
Recht in de stekker.
Voorafgaand aan het van kracht worden van de nieuwe WLTP-testcyclus, hebben een groot aantal autofabrikanten ingrijpende aanpassingen moeten doen. Terwijl bij sommige modellen enkel het vermogen geknepen hoefde te worden, moesten andere modellen in hun volledigheid uit de prijslijsten verdwijnen. Dit alles omdat de nieuwe testcyclus aanzienlijk scherper kijkt naar de realiteit van het verbruik en de uitstoot.
Aanvankelijk dachten we dat alleen benzine- en dieselauto’s getroffen zouden worden door de regeling. Daarover was immers de meeste heisa. Maar ook de veelvoud aan ‘schone’ PHEV’s die vandaag de dag op de openbare wegen te vinden zijn, blijkt inmiddels helemaal zo schoon niet te zijn. Dat wist iedereen met gezond verstand natuurlijk al langer dan vandaag, maar de autoriteiten weten het nu ook dankzij de WLTP-test.
Onder dit nieuwe regime worden PHEV’s namelijk drie keer aan een test onderworpen: een keer de cyclus met volle accu, een keer de cyclus waarbij de accu van vol naar leeg wordt ‘gereden’ en een keer de cyclus met een lege accu. Het officiële uitstootcijfer vloeit vervolgens voort uit een combo van de cijfers die in de drie cycli gescoord worden. Veel PHEV’s stijgen door deze nieuwe methode boven de magische grens van meer dan 50 gram CO2 per kilometer. Voor Nederland is dat niet meer zo spannend, maar in veel andere Europese landen betekent dat dat de subsidies op de auto’s verdwijnt. Gek genoeg blijkt dat er daarna eigenlijk helemaal geen markt meer voor is…
Althans, dit schrijft Automotive News Europe vandaag. Uit verschillende gesprekken met woordvoerders van grote autofabrikanten, zoals BMW, Volkswagen, Mercedes en Porsche, is voortgekomen dat zij allemaal een aantal hybride modellen uit het gamma schrappen of reeds geschrapt hebben. Er wordt gezegd dat de modellen in een later stadium wellicht weer terugkeren op de markt. Het idee is dat met dikkere accu’s en dus meer puur elektrische range de PHEV’s weer teruggedrongen kunnen worden tot onder de grens van 50 gram per kilometer. Maar hoe dit in de praktijk gaat uitpakken (lees: hoe duur de auto’s dan alsnog zouden worden, ongeacht subsidie), valt natuurlijk maar te bezien.
Het zou onder andere gaan om de Passat GTE (de nummer twee qua verkoopcijfers van plug-in hybrides in Europa). Volgens een woordvoerder zou de auto niet meer verkocht worden tot volgend jaar juli. Op dat moment staat er een update voor de Passat gepland en komen we meer te weten over de toekomst van de Passat PHEV. Volkswagen zou ook gestopt zijn met verkoop van de Golf GTE (de nummer vier in Europa). In dit geval is er nog geen datum bekend waarop de auto eventueel weer op de markt terugkomt.
Bij concerngenoot Porsche gaat het om de plug-in hybride versies van de Cayenne en Panamera (rijtest). Dit kan een fikse tik zijn voor Porsche, want in de eerste helft van dit jaar namen de plug-in hybride versies van de Panamera maar liefst 69 procent van de totale Pana-verkopen voor hun rekening in West-Europa. Een woordvoerder van de voormalig sportwagenfabrikant laat optekenen:
We will not start taking orders again until the cars are being built, the timing of which has not yet been confirmed.
We hebben contact gezocht met de importeur van Porsche en Volkswagen in Nederland (Pon), maar zij waren niet bereikbaar voor commentaar. Andere concerns worden zoals gezegd ook door het issue geaffecteerd. Mercedes had al geen PHEV’s meer in de aanbieding, maar begint daar ‘over twee maanden’ weer mee in de vorm van de E- en S-Klasse. De nieuwe C-Klasse hybride komt pas volgend jaar op de markt (en Mercedes belooft dat ‘ie een uitstoot van minder dan 50 gram CO2 per kilometer zal hebben).
