
Want gewoon in één keer onthullen is te gemakkelijk, ofzo?
Teasen. Het is een kunst die ik soms waardeer, mits gedaan door een vrouwelijke schone, maar bij autofabrikanten ontgaat de lol me steeds meer. We weten immers al tijden dat er een nieuwe Audi Q2 aan zit te komen en ook dat die later dit jaar wordt onthuld. Vorige week een plaatje van een Q7, een Q5 en een Q3 op een rijtje met een gereserveerd plekje voor de Q2, en nu dit. Waarom dan zo moeilijk met die plaatjes?
Inderdaad, omdat er dan over gepraat wordt. Ik doe er zelf net zo hard aan mee, blijkt maar weer. Dus, even resumeren. De Q2 komt ongetwijfeld te staan op het MQB-platform, ze stoppen er TSI en TDI’s in en hij zal vast en zeker als twee druppels water lijken op alle andere Audi’s… Ook is vrijwel zeker dat we er in de aanloop naar de Autosalon van Genève nog meer over gaan horen.
Tot die tijd heb ik nog een foto van een Q2 onder een doek voor u.
UPDATE: nu ook met video!
Alsof het een enorme verassing gaat zijn..
@cliosport2000: nee, maar dat wil de doelgroep ook niet… Audi’s zien er overigens al jaren best mooi en chique uit (vind ik).
@punicaoase: Tja je moet er van houden denk ik ;)
@PunicaOase:
.
Een audi is een Audi.
Een merk dat zich met haar voorwielaandrijvers net iets onder BMW en Mercedes probeert te positioneren.
Misschien is het ontwerp wat voorspelbaar, Maar met nauwelijks veranderingen ten opzichte van de modellen van tien jaar terug (tegenwoordig wat meer ledjes, en bollere motorkap) zijn ze in ieder geval ‘consequent’.
@martinus: met de 4wd staan ze er dik boven hoor… tis maar hoe je t bekijkt ;-)
@PunicaOase:
>90% van de audi’s wordt in Nederland verkocht zonder geloof ik.
Het klopt wel dat audi lang geleden al naam heeft gemaakt in de Rallye’s waaraan ze meededen, maar vandaag de dag kom je toch met meer vertrouwen ‘uit de blubber’ met een LaRo dan in een Q7/5/3/2 van Audi.
@punicaoase: die 4wd zorgt er alleen voor dat je 99.99% van de tijd met een te zware fwd rijdt.
@punicaoase: bmw maakt ook al bijna 30 4 wiel aangedreven auto’s die weten inmiddels ook wel hoe het moet. En het mooie van bmw x drive is dat normaal gesproken het grootste deel van de kracht naar achteren gaat
@martinus: ze proberen zich gewoon keihard te meten met mercedes en bmw. En dat lukt ze verdomde goed als je naar prijs en verkoopaantallen kijkt.
@lekbak: hij wou alleen leuk gevonden geworden, dat is hem gelukt. Hij weet zelf ook wel dat Audi zich meet met Mercedes en BMW, en het lukt ze nog ook. En ik rij BMW. Maar ben niet zo’n zielige fanboy of hater van merken, ik bekijk het objectief…sterker nog, op bepaalde punten is Audi verder dan BMW.
@87sandyd:
Het klopt allemaal wel wat je noemt,
Maar toch vind ik dat de filosofie van Audi niet klopt,
Om als Duits merk, in de hele line-up alle modellen te ontwerpen vanuit de gedachte van voorwielaandrijving.
Dat is niet iets wat je populair of minder populair maakt,
Niets dat in het dagelijks verkeer een wereld van verschil maakt,
En wel iets dat op te lossen is met quatro,
Maar ook iets van persoonlijke voorkeur,
Je hebt mensen die van voorwielaandrijving houden, achterwielaandrijving-liefhebbers, mensen die zweren bij 4×4 of mensen die het niets uitmaakt.
Ik vind dat de keuze, of filosofie die een automerk daarin aanhangt,
Wel iets zegt over het karakter en de opzet van een auto.
Ik snap ook dat wat daarin het meeste past, kan verschillen per auto, en het ook een stukje persoonlijke voorkeur is natuurlijk.
