Het pitdrama bij Mercedes kostte Russell flink wat plekken, nu zegt teambaas Toto Wolff dat de chaos met de banden door een kapotte radio kwam.
Voor George Russell begon het afgelopen raceweekend super goed, maar het eindigde als een grote teleurstelling. Ja, hij haalde zijn eerste punten van dit seizoen, maar eigenlijk had hij zijn eerste GP-winst binnen moeten harken. Voor wie de race niet heeft gezien: Mercedes stuurde Russell en Bottas bij de 59ste ronde allebei naar de pits. Het was wat onverwacht en werd nogal last minute aangekondigd, dus het was een klein beetje hectisch bij de pits. Toch kon Mercedes Russell in een aardig tempo van andere banden voorzien, waarna hij weg kon rijden.
Daarna was Bottas aan de beurt. Hier gaat het helemaal fout, waarbij de banden door de pitlane rollen. Ze halen zijn harde banden eraf, om deze te verwisselen met verse mediumbanden. Om de een of andere reden besluiten ze echter die mediumbanden weer eraf te schroeven, om zijn oude harde banden weer terug te plaatsen. Wat bleek nou? Die mediumbanden hadden op de auto van Russell moeten zitten. Met andere woorden, Russell was net weggesjeesd met Bottas z’n banden.
Tegenover Autosport legt teambaas Toto Wolff uit wat er allemaal gebeurde met die bandenwissel. De pitgarage van Mercedes is onderverdeeld in twee helften, waarbij iedere coureur een helft krijgt. Iedere garagehelft heeft een radio, waarmee de relevante garagehelft wordt opgeroepen. Zondag moesten zowel Russell als Bottas tegelijk naar de pits, waarbij Russell eerst aan de beurt was. Beide garagehelften werden dus opgeroepen om zich klaar te maken voor een bandenwissel.
De garagehelft van Russell hoorde de oproep om de banden te wisselen echter niet, omdat hun radio defect was. Daarom kwam Bottas’ pitcrew naar buiten met de banden voor de auto van Bottas. Mercedes kwam er pas achter dat ze de verkeerde banden hadden gemonteerd, toen ze Bottas’ banden niet konden vinden toen hij in de pits was. Daarom moest Bottas doorrijden met zijn oude banden en werd Russell weer teruggeroepen om de juiste banden te kunnen monteren.
Uiteindelijk vocht hij zijn weg terug van plaats 5 naar plek 2, om door een slow puncture wéér de pits te moeten opzoeken. Dit kwam volgens Wolff ‘waarschijnlijk’ doordat Russell vaak buiten de ideale lijn moest rijden, om te kunnen inhalen. Russell finishte gisteren als negende. Of hij zonder die laatste bandenwissel eerste had kunnen worden, is wat Wolff betreft niet zeker. “Misschien had hij bij Perez kunnen komen en had DRS kunnen helpen. Maar ik ben er niet zeker van dat hij had kunnen winnen.” Hopelijk voor Russell krijgt hij zondag nóg een kans bij de GP van Abu Dhabi, al hangt dat nu af van hoe het in de komende dagen met Hamilton gaat.
petroldrinker zegt
Laat russel lekker in die auto en stuur die hamilton aub met pensioen
Ditoxx zegt
Misschien beter bottas er uit inplaats van je betere racer?
jensoffbutton zegt
Hamilton kost wel 10 keer zoveel als Bottas. En als je rijders en zeker constructeurskampioen bent, maakt het geen hol uit in miljoentjes of je 2de rijder 3des of 4des of.. staat.
Design_Driven zegt
Hammilton moet zijn contract nog onderhandelen voor volgend jaar, aar gaat nu zeker wel wat van af.
ericd zegt
Is alle orde out of the window bij Mercedes het moment dat Ham zijn hielen heeft gelicht? Opvallend dit debâcle.
okdoei zegt
@ericd: mwa het deed me vooral herinneren aan Duitsland vorig jaar. Toen ging het ook niet zoals planning en dan is er (te) snel heel veel paniek.
Creatief vermogen om aan te passen aan direct wisselende omstandigheden lijkt er niet te zijn
hoofd zegt
Wat we gezien hebben was juist een uiting van creatief vermogen van aanpassing aan de wisselende omstandigheden. BTW er worden dikwijls fouten gemaakt rond de pit-stops maar meestal komt het dan toch nog goed door de vele crew back-ups en checks.