BMW doet dezelfde belofte voor de fonkelnieuwe X5 45e die eveneens in 2019 op de markt zal verschijnen. In de tussentijd wordt de 530e onder de grens van 50 gram gebracht. De 225xe Active Kukident (57 gram/km) wordt niet aangepast maar blijft wel gewoon leverbaar, voor ouderen die hun steentje bij willen dragen aan de toekomst die zij niet meer mee zullen maken. Mooi. Volvo doet het ook op die manier, overigens.
Tenslotte nog even de daddy van alle subsidie-PHEV’s; de Metsubsidie Outlander (rijtest)! Deze oude vertrouwde lobbes blijft dankzij een recente update (iets meer cc’s, iets meer KWh’s) -jawel- onder de grens van de 50 gram per kilometer. In Nederland verdwijnen ze langzaam uit het straatbeeld, maar in sommige buitenlanden gaat het Outlander-feestje dus nog gewoon even door. Waar is dat feesie…
Ik vind helemaal mooi.
Ze maken bij Metsubsidie nog steeds vol gas reclame op TV over de Outlander phev.
Maar ik vraag me toch echt af wie in godsnaam heden ten dage zo’n apparaat koopt. Zonder bijtellings voordeel is er werkelijk niks positiefs aan die auto
@transaxleman: Dat zijn hoofdzakelijk mensen die de oude PHEV ook hebben (gehad) en deze heel goed is bevallen.
@techniekmeneer: ook dat vind ik bijzonder knap. Laatst er in mee gereden, om in een word te beschrijven,, VERSCHRIKKELIJK!!
@kennone: je kan nog beter in een brommobiel gaan rijden dan dat
@transaxleman: mensen die van werkgever elektrisch of hybride moeten rijden
@transaxleman: ondernemers krijgen volgens mij nog steeds subsidie en boekhoudkundige voordeeltjes.
@hectorjenks: vertel
Zo jammer dit eigenlijk. Subsidies uitdelen maar we vergeten eigenlijk waarvoor het oorspronkelijk voor bedoeld is. Voor het milieu en voor het nageslacht. In de tussentijd hebben een boel mensen ervan geprofiteerd en rijden nu allemaal weer een (vervuilende) diesel, als het niet wordt gestimuleerd. En dan weer alles duurder maken, als het even niet mee zit.
@eirmakk: nou zo goed voor het milieu was dit lijkt mij ook niet hoor. Stroom komt in de meeste gevallen nog steeds uit kolencentrales en een accu produceren, recyclen en vernietigen brengt ook een bak uitstoot de wereld in waar een gemiddelde benzine auto denk ik niet tegen op kan
@kennone: dan nog is het efficienter om die stroom direct in een accu te stoppen ipv het naar een raffinaderij te sturen er daar brandstof van te maken en die brandstof met tankwagens naar pompstations te brengen.
En die batterijen zijn te recyclen of kunnen nog heel lang als stationaire opslag dienen voor zonne-energie.
@kobus1967: Maar zodra die veel te kleine accu leeg is moet er extra vervuilende peut verbrand worden om al die techniek mee te slepen.
@kennone: gelukkig hoeven we niet van jou onderbuikgevoel uit te gaan. Laten we gewoon op basis van meerdere onafhankelijke onderzoeken concluderen dat je onzin praat.
Niks bekend over Toyota’s en Lexus’ hybrides? Dat zijn geen PHEVs, maar heeft de testcyclus desondanks geen effect op ’t verbruik en dus uitstoot per km?
@henk_he: ik weet alleen dat de kia niro hybride onder wltp omlaag is gegaan qua co2 uitstoot.
@sjonniedeluxe: z’n broertje Hyundai Kona werd recent door (*kuch*) AutoWeek getest tegenover een Opel Ampera E, en die had een reikwijdte van 440 km, bij een WLTP meetwaarde van 480 km. Da’s gewoon heel netjes te noemen.
@sjonniedeluxe: dat zal dan de phev versie van de Niro zijn, die zat op 29 gram en de gewone hybride op 88 gram.
@henk_he: De Toyota/Lexus Kia hybrides zijn goed uit deze veranderingen gekomen.
Of minder dan onder NEDC of nauwelijks meer.
Vraag me echt af wat VAG en co de afgelopen 10 jaar met hun R&D budget gedaan heeft. Zou me niets verbazen als de onkosten van LeMans enzo gewoon onder hun R&D budget gedaan zijn.
