgenomen is het MB-F1 team. Die hebben snel besloten dat ze dachten dat de race niet meer vrij gegeven zou worden, terwijl iedereen in de wereld wilde dat de race vrijgegeven zou worden.
Met het idee dat de race weer zou gaan, zou MB zeker gekozen hebben om LH naar binnen te halen.
Fout gegokt en verloren.
Als het alleen maar zou gaan om wie een race het snelst is, kunnen we gewoon net zo goed een time-trial houden. Dat is nu bij sommige races ook en dat zijn de races waarna iedereen klaagt dat ze in slaap zijn gevallen.
Het enige wat LH kan doen is bij MB te klagen om te luisteren naar de opnames van de teamradio om te kijken waarom men dacht dat er niet meer geracet zou worden. Ook kan hij bij zichzelf ten rade gaan om te kijken waarom dit niet 1 van de scenario’s waren die vooraf besproken hadden moeten worden.
Overigens, welke coureur heeft het meeste races gereden waarbij hij in de laatste race nog kampioen had kunnen worden, maar het niet is geworden. Volgens mij is dat LH: 2007, 2016 en 2021. (ten opzichte van 1 keer wel gehaald, 2008). Heeft ie toch nog weer een record te pakken!
joost1234 zegt
@gregorius: F1 is een marathon geen sprint. Alsof alle andere races er niet toe doen. Max is er nota bena 2 races achter elkaar afgekegeld door een Mercedes, om andere incidenten nog buiten beschouwing te laten. De ware aard van Hamilton wordt wel getoond..
mustang750supersnake zegt
dat ze allebei maar ophoepelen…verpesten beide de sport….die t allang niet meer is….
v10m5 zegt
Wel fijn dat er een uitlaatklep wordt gecreëerd en er weer gelegenheid is om hem af te zeiken zoals we zo goed kunnen. Respect naar een sporter is ver te zoeken op het moment iemand als tegenstander wordt gezien van een Nederlandse sporter. Voorheen gebeurde het helaas al, maar we mogen ons gelukkig prijzen, dat het nu ook voor de F1 geldt.
str8six zegt
als het een andere nationaliteit was geweest was er hoogstwaarschijnlijk hetzelfde gereageerd op het gedrag van Lewis en Toto, daar gelaten dat 90% van de NLers succes “fans” zijn en geen F1 / race liefhebbers. Als je het domme geblaat hoort van mensen in mijn omgeving die nooit om F1 gaven en zich nu ontpoppen als zelfbenoemde experts gaan mn nekharen overeind staan.
gallardogt zegt
En dan is het vervolgens weer heerlijk om Toto’s reactie hier te lezen.
metalmike zegt
“ De eerstvolgende race is 22 maart.”
Weet je het zeker? Dat is op een dinsdag.
grandmasterb zegt
@metalmike: dat is een list om Hamilton te laten verliezen. Niet verder vertellen!!!
flyerbunch zegt
Zijn ze nou nog steeds bezig aan het janken bij Mercedes!? Man, man.. lijkt me ook niet nodig om hier nog zoveel tijd aan te besteden.
Interessanter artikel is de keuze van de F1 bazen die hun favoriete coureur van 2021 kiezen.
machielvdd zegt
Daar hebben we ook een artikel over geschreven ;)
https://www.autoblog.nl/nieuws/f1-teambazen-vinden-max-beter-dan-lewis-2963658
flyerbunch zegt
@machielvdd: I know.. vandaar dat ik er naar verwees. ;-)
robinvanwalsem zegt
Wat een ongelooflijk dom artikel is dit zeg! En wat onwijs slecht geschreven ook!
Totaal geen inhoud en slechts bedoeld als ‘CLICKBAIT’ met zo’n titel want uiteindelijk zijn we hier niks wijzer van geworden.
Houd op met aandacht zoeken door zoveel mogelijk berichten over de F1 proberen te posten, vooral als je niks bijzonders te melden hebt. Vaak zijn het berichten die al 20 keer voorbij zijn gekomen, met een andere titel maar wel dezelfde inhoud.
Jammer dit Autoblog!