SpeedGeek zegt
Ik denk dat dit alleen maar goed is voor zijn ontwikkeling. Na Imola leert hij op een pijnlijke manier dat het een teamsport blijft. Zijn boordradio na de race was prachtig om te horen. Hoe het van frustratie, naar blijdschap, naar dankbaarheid ging in een aantal seconden. Hij heeft zichzelf ook zonder de winst bewezen door alles met vertrouwen te doen. Al vanaf de eerste bocht na de start liet hij Bottas zien dat hij er vol voor zou gaan en de actie buitenom bij Bottas en het uitremmen van Norris waren geweldig.
Ik hoop dat Abu Dhabi geen uitzondering maakt voor Hamilton. Ik geloof dat hij woensdag volgens de regels van F1 de bubbel uit mag maar Abu Dhabi is streng wat betreft COVID. Ik moet in januari voor de 24h wellicht naar Abu Dhabi en dan moet ik twee weken voor het race weekend daar in quarantaine.
Omdat al het personeel van de rijders en teams vandaag al richting Abu Dhabi is gevlogen moet Hamilton zelf iets zien te organiseren. En het schijnt nu aan de regering van Bahrein en Abu Dhabi of zij een uitzondering gaan maken voor de heer Hamilton.
Hopelijk kan Russell dus komende zondag revenge nemen.
berlinetta zegt
Hoe kan het dan dat de radio defect is? Is het hele team afhankelijk van een radiozendertje of hoe zit dat? Lijkt me toch dat niet het hele team van zoiets afhankelijk is.
kle500 zegt
@berlinetta: jup, klinkt in mijn ogen als een andere kolossale fout waar een slappe smoes voor is verzonnen.. Er lagen toch echt 2 setjes banden bij die wissel. Als ze niéts hadden gehoord had er alleen een setje banden voor Bott gelegen.
hoofd zegt
Je snapt toch hopelijk zelf wel dat dit soort flaters juist een teken zijn dat het een complexe zaak is om met 20 man in luttele secondes een of meerdere bandenwissels uit te voeren? Het komt door de kundigheid van de F1 teams dat wij de fans denken dat het uberhaubt mogelijk is om uit te voeren.
kle500 zegt
@hoofd: dat zeg ik ook niet. Ik denk dat er gewoon een grote fout is gemaakt en dat een ‘kapotte radio’ een slap excuus is. ‘De radio was kapot, dus het was eigenlijk niet onze fout’ ipv ‘het ging snel, we raakten in paniek en hebben een onvergeeflijke blunder begaan die ons een 1-2 finish heeft gekost’
hoofd zegt
@kle500: Je weet toch hoe dat gaat, een handige journalist/ reporter vraagt naar de oorzaak en dit was blijkbaar de oorzaak en dat maakt het niet meteen een slap excuus. Als jou werkgever aan jou vraagt waarom je een bepaalde offerte heb uitgebracht zonder de tussen hem en de klant afgesproken korting en jij zegt dat je helemaal niets wist van een afgesproken korting dan is dat toch niet meteen een slap excuus, of wel? En dan, radio’s geven/ hebben wel eens storingen en als je iets niet hoort weet je niet wat je niet gehoord heb, geloof mij soms is het allemaal een stuk minder spannend dan je zou verwachten/ hopen.
mashell zegt
Voor een reserve radio heeft een armlastig team zoals Mercedes toch geen budget?
hoofd zegt
Grote kans dat dit door een reserve-radio kwam, zie onder m’n uitleg.
hoofd zegt
Dit gaat verder dan een radiozendertje. Tegenwoordig zijn alle radio’s digitaal en zo geprogrammeerd dat crew’s in verschillende “conferences” deelnemen en daar bovenop heb je ook nog call hiërarchieën waardoor sommige gesprekken voor gaan opzichte van andere en dan is er ook nog onderscheid tussen de crew en worden sommige personen ook nog bereikt op een dedicated-line. Zoals je kan indenken is dit alles is kei veel programmeerwerk en als er bijvoorbeeld iemand een nieuwe (en dus opnieuw geprogrammeerde) unit krijgt en daar zit een programmeer fout in zit dan kom je daar pas achter als je het hele systeem checkt wat dagelijks gebeurt maar nooit volledig dekkend is. de radio-technici zijn dan ook dikwijls de sjaak.
ronnys zegt
De kans is natuurlijk ook dik aanwezig dat ze per ongeluk op het verkeerde knopje hebben gedrukt aan de pitmuur en alleen Russel binnen hebben geroepen en dat niet via het juiste knopje ook aan de crew hebben gemeld.