@henk_he: Niet, of amper. Lexus en Toyota zitten al jaren veel dichter bij het praktijkverbruik dan andere merken… Dat betaald zich nu uit!
Gniffel . . . “voormalig sportwagenfabrikant” :D
Terecht. In veel gevallen zal blijken dat echte hybrides (dus die zonder stekker) zoals de Prius, Auris en Niro etc. het beter doen. Die rijden altijd redelijk zuinig ipv 50 km uitstootloos en daarna 1/12
@tenaci: 1 op 12 is nog reuze netjes, dat haal je met een XC90 T8 echt niet.
@frederik: de Mazda 6 met 2.0 l SkyActiv motor haalt, dankzij de sterk verhoogde compressie een prima 1:15 of soms zelfs nog beter. Benzine rijden met het verbruik van een diesel. Zonder downsizing, turbo of milieubelastende en ruimteverslindende accu’s.
@rrrobert: proof: https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/27-Mazda/251-6.html?fueltype=2&constyear_s=2013&constyear_e=2018&power_s=145&power_e=175&minkm=15000&gearing=1&powerunit=2
@rrrobert: Je weet dat de meeste mensen die hun verbruik bijhouden het belangrijk vinden en daarom bovengemiddeld zuinig rijden?
@lekbak: dan zijn wij de uitzondering. Ik vind het gewoon leuk om bij te houden, maar mijn voet wordt er niet veel lichter van…
@RRRobert: mijn V40 T41.6 turbo rijdt 1:18 als ik dat wil, dus wat is je punt?
@frederik: ik haal dat toch wel. Heb nu 85000 km gereden met een gemiddeld benzineverbruik van 6.2 l/ 100 km, dat is toch 1 op 16.12 ( niet de 2.1 l/ 100 km zoals de oude test aangaf ?)
@duufjexc90t8: Het ging hier om verbruik met lege accu. Als je veel oplaadt en korte stukken rijdt geloof ik graag dat het veel beter kan.
@frederik: Oohh, echt wel!! Is makkelijk te halen met een XC90 T8 en dan hoef je niet heel braaf te rijden….
@frederik: 1:15 hier in een auto uit 2002…
@tenaci: Ik doe toch echt 45km uitstootloos en vervolgens 1 op 20/21. Ik haal overigens meer elektrische km’s doordat mijn auto tijdens het rijden kan laden. Over een traject van 130km enkeltje in totaal 70km elektrisch (75/80 op een goede dag) en 1 op 20/21 op benzine. Bevalt me prima! Een grote actieradius qua elektrisch zou ik nog wel wensen. (Bijv 150km vol elektrisch + 400 benzine.)
@simonferrari: wat rij je dan? Ik kan me alleen maar bedenken dat je een Prius Plug-in hebt. De rest van de plug-ins haalt dat nooit. Tenzij je wellicht een diesel plug-in hebt.
@tenaci: Nope, ik rij een Volkswagen Golf GTE. Beetje de rijstijl aanpassen (max. 135 op de snelweg) en thuis en op de zaak laden aan een laadpaal. Goed te doen :)
@simonferrari: Ik moest hier even hardop om lachen. Ik hoop maar dat niemand dit serieus neemt en er een gaat kopen omdat ze zo zuinig zijn.
@djauweh: Hard om moeten lachen? Ik deel graag even wat foto’s van de verbruiksgegevens.. En ik heb ‘m niet gekocht om perse zuinig mee te rijden, dat deed mijn vorige 1.6 TDI net zo goed. Ik blijf het gewoon interessant vinden, en relatief veel vermogen voor een Golf. Prima compromis toch? Snel en zuinig.
@simonferrari: Dat redt ik ook op een gemiddelde lange rit. En dan zonder stekker welteverstaan!
@svenska_aeroplan_ab: Dat geloof ik direct. Echter, zoals ik hiervoor al aangeef, is de aankoop van de GtE niet enkel gebaseerd op zuinig rijden. Mijn vorige 1.6 TDI reed ook 1 op 20/21 en ik kon er eigenlijk verder mee op één tank. Mijn voornaamste reden is dat ik de overgang naar elektrisch rijden (en dan vooral PHEV) erg boeiend vind, daarnaast spreekt de combinatie van redelijk sportief en zuinig mij erg aan. Was ik voor een GTI gegaan was de funfactor wellicht hoger, maar zou ik iedere dag staan huilen bij de pomp.