@martinus: tuurlijk! Heb je helemaal gelijk in. Ik rij zelf een 328i uit 2013, omdat het mijn voorkeur geniet boven een Audi of Mercedes. Maar dat ik Audi en BMW noem zegt genoeg. Het zijn de 3 grote spelers in dit klassement. Het is maar net waar je prio ligt. Ga je voor een fij sturende auto dan kies je de BMW. Ga je voor het comfort dan pak je de Mercedes. Wil je wat anders dan pak je de Audi. Mijn broer rijdt een a5 sportback en dat interieur kan niet tippen aan mijn BMW. Maar qua rijden kan die Audi niet meekomen, het is net wat je wilt. Ieder z’n ding natuurlijk. Maar ik probeer het graag objectief te bekijken, en dat mis ik hier gewoon vaak
@87sandyd: op welke punten dan?
@martinus: idd! Vind Audi zo wannabe. Merc en BMW blijven altijd een stapje hoger.
@martinus: hahahah mooie sluierbash martinus. Net iets onder Mercedes en BMW probeert te positioneren, wat een onzin. Die 3 merken zijn gewoon gelijkwaardig aan elkaar, of je het nou wilt of niet. Maar ja, je hebt veel likes gekregen, is ook wat waard toch?
@87sandyd: Je hebt gelijk, RS’jes en de quatro’s waarbij ook de achterwielen de auto voorstuwen zijn volwaardige premium bakken natuurlijk. Audi is best premium maar audi is wel nog relatief jong en onervaren in premium land, ze zijn pas na Lexus ingestapt.
Dat premium is ook allemaal fugazzi natuurlijk,
Je merkt het vooral pas als je instapt in een auto die alle luxe niet heeft als je een auto instapt waar minder is over nagedacht, pas als je in een opeltje stapt, ervaar je dat in je eigen auto wel is nagedacht over geluidsisolatie, het adaptieve onderstel, goede stoelen, gebruik van aluminium om je auto niet te zwaar te laten zijn, leuke gimmicks of wat ergonomie.
@cliosport2000: Ja, dat gaat het wel aangezien Audi’s vaak in de fik gestoken worden… (verRassing ?)
@cliosport2000: Gezien Audi’s ervaring met fikkende Lamorghini’s zou dit ook best eens een verassing kunnen worden.
@mjb: en als je aandelen in Shell olie hebt dan kom je met een Audi ook nog goed weg!
Zo te zien heeft audi wederom copy paste gedaan, dit keer zijn de led koplampen van volvo gejat.
@s2khonda: ik denk eerder dat het andersom is.. Volvo vindt de achtelichten zo mooi van audi dat ze copy paste voor de koplampen hebben gedaan..
@s2khonda: die liggende t heeft Audi al langer dan Volvo, hij was voor het eerst te zien op de facelift van de A7.
@s2khonda: Deze led koplampen heeft Audi al lang in productie Volvo is nog amper begonnen met hun nieuwe modellengamma.
@s2khonda: know your facts! Audi was veel eerder. Dus fail.
-edit: nutteloze bijdrage-
@87sandyd: jammer idd dat je niet kan downvoten….
Nou ben benieuwd …
Doe maar meteen een RS Q2, dan zijn we ook weer van die extra teasers af na de introductie van de gewone Q2 ?
@jobberns: Renn sport en Q… is een combinatie die ik nooit begrepen heb.
@geertvn: het betekent MONEY
Is dat doek eroverheen standaard? Dat kon namelijk weleens beter zijn dan zonder.
Wát leuk
Yay
Zo te zien weer van hetzelfde laken een pak…
Hmm, die zal wel weer goed verkopen, maar niet moeders mooiste zijn.
Nou, woehoe jongens!!!!! Mini Q7 in de aantocht!
@rvds15: Huh, de Q5 en Q3 waren er toch al?
Soms heb je van die auto’s waarvan niemand op een teaser zit te wachten…
Wat een zure reacties, ik ben wel benieuwd wat Audi in dit segment neer gaat zetten. Aangezien hij onder de Q3 valt zijn de GLA en X1 niet echt volledige concurrenten. Hij gaat dus een nieuwe niche definiëren als zijnde een compacte premium cross-over, een premium Mokka dus. Dat heeft alle potentie om een verkoopknallertje te worden.