Hierdoor wist Russel het wel maar de crew niet…
hoofd zegt
@ronnys: Dat zou ook kunnen, maar dikwijls worden dat soort fouten op tijd ontdekt door crew die met calls van/naar beide coureurs te maken hebben zoals race-strategists.
sportevo zegt
@berlinetta: volgens verschillende media was de radio niet kapot maar kwam er tegelijk een radiobericht van Russell overheen waardoor het bericht maar het team wegviel.
awesome zegt
Russell maakt de contractbespreking van Lewis wel wat lastiger.
Toto zegt nu gewoon: zo belangrijk ben je niet knakker, want zelfs een nieuwe rijd ineens bijna naar de winst.
Dus als je historie wil schrijven dan kan dat, maar wel voor minder geld.
chrisvis zegt
@awesome: wat dan met Bottas. Kan zijn carrière bij Mercedes ook mooi vergeten. Als je door een rookie verslagen word die veel te groot is voor de wagen en die met te kleine schoenen moet instappen in die wagen dan weet je het wel he.
Ik zou zelf zeggen van zet Russel gewoon naast Lewis en dan is ook ineens duidelijk of Lewis echt goed is. Persoonlijk denk ik dat dit de beste leerschool zou zijn voor Russel. Gaat hij meer van bijleren als van nog een seizoentje Williams
Robert zegt
Fake news. D’r is al weer ander bewijsmateriaal opgedoken: https://9gag.com/gag/an46GN5
Arie Jan zegt
Is Russel nou zo goed of ligt het voor 95% aan de auto?
eirmakk zegt
@ariejan: Kijk maar naar zijn race geschiedenis voor de f1. Tuurlijk auto speelt een rol en met een Williams kan de beste zelfs niet winnen. Maar hij is consequent en kan onder druk rijden, maakt heel weinig fouten. Albon en Norris zijn samen met hem begonnen en ik vind Russel veel verder dan die twee. Enige nadeel is dat hij in een slechtere auto rijdt en dan is het wel lastig om de verschillen te zien en te vergelijken.
banderas zegt
@ariejan: de Mercedes is het snelst en rijdt blijkbaar het makkelijkst. Hoor de coureurs bij MB ook veel minder klagen over dingen als onderstuur.
pjoes zegt
Lewis 80 miljoen meebrengen voor eventuele 8e WK titel? Toto profiteert mede als 2 éénheid.
Russel met 4 stops is hard ge*aaid. Volgens plan nu ineens radio kapot, tuurlijk Toto tuurlijk…?
VeniVidiVici zegt
Russell mocht gewoon niet winnen anders was het oogappeltje door de mand gevallen met z’n behaalde titels bij Mercedes.
haio zegt
@venividivici: dat is ‘ie nu toch ook? vind ik een beetje vergezocht
mashell zegt
Het oogappeltje is met afstand de beste coureur van het veld, die rijdt van start tot finish vooraan hoeft niet in te halen, wordt niet ingehaald. Sommige mensen hebben daardoor niet eens door hoeveel hoger niveau hij heeft dan de rest. Maar Russel heeft een uitstekende snuffelstage gelopen.
Richmond zegt
Wat ik eigenlijk niet snap is waarom ze binnen zijn gekomen. Ze hebben halve race op de medium kunnen rijden, switchen naar hard en omdat de safety car komt vinden ze het opeens nodig om weer te stoppen?
basman147 zegt
Tijdens een safetycar komt het hele veld weer bij elkaar. Bij de herstart zijn vervolgens diegenen met verse banden in het voordeel. In dit geval hadden ze genoeg voorsprong op de rest om een veilige pitstop te maken om zich daartegen te beschermen, maar dan moet wel alles goed gaan…
alfabeta zegt
Eens, de fout zit erin dat je wielen voor de ene bolid op de andere schroeft. En dat dat dus kan. Ongelooflijk. Als dat al kan gebeuren door simpelweg een defecte radio dan heb je wel een probleem. Radio is dan de aanleiding, oorzaak zit echt ergens anders.
Was trouwens wel een heerlijke race, puntje stoel!
mustang750supersnake zegt
sorrie maar ik geloof t niet…volgens mij zijn ze hun sterspeler hier aan t helpen geweest…..wel ergggg raar dat ineens de radio niet werkt….of heb ik nou n aluhoedje op?
banderas zegt
@mustang750supersnake: ja
clubbtraxx zegt
Wat een kutsmoes, Russell mocht gewoon niet winnen.
flow82 zegt
Heb het al vaker geroepen; wat mij betreft mag al het radioverkeer tussen auto en pitmuur er uit. Wordt alles gelijk een stuk interessanter van.
birdcage zegt
Had Mercedes Russel niet gewoon door mogen laten rijden op het “verkeerde” setje banden of verbieden de regels dat?