En laatst werd vermeld dat er nog wel in de diesel geloofd wordt…. Ik ga dat ook geloven!
Ik baal hier wel van. Ik moet onder 95 gram blijven. Zo een passat gte sprak me wel aan. Volvo v60 t8 ook, maar duur.
@sjonniedeluxe: beter laten staan. Wij hebben ze beide op het werk staan en die apparaten hebben alleen maar software issues die de garage niet opgelost krijgt. Echter de zelfde modellen die niet hybride zijn uitgevoerd zijn perfect in orde bij ons
@kennone: bedoel je de passat of v60?
@sjonniedeluxe: beide dus ;-)
@peug206: jep. Beide goede auto’s als er maar geen hybride systeem op aangesloten is
Pluskudo’s voor “voormalig sportwagen fabrikant” bij Porsche.
@loserboi932:
Beetje kleinzielige opmerking vind ik het. Alsof ik mijn opa hoor roepen dat vroeger alles beter was. Porsche maakt volgens mij nog steeds prima sportwagens die ze niet meer hadden gemaakt als ze niet gediversifieerd hadden.
Allemaal leuk dat een fabrikant ‘puur’ moet zijn (walgelijk cliché dat doet denken aan de houten balken in het plafond bij droomhuis gezocht op omroep Max) maar uiteindelijk zijn de ‘pure’ merken allemaal dood of op een haar na dood.
@koen23: Voorheen maakte ze alleen sportwagens, nu ook SUV’s. Hoe graag sommigen het ook willen, kan je deze echt geen sportwagens noemen. Ze zijn dus geen sportwagen fabrikant meer, maar een autofabrikant. Dus is “voormalige sportwagenfabrikant” juist beschreven…
@koen23: het is natuurlijk met een knipoog bedoeld. Er zit natuurlijk wel een waarheid in. Feit is dat Porsche meer niet-sportwagens maakt dan eh, wel-sportwagens.
Dat gezegd hebbende, dankzij de Cayenne, Macan en Panamera kan Porsche wel briljante auto’s als de 718, 911 en 918 bouwen. Daarbij moet ik ze wel meegeven, in hun klasse zijn de Macan, Cayenne en Panamera steengoede aanbiedingen met een hoog Porsche gehalte. Als ik een sportwagen wil en mijn vrouw een crossover, dan is een Macan een gouden middenweg.
Er zijn maar een paar merken die geen crossover aanbieden. Dat zijn ‘toevallig’ de merken die het erg zwaar hebben. Alleen Ferrari en McLaren doen het goed.
Ik zie veel te veel VAG op deze app
@drommedaris: Weer eens wat anders dan je Kadett meetings toch?
@drommedaris: maar deze app heet ook VAGblog!
Mercedes-Benz zou begin dit jaar ook met een plug-in hybride diesel C-Klasse komen… ik denk dat de autofabrikanten echt flink met de handen in net haar zitten!
@henkhupelschoten: dat is knap, want Dieter Zetsche heeft amper haar op zunne bol?
@kennone: met zn handen in zn snor ?
@henkhupelschoten: ?
@henkhupelschoten: nu nog met een phev aan komen kakken, lefgozers bij Das Haus
@2wheeler: welk merk doet het niet?….
@henkhupelschoten: ik hoop niet te veel, lijkt mij een station dat we reeds gepasseerd zijn. Maar goed, ik had dan ook al lang van o.a. de Duitsers meer EV’s verwacht en dat is er ook niet. Misschien ligt het aan mij en ben ik te ongeduldig.
@henkhupelschoten: volgens mij was dat gewoon hybride, niet plugin
ANWB bedankt!
Boeie. Dit zijn allemaal van die nep hybrides waarvan het bulk nog nooit aan de stekker gezeten heeft.
Vind de artikelen van jaapiyo meestal verschrikkelijk, maar dit keer heb ik hard gelachen om de 225 Active Kukident… whahaha, ik lach nog steeds :-)
Ik kan me niet voorstellen dat dit voor fabrikanten een verrassing is, die WLTP standaard is toch al een tijdje geleden vastgelegd dus ze hebben lang genoeg geha5om uit te rekenen wat die voor hun modellen zou betekenen. Dat ze het niet aan de grote klok hebben gehangen snap ik, maar faar is dan weer een schone taak (pun intended) weggelegd voor de journalistiek en media om eens uit te vissen waar het nou écht pijn gaat doen – en dus niet blindelings de persberichten van fabrikanten en belangenorganisaties over te tikken.
Prima. Weg met die stomme hybride aandrijving. Op naar volledig elektrisch woon werk verkeer en de boodschappen. Voor de liefhebbers wat benzine brandend speelgoed voor in het weekend. En voor de rest lekker gaan fietsen.
Op naar waterstif!
@dolledries: waterstof …
Het valt mij wel op dat Pon nooit bereikbaar is bij jullie!
naast deze gewaarwording ook subsidies afschaffen op PHEV’s en Full-Electrics!
@Jantje_555: Precies! En de subsidies terug naar de écht zuinige en schone full-hybrids zonder stekker!
@svenska_aeroplan_ab: ja want benzine omzetten in elektriciteit is efficiënter dan het gewoon uit het stopcontact halen. #poweredbyVpower
Hybride of niet een auto rijdt (tot op zekere hoogte) net zo zuinig als dat de bestuurder dat wil/kan. Het merendeel van de weggebruikers remt hard om vervolgens weer volgas te geven, want iedereen wil altijd de eerste zijn. Kijk maar eens om je heen op de snelweg. Zet je cruise control eens op 100 (wel blijven opletten..) en zie hoe vaak je niet dezelfde auto’s weer inhaalt die net voorbij zijn komen zetten. Met een wat rustiger en toleranter rijgedrag kom je net zo snel aan en je verbruikt veel minder. Scheelt een hoop stres ook en het mooie is dat als iedereen gewoon wat rustiger/toleranter rijdt, iedereen ook nog eens eerder aankomt op de plaats van bestemming…
Ik heboverigens een e-tron. Zonder opladen kan ik met gemak 1:22 rijden. Laad ik hem wel op (wat ik heel vaak doe, behalve als de laadpalen bezet zijn ;-) Da’s overigens een ander onderschat probleem) dan rij ik met gemak 1:30. En dan heb ik het over echt grote afstanden (100 km enkele reis..). Nee niet de fabrieksopgave maar alsnog wel heel zuinig in mijn ogen. Overigens lukt het ook prima om 1:10 te rijden. Maar als je dat doet, dan is het onmogelijk om je rijbewijs te blijven houden.
@vantagev8: Hoe haal je 1 op 22 zonder opladen? Ik rij relatief zuinig met mijn GTE (dagelijks enkeltje 130km met maximale snelheid 135km/h) maar ik haal 1:22 alleen wanneer ik op echt heb opgeladen (wat ik overigens dagelijks thuis en op het werk doe). Zodra volledig elektrisch niet meer mogelijk is ga ik over op ‘Battery Charge’ ipv ‘Hybride’ 1:30 is toch eigenlijk alleen mogelijk op korte afstanden waar je het merendeel elektrisch rijd? Ben benieuwd naar je reactie.
@simonferrari: Zeker. Nu ben ik bijvoorbeeld gisteren van Arnhem naar Heerlen gekomen, 1:18,5. Das een ritje van ca 200 km. Maar zo heb ik bijvoorbeeld Arnhem – Zwolle, met opladen gereden gedurende 1 jaar en daar haalde ik regelmatig 1:33. Maar de truuk zit hem in de maximale snelheid. Ik houd de theorie aan om niet veel harder te rijden dan de gemiddelde snelheid op et hele traject. Dus ik zit op ca 100 – 110 km/h. Sneller heeft geen zin met het huidige verkeer en de reis duurt ongeveer net zo lang.
Battery Charge zuipt overigens brandstof. Je laadt dan én de accu op en je drijft de auto aan. Ik rij zodra de accu leeg is altijd op Hybrid Auto mode.
@vantagev8: Aha oke. Thanks voor de tips! :)
Toyota wordt dan niet getroffen als ik dit artikel zo lees.
Kan ook niet anders. Ze bouwen tegenwoordig zulke zuinige auto’s. En dan binnenkort de 180 pk versie hybride, kan niet wachten.
Vandaag spruitjes gegeten, dus die uitstootnormen ga ik niet redden.
Kukident ??
de Metsubsidie Outlander.. leuk gevonden @jaapiyo