@knipperlichtje: Mini Countryman lijkt me ook een concurrent
@punicaoase: goede suggestie, Q2 en countryman zouden zomaar in elkaars vaarwater kunnen belanden.
@knipperlichtje: qua prijs zullen ze elkaar waard zijn. Met wat uitrusting 2x de Mokka.
Hé LED-verlichting, dat had ik niet verwacht
Wat een negatieve reacties hier… Volgens mij vooral van jaloerse mensen die geen Audi kunnen betalen. Waar rijden jullie zelf in?
@bennieokkels: een praktische gezinswagen van Renault die ik voor 5k€ tweedehands gekocht heb.
@tjorque: arme jij :-P
@PunicaOase: Bwa ik zal pas geld uitgeven aan een auto als ik geld genoeg heb om een echt leuke auto te kopen… Die en praktisch en snel is. Ondertussen ben ik tevreden met iets goedkoop dat mij binnen de grenzen van het redelijke van punt a naar punt B brengt en dat doet hij…
@tjorque: goede beslissing!
@tjorque: keurig. Niks mis mee.
@bennieokkels: eens, een auto blijft immers een slechte investering. Voor velen gaan op een gegeven moment toch andere zaken tellen dan snelheid, hoeveelheid subwoofers en de dikte van je uitlaat…
@bennieokkels: nu ben ik eigenlijk juist benieuwd wat jij rijdt! In ieder geval een Audi gok ik zo?
De 30 jarige yup leasert is gonna love it, teiltje!
@ocda: Zal tegenvallen want het gros van de werkgevers verbied het leasen van ‘hoge’ auto’s. Daarnaast zal het ding ook wel een beroerde bijtelling hebben.
Laat dat doek er aub op!
Die koplampen lijken wel van Volvo niet verkeerde treaser van een nieuwe v40 cc?
@bmwm3gtr: die bepaalde led tekening in de lampen is door Volvo gejat van Audi. Niet andersom.
@bmwm3gtr: nog zo’n fail gast ?
Vraag mij af indien er een RS-versie komt of ze de befaamde 5 pitter erin zouden zetten of gaan kiezen voor dik geblazen 4 pitter.
@knipperlichtje @s2khonda @base @mzonneveld @bmwm3gtr @bennieokkels en ieder ander die meent dat Audi het LED-patroon van Volvo gejat heeft of Volvo het LED-patroon van Audi gejat heeft, lees:
29 augustus 2013: Aan de vooravond van de IAA in Frankfurt presenteert Volvo de Volvo Concept Coupé, de eerste in een serie van drie conceptwagens die moet aangeven hoe het nieuwe familiegzicht van Volvo er uit komt te zien. Het is de eerste auto waarop het T-vormige LED-patroon te zien is
7 januari 2014: Volvo volgt de Concept Coupé op met de Concept XC Coupé, een opgehoogde versie van de Concept Coupé die tevens een shooting brake achterkantje heeft gekregen. Ook hier zien we het LED-patroon weer terugkeren.
27 februari 2014: Anderhalve maand later completeert Volvo het trio van conceptwagens met de Concept Estate. Wederom een shooting brake versie van de Concept Coupé, maar zonder de offroadpoespas van de concept XC. Inmiddels is het de derde keer dat het grote publiek het LED-patroon te zien krijgt.
22 mei 2014 Audi presenteert de gefacelifte A7 en S7, en onderdeel van de facelift is een nieuw setje koplampen met een vergelijkbaar LED-patroon als het patroon dat we op de drie Volvo concepts hebben gezien.
4 september 2014In navolging van de A7-familie krijgt ook de A6-familie een facelift met het beruchte LED-patroon.
Het is dus maar het hoe je het bekijkt. Tel je de productie, dan is Audi absoluut de eerste geweest. Tel je de concepts ook mee, dan kun je niet anders dan concluderen dan dat Volvo het bedacht heeft. Het feit is echter dat er zo veel jaren aan ontwikkeling en ontwerpen vooraf gaan aan het moment waarop wij een auto te zien krijgen, dat niet kunt zeggen dat Volvo van Audi heeft gejat of andersom. Het is waarschijnlijk gewoon puur toeval geweest dat ze allebei hetzelfde idee hadden.
@Edge: shit, Concept Coupé vergeten. Zo bezien heb je gelijk en is Volvo inderdaad ruim de eerste. Wat je zegt over toeval is ooit eerder voorgekomen, de Honda CR-V (vorige generatie) kwam op de markt met achterlichten die wel héél erg op de XC60 leken. Dat durfden ze bij Honda ook gewoon toe te geven, door een stom toeval waren de achterlichten in Zweden en Japan bijna identiek getekend.
Reflectieve zijstap; achteraf is het exterieur van de Concept Coupé gewoon een S90 Coupé, inclusief de bijzondere achterkant waar nu ophef over is. Niks geen teasers, gewoon iedereen voor de gek houden door een concept met het toen al definitieve design te tonen, erg leuk.
@Edge: amen!
@Edge: of Audi had het dáárvoor al bedacht? Het patroon van de LED verlichting is niet alsof je het zelf niet kan verzinnen ofzo….de led verlochting van de megane en de focus lijken ook sterk op elkaar, daar klaagt niemand erover…
@87sandyd: overigens kan je zo nog wel ff doorgaan. Wie kwam er met de LED verlichting?
@87sandyd: Dat is dus het lastige. Het zijn wagens die redelijk kort op elkaar getoond werden. Zowel bij Volvo als bij Audi gaan er vele maanden, wellicht jaren aan ontwikkeling aan vooraf voordat wij ook maar één spyshot, teaser of conceptwagen te zien krijgen. Audi kan onmogelijk gedacht hebben “Hé, ze T in ze headlamps on zeh Volvo sind wunderschön, let’s copy the om ze new A7” en er binnen een paar maanden iets in de showrooms hebben staan. En zo kan Volvo evenmin weten wat Audi voor facelifts in de pijplijn heeft zitten en daar binnen een paar maanden hun hele productieplannen op aanpassen. Het is daarom ook onmogelijk om te zeggen wiens idee het was, en je kunt enkel vaststellen dat Volvo het idee het eerst toonde, en je het bij Audi het eerst kon kopen.
Ik wacht nog wel even op een nieuwe a2
Ik vind het eigenlijk best jammer dat deze Q2 hetzelfde LED-patroon gaat krijgen als de A6 n A7. Enige tijd geleden vertelde een belangrijke meneer van Audi nog dat ze juist elke auto een eigen LED-signatuur wilden meegeven zodat je zelfs in het donker vanuit je achteruitkijkspiegel kunt zien met welke Audi je te maken hebt. Blijkbaar is dat plan overboord gegooid.
@Edge: fijn dat we dan in het donker tenminste onderscheid kunnen maken tss de modellen. Bij daglicht wordt dit steeds moeilijker.
@Edge: das was toch al duidelijk na de facelift van de huidige a5, toen ging alles weer strakker en meer naar elkaar toe in plaats van een eigen gezicht.
Het is toch altijd weer afwachten hoe een nieuw model van Audi er uit komt te zien. Hun design afdeling is toch innovatief en maakt best wel veel overuren….
Audi is altijd een mooie doorontwikkeling van de voorganger. Consequente modellenreeks. Strak en futuristisch. Onder de kap zoals bij de A4 en Q7 lichtjaren vooruit op de concurrent. De Q2 is vreemde maar zal zn plek vast rechtvaardigen
@prop: saaie doorontwikkeling!
@prop: lichtjaren voor op de concurent? Ze liggen wel lichtjaren voor op het olieverbruik. Momenteel zijn ze inderdaad lichtjaren verwijderd van de concurent, maar dan wel achter de feiten aanlopen. Zeer veel problemen onder de kap….
Als ik naar de spyshots van de Q2 kijk lijkt Audi een klein beetje afstand te doen van de bekende single frame grille. Hij heeft een aardig groot rooster onder de grille in vergelijking met andere Audi’s waardoor het richting ‘double frame grille’ gaat vind ik. Ik heb echter niet de indruk dat er een mooie auto onder het doek zit. Het lijkt mij een vreemd ding a la Citroën Cactus…
Ziet er mooi uit met doek, ik zeg houden zo!
Waarom een oliedoek er over heen, we weten toch hoe het er uit ziet.