It’s that time again! Deze keer heeft onze razende reporter de keus gemaakt om de wat duurdere modellen te fotograferen. Appeltje gaat hogerop en geeft een overzicht van wat je met teveel kapitaal kunt bekostigen.
We geven wederom het woord aan de meester zelf:
Lamborghini Diablo VT – €288.872 (f.636.590 in 2000)
Om te beginnen een auto die eigenlijk niet uitzonderlijk duur is naar huidige maatstaven, maar toch een flinke hap meer kost dan de doorsnee supercar. Een 550 Maranello kostte bijna een ton minder, maar of het een geschikte vergelijking is, is nog de vraag. Misschien had Ferrari wel niet echt een equivalent van de Diablo in petto, omdat hun ontwerpen altijd stukken toegankelijker waren en minder de indruk gaven van een hardcore supercar. Een Ferrari was overigens wel stukken beter in het maken van bestuurbare auto’s met een goede wegligging, want rijden in een Diablo is hard werken, om nog maar niet te spreken over de Countach! De Diablo heeft een redelijk klange geschiedenis, en heeft twee verschillende motorblokken gedragen. Aanvankelijk een 5,7 V12 met 492 pk, later 530pk en nog meer voor bepaalde speciale modelen, voor zover een Diablo dat nog niet was. In 1999 kwam er een grote facelift om de auto bij de tijd te houden, en kwam er grotere motor in met 6 liter inhoud en 550pk. Ook op basis daarvan zijn redelijk veel verschillende varianten. De auto werd vervangen door de veel gebruiksvriendelijkere Murciélago.
Ferrari 612 – €296.788
Zoals altijd heeft Ferrari een 2+2 in de aanbieding, deze volgde de 456 M GT op. Het is dan ook traditie dat de 2+2 duurder is dan het “kleine” V8 model en het “grote” V12 model. 297 mille dus. Overigens is het nog een best veel voorkomend model, op AG staan er inmiddels al 112. Een van de eersten die er een hadden, was Bram Moscovicz, hij had hem in een opmerkelijke lichtblauwe kleur. De meeste zullen grijsachtig zijn. Het design vond ik eerst nogal Japans aan doen, dat wil zeggen dat ik hem wat anoniem vond. De auto is met zijn bijna 5 meter en toch wel iets elegantere lijnen best indrukwekkend, en zijn aanwezigheid is niet alleen goed te zien. De auto is ook nog best goed te horen, Ferrari besteedt duidelijk veel aandacht aan de soundtrack.
Aston-Martin V8 Vantage – €323.545 (f.713.000 in 1998)
De allereerste auto waar de bekende strafrechtadvocaat in reed was dit model, niet te verwarren met de huidige junior-Aston, de AMV8 Vantage. Deze was van een geheel ander kaliber. Zelfs nu is er geen enkele productie-Aston met meer vermogen dan deze, en tevens is de auto maar een fractie minder duur dan de Vanquish. Houd dan wel rekening met inflatie, we praten immers wel over acht jaar geleden. Om even met harde cijfers te komen:
V8, 5340cc, 550pk@6500min-1, 746nm@4000min-1,299km/u, 0-100 in 4,5 sec, 0-160 in 10,1 sec., overigens wel voor een auto van 1990kg! Aston-Martin houdt er overigens wel van om een van de duurste auto’s op de markt te hebben, in 1970 was de DBS (f.101.920) zelfs nog duurder dan de toenmalige Mercedes 600 Pullmann, en bijna twee keer zo duur als de in de vorige ronde behandelde AC 428! En ook nu nog is de duurste Aston (Vanquish S) niet erg scherp geprijsd.
Lamborghini Murciélago – €325.218
Een echte supercar die al eerder is langsgekomen is de Murciélago. Ik heb hem drie keer gespot, dus ik kan weer heel andere foto’s gebruiken. Overigens heb ik deze ook weer in de P.C. Hooftstraat gespot, mijn belangrijkste inkomstenbron. De grijze kleur van de vorige was wel erg modieus en subtiel, geel is natuurlijk typisch Lamborghini. De eigenaar van de auto is erg zuinig op zijn spullen, het logo is niet in handen van een hebberige voorbijganger. Het logo zit in zijn eigen jaszak! Tijdens het rijden zal hij hem er wel weer op doen, als iemand hem dan nog probeert te jatten terwijl je voor het stoplicht wacht, maak je hem wel bang door volgas te gaan in zijn vrij. Ik vraag me af of Flying Ladies wel eens worden gedemonteerd tijdens het parkeren van de auto, dat is toch iets anders dan zo’n logo. Momenteel zakt een deze “Spirit of Extacy” heel mooi weg in de grill. Daar betaal je dan ook wel het een en ander voor.
Bentley Continental T – ± €360.000 (± f.800.000 in 1998)
Mijn favoriete moderne Bentley is de Continental T. in mijn ogen is 8 jaar nog niet echt ouderwets. In een autovisie van die tijd stond eens een vergelijking tussen deze auto, een Aston-Martin Virage, een Porsche 993 Turbo, een Mercedes CL600 en een Ferrari 456GT. Zoals verwacht kwamen de –in mijn ogen- bruutste auto’s, de Aston en de Bentley, er nogal slecht vanaf. Het zijn immers geen sportmachines en Duitsers bouwen degelijkere auto’s. Aangezien zulke resultaten mij werkelijk niets boeien en ik eigenwijs ben, blijf ik erbij dat het de meest fantastische auto is van de test. Groot, lomp, stoer, redelijk hoekig, geenszins gestroomlijnd, en toch een mooie auto. Niks cW-waarde, massabesparing, afgeronde vormen, en subtiliteit, gunstie prijs/kwaliteit verhouding, dit is nou een echte Bentley!
Spyker C8 Laviolette – €392.540
De vorige ronde toonde ik de open versie met onooglijke hardtop, wie een mooi afgewerkt en gestroomlijnd dak wil betaalt nog eens 40 mille extra. Dat lees je goed, in de wereld van de supercar is proportionaliteit een lachertje. Voor dat mooie dakje betaal je net zo veel als voor een Saab 9-5 2.3t. Pardon? Niets bijzonders voor deze prijsklasse, behalve dan dat het meestal de open versies zijn die een hele auto duurder zijn dan de coupé uitvoeringen. De auto is voor mensen die echt heel graag iets exclusiefs willen hebben, want voor de prestaties van de auto zou je ook nog eens koffers geld kunnen besparen, en je bent Hollander of je bent het niet hè. Een Ferrari F430 zul je dus wel even wat vaker tegen komen dan dit geval, maar dit geval trekt wel wat meer bekijks met al zijn opvallende geborstelde aluminium. Overigens had het naar mijn idee wel iets minder gebruikt mogen worden, als het ook nog eens niet dof was geweest had de auto het bling-bling gehalte gehad van een gepimpte Escalade.
Rolls-Royce Phantom – €528.826
Helaas, we hebben niets in de aanbieding van tussen de 4 en de 5 ton, als u de BPM optelt bij het hierboven aangegeven bedrag bij de Spyker komt u overigens wel in die regio, maar in Zeewolde rekent men graag naar zichzelf toe, dus schotelt men u daar een lagere prijs voor. De Phantom is een bijzonder dure auto, vooral als je kijkt naar de vorige modellen. Die kostten twee keer zo weinig! Voor ruim 5 ton in guldens had je bijvoorbeeld al een Spur voor de deur staan! Wat de Seraph heeft gekost is me nooit duidelijk geworden, Hessing is erg op geheimpjes gesteld. De Silver Spur Touring Limousine van 598cm kostte tien jaar terug overigens bijna net zoveel als dit model, maar deze is nu al 25 keer zo vaak verkocht! Ik vind het jammer dat er koplampen van de Lada Samara op zitten, en mistpitten van de Impreza, het prototype van 2001 vond ik nog best mooi!
Maybach 62 – €589.000
Ook deze auto is al eerder voorbij gekomen op woensdag, maar aangezien ik er laatst weer eentje spotte die ik graag met jullie wilde delen –maar die alweer door een ander op AG werd gezet, grrr-, doe ik dat nu maar voor een tweede maal. Ondanks zijn lelijkheid in details, blijft het een redelijk indrukwekkende auto, vooral van de zijkant! Met zijn immense lengte van 6 meter 17 kun je er niet zomaar de eerste de beste chauffeur in zetten, want dan sta je natuurlijk voor paal als je de auto inde P.C. Hooftstraat laat parkeren, of als je in die omgeving een bocht wilt maken tussen alle wegwerkzaamheden door. Een getrainde chauffeuer is dus gewenst, uit een artikel over “Hoe word je chauffeur in een Rolls-Royce” bleek dat dit erg veel training vergt, en dat er tevens een erg groot gedeelte af valt.
Mercedes McLaren SLR – €614.000
Ik heb getwijfeld of ik deze auto er nog in zou zetten, want precies dit exemplaar is al eerder voorbij gekomen. Ik had overigens nog wel wat andere foto’s liggen, dus een beetje variatie is er dan nog wel. Ik ga binnenkort eens naar London, dan zal ik wel een aantal foto’s van een SLR mee terug nemen. De auto heeft dus ongeveer net zo’n hoge nieuwprijs als de Ferrari F50, en is in mijn ogen ook net zo on-mooi. Of dat relevant is bij dit kaliber auto’s weet ik niet, indruk maakt hij zeker wel! Tot mijn redelijk grote verrassing ligt er een V8 blok voorin, niet dat het nieuws voor me is, maar in zulke supercars tref je meestal een V12 aan. Darnaast beschikt Mercedes ook daadwerkelijk over een V12 die in redelijk gangbare modellen te vinden is, maar voor een extreme als deze wordt dus blijkbaar een uitzondering gemaakt. Net als bij de Phantom (en de Maybach) verbaast het me weer hoeveel exemplaren er van zijn gemaakt, inmiddels al meer dan duizend! In welk segment de auto thuishoort is me nooit precies duidelijk geweest, meestal wordt hij geplaatst bij de GT’s. Auto’s zoals de Ferrari 612 dus. De auto is namelijk niet zo hardcore als je zou denken, hij heeft nog vrij veel comfort, een autmatische 5 bak (!!!), en een massa van 1768 kilo. Ikzelf vond hem toen ook niet erg ophitsend klinken, meer een rustige grom die verraadt dat het om veel pk’s gaat.
Porsche Carrera GT – €646.605
Eigenlijk geen eerlijke spot, maar de auto staat ook weer niet voor de dealer. Er was een speciale gelegenheid bij het Bilderberghotel/Mangerie de Kersentuin, waar onze eigen Christijan Albers een demonstratie mocht geven! Ik heb nog een foto gemaakt van de bandensporen op de weg, maar later dacht ik dat het een mislukte foto was, dus heb ik hem gewist. Op de demonstratie ging het vrij hard tekeer, vooral gezien het feit dat het een wel erg krappe ruimte was voor 612pk en 590nm. Het geluid dat eruit kwam was een van de mooiste sounds die ik zelf op de openbare weg heb waargenomen, samen met die van de Countach en die van de Vanquish! Dat komt wellicht door de ietwat agressieve 5,7 liter V10, die werkelijk klinkt als een F1.
Dennis zegt
Weer een heerlijke bijdrage Appeltje… Thanx!
paddoi zegt
weer zeer mooie auto’s en goede pictures als k zou mogen kiezen zou ik voor de hollandse trots de spyker gaan zeer vette bak. Nu is het hopen dat ik ooit nog mag kiezen:p
paddoi
Fons zegt
Tofste special tot nu toe! Merci beaucoup!
Wouter zegt
612 scaglietti dan voor mij :D
Franqie zegt
Zeker mooie wagens er weer tussen! Doe mij maar een Spyker of een Carrera GT :P
luwek zegt
heerlijke fotos…bedankt;D
dekster zegt
@autoblogger
ik ontvang geen e-mails meer met reacties op? ^o)
autoblogger zegt
Doe mij de Bentley Continental T of de Spyker C8 Laviolette, oooh!
fiat zegt
ik wil die 612 wel eens proeven!!
Porsche Fan zegt
Carrera GT:D
Punto zegt
Woooh mooie foto’s!
Die eerste lambo heeft wel n vaag kleurtje eigenlijk
Malone zegt
Man man die Carrera GT…pareltje!!
Alwood zegt
geweldige serie, alweer!!! echt leuk om te weten dat er nog wat leuks rondrijdt in NL :-P
de laviolette vind ik erg mooi en ik hou nog steeds van de carrera GT al is het niet echt om de looks.
mss eens tijd om bij kroymans de Veyron te spotten ;-)
Dink zegt
http://i66.photobucket.com/albums/h254/Dinkel_photos/1200P6180614a.jpg
Doe mij maar een klassieker . . . ;)
Rolo zegt
wat een prachtige wagens weer, en als je naar london bent geweest hou je daar wel ff een special over he :P
Appeltje zegt
Espada! Vind ik zelf een erg mooie auto, ik zal binnenkort eens een stuk maken over klassiekers, maar helaas zitten er geen oude lambo’s in mijn collectie (twee countaches, zijn beide al behandeld).
silasse zegt
Zeer mooie wagens.
onlinem3gtr zegt
heerlijke carrera gt mmmmmmmmmmmmmm… lekker.
vØlvØ frǽk zegt
doe mij maar de Spyker als eerste en daarna de Carrera GT en dan moet je natuurlijk ook nog een ‘gewone’ auto hebben naast als die sportwagens….
dus dan nog ff de Phantom derbij en dan is de garage compleet:)
alleen nog een paar mooie volvo’s der bij;)
(hoe krijg je trouwens de emoticons hier)
Benny zegt
Carrera GT (kwijl)
Martijn zegt
idd carrera GT lekkertste geluid dat ik ken!! zo lekker jankûhh kan dat ding!!!
JPM zegt
Over het geluid van de Carrera GT heb je gelijk ik heb hem ook gehoord bij Paleis het Loo en OMG wat klinkt hij opgewonden!
En ja die Spyker dat is gewoon de mooiste auto die ooit ontworpen is.
kevin_BMW zegt
Zoals altijd weer geweldige spots appeltje
zet je ze ook weer op autogespot
hoi zegt
heel mooie bijdrage! MIJN Complimenten.mogen jullie de kentekens kenbaar maken van die mensen?
Ejay zegt
Prachtige serie weer.
lamborghini zegt
wat een kut lelijke ferrari
doe mij maar de mybach
Hummfreak zegt
THNX Vooral die lambo maybach en rolls zijn het grulijkst lekker veel luxe om je heen en ook lekker duur en lekker ZWAAR.
Valetparker zegt
Ligt het aan mij of worden er nooit SPykers verkocht?? Ik zie nooit eens een foto van een spyker met een nummerbord erop…
Alle spykers die je te zien krijgt zijn altijd door Spyker ergens geparkeerd.
JeffreyG zegt
laviolette, mooiste wagen die bestaat en ooit heeft bestaan :shock:
ben gewoon verliefd op dat ding
en ik zal de staatsloterij ervoor winnen om er eentje te kunnen kopen :cool:
lamborghini zegt
valetparker klopt! omdat ze so lelijk zijn vooral die achtekant lelijke bolle auto :)
JeffreyG zegt
@lamborghini, jaloers zeker? er worden weldegelijk spykers verkocht
alleen word er gewoon vrijwel niet mee gereden
zelfde als dat alle Ford GT’s binnenstaan en alleen met speciale gelegenheden buiten komen
gewoon bang dat hij stuk gaat
kan me er wel wat bij voorstellen
Pieliej zegt
g-e-w-e-l-d-i-g, maar een maybach 62 kost nieuw (volgens RTLAutowereld) 621.000 euro…
db zegt
met die vierde foto van de spyker ga je de fotowestrijd winnen op AG
alleen die auto bovenaan wegwissen
lamborghini zegt
jeffreyg smake verschille je zou zeker anders klinke als t geen NLse auto was trouwens waarom zou k jaloers zijn als k zelf ook een kaaskop ben
JeffreyG zegt
@lamborghini; ookal was het een duitse wagen zou ik hem nog mooi vinden ;)
en ik heb het niet over nationaliteit maar dat je jaloers bent op de eigenaar
lambo zegt
geef mij maar de mclaren of de carrera gt
lamborghini zegt
wrm zou k jaloers zijn op die smakelozegast ok als i een lambo had dan wel ;-)
sicko zegt
Nice. Geld maakt niet gelukkig zeggen ze dan…
Franqie zegt
Ik vind die Spyker echt super, net als dat ik een Pagani Zonda super vindt… Komt niet omdat ik Nederlander ben, ik heb hooguit wat meer gehoord over Spyker daardoor…
domo zegt
carrera gt mijn favoriet
S AMG zegt
Lol ,die SLR is van een kennis van me vader was vroeger een kleine garage begonnen en nu ja……. je ziet het wel superauto
tim zegt
begrijp ik het goed dat de spyker meer dan 4 ton kost (dus dat de prijs die daar staat nog zonder belastingen is)???
tim zegt
btw de 612 komt zoooooooo veel beter uit in zwart/blauw ofzo
Appeltje zegt
@Tim het is zonder BPM, maar dat is er in andere niet dus zetten ze eht er niet bij om het er goedkoper uit te laten zien.
@Kevin_BMW het staat al op AG, behalve de Carrera GT, maar dat was ook een presentatie/opening, dus niet echt in het wild, mag er niet op.
C30CDIAMG zegt
De spyker, SLR en Carrera GT zijn eigenlijk de enige mooie dure auto’s vind ik. De rest ziet er eigenlijk alweer zo ‘gewoontjes’ uit vind ik… vinden jullie niet??? Maar wel mooie collage!!!
Ze zijn wel lekker snel allemaal, gheghe, en dat vind ik altijd goed! :P
Appeltje zegt
Ik vind de Diablo en de Murci heel erg mooi, de Continental T en de V8 Vantage vind ik erg stoer en niet te patserig, gewoon mooie Britse lompheid, de SLR vind ik zelf juist niet zo geweldig omdat hij een erg hoog sjonniegehalte heeft met die overdreven luchtsleuven en omdat hij volledig uit verhouding is *veel te lange neus, veel te hoge korte achterkant), en de Carrera GT vind ik veel te recht en te steriel, meer dan 5 foto’s zou ik er niet van kunnen maken omdat hij nou niet echt veel details heeft. En de Spyker vind ik juist weer helemaal geweldig, misschien iets te veel aluminium aan de buitenkant.
dekster zegt
de rols,de 612 en de porsche vind ik prachtig de rest: spyker (de enige mooie is de double 12) deze lijkt samengeperst; die aston lijkt op een mustang; die lambo god hoe kan je dat mooi vinden?; die murcielago te gewoontjes en te verouderd; de bentley lijkt aan elkaar gelast (van 2auto’s voor/achterkant) en de maybach is mooi vanbinne maar van buiten ilijkt ie een versmobte S-klasse
dekster zegt
(de slr is mooi vanbuiten maar vinbinnen zou merc toch iets beter moeten geven dan een plastic dasbord (carbon ofzo)
luciano zegt
Ik heb in een continental t gereden. De vloerbedeking kwam tot je knieen zo hoogpollig. En vol knallen, en de bocht om gaat ie gewoon rechtdoor door de massa
Rijd er in ned. trouwens een pagani zonda f?
dries zegt
mijn top 3 uit die auto’s is op 3 de rolls royce phantom 2 Porsche carrera Gt 1 Mercedes SLR Mclaren
Bas zegt
even een vraagje, de Pagani Zonda, overigens heb ik die nog nooit zien rond rijden, heeft toch een 7.4 l V12 van Mercedes, wrm ligt er geen variant op die moter in de SLR? te duur?
dekster zegt
omdat die 7.4 een amg is en geen hoge toeren haalt (eigenlijk geen echte sportmoter)
maar de 5.5 haalt 7000 toeren en meer dan 100pk per liter dus dies veel sportiever
Franqie zegt
Maar waarom is de Zonda dan nog veel sneller en een betere sportwagen dan de SLR?
dekster zegt
omdat: hij lichter is en meer koppel (denk ik) heeft
Mpower zegt
4 wielaandrijving ook toch?
dekster zegt
ik denk van nie anders zou je er niet zo mee kunnen driften
Mpower zegt
volgens mij is er wel een Zonda met 4WD, of zit ik fout?
luciano zegt
Is toch een 7.2 ltr amg? hij kan trouwens wel toeren maken zie de site metacafe en toets pagani in. Dan de fabriekstest in de straat voor de fabriek.
autoblogger zegt
@luciano: http://www.autoblog.nl/archive/2006/03/03/presentatie_pagani_zonda_f
luciano zegt
t`is een topfilmpje!!!
rik zegt
waarom is de enige echte nederlandse trots so godse lelijk!!??
ps ferrari 612 is tering vet
dries zegt
als ik een top vier mocht maken:
1. Mercedes SLR—> mijn absolute favoriet van alle auto’s hij is zo mooi
2. Porsche Carrera GT—>naar mijn mening de mooiste porsche ooit gemaakt, hij ziet er enorm sportief uit en vooral de achterkant met de motor is mooi maar niet TE
3.Rolls royce Phantom—> met de phantom ligt rolls royce weer aan kop ten opzichte van bentley deze auto heeft echt alles vooral de grote grill maakt hem mooi
4.Spyker—> in het begin was ik niet zo’n fan van spyker, veel te agressief en lelijke achterkant maar nu zie ik in wat de mensen er zo mooi aan vinden: die inlaten, alluminium, en vooral de erg mooie lijnen aan de zijkant
prachtige auto: )
Markus zegt
Doe mij maar de Carrera GT. Dat lelijke ding ruil ik dan gelijk in voor een Aston Martin en een Ferrari 612! Die 2 zijn veel en veel mooier :)
ties zegt
mooie wagens maar wel een beetje heel erg duur he wie kan dat nouw betalen behalve iemand waarvan zn vader een benzinepomp heeft en een olierafinaderij….