Enige tijd geleden verblijdde Brabus de wereld met het nieuws dat ze een “wolf in schaapskleren” mee zouden nemen naar de IAA van Frankfurt. Op de redactie hoopten we dat Brabus een opzichtige bodykit achterwege zou laten, maar dat is (helaas) niet het geval.
Maar Brabus heeft meer gedaan met de nieuwe C-klasse dan een dikke bodykit monteren. Onder de motorkap ligt een nieuw hart. De welbekende SV12 S Biturbo motor van Brabus die ook te vinden is in de CL, S, SL, E & CLS dus waarom niet in de C-klasse? Ook in de C-klasse levert de V12 730 pk en 1.100 Nm (electronisch gelimiteerd).
Het zal je niet verbazen dat de prestaties indrukwekkend zijn, 0-100 in 3,9 sec en een topsnelheid van 360+ km/u. En het sprintje van 0-300 km/u stuurt trouwens maar 24,5 seconden.
Voor de liefhebbers: grote foto’s staan op Autojunk.
Persbericht
BRABUS BULLIT –Technical Data
Body
4-door sedan based on Mercedes-Benz C-Class, W 204 series
Steel unibody widened with BRABUS fender flares by 60 mm (2.36 inches). BRABUS aluminum hood with ventilation slots.
BRABUS BULLIT aerodynamic-enhancement kit with BULLIT front and rear bumper manufactured from carbon fiber baked in an autoclave. Rocker panels with integrated entrance lights, three-piece rear spoiler.Measurements:
Length 4.590 mm 180.7 in.
Width 1.830 mm 72.0 in.
Height 1.402 mm 55.2 in.
Curb weight 1.850 kg 4,079 lbs.Engine
BRABUS SV 12 S Biturbo displacement engine based on Mercedes 600
V12-cylinder 3-valve light-alloy engine with twin turbochargers
Displacement 6,233 cm³ (380 cu. in.)
Compression ratio 9.0 : 1
Rated power 730 PS (720 hp) / 537 kW at 5,100 rpm
Peak torque 1,320 Nm (974 lb-ft) from 2,100 rpm (electronically limited to 1,100 Nm – 811 lb-ft)
Fuel: Super plus (98 octane)
Motor oil: ARALBRABUS SV 12 S Biturbo engine conversion consisting of:
Displacement increase to 6.3 liters with special crankshaft with longer stroke, enlarged cylinder bore with corresponding larger pistons. Both cylinder heads feature flow-optimized ports and special camshafts. Two high-performance turbochargers with special exhaust manifolds; more efficient intercooling system and BRABUS stainless-steel high-performance exhaust system with low-back-pressure metal catalysts. Newly programmed mapping for engine electronics and on-board diagnostics.Drivetrain
Rear-Wheel Drive
Reinforced five-speed automatic transmission
Gear ratios:
1st gear 3.59
2nd gear 2.19
3rd gear 1.41
4th gear 1.00
5th gear 0.83BRABUS locking rear differential with 40 percent locking rate
Final drive either 2.65 : 1 (top speed 315 km/h – 196 mph) or 2.24 : 1 (top speed 350 km/h – 217 mph – electronically limited).Suspension
Independent suspension front and rear with height-adjustable BRABUS coil-over suspension.
Front axle:
Three-link, anti-dive geometry. Height-adjustable BRABUS struts with coil springs and gas-pressure shocks featuring ten settings each for bound and rebound; BRABUS sport sway bar.Rear axle:
Five-link, anti-dive and anti-squat geometry. Height-adjustable BRABUS struts with coil springs and gas-pressure shocks featuring ten settings each for bound and rebound; BRABUS sport sway bar.Wheels:
BRABUS Monoblock S light-alloy wheels with YOKOHAMA ADVAN high-performance tires.
Front: 9.5J x 19 H2 with 265/30 ZR 19
Rear: 10.0J x 19 H2 with 285/30 ZR 19Brake System
Dual-circuit brakes with Brake Assist and BRABUS high-performance brake system.
Front: BRABUS 12-piston fixed aluminum calipers with vented and grooved 380 x 37 mm (15 x 1.46 in.) steel brake discs.
Rear: BRABUS six-piston fixed aluminum calipers with vented and grooved 360 x 28 mm (14.2 x 1.1 in.) steel brake discs.Performance
0 – 100 km/h (62 mph): 3.9 sec
0 – 200 km/h (124 mph): 10.49 sec
0 – 300 km/h (186 mph): 24.5 secTop speed: more than 360 km/h (224 mph)
Fruitcake zegt
Achterkant had wel iets dikker gemogen, maar verder mooie DTM racer voor op de weg :)
Wasmand zegt
Waarom worden die auto’s nu zo lelijk gemaakt……. dit is afgrijselijke tupperware……
RubenBaeten zegt
360 km/h?! Belachelijk gewoon! Wel prachtig om in je C-klasse alle Ferrari’s voorbij te gaan.
Daemon zegt
wel een bijzonder opgepompte schaap als je het mij vraagt. Zou wel blind moeten zijn zie je niet dat dit een wolf is.
Niet mijn smaak, maar kan het wel waarderen.
Orichinals zegt
Ja, met de cijfertjes rij je bijna iedereen het licht uit de ogen en niet alleen de ferrari’s, maar zo’n beetje de gehele Top Of The Class.
500 zegt
Dit is het dus niet.
Simon zegt
Mja. Van voor af is het inderdaad een gruwelijk bruut DTM-achtig beest.
Maar van schuin voor is die muil alweer net zo afgrijselijk als al die nieuwe Peugeots.
SugarFree zegt
Schaapskleren???
Jochen zegt
De -C- an sich vind ik wonderschoon, het hiergetoonde model is me wat te opzichtig … maar met zulke prestaties mogen er ook best wat minpuntjes aan zitten.
Vaudtje zegt
Het lijkt een beetje alsof de wolf op hoge snelheid door een schaap is geraced… hoogstens zijn daarbij wat flarden blijven hangen.
Jurgen zegt
Echt vet, alleen de side-skirt vind ik totaal niet geslaagd.
DeVries zegt
Tupperware!
Originele C ziet er een stuk stoerder uit MET ster op de grille. Dit is gewoon knutselwerk. Voor het binnenwerk zou ik het wel weer doen…
Wouter zegt
Woei! Doe mij deze maar. Als het dan toch over-the-top moet zijn, kan je het beter goed doen.
mashell zegt
V12 biturbo in een C-klasse! Het moet niet gekker worden.
Draven zegt
Originele C-klasse ziet er idd vooraan beter uit, achterkant en zijkanten zijn mooi…
Maar ik denk als je met zo’n monster rijd, je gewoon geen tijd hebt om naar de looks te kijken (buiten aan het benzinestation!)
CedG zegt
Mooi ding, nog ff doorsparen dus.
Fruitcake zegt
En een auto met 730 PK heeft nou eenmaal veel ’tupperware’ nodig om het geheel te koelen en aan de grond te houden met 360 op de teller ;)
Casper zegt
ja das leuk, met zoveel trekkracht moet je een tractioncontrol systeem hebben dat een F16 nog op z’n plek houdt…
Man tegen de tijd dat je wagen gaat rollen zijn de banden opgerookt…
Don Dito zegt
Over the top of niet dit is met deze specs echt de ultieme bak! wat nu RS6 en al het andere??? Gewoon met je 4 deurs limo ff met een kleine 350 over de duitse autobahn knalen…
bramwillemse zegt
wow wat een leuke bodykit weer, de prestaties zijn zoals gewoonlijk indrukwekkend.. Maarja een échte sportwagen is toch fijner om naar te kijken.
Mr West zegt
Eat your heart out BMW
slk zegt
Gewoon zonde van zon mooie auto.Laat dit maar over aan amg.Deze firma doet het allemaal wat subtieler.
Marcello zegt
I love brabus!!! 730 paardjes in een C :D:D
Jos zegt
woehoee vette shit! maar wat Casper zegt, vanuit stilstand wegtrekken zit er bijna niet in met zoveel trekkracht. Al rijdend iemand inhalen is wel leuk, je hebt maar een klein gaatje nodig met zoveel power. Ik vind de voorkant beetje TE dik, had wel iets minder dik gemogen, iets subtieler. Verders wel een stoer ding dit
Snoepie zegt
Vette bak, alleen toch wel wat TE opzichtig…
De la Marche zegt
waar is het schaap?
zalig monster,achterkant mag wel wat bruter, mss een spoiler erop à la Clk dtm amg?
BOL zegt
Prijsj inc BTW & BPM? :-D
Japie zegt
To much,…WAY to much!,..Halfords auto,…
shivan zegt
haha dit is tog niet echt in schaapskleren als ik dit zie dat gaat er ook wel een lampje branden van hey die waarschijnlijk dan een c220 ofzo maarja ziet er niet uit zal ook nooit wat worden met MB
Danny zegt
Doei AMG!!! Echt niet normaal
stefan zegt
mc zegt top : 350 en jullie zeggen top: 360 + ??
little zegt
348.000 euro zou dat ding ex bpm volgens autoweek moeten kosten. Oef. En het ziet er uit als de goedkoopste mercedes met teveel tupperware. Dus het is een supersporter in wibrakleren.
Jonas zegt
Jak, de c-klasse is prachtige wagen maar dit is echt wel een hoopje tupperware met een leuke inhoud.
monk zegt
ik vind em anders goed vet, ( op die voorbumer na, die is me te vierkant en steekt te ver uit.)
Alwood zegt
sonde van het plastic, was leuker geweest als de auto op een afstand nog steeds origineel oogt… ben benieuwd of je hem ook zonder plastic met alleen wat koelgaastjes kan bestellen. En misschien nog een lekker gladde bovenplaat en mooie velgen, als de grote lijnen maar kloppen.
nu is het meer een wolf in sheepsclothing with grizzly coat… ofzo… of eigenlijk een sheep eating sheep with wolfsclothing…
Rick zegt
De verbouwing zal ok wel rond de 200.000 euro liggen maar wat heb je liever een E-AMG of een C-Brabus nou ik 10x liever de brabus veel exclusiever!
Pordon zegt
WTF!!!! Damn dit is echt niet normaal. ik weet niet wat ik hierover moet zeggen.
Afkeuren doe ik het zeker niet en ik zou er best een keer in willen rijden maar het is gewoon niet meer van deze planeet.
Ik denk dat ze trouwens het lampje van de ESP eraf kunnen halen want die zal constant aan blijven staan. Toen Top Gear de SL rocket brabus had was dat ook bijna het geval namelijk
DennieFR zegt
Wolf in schaapkleren?
Een beul in monsteroutfit!!!
Deze van Brabus ziet er strak en niet overdone uit,gewoon erg dik!
En die pk’s,stratenmakers moeten ook werk houden he…
loonie zegt
mooie bak man!! geweldig gedaan van brabus
Steven zegt
jezus man wat een bak, ben het er mee eens dat hij zo ver over de top is dat ie aan de volgende heuvel is begonnen:P
(psst: denk dat het duurt moet zijn ipv stuurt)
mastertjen zegt
het front trekt op niets
jvvv zegt
Heeft niemand hier door dat die boddykit niet moet?? Je kan ook gewoon naar Brabus gaan en zeggen dat ze van de buitenkan van je auto afblijven…
Rainier zegt
o my god….
lincoln zegt
@little .. ha ha ha leuk gevonden…..
maarten zegt
hmm..las ik nu net Bullshit? Of was dat Freud die ff langskwam..
SimonMc zegt
Dan toch wel een schaap op steroiden.
d'n Herry zegt
Van de body moeten ze idd aflijven. Geschiedenis heft uitgewezen dat ze daar niet sterk in zijn.
Een V12 kan alleen maar toegejuigd worden.
En als het zo goed stuurt als de standaard versie, waar ik sterk aan twijfel. De wagen is niet gemaakt voor 720 pk en 1300Nm!!, maar je weet nooit. Wel dan is dit een leuk karretje – blijft toch septisch tot nader onderzoek-.
H.
CSL zegt
UNREAL!!
Toni zegt
Dit is gewoon te vet. Ach je mag toch best gezien worden als je zo’n bak in je bezit hebt. En dat doet deze dus, maar check dat interieur dan, gewoon briljant.
Dit wordt staatsloten kopen.
Guy zegt
Doet mij denken aan zo’n vermomd pre-productie-exemplaar dat met opgeplakte plastic opzetstukken gecamoufleerd wordt.
Zo’n C zonder ster is niet meer dan een ordinair tuningsbakje.
De prestaties daarentegen…
Silverarrow zegt
Mooie specs, vind alleen wel dat de voorspoiler een erg hoog “tjoening”-gehalte heeft, dat had wel iets minder gemogen. En nu maar hopen dat hij betrouwbaarder is dan de CLS Rocket… :)
phantom zegt
mensen 1850 kg, dat is me nogal niet wat
tbrr zegt
Toch weet ik het niet met de snelle versies van Mercedes….het merk heeft mij toch een beetje een associatie met gezapige, welgestelde vijftigers…en zo’n brabus, amg doet toch een beetje het beeld oproepen van een opa in een trainingspak….een gespierde opa weliswaar….maar toch….
w0o0dy zegt
@tbrr: de gewone C350 mocht meedoen aan de top ten best drivers car verkiezing van autocar….. en deed het erg goed (klopte de GT3 RS en de M3 in de regen bijvoorbeeld…). Dat is dus een uitstekende basis voor snelle versies. Neemt niet weg dat ik deze auto niet zo sportief en dynamisch van lijn vind. En deze v12 is natuurlijk gekkenwerk. Zoveel pk’s en zoveel koppel dat lijkt me absoluut onhandelbaar. “There is no such thing as too much power”? Ehm now there is!
Angelo zegt
DTM-Style I love it!!
Gertje zegt
Voorbumper zou van mij wat minder mogen en achterbumper net wat meer.
Maar dat is persoonlijke smaak denk ik.
verder leuk blok erin :p
Hessel zegt
Ikheb erin gezeten.. echt wat een fijne bak en die stoelen.. Tering.. Doe mij er maar eentje;)..
barbus lover zegt
gwn zo een kopen en dan vragen of ze de originele bumpers enzo erop willen zetten. kost ie ook wat minder maybe?
GermanShepherd zegt
Fantastisch gewoon. Niet zo exotisch maar toch erotisch. Van zoiets word je gewoon opgefokt. Wat een motor onder die bak, wat een bak op die motor. Zo een gespierde look. Jammer dat je het niet ziet als er dan eens eentje langs je raast. Ik begin nu al te sparen, ookal is het na 50 jaar, ik wil deze auto als eigendom voor dat ik deze rotte wereld verlaat.
Hulde aan de Duitsers. Hulde aan Brabus, hulde aan de mannen van Mercedes.
hans zegt
Iedereen praat over te breed , te bruut , voorkant niet goed en mooi.
Maar wel eens over nagedacht dat dit zeer zeker nodig is , met 350km p/u !!! we willen wel gewoon op de weg blijven . Je kunt natuurlijk zo”
n auto kopen en er een ander ” frontje ” op zetten dan heb je een pracht gezicht , en dan bij 300 plus stijg je op of gaat via een stel bomen de sloot in.
Ik denk wel dat ze weten wat ze doen bij brabus.
moan zegt
zeg wat je wil,ik heb met iemand mee gereden die heeft zo een int mat zwart!
in dubai,en laat mij uw zeggen…..Wauwwwwwwwwwwww niet normaal ik was gewoon weg miselijk geworden na een ritje op de autostrade !!!
ik heb al mee gereden met veel sport wagens zoals M3 porshe ferrari
geen een wagen komt hier aan te pas!!!en int echt ziet deze wagen er gewoon bangelijk